Spring naar inhoud

- - - - -

Vers

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 25 februari 2009 - 10:35

rauw hoor
varkensvlees geef je best niet i.v.m. Aujezky
voor kip hoef je niet bang te zijn om die rauw te geven, een kat is beter bestand tegen salmonella dan wij :)
een rauw geklutst eitje mag ook altijd, en als ze het opeten mag zelfs de schaal erbij ^^

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#17 Geplaatst 25 februari 2009 - 10:37

Vers betekent rauw voor mij.
M'n katjes doen het er supergoed op. Wel probeer ik altijd tenminste een uur of 4 tussen hun vers en brokjes te laten ivm de spijsvertering maar ook hier hebben ze absoluut geen last van.
Kijk anders eens op www.barfplaats.nl als je vragen hebt.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 25 februari 2009 - 10:40

Dankjewel hoor. Ik zal eens piepen op die site.
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#19 Geplaatst 25 februari 2009 - 12:02

Je geeft het inderdaad gewoon rauw. Rauw varkensvlees mag je niet geven.

Ik voer Aynoa volgens de percentages van NRV (Natuurlijk Rauw Voeren) en niet volgens de BARF-percentages (Bones And Raw Food).
Het verschil tussen NRV en BARF is vb dat de percentages anders zijn. Barfers geven naast rauwe voeding vb ook nog groenten.
Of je je kat BARF of NRV wil geven, is eigenlijk gewoon een keuze dat je zelf moet maken.

De link die Kiki je gaf, daar barfen de meeste mensen. Op deze site vind je enorm veel info om volgens de percentages van NRV te voeren.
Je hebt ook een 'rauw - bibliotheek' waar je erg veel informatie vindt.

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#20 Geplaatst 25 februari 2009 - 15:47

Nuttige site Gaëtane, thanks. Ik voer m'n katjes ook geen groenten bij, sorry voor verwarring.
Bij mij krijgen ze dan ook nog bij brokjes wat bij "echte barfers" dan nog eens totaal uit den boze is. Maar ik zie goede resultaten met het voedingsplan wat ik hier aanhoud, glanzende vachten, vaste drollekes, energieke katten ( O:) soms op het vermoeiende af) dus dan denk ik dat het wel oké zal zijn, niet? Of zie jij ergens iets waarvan je denkt:" Nee, niet goed"? Ik sta altijd open voor advies hoor en jij weet er ook wel een heleboel vanaf hé!

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#21 Geplaatst 26 februari 2009 - 00:59

Ik weet er echt niet zo heel erg veel vanaf hoor. Ik lees veel, maar heb ontzettend veel hulp gekregen van mensen die er veel van kennen. Dat vind ik ook nodig, want tenslotte wil je het toch goed doen en heb je het beste voor met je dieren. :)
Bij Barf worden er vaak ook nog voedingssuplimenten gegeven. Bij NRV zal je het ook wel tegen komen, maar naar mijn mening iets minder.

Ik vind dat, als je vindt dat je katjes het goed doen op brokjes in combinatie met rauw, je gewoon verder moet doen.
Hier krijgen Aaron & Amira ook soms eens een stuk rauw.
Aaron vind vooral rundsvlees lekker. Amira was verzot op rauw toen ze zwanger was en haar kittens zoogde. Nu wil ze plots geen rauw meer eten. :ha

Geplaatste afbeelding

linda
linda
  • 6.190 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 26 februari 2009 - 08:08

hier willen ze absoluut geen rauwe voeding :scared:
ik heb al van alles geprobeerd :LOL:
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#23 Geplaatst 26 februari 2009 - 19:11

Hoe gaat dat praktisch in z'n werk eigenlijk?

Je koopt dat dus voor in de diepvries, die carnibest bv. Hoeveel plaats moet je voorzien, zet je dan 's avonds wat eten uit voor de kat. als je dat als aanvulling op brokjes wilt geven, hoeveel dan, enz.

Zwartje is hier verzot (jawel, zwartje, verzot) op rauw, dus ik wil hem vanaf september wat rauw bijgeven. (dan woon ik alleen plus dan werk ik in nederland waar ik er sneller aan kan geraken blijkbaar)

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#24 Geplaatst 26 februari 2009 - 19:27

Carnibest, Haaksbarf en aanverwanten vind je in rollen van 250 gram. Er bestaan er ook van een kg dacht ik. Alles gaat de vriezer in en één rol wordt 's avonds uitgelegd en 's morgens verdeel ik het in vier. Hoewel er maar drie het lusten. Kipfilet,vleugels en nekken zelfde stramien eigenlijk.
Hartjes en maagjes ook zo. Alleen karkassen vries ik niet in want dat vinden ze niet lekker. Dan krijgen ze rond de middag ( niet op de minuut hé ) een half zakje per kat natvoer en 's avonds en 's nachts hebben ze brokken à volonté.
Het is gewoon ff wennen aan een nieuw patroon, voor jou zowel als voor de poezzies, maar het heeft z'n vruchten hier afgeworpen. Lou is van de chronische diarree verlost en ze zijn allemaal super gezond, glanzen mooi, dichte vacht en zijn goed gespierd.
Zelfs de da gaf toe dat ze er héél erg goed uitzien en die zijn normaal gezien niet zo enthousiast over vers. (Minder inkomsten voor hun :p )

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#25 Geplaatst 26 februari 2009 - 19:49

hier in de buurt is een winkel die door Marokkanen gerund word, daar verkopen ze kippenhartjes, kippenlevers, ... Ik weet niet of veel mensen hier iets aan gaan hebben, want de meeste zullen niet van Mechelen zijn :)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#26 Geplaatst 26 februari 2009 - 23:42

Ik geef geen kvv (kant en klaar versvoer) maar het principe is hetzelfde.
Ik heb een grote vriezer bijgekocht zodat ik in één keer een grote levering kan stockeren. dan ben ik toch voor een paar maanden zoet.. :a
Ik vries alles in en haal enkele dingen uit die ik in porties verdeel. Ik werk met een weekmenu en verdeel alles in de juiste porties. Eenmaal alles in porties verdeeld is, vries ik het weer in.
Het vlees dat ik in porties verdeel laat ik niet helemaal ontdooien, maar laat ik gewoon een klein beetje ontdooien zodat ik het wat makkelijker kan verdelen. Ik heb gelukkig een goed mes waar ik bevroren stukken de baas mee kan. :ha
Iedere avond haal ik uit wat de poes de volgende dag moet eten. Tegen 's morgens is alles mooi ontdooid en dan geef ik Aynoa haar eten.
Eet ze net alles op, dan neem ik het weer weg en geef ik het haar een paar uur later nog eens. Aynoa eet steeds in kleine beetjes. Meestal geef ik niet haar volledige portie in één keer.
Soms laat ik het gewoon even staan. Ik zorg er wel voor dat het eten niet in de zon staat.

Het is inderdaad wel wat wennen. Nu haal ik iedere avond zowel mijn vlees/vis uit als datgene voor de diertjes. ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#27 Geplaatst 27 februari 2009 - 00:37

kiki zei:

Carnibest, Haaksbarf en aanverwanten vind je in rollen van 250 gram. Er bestaan er ook van een kg dacht ik. Alles gaat de vriezer in en één rol wordt 's avonds uitgelegd en 's morgens verdeel ik het in vier. Hoewel er maar drie het lusten. Kipfilet,vleugels en nekken zelfde stramien eigenlijk.

Hoeveel geef ik dan aan een htk-kater op leeftijd, die buiten kan (en dus best

wel beweging heeft) en ook nog brokjes a volonté krijgt?

En dat haal ik dus de avond van te voren uit de diepvriezer? Hoe groot is zo'n rol van 250 gr? (kan me er moeilijk iets bij voorstellen ;) )

Fotokonijn
Fotokonijn
  • 192 berichten

#28 Geplaatst 27 februari 2009 - 21:23

Je kan het beste op een BARF(Bones and raw flesh) site kijken, daar staat ook precies hoe je moet variëren.

Hier in Olland bestaat een compleet voer genaamd Carnibest.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#29 Geplaatst 28 februari 2009 - 15:44

Aldhissla zei:

je kunt beginnen met kleine stukjes en dan steeds grotere stukken geven

Met grotere stukken gaan ze spelen, en ik heb geen zin om elke dag in elk hoekje van het huis een stuk kip of dergelijke aan te treffen, vandaar dat ik Bandit voor, dit is een kant-en-klaar mix en ze vinden het lekker. Ik geef hen elke dag elk een portie van 40g 's morgens en de rest van de dag staan er brokjes ter beschikking. 's avonds krijgen ze nog een portie natvoer van almo nature, of tonijn of...

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

technozino
technozino
  • 2.923 berichten

#30 Geplaatst 02 maart 2009 - 15:42

Hier krijgen ze ook nog rauw afwisselend met blik of brokjes. van lam en rund zijn ze zot van. :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes Karina