Spring naar inhoud


- - - - -

Alles in gereedheid brengen voor de kittens....


  • Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
    • Locatie: Gent
  • 3 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 04 augustus 2013 - 10:55

Over een dikke maand komen mijn poezenkindjes dus....
Ik heb alles ondertussen al in huis, van kattenvoer en eet- en drinkbakjes via speeltjes tot krabpaal. Maar ik ben nu aan't nagaan wat ik nog moet doen voor de aankomst van Léon en Lily.

Ten eerste staan er hier nog planten op de grond, die moeten dus de hoogte in en daarvoor ga ik volgende week plantenstaanders kopen. Ik heb ook al in de Maxi-Zoo van die stokjes gehaald om de katten uit de planten te houden.

Enkel de krabpaal en de lege kattenbak staan al klaar, eigenlijk meer wegens plaatsgebrek in mijn kasten om ze op te bergen.
De mandjes ga ik een week op voorrand uit de plastieken verpakking halen en in de living zetten zodat ze kunnen luchten... ik ga ze bespuiten met Feliway en een paar dagen op voorrand ook Feliway in de stopcontacten steken.

Ik heb hier Catsan staan voor de kattenbakken, maar ze zijn een andere vulling gewoon, dus die moet ik nog even halen... ga in het begin die gebruiken en dan geleidelijk aan de 2 mengen om over te stappen...anders weten ze misschien niet wat de bedoeling is van de kattenbak met Catsan in.

De transportmand(jes) worden ook een paar dagen op voorrand voorzien van een propere onderlegger en ingespoten met Feliway....
Afspraak met mijn dierenarts heb ik ook al.

Het enige wat ik nog niet weet is hoe ik het ga doen met mijn hamstertjes... die staan nu in een ruimte waar de katten ook zouden mogen komen (mijn bureau). Ik weet niet of dat wel veilig is om ze daar te laten.. misschien moeten die verplaatst worden naar de keuken en moet ik die (voorlopig) afsluiten voor de poezen.

Vergeet ik nog iets voor de aankomst van mijn schatjes?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 04 augustus 2013 - 11:18

Volgens mij heb je inderdaad het meeste al wel gedaan :)

In wat voor kooi zitten je hamstertjes? Op het hamsterforum ken ik veel mensen met katten en hamsters waarbij de katten gewoon bij de hamsterkooien kunnen en er geen interesse in tonen. Maar dat zal ook wel wat afhangen van de katjes. Als je dichte kooien hebt, dus duna's of aquaria of terraria is er volgens mij sowieso geen probleem, want dan kunnen de katjes niet aan de hamsters. Bij traliekooien is het natuurlijk wat meer opletten. Ik zou de hamstertjes zeker 's nachts wel apart zetten van de katjes omdat je dan totaal geen controle hebt. En overdag kan je dan kijken hoe ze op elkaar reageren.
Ook opletten dat de kooien nergens vanaf kunnen vallen ofzo als een van de katjes er zou op of tegen springen.

Voorlopig staan mijn hamstertjes op kot en woont mijn kat bij mijn moeder thuis. Maar wanneer ik alleen ga wonen, zullen ze bij mij ook samen moeten. Ik heb nu een duna en een hamsterkast met glazen deurtjes, dus dat is wel veilig. En ik denk niet dat Rakker er echt veel interesse zou in tonen, want ik heb al eens 1 keer eventjes een hamster mee naar huis genomen. Maar Rakker mag sowieso niet in mijn slaapkamer door allergie, dus als het niet goed zou gaan, ga ik de hamstertjes in mijn slaapkamer zetten.
Probleem bij kittens lijkt me dan wel dat ze speelser zijn en er dus misschien sneller interesse zullen in hebben.

Bewerkt door Syntara, 04 augustus 2013 - 11:23.


stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
    • Locatie: Gent
  • 3 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 04 augustus 2013 - 11:23

Bekijk berichtSyntara, op 04 augustus 2013 - 11:18, zei:

Volgens mij heb je inderdaad het meeste al wel gedaan :)

In wat voor kooi zitten je hamstertjes? Op het hamsterforum ken ik veel mensen met katten en hamsters waarbij de katten gewoon bij de hamsterkooien kunnen en er geen interesse in tonen. Maar dat zal ook wel wat afhangen van de katjes. Als je dichte kooien hebt, dus duna's of aquaria of terraria is er volgens mij sowieso geen probleem, want dan kunnen de katjes niet aan de hamsters. Bij traliekooien is het natuurlijk wat meer opletten. Ik zou de hamstertjes zeker 's nachts wel apart zetten van de katjes omdat je dan totaal geen controle hebt. En overdag kan je dan kijken hoe ze op elkaar reageren.
Ook opletten dat de kooien nergens vanaf kunnen vallen ofzo als een van de katjes er zou op of tegen springen.

Het zijn 2 traliekooien van ferplast met verdiepjes. Dit model: http://csimg.koopkeu...ooi-hamster.jpg

Ze staan in mijn bureau op een (lage) kast.
Mijn hamsters lopen ook elk een half uurtje apart los. Ik sluit dan de deur van mijn bureau en haal alle kabels van de grond en laat ze dan lopen..
Natuurlijk zou ik dit, eens de poezen er zijn, nog steeds doen, maar zonder poezen in de ruimte uiteraard. ;-)
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
OFFLINE

#4 Geplaatst 04 augustus 2013 - 11:31

Oh, die kooitjes zijn echt veel te klein voor goudhamstertjes :( Sorry, ik weet dat het niet echt ontopic is. En het is ook absoluut niet slecht bedoeld, gewoon ter informatie. Maar als echt minimummaten voor syrtjes wordt normaal 60x40 als bodemoppervlak genomen (voor dwergjes 50x30). En dat is dan echt het minimum. De meesten houden hun Syrtjes in kooien van 50x80 grondoppervlak. Ik weet dat de kooi hoog is en veel verdiepjes heeft, maar het gaat erom dat ze echt een heel stukje moeten kunnen rennen in hun kooi ook.
Ook het radje dat bij de kooi zit, is eigenlijk een stuk te klein. Het kan dat je al een ander radje hebt, maar ik wou je hierover toch ook nog even info geven. Voor een goudhamstertje moet het radje minimaal een doorsnede van 27 cm hebben. Anders is het heel slecht voor hun rug en kunnen ze zelfs hun rugje breken.

Veel mensen weten dit niet en in de dierenwinkel verkopen ze bijna alleen veel te kleine kooien en radjes als 'hamsterkooien'. Dus ik neem je absoluut niets kwalijk, hoor. En je ziet zelf natuurlijk wat je met de info doet. Maar ik zou toch echt aanraden om andere kooien en radjes te kopen (moest je die nog niet hebben), want daar zijn hamstertjes zoveel gelukkiger mee :) .

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
    • Locatie: Gent
  • 3 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 04 augustus 2013 - 11:39

Bekijk berichtSyntara, op 04 augustus 2013 - 11:31, zei:

Oh, die kooitjes zijn echt veel te klein voor goudhamstertjes :( Sorry, ik weet dat het niet echt ontopic is. En het is ook absoluut niet slecht bedoeld, gewoon ter informatie. Maar als echt minimummaten voor syrtjes wordt normaal 60x40 als bodemoppervlak genomen (voor dwergjes 50x30). En dat is dan echt het minimum. De meesten houden hun Syrtjes in kooien van 50x80 grondoppervlak. Ik weet dat de kooi hoog is en veel verdiepjes heeft, maar het gaat erom dat ze echt een heel stukje moeten kunnen rennen in hun kooi ook.
Ook het radje dat bij de kooi zit, is eigenlijk een stuk te klein. Het kan dat je al een ander radje hebt, maar ik wou je hierover toch ook nog even info geven. Voor een goudhamstertje moet het radje minimaal een doorsnede van 27 cm hebben. Anders is het heel slecht voor hun rug en kunnen ze zelfs hun rugje breken.

Veel mensen weten dit niet en in de dierenwinkel verkopen ze bijna alleen veel te kleine kooien en radjes als 'hamsterkooien'. Dus ik neem je absoluut niets kwalijk, hoor. En je ziet zelf natuurlijk wat je met de info doet. Maar ik zou toch echt aanraden om andere kooien en radjes te kopen (moest je die nog niet hebben), want daar zijn hamstertjes zoveel gelukkiger mee :) .
Hmmm... ik wist niet dat die kooi te klein was voor mijn hamstertjes. Het was eigenlijk de grootste kooi die ze op dat moment verkochten in de dierenwinkel.
Ze lopen wel elke dag een half uurtje los per hamster... George de laatste dagen niet meer omdat hij ziek is en zelf niet gepakt wil worden (buiten bij de dierenarts, daar is hij ontsnapt en is hij 3 uur zoek geweest :/ )
Ik ga eens informeren bij mijn dierenarts, die vroeg me eergisteren of ik nog een kooi kon gebruiken.

Geeft trouwens helemaal niet dat het off topic is, anders had ik het nooit geweten...
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
OFFLINE

#6 Geplaatst 04 augustus 2013 - 11:44

Ja, ik weet het. Bij mijn eerste hamstertje had ik ook de allergrootste kooi gekocht die ze hadden en dat was een die heel nipt aan de minimummaten (voor een dwergje) voldeed. Dus het is inderdaad zo dat ze vaak alleen veel te kleine kooitjes verkopen jammer genoeg. Een heel handige, praktische en grote kooi is de Alaska op Zooplus. Ik heb hem zelf niet, maar echt heel veel mensen zijn er supertevreden over.
Als George nu ziek is, is hij misschien niet meer zo actief en is het voor hem misschien tijdelijk wel beter om hem in dat kooitje nu te laten (afhankelijk van hoe ziek en actief hij is). Maar ik ben al blij dat je het goed opneemt :) . Mensen voelen zich snel aangevallen als je zoiets zegt over te kleine kooitjes.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
    • Locatie: Gent
  • 3 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 04 augustus 2013 - 11:53

Bekijk berichtSyntara, op 04 augustus 2013 - 11:44, zei:

Ja, ik weet het. Bij mijn eerste hamstertje had ik ook de allergrootste kooi gekocht die ze hadden en dat was een die heel nipt aan de minimummaten (voor een dwergje) voldeed. Dus het is inderdaad zo dat ze vaak alleen veel te kleine kooitjes verkopen jammer genoeg. Een heel handige, praktische en grote kooi is de Alaska op Zooplus. Ik heb hem zelf niet, maar echt heel veel mensen zijn er supertevreden over.
Als George nu ziek is, is hij misschien niet meer zo actief en is het voor hem misschien tijdelijk wel beter om hem in dat kooitje nu te laten (afhankelijk van hoe ziek en actief hij is). Maar ik ben al blij dat je het goed opneemt :) . Mensen voelen zich snel aangevallen als je zoiets zegt over te kleine kooitjes.

George komt bijna niet meer uit zijn nestje... hij heeft zo'n houten nestje met een hoop papier in en hij ligt er 23.5 uur per dag in... hij komt heeeeel eventjes piepen, loopt zelf niet meer in zijn radje en eet nauwelijks... hij krijgt nu dagelijks 2 x krachtvoer (dwangvoederen) en 2x geef ik hem een onderhuidse injectie met fysiologisch water.
De dierenarts heeft bloed genomen en een staaltje van zijn keuteltjes opgestuurd naar het labo.

Hij is wel al oud (net zoals zijn zusje bijna 2) maar toch...
Het kan gewoon komen door de leeftijd in combinatie met de warmte. Ik heb ook (op aanraden van de dierenarts) een koelelement in een handdoek gewikkeld in zijn kooi gelegd.

Ik voel me niet snel aangevallen als ik advies krijg hoor.... ik wist niet dat de kooitjes te klein waren omdat dat de grootste waren die ze verkochten voor hamsters dacht ik dat ze goed waren, maar als dat niet zo is ga ik op zoek naar wat groters. Mijn dierenarts heeft een hele hoop kooien en terraria staan en ze vroeg me of ik niets nodig had...dus ik ga maandag eens langs om te kijken of ik wat kan meenemen of lenen.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
    • Locatie: Molenstede
  • 7 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 04 augustus 2013 - 12:51

Ik weet niet of dit helpt maar ik vroeger ook altijd tamme ratjes (ja misschien wel iets groter dan een hamster :p ) en die stonden in een grote traliekooi gewoon op de grond in de keuken.
De katten vonden dit in het begin heel leuk om naar te kijken maar na een tijdje boeide hen het ook niet meer. Ze waren dat gewoon.
Ook de ratjes liepen los in de zetel samen met de katten en buiten zo van ver is een mepje geven deden ze helemaal niets, ze hadden er zelfs bang van denk ik!
Toen de kittens pas begonnen met rondlopen waren ze ook heel nieuwsgierig maar langs de andere kant ook weer eerder bang....

Door zo'n fijne tralies als bij de meeste hamsterkooien kunnen ze ook echt niets doen volgens mij.
Enige als de katten er bovenop gingen staan kregen ze soms een hap in hun poot :p dus dat leerde ze snel af.

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
    • Locatie: Gent
  • 3 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 04 augustus 2013 - 13:01

Bekijk berichtCattery Kiyoshi, op 04 augustus 2013 - 12:51, zei:

Ik weet niet of dit helpt maar ik vroeger ook altijd tamme ratjes (ja misschien wel iets groter dan een hamster :p ) en die stonden in een grote traliekooi gewoon op de grond in de keuken.
De katten vonden dit in het begin heel leuk om naar te kijken maar na een tijdje boeide hen het ook niet meer. Ze waren dat gewoon.
Ook de ratjes liepen los in de zetel samen met de katten en buiten zo van ver is een mepje geven deden ze helemaal niets, ze hadden er zelfs bang van denk ik!
Toen de kittens pas begonnen met rondlopen waren ze ook heel nieuwsgierig maar langs de andere kant ook weer eerder bang....

Door zo'n fijne tralies als bij de meeste hamsterkooien kunnen ze ook echt niets doen volgens mij.
Enige als de katten er bovenop gingen staan kregen ze soms een hap in hun poot :p dus dat leerde ze snel af.


Ik heb ook tamme ratjes gehad, 8....
Die beestjes zijn natuurlijk wel iets groter dat hamstertjes...mijn kooi was toen ook 90 x 70 x180 cm.... dus dat kon helemaal niet omvallen moest er een kat bovenop springen...  Door de tralies heen kunnen ze niets doen, maar als ze de kooi van de kast gooien, dan vliegen de hamsters er wel uit... :trance:
Ik wil het natuurlijk niet wagen dat er iets met mijn beestjes gebeurt...zeker niet nu ze al bejaard zijn....
Ik ga morgen eens kijken voor een nieuwe kooi voor Louise...misschien een veiligere ivm de katten. :-)
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
OFFLINE

#10 Geplaatst 04 augustus 2013 - 13:49

Fijn dat je een nieuwe kooi gaat halen :) En dan kan je inderdaad misschien rekening houden met katveiligheid ineens :d Een terrarium of aquarium lijkt me misschien het veiligst, maar zoals hierboven gezegd denk ik ook niet dat katten snel iets kunnen doen met zo'n kleine tralie-afstand. Nadeel aan een terrarium of aquarium is wel dat ze dan helemaal niet kunnen klimmen terwijl de meeste hamsters dat wel fijn vinden. Maar dat kan je oplossen met klimspulletjes erin te zetten en sowieso als ze al bijna 2 zijn, zullen ze niet meer zo veel klimmen volgens mij.
Als je kijkt voor een nieuwe kooi wil ik alleen nog meegeven dat je ook moet letten op de hoogte. Sommige kooien zijn groot genoeg qua oppervlakte maar zijn iets te laag voor een looprad van 27 cm.
En verder veel succes ermee en veel plezier als de nieuwe katjes komen :) . Gaat helemaal in orde komen tussen de hamstertjes en de katjes volgens mij, want ik heb nog nooit gehoord dat iemand echt problemen had met die combinatie. En ook nog veel beterschap voor George! Hopelijk is het gewoon van de warmte en knapt hij snel weer op :)

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
    • Locatie: Gent
  • 3 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 04 augustus 2013 - 21:50

Bekijk berichtSyntara, op 04 augustus 2013 - 13:49, zei:

Fijn dat je een nieuwe kooi gaat halen :) En dan kan je inderdaad misschien rekening houden met katveiligheid ineens :d Een terrarium of aquarium lijkt me misschien het veiligst, maar zoals hierboven gezegd denk ik ook niet dat katten snel iets kunnen doen met zo'n kleine tralie-afstand. Nadeel aan een terrarium of aquarium is wel dat ze dan helemaal niet kunnen klimmen terwijl de meeste hamsters dat wel fijn vinden. Maar dat kan je oplossen met klimspulletjes erin te zetten en sowieso als ze al bijna 2 zijn, zullen ze niet meer zo veel klimmen volgens mij.
Als je kijkt voor een nieuwe kooi wil ik alleen nog meegeven dat je ook moet letten op de hoogte. Sommige kooien zijn groot genoeg qua oppervlakte maar zijn iets te laag voor een looprad van 27 cm.
En verder veel succes ermee en veel plezier als de nieuwe katjes komen :) . Gaat helemaal in orde komen tussen de hamstertjes en de katjes volgens mij, want ik heb nog nooit gehoord dat iemand echt problemen had met die combinatie. En ook nog veel beterschap voor George! Hopelijk is het gewoon van de warmte en knapt hij snel weer op :)

Ja, vooral voor Louise is het belangrijk dat ze nog kan klimmen... en als George weer helemaal opknapt voor hem ook natuurlijk.... zal morgen zien wat er staat bij de dierenarts, andere moet ik maar eens naar de dierenwinkel trekken.

Vandaag mijn poezenkindjes bezocht en ze zijn ZOOOO LIIIIIEEEEFFFF!!!
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
    • Locatie: Ardooie West-Vlaanderen
  • 7 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 13 augustus 2013 - 18:05

ja, hamsters en katten.
Die combinatie hebben we hier ook. Die van ons zitten in een terrarium 100/50 cm. Vroeger hadden we ook een traliekooi maar op een keer heeft toch één van de katten met de nagel de hamster geraakt, het beestje heeft niet lang meer geleefd, jammer genoeg. Vandaar dus het terrarium. Het is ook leuk voor de katten want ze vinden het na al die tijd nog altijd even leuk om naar te kijken en dan zo met hun pootje proberen om het te pakken, lukt natuurlijk niet. Maar dat hebben ze niet door, nog altijd niet na al die tijd ;)

Oh ja, succes met de katjes

Bewerkt door Joske123, 13 augustus 2013 - 18:06.