Spring naar inhoud

- - - - -

Sloeber heeft zijn poot gebroken :(. # 213 Sloeber is erdoor!

gebroken poot amputatie

• Log in om te reageren
231 reacties op dit onderwerp
Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#181 Geplaatst 17 augustus 2013 - 08:11

Ik ben ook benieuwd hoe het met Sloeberke is?
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#182 Geplaatst 17 augustus 2013 - 11:55

Eigenlijk niet zo goed :(. Hij lag toen terug in zijn vertrouwde positie, maar sindsdien komt hij het bed niet meer onderuit. We hebben hem al in de living gezet, maar daar is hij in zijn bench gaan liggen (was bijna slaaptijd), heeft daar geslapen en is 's morgens terug onder bed gekropen.
Hij zondert zich echt af en komt alleen onder bed onderuit om naar de kattenbak te gaan. Ik zie hem ook amper korrel eten, maar natte voeding ed (wat wij onder zijn neus schuiven terwijl hij onder bed ligt) eet hij wel op. Gelukkig.

We vrezen er een beetje voor dat hij depressief aan het worden is. Kan dat bij een kat?
Kan het zijn dat hij het niet aanvaard?
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

*zucht*

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#183 Geplaatst 17 augustus 2013 - 12:50

Ocharme toch :(
Depressie bij een poezelke bestaat wel maar probeer uit te sluiten dat het een pijn-reactie is. Als zijn oortjes wat warm zouden aanvoelen, zou dat eventueel op koorts kunnen wijzen.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als het met één van mijn poezels zou gebeuren, zou ik er normaal tegen doen, niet op een overlopen-van-kompassie-toontje ertegen praten (moeilijk om op mail te omschrijven hé) maar erbij gaan met een positieve houding (een kat registreert onze gevoelens) en er op die manier tegen spreken. Eerder van
"Awel kijk eens wie daar ligt, mijne mooie Sloeber zie. Dag mijne mooie jongen.... enz enz....". Streelkes en massagekes en dan weer weggaan en vanop een afstand ertegen bezig zijn, maar op een positieve toon. Hem goed in het oog houden, lokken met wat natvoer ('k weet het, hij is al wat dik, maar nood breekt efkes wet, al is het maar voor een paar dagen). Op die manier proberen een start maken, zien waarop hij het positiefst reageert en daarop verderbouwen. Forceren brengt meestal niets op.

Maar iemand met meer kennis van zaken, zoals een KGT of iemand die ook al dergelijke ervaring had met poezels, zal daar een beter oordeel over kunnen vellen, misschien sla ik de bal wel volledig mis :catnoknow:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#184 Geplaatst 17 augustus 2013 - 13:00

Bekijk berichtSabine2, op 17 augustus 2013 - 12:50, zei:

Ocharme toch :(
Depressie bij een poezelke bestaat wel maar probeer uit te sluiten dat het een pijn-reactie is. Als zijn oortjes wat warm zouden aanvoelen, zou dat eventueel op koorts kunnen wijzen.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als het met één van mijn poezels zou gebeuren, zou ik er normaal tegen doen, niet op een overlopen-van-kompassie-toontje ertegen praten (moeilijk om op mail te omschrijven hé) maar erbij gaan met een positieve houding (een kat registreert onze gevoelens) en er op die manier tegen spreken. Eerder van
"Awel kijk eens wie daar ligt, mijne mooie Sloeber zie. Dag mijne mooie jongen.... enz enz....". Streelkes en massagekes en dan weer weggaan en vanop een afstand ertegen bezig zijn, maar op een positieve toon. Hem goed in het oog houden, lokken met wat natvoer ('k weet het, hij is al wat dik, maar nood breekt efkes wet, al is het maar voor een paar dagen). Op die manier proberen een start maken, zien waarop hij het positiefst reageert en daarop verderbouwen. Forceren brengt meestal niets op.

Maar iemand met meer kennis van zaken, zoals een KGT of iemand die ook al dergelijke ervaring had met poezels, zal daar een beter oordeel over kunnen vellen, misschien sla ik de bal wel volledig mis :catnoknow:

Ja, we praten er zo al mee, maar het helpt niet. Hem onder bed weglokken, lukt ook niet. We moeten hem er echt van onderuit duwen (dus matras omhoog) als we hem eronder uit willen. We gaan er nu geregeld bij liggen en aaien hem dan ook. Dat laat hij wel toe, maar al hij merkt dat je 'te goed' aan hem kan, zet hij zich verder onder bed.
Weet dat forceren niets opbrengt en normaal doen we dat nooit. Maar hij komt het bed gewoon niet onderuit!

Ik hoop dat iemand mijn hier inderdaad raad kan geven.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#185 Geplaatst 17 augustus 2013 - 15:09

Hij is aan het schuilen onder het bed en een kat die aan het schuilen is, moet je in principe "laten schuilen" dus ik zou hem er niet vanonder halen, maar verder pogingen ondernemen zodat hij zelf afkomt.

Ik zal eens nazien of ik iets terugvind in mijn katten-boeken

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#186 Geplaatst 17 augustus 2013 - 16:05

Bekijk berichtSabine2, op 17 augustus 2013 - 15:09, zei:

Hij is aan het schuilen onder het bed en een kat die aan het schuilen is, moet je in principe "laten schuilen" dus ik zou hem er niet vanonder halen, maar verder pogingen ondernemen zodat hij zelf afkomt.

Ik zal eens nazien of ik iets terugvind in mijn katten-boeken

Heb hem daarstraks even eronder uit kunnne lokken met een snoepje, maar eens op, kroop hij er terug onder.
Hij geniet nog wel gelukkig van zijn knuffeltjes van ons.

Lief dat je even wil kijken!

Oh ja, oortjes zijn niet warm. Hij heeft dus geen koorts.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#187 Geplaatst 17 augustus 2013 - 17:42

Ocharme Sloeberke. :( Hij zal ook wel al gemerkt hebben dat niet alles gaat gelijk voeger. :( Het zal ook wel wat tijd nodig hebben voor het beestje. Misschien met wat ondersteuning van Bachbloesem of zo? Heeft hij niet teveel last van zijn ander pootje nu dit zijn gewicht moet dragen? Ik duim voor Sloeberke dat het vlug beter mag gaan. :duim:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Christel70
Christel70
  • 1.515 berichten
  • 2 katten

#188 Geplaatst 17 augustus 2013 - 18:29

Ocharme sloeber toch :(
Misschien doet het allemaal nog pijn en probeert hij zo te vermijden dat hij zichzelf of dat iemand anders hem pijn doet?
Ik probeer maar wat mee te denken.

Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#189 Geplaatst 17 augustus 2013 - 19:36

Och Dolfje, hoe spijtig om dit te lezen! Ik zou ook niet goed weten wat ik moet doen... Heb ook al veel gelezen dat wanneer een kat zich verstopt dat je ze best laat zitten. En ja hoor, katten kunnen naar het schijnt depressief worden...
Ocharme Sloeberke toch, heb echt medelijden met hem, en ook met jullie. Het is duidelijk dat jullie er alles aan doen om jullie katjes gelukkig te maken, en als je dan merkt dat één van hen dat niet echt is, is hartverscheurend.
Ik zou zeggen, geef het nog wat tijd, hij moet misschien, waarschijnlijk nog wennen aan de nieuwe situatie. En als het echt blijft duren misschien eens raad vragen aan een kattengedragstherapeut. Hopelijk voelt hij zich snel beter! :hug: :hug:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#190 Geplaatst 17 augustus 2013 - 19:58

Bekijk berichtjuleken, op 17 augustus 2013 - 19:36, zei:

Och Dolfje, hoe spijtig om dit te lezen! Ik zou ook niet goed weten wat ik moet doen... Heb ook al veel gelezen dat wanneer een kat zich verstopt dat je ze best laat zitten. En ja hoor, katten kunnen naar het schijnt depressief worden...
Ocharme Sloeberke toch, heb echt medelijden met hem, en ook met jullie. Het is duidelijk dat jullie er alles aan doen om jullie katjes gelukkig te maken, en als je dan merkt dat één van hen dat niet echt is, is hartverscheurend.
Ik zou zeggen, geef het nog wat tijd, hij moet misschien, waarschijnlijk nog wennen aan de nieuwe situatie. En als het echt blijft duren misschien eens raad vragen aan een kattengedragstherapeut. Hopelijk voelt hij zich snel beter! :hug: :hug:

Ik hoop het ook. Daarnet nog even bij hem gelegen (ale ja, op de grond naast het bed). Daarstraks vond hij het fijn om geknuffeld te worden, maar daarnet merkte je dat hij het liever niet had. Dus heb ik hem laten doen.
Hij is wel even onder bed uit geweest toen hij hoorde dat ik er was met eten. Dus da's toch al iets he...
Maar hij ligt er terug onder.

Zijn bench staat klaar in de living (open welliswaar), dus daar kan hij zich ook afzonderen als hij wil. Maar blijkbaar geniet het bed (eronder) zijn voorkeur.

Ik ben me ervan bewust dat ik dit op zijn tempo moet doen, maar wil hem wel helpen. Heb nog wel Zylkène in huis en bachbloesem (algemeen). Misschien moet ik dat straks door zijn viyo doen.
Ik heb ook nog van die 'stresspipetjes'. Ik kende het niet, maar zag het overlaatst in de dierenwinkel liggen.

Wat zou het beste zijn? Zylkène geven, die bachbloesem of de pipet? Of allemaal??

Oh ja, Snoes is terug op de kamer geweest. Niet lang, maar toch lang genoeg om een snoepje te geven. Hopelijk lukt het haar weer binnenkort terug op haar plaatsje (het bed) te liggen. Maar - ondanks open ramen met vliegenraam uiteraard - hangt er een 'geur'. Sinds zijn ongeval ruikt Sloeber wat anders. Of beeld ik me dat in?

Bekijk berichtChristel70, op 17 augustus 2013 - 18:29, zei:

Ocharme sloeber toch :(
Misschien doet het allemaal nog pijn en probeert hij zo te vermijden dat hij zichzelf of dat iemand anders hem pijn doet?
Ik probeer maar wat mee te denken.

Doe maar! Ik weet ook niet wat ik moet doen, dus alle meedenkers zijn welkom!
Ik weet niet of het pijn doet. Sloeber is daar nogal een echte kat in. Als hij laat zien dat hij pijn heeft, doet het ook heel veel pijn. Hij krijgt 's morgens nog wel Metacam. Misschien moet ik hem dat 's avonds geven ipv 's morgens? Zodat hij overdag misschien wat meer 'fut' heeft?
Af en toe zie je het pootje nog wel trekken. (Of waar het pootje zat, aan de wonde).

Met zijn gips wilde hij te actief zijn, en nu.....

Bekijk berichtMauricke, op 17 augustus 2013 - 17:42, zei:

Ocharme Sloeberke. :( Hij zal ook wel al gemerkt hebben dat niet alles gaat gelijk voeger. :( Het zal ook wel wat tijd nodig hebben voor het beestje. Misschien met wat ondersteuning van Bachbloesem of zo? Heeft hij niet teveel last van zijn ander pootje nu dit zijn gewicht moet dragen? Ik duim voor Sloeberke dat het vlug beter mag gaan. :duim:

We proberen hem echt te laten afvallen en zo lukt het uiteraard ook niet.
We gaan waarschijnlijk voederboxen maken, ale, een houten bak met chipluikje in. Eentje voor de andere en eentje voor Sloeber, zodat hij enkel zijn dieetbrokken kan eten en niet meer aan de rest kan.
Of gewoon eerst proberen met de voedselverrijking waarmee we gestart zijn?

??

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#191 Geplaatst 18 augustus 2013 - 02:13

Ik heb geen ervaring met die middeltjes tegen stress enzo, anders zou ik met veel plezier advies geven, maar heb er zelf niet echt verstand van.
Het afvallen zou ik nu op het achterplan schuiven, ik denk dat het belangrijkste nu is dat Sloeberke zich mentaal ewa beter voelt. En als dit betekent dat jullie hem de komende dagen of weken zijn lievelingskostje voorschotelen dan zou ik dat doen. Ik heb hem gezien op foto en het is nu niet meteen dat die kat obees is of zoiets, dus dit zijn zorgen voor later - alé, zo zie ik het. Belangrijkste is nu dat hij zich psychisch beter voelt, en ik denk dat met alle liefde en aandacht die hij krijgt dat dat zeker in orde zal komen!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#192 Geplaatst 18 augustus 2013 - 08:41

Bekijk berichtjuleken, op 18 augustus 2013 - 02:13, zei:

Ik heb geen ervaring met die middeltjes tegen stress enzo, anders zou ik met veel plezier advies geven, maar heb er zelf niet echt verstand van.
Het afvallen zou ik nu op het achterplan schuiven, ik denk dat het belangrijkste nu is dat Sloeberke zich mentaal ewa beter voelt. En als dit betekent dat jullie hem de komende dagen of weken zijn lievelingskostje voorschotelen dan zou ik dat doen. Ik heb hem gezien op foto en het is nu niet meteen dat die kat obees is of zoiets, dus dit zijn zorgen voor later - alé, zo zie ik het. Belangrijkste is nu dat hij zich psychisch beter voelt, en ik denk dat met alle liefde en aandacht die hij krijgt dat dat zeker in orde zal komen!

Het doet wel deugd dat jullie zien dat we hem zoveel mogelijk liefde en aandacht geven. Dat we echt het beste met hem voorhebben. Want na de afgelopen maanden zou je er wel eens aan twijfelen.
Gisterenavond lag hij in zijn mandje dat achter het bed staat. Toen ik wakker werd, lag hij wel terug onder bed.
Hij heeft wel weer gegeten (natte voeding en Viyo repuc) aan de kast (dus niet onder bed).
Het afvallen is nu zeker niet het belangrijkste, wel dat hij beter wordt. Want normaal eet hij via voedselverrijking, maar nu even niet. Toch raakt hij de korrel nu amper aan, zelfs niet 'als het voor het grijpen ligt'.
Maar hij eet wel, dus dat vind ik al goed. Het is hoogwaardige natte voeding, dus hij krijgt wel wat binnen.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#193 Geplaatst 18 augustus 2013 - 08:55

Het is altijd beter dat hij blijft eten dan dat hij niets meer zou binnenkrijgen van voeding. :thumb: Het zou anders ook niet gunstig zijn voor het genezingsproces want dan zou hij veel te zwak worden.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#194 Geplaatst 18 augustus 2013 - 09:17

Ocharme Sloeber... Ik denk dat jullie goed bezig zijn en Sloeber zal terug zelfvertrouwen moeten krijgen, daar zal hij wat tijd voor nodig hebben.
Aan liefde en aandacht heeft hij duidelijk geen gebrek, hij komt toch ook al af en toe onder het bed uit, ik denk dat je zo verder moet doen.
Misschien is bachbloesem wel iets, maar ik zou niet te veel door elkaar proberen anders gaat hij suf worden denk ik
Hou de moed er in :hug:

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#195 Geplaatst 18 augustus 2013 - 11:06

dat hij zich zo isoleert is toch ook niet echt een goed teken denk ik zo !
ik zou misschien proberen de zijkanten van het bed dicht te maken zodat hij de mogelijkheid niet meer heeft "onder" t bed te kruipen en zich daar te verstoppen...
kzou misschien proberen hem een afgesloten doos ofzo te geven in de slaapkamer en in de living zijn bench dicht te maken, zodat hij toch nog een afgeschermde "rust"plekjes heeft

dat hij minder eet is wel een beetje normaal ook hé, hij is amper actief, dus verbruikt ook veel minder, en hij zal genoeg hebben aan de natte brokjes en viyo recup
en ook geeft Metacam vermindering van de eetlust (staat op de bijsluiter)

extra bachbloesem of zylkène of dat pipet zou ik niet direct geven
maar inderdaad misschien de Metacam proberen te verschuiven naar 's avonds zodat hij overdag wat minder verdoofd is en een rustigere nacht heeft
en als ik de bijsluiter lees raden ze maar vier dagen nà de operatie aan nog Metacam verder te geven... dus misschien ook afbouwen?