Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuw soort 'stambomen'

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 08 augustus 2013 - 22:29

In Nederland (misschien ook wel in België) is iets nieuws ontstaan.
Een stamboom aanvragen voor je htk kat, geen zuivere raskat, kruizingen etc etc.
Er hoeft nauwelijks aan regels voldaan te worden. Dus iedereen kan tegenwoordig zo'n papiertje aanvragen.

http://www.hondenkattenstamboom.nl/

http://www.fairregestry.nl/about-us/

Dit is natuurlijk verschrikkelijk, want zo wordt de broodfok een handje geholpen. Ze kunnen nog meer voor hun katten vragen en iemand met weinig verstand denkt een echt stamboom in bezit te hebben.

Hopelijk kan er snel iets aan dit soort praktijken gedaan worden.
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#2 Geplaatst 09 augustus 2013 - 06:29

diep triest :-(

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 09 augustus 2013 - 08:36

Gelukkig zijn er al veel rasverenigingen mee bezig en hopelijk kan er snel een eind gemaakt worden aan dit soort praktijken.
Marktplaats heeft gelukkig de advertenties hiervan al van hun site verwijderd!
Geplaatste afbeelding

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 09 augustus 2013 - 08:38

Bij honden kan je al via de KUSH een certificaat aanvragen voor een hond die voldoet aan de rasstandaard maar geen stamboom heeft. Hiervoor moet je dan bepaalde resultaten behalen op een show en dergelijke... Het is een heel moeilijk proces enhet komt maar weinig voor.
Nu goed, als je zoiets aanvraagt zoals op de website dan weet je wel waar het vandaan komt. Een 'stamboom' (het woord) is eigenlijk maar een papiertje he.. ik kan er voor mijn HTK kittens ook eentje maken en dan hebben ze ook een 'stamboom'. Ik ben hier niet van op de hoogte, maar ik neem aan dat het bij katten ook zo is als bij honden, dat de stamboom van katten die echt dienen voor de fok erkend wordt en geregistreerd door officiële instanties. m.a.w. dat die stambomen die je via die website kan verkrijgen evenveel waarde zullen hebben als mijn handgeschreven stamboom van mijn HTK katjes.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#5 Geplaatst 09 augustus 2013 - 11:20

Goh langs de ene kant ben ik er ook  tegen ,
maar langs de andere kant het zal idd inteelt tegen gaan ,
want de mensen die nu toch zitten te fokken gaan dat blijven doen ,
dan kunnen ze tenminste zien dat z eniet ana inteelt doen
(alhoewel di ehun dat wssn niet anatrekken)

alleszinds op zich vind ik dat eigenlijk wel een goed idee,
dat elke HTK kat ook een papierke zou hebben waarop hun achtergrond zo een beetje staat,
ik zeg daarom niet dta het ook een "stamboom" moet genoemd worden,
aleja dnek dat sommigen me wel snappen..
mssn dat er dan meer mense zulle nadenke en er niet zoals bij de boeren de ene nest na de andre is met allemaal verwante dieren..
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Cattery Kiyoshi
Cattery Kiyoshi
  • 212 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 09 augustus 2013 - 20:19

Bekijk berichtmellemeis, op 09 augustus 2013 - 11:20, zei:

Goh langs de ene kant ben ik er ook  tegen ,
maar langs de andere kant het zal idd inteelt tegen gaan ,
want de mensen die nu toch zitten te fokken gaan dat blijven doen ,
dan kunnen ze tenminste zien dat z eniet ana inteelt doen
(alhoewel di ehun dat wssn niet anatrekken)

alleszinds op zich vind ik dat eigenlijk wel een goed idee,
dat elke HTK kat ook een papierke zou hebben waarop hun achtergrond zo een beetje staat,
ik zeg daarom niet dta het ook een "stamboom" moet genoemd worden,
aleja dnek dat sommigen me wel snappen..
mssn dat er dan meer mense zulle nadenke en er niet zoals bij de boeren de ene nest na de andre is met allemaal verwante dieren..

Bij de HTK is dat toch bijna niet mogelijk, de meeste zijn vondeling, gedumpt als kitten, een kat die per ongeluk door de kater van de buren is zwanger geraakt, .....
Dus dan weet je al geen achtergrond om in te vullen. Dan moet je zelf al echt gaan verder fokken met HTK katten om zelf een bekende lijn op te starten, dat is ook niet echt de bedoeling he.

Voor andere diersoorten vind ik het dan wel weer leuk, bv als je fokt met ratjes, fretjes, etc aangezien daar volgens mij geen officiële stambomen voor bestaan. Maar dan kan je nog evengoed er zelf één maken en afprinten.

Geplaatste afbeelding
Siamees en Oosters Korthaar www.CatteryKiyoshi.be

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 10 augustus 2013 - 09:18

Dit zijn nep site, je kunt werkelijk alles verzinnen en er is totaal geen controle. (zijn absoluut geen officiële instanties)
Je kunt gewoon een kort harige kat een Ragdoll of Maine Coon noemen en daar grof veel geld voor vragen aan onwetende mensen omdat het op het 'stamboom' staat

Bewerkt door Jacqje, 10 augustus 2013 - 09:18.

Geplaatste afbeelding

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#8 Geplaatst 10 augustus 2013 - 22:06

Bekijk berichtJacqje, op 10 augustus 2013 - 09:18, zei:

Dit zijn nep site, je kunt werkelijk alles verzinnen en er is totaal geen controle. (zijn absoluut geen officiële instanties)
Je kunt gewoon een kort harige kat een Ragdoll of Maine Coon noemen en daar grof veel geld voor vragen aan onwetende mensen omdat het op het 'stamboom' staat

mja dat is nu da weer niet d ebedoeling ;)
maar die "stambomen" dara zijn tg geen reet waard aj a;)
kunne z ehet evengoed idd zelf op papier zetetn ,
ale dara gaat tg geen kat intrappen p lol
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3