Spring naar inhoud

- - - - -

Vers

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 02 maart 2009 - 17:58

Hier krijgen ze naast hun natvoer en droogvoer KVV en vers - kippefilet, kalkoenfilet, steak, kippehartjes, zalm enz.  Kippenekjes lusten ze niet en van de kippevleugels eten ze ook niet alles, dus dat geef ik niet meer.  Sheba wil trouwens geen verse voeding maar Samson en Poepoes zijn er dol op.
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#32 Geplaatst 02 maart 2009 - 18:11

Roosje zei:

Jij Barft dus grotendeels, eten ze de karkassen volledig op ?

Ik voer volgens de percentages van NRV (natuurlijk rauwe voeding).
As ik kippenkarkas en kwartelkarkas geef, eet Aynoa het inderdaad op. Kippenkarkas is harder dan kwartel en daar eet ze niet altijd alles van op. Ik ben nog aan het twijfelen of ik bij mijn volgende bestelling ook nog kip ga kopen. Ik merk dat het toch wat hard is voor haar.
Kwartel is veel zachter en dat gaat prima. Dat gaat mooi naar binnen. :)

Aaron en Amira doen geen moeite voor de karkassen. Enkel Aynoa staat volledig op rauw.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#33 Geplaatst 08 maart 2009 - 11:05

Vers voer komt hier niet meer binnen.
Wij geven droogvoer, Bento Premium en Royal Canin Queen en Royal Canin Sensible. De kittens krijgen Bento premium kitten en beginnen hier mee vanaf 4 weken. Ze krijgen ook Oropharma petmilk, waar ze gek op zijn.
Vroeger gaf ik ook vers vlees en kreeg vaak diaree en braken.
Na een bloedonderzoek bij enkele van onze katten bleken ze hierdoor ook vitamine tekorten te hebben. Droogvoer is niet voor niets premium en compleet...Bovendien is versvoer gevaarlijk voor giardia, zeker als het rauw gegeven wordt. Als je naast het premium voer veel bijgeeft, dan wijzig je de samenstelling en is het niet meer compleet...
Dat zijn onze bevindigen, maar ik heb er niets op tegen hoor als mensen vers verkiezen en de katten er goed mee zijn. Barfen is een heus werk en dan is het echt de voeding samenstellen en op alle vitamines, voedingsstoffen,...gaan letten. Niets voor mij, met 10 katten is dat niet haalbaar. En mijn katten zien er echt niet ongelukkig uit op hun brokjes.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#34 Geplaatst 11 maart 2009 - 01:31

feroesti zei:

Bovendien is versvoer gevaarlijk voor giardia, zeker als het rauw gegeven wordt.

Wie heeft je dat gezegd..?
Versvoer heet niet voor niets versvoer. Het wordt gewoon rauw gegeven. Als je het bakt of kookt haal je er immers alle voedingsstoffen uit.
Aynoa is nu bijna 8 maand en krijgt van kleins af aan rauw. Zij heeft nog nooit diarree gehad. Toen ze enkele weken oud was kreeg ze brokjes (babycat van RC) en rauw. Zij liet al snel de brokken achterwege en en ontplooide zich tot een waar roofdier dat enkel rauw wil hebben. :ha
Mijn hondje staat ook op rauw, zij herleeft helemaal en heeft het nog nooit zo goed gedaan op eender welke voeding!
De andere 2 katten staan op brok. Ik ben dus helemaal niet anti-brok. ;)
Aaron die vaak diarree krijgt als hij eens wat natvoer krijgt, krijgt helemaal geen diarree als hij vers eet.

Verder vind ik dat, wanneer je volledige prooidieren geeft, versvoeren echt helemaal niet moeilijk is. Wil je geen prooidieren voeren moet je natuurlijk alles zelf zitten berekenen zodat ze een goed menu hebben..

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#35 Geplaatst 11 maart 2009 - 16:33

Moest ik hier prooidieren voederen dan krijg ik gegarandeerd mijn kinderen op mijn dak. Onze dochter (10 jaar) is nogal een extreme dierenvriend....
Maar ik kan het zeker goed geloven dat de katten er dol op zijn !!!
Wat de giardia betrefd, kunnen prooidiertjes dan in hun maaginhoud geen parasieten, eitjes,... hebben ?
Is gewoon een vraagje hoor, ik ken er niets van en zal het ook nooit proberen. Mijn dochter zou me dit nooit vergeven, denk ik . Zij is de trotse eigenaar van twee ferme ratten. En dat zijn ook prooidiertjes...maar dan in reuze formaat. En een kind van 10 uitleggen dat in brokken ook vlees zit daar begin ik maar niet aan. Straks wordt ze nog vegetariƫr...
Onze katten moeten van de ratten gelukkig niets van weten en zijn er zelfs bang van en zelfs een vogel in de tuin vinden ze niet eens interessant, onze goudvissen interesseren hun ook totaal niet.
Echte luierikken zijn het, maar wel heerlijke knuffelaars !!

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#36 Geplaatst 11 maart 2009 - 16:39

go, ik voer ook veel vers vlees, maar daar zitten echt geen prooidieren bij hoor :)
gewoon een stukje van de biefstuk die je zelf 's avonds gaat eten is goed genoeg en alsje brokken bijvoert hoef je je echt geen zorgen te maken om de verhoudingen en de vitamines ^^
dat vers slecht zou zijn voor Giardia, daar heb ik nog nooit van gehoord
je moet het vlees natuurlijk wel in de vriezer/frigo bewaren en geen 2 dagen laten staan he :ha
iig, het is voor iedereen zn eigen keuze of je nu brokvoer geeft of vers
ik ga zeker geen mensen veroordelen die geen vers willen geven, maar slecht voor giardia is het zeker niet :)

ook voor blaasgruispoezen en nierpatiƫntjes is vers voeren trouwens alleen maar goed

mijn Toulouse is sinds ze vers krijgt (naast haar brokken, die krijgt ze ook nog) helemaal van haar chronische diarree af
dus ik ben er wel voorstander van ja :)

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#37 Geplaatst 11 maart 2009 - 16:40

Ik voer zelf geen prooidieren. Ik vind dat toch nog iets te confronterend. :oops:
Aynoa en Bolo krijgen allebei een menu dat ik heb samengesteld (met behulp van mensen die er veel vanaf weten).  Met prooidieren heb ik nog geen ervaring. Ik heb echter nog nooit gehoord dat een kat gardia zou krijgen van prooidieren te voeren.

Geplaatste afbeelding

technozino
technozino
  • 2.923 berichten

#38 Geplaatst 11 maart 2009 - 20:59

Katten hebben een korte darmen, daarom veel minder kans op bacterien die zich op de wand kunnen vestigen. Ik leg het vlees altijd 24 u in de vriezer voor ze het krijgen. Zodra vriezer ontdooit geraakt, ga ik terug meer rauw geven, dus mijn poezels moeten nog even geduld hebben maar ze helpen een handje mee om hem rapper leeg te krijgen :LOL:
Geplaatste afbeelding
Groetjes Karina