Spring naar inhoud

- - - - -

oorzaken van buiten de bak kakken/plassen?

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#1 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:06

Ik heb al veel gelezen dat als een kat plots buiten de kakkenbak plast dat er dan een medische oorzaak kan zijn
Maar ik weet eigenlijk niet wat de oorzaken daarvan dan kunnen zijn?
En hoe zit het met buiten de bak een kakkeledoedie doen af en toe?
Kunnen daar ook medische oorzaken voor zijn? Zo ja, welke dan?

Onzen diddl gaat normaal gezien altijd netjes op de bakken om te plassen of een kakkeledoedie te doen maar enkele maanden geleden heeft hij eens onder de salontafel een serieuze hoop drollen gelegd
Hij moest dus effenaf op zijn  buik onder de salontafel kruipen om dat te kunnen doen.
Ik rook al een paar dagen een heel muffe geur maar vond maar niet vanwaar het kwam tot ik mijn sletsen vanonder de salontafel haalde en daar dus een enorme hoop kak aan vasthing en bij verder onderzoek bleek er ook nog een hoop op de grond op de mat te liggen.

Vorige week was ik binnen aan t stofzuigen en was de deur naar de living drie minuten toegeweest (de poezels zaten buiten) en op die drie minuten tijd had diddl een hoop kakkeledoedies gedropt op de loper die in onze keuken lag.
Ik zoch er niet echt iets achter, ik dacht dat het waarschijnlijk heel dringend was geweest en omdat t manneke even niet binnenkon was hij dan maar in de keuken een doedelie gaan doen.

Maar vandaag ruik ik weer die muffe geur zoals enkele maanden geleden en toen halve trouwboek op zoek ging vanwaar het kwam vonden we onder onze zetel tegen de muur op minder dan een halve meter van de kattenbakken die er staan weer een grote hoop drollen...
En ik vraag me echt af waarom diddl er nu voor gekozen heeft om zijn kakkeledoedies daar te gaan droppen ipv op de bakken te gaan.
Er staan 3 kattenbakken in onze living naast de zetel en boven op de slaapkamer staat er 1
De plasjes worden zand en vallen door de bovenbak in de onderbak en de kakjes haal ik er t grootste deel van de tijd onmiddellijk uit, behalve als ik slaap natuurlijk, dan kan ik dat niet doen en dan blijven ze liggen tot ik wakker wordt
Maar ik vraag me nu af of het mogelijk zou zijn dat onzen diddl gewoon niet op de bak wil gaan als er een drol inligt van iemand anders of als de plasjes niet genoeg zijn doorgegraven en er nog van dat plaszand in de bovenste bak ligt dan.
Dat hij het niet proper genoeg vindt...
Of zijn er mogelijk medische oorzaken?
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:14

Kan medisch zijn. Als de kat pijn heeft terwijl die dus ontlast, dan gaat die de pijn met de kaartenbak associëren. Dusbgaat die op andere plaatsen ontlasten. Nog vaker dan bij buiten de bak plassen is de oorzaak medisch bij buiten de bak ontlasten
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:20

Ze doen het soms ook uit de bak om aandacht te trekken. Negatieve aandacht is ook aandacht.
Kan ook zijn dat hij niet blij is met iets kan zijn bak zijn of iets anders, sommige hebben idd liever een bak voor zich alleen.
Als je medisch al kan uitsluiten dan is het niet altijd simpel te achterhalen waarom hij dat doet.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#4 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:21

Bekijk berichtwea, op 09 augustus 2013 - 00:14, zei:

Kan medisch zijn. Als de kat pijn heeft terwijl die dus ontlast, dan gaat die de pijn met de kaartenbak associëren. Dusbgaat die op andere plaatsen ontlasten. Nog vaker dan bij buiten de bak plassen is de oorzaak medisch bij buiten de bak ontlasten

Maar wat zijn dan de medische oorzaken die het kunnen veroorzaken?
Diddl heeft heel wat medische problemen maar die hebben tot nu toe nooit veroorzaakt dat hij buiten de katttenbak ging
Hij heeft chronische darmontstekingen van dikke en dunne darm waar hij dus een opstoot van had onlangs, daar heeft hij vorige week spuit cortisone voor gekregen
Hij heeft reflux, daar neemt hij medicatie voor
Hij heeft slechte vertering, daar neemt hij ook medicatie voor (dat hangt waarschijnlijk samen met het exocriene deel van zijn pancreas dat met momenten niet of nauwelijks werkt en dat hangt dan weer samen met de opstoten van de darmontstekingen die hij krijgt)
Hij heeft chronisch sinusit waar hij momenteel een opstoot van heeft ook en waar hij ook medicatie voor neemt
En hij heeft hcm

Ik vraag me nu dus af of er nog andere medische oorzaken kunnen voor zijn, of we op iets moeten letten specifiek dus of zou het kunnen dat hij met momenten de bakken gewoon niet proper genoeg vindt om op te gaan...
Vandeweek zag ik hem naar boven gaan om op de bak boven te gaan plassen, toen lagen er ook kakjes in de bakken beneden (ik was bezig geweest met de botherhammen te smeren van halve trouwboek en hem te gaan uitwuiven dus ik had de kakjes niet direct verwijderd)
Morgen toch maar eens naar dierenarts bellen...
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:25

Mss doordat hij chronische darm ontstekingen heeft dat hij pijn heeft zoals krampen, kan ook zijn dat hij op dat moment de bak associeert met pijn.
Zit hij gerust op de bak, laten de anderen hem gerust als hij erop zit of komen ze eens kijken dat is soms ook al genoeg om elders te gaan.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#6 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:31

Bekijk berichtcatherine, op 09 augustus 2013 - 00:20, zei:

Ze doen het soms ook uit de bak om aandacht te trekken. Negatieve aandacht is ook aandacht.
Kan ook zijn dat hij niet blij is met iets kan zijn bak zijn of iets anders, sommige hebben idd liever een bak voor zich alleen.
Als je medisch al kan uitsluiten dan is het niet altijd simpel te achterhalen waarom hij dat doet.

We hebben jammer genoeg echt geen plaats meer om nog meer bakken te zetten, k heb eens gelezen dat je per kat een  bak moet hebben plus dan nog 1 extra bak, maar we hebben geen plaats voor een vijfde bak
Tot nu toe , alé, tot enkele maanden geleden dan bij het eerste voorval, heeft hij nooit problemen gemaakt daarvan en ging hij altijd netjes op de bakken die er staan, na dat ene voorval heeft hij ook maanden aan een stuk zo niks raars meer gedaan en ging hij weer netjes op de bakken die er staan
Ik snap het gewoon niet , t is wel een aandachtsvragertje maar als hij aandacht vraagt krijgt hij die ook direct, ook al is dat dan midden in de nacht
Maar voor de kakjes die hij buiten de bakken dropt krijgt hij geen aandacht, we vinden die pas achteraf, een tijd nadat hij het gedaan heeft, dan spreken we hem er niet meer over aan hé (of hoe moet je dat nu zeggen, we geven hem daar geen extra aandacht voor ook geen negatieve) omdat het niet op heterdaad is dat we hem betrappen en het toch niks uithaalt dat je dan nog iets doet of zegt.
Als t zou zijn omdat hij de bakken op sommige momenten niet proper genoeg vindt, omdat er kakjes inliggen, dan zou t misschien nog logisch kunnen zijn wat hij doet want deze middag zat het kattenluik naar boven in en kon hij niet naar boven gaan om op die bak te gaan kakkeledoedie doen...
Maar als t dan om die reden is dat hij het doet kan ik er niet veel aan doen of aan veranderen, t valt echt niet veel voor dat er kakjes blijven liggen in de bak, al de keren dat ik s nachts wakker wordt verwijder ik ook de drollen die er liggen, ik kan niet nog meer keren gaan verwijderen, dan mag ik niet meer slapen...
Ik weet niet wat ik er moet van denken...

Bekijk berichtcatherine, op 09 augustus 2013 - 00:25, zei:

Mss doordat hij chronische darm ontstekingen heeft dat hij pijn heeft zoals krampen, kan ook zijn dat hij op dat moment de bak associeert met pijn.
Zit hij gerust op de bak, laten de anderen hem gerust als hij erop zit of komen ze eens kijken dat is soms ook al genoeg om elders te gaan.

Dat zal wel zo zijn dat hij krampen heeft soms maar die heeft hij al de hele tijd gehad dus vanaf hij hier woont, hij had van in t begin al die darmproblemen, en tot nu toe deed hij toch alles netjes op de bak.
Ik denk dat het niet aan die chronische darmontstekingen ligt want dan zou hij het toch al lang zo beginnen doen zijn denk ik
Meestal laten ze mekaar met rust als ze op de bak staan, heel af en toe gaan onze ramses of onzen thor wel eens kijken wie er op staat en proberen ze dan aan de poep of aan de drollen te ruiken terwijl degene die op de bak staat dan nog z'n ding aan t doen is, maar dat valt niet zo veel voor dat ze dat doen

Bewerkt door lathyrus, 09 augustus 2013 - 00:41.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:39

1 bak per kat is hier niet haalbaar heb 16 katten en 7 bakken.
1 boven op de badkamer en 1 boven op de overloop.
2 in de keuken in een hoekje
2 buiten in de koer onder het afdak
1 in de kelder

Meer gaat ook niet.

Je raapt meer dan genoeg de kakjes eruit je kan moeilijk dag en nacht naast de bakken staan dat is geen leven.
Als de da geen medische reden vindt dan denk ik eerder aan aandacht vragen.
Het is niet simpel te weten waarom ze het doen, ben gisteren en vandaag dezelfde vraag op fb tegen gekomen daar doet de kat het in de zetel of gootsteen.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:42

Ik heb gewoon zo t idee dat als het medisch zou zijn dat hij het dan echt wel iedere keer zou doen dat hij een kakkeledoedie moet doen, dat hij er dan niet zoveel tijd zou tussenlaten
Maar ik wil natuurlijk niks over t hoofd zien als t toch medisch zou kunnen zijn
k Zal het zeker tegen de dierenarts zeggen maar verwacht daar eigenlijk niet iets van
Ik blijf zo het idee houden dat hij de bakken op bepaalde momenten gewoon niet proper genoeg vind, t is nogal een proper manneke, hij kuist altijd zijn voeten af bijvoorbeeld als hij op de bak is moeten gaan...

Bewerkt door lathyrus, 09 augustus 2013 - 00:44.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 09 augustus 2013 - 00:50

Bekijk berichtcatherine, op 09 augustus 2013 - 00:25, zei:

Dat denk ik ook.

Ik ken iemand en die haar kat heeft ook constant pijn als die moet ontlasten en gaat daardoor ook vaak niet op de bak.

Bekijk berichtlathyrus, op 09 augustus 2013 - 00:42, zei:

Ik heb gewoon zo t idee dat als het medisch zou zijn dat hij het dan echt wel iedere keer zou doen dat hij een kakkeledoedie moet doen, dat hij er dan niet zoveel tijd zou tussenlaten
Maar ik wil natuurlijk niks over t hoofd zien als t toch medisch zou kunnen zijn
k Zal het zeker tegen de dierenarts zeggen maar verwacht daar eigenlijk niet iets van
Ik blijf zo het idee houden dat hij de bakken op bepaalde momenten gewoon niet proper genoeg vind, t is nogal een proper manneke, hij kuist altijd zijn voeten af bijvoorbeeld als hij op de bak is moeten gaan...

Ik denk niet dat het dan altijd naast de bak is. Net als blaasontsteking. Dan gaan ze soms wel en soms niet op de bak.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#10 Geplaatst 09 augustus 2013 - 01:02

Ah, ok, dat wist ik niet dat bij blaasontsteking ze niet iedere keer naast de bak plassen, ik dacht dat het  dan iedere keer was dus
Ik denk toch niet dat t van zijn darmen komt , als t daar toch zou van komen kunnen we er dan in ieder geval niks aan doen, als hij een opstoot krijgt wordt de dierenarts onmiddellijk gebeld en krijgt hij medicatie, meer kan je niet doen dan dat
Spijtig dat ze niet kunnen praten en het je niet gewoon kunnen zeggen, nu moet ne mens maar zitten gissen...
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#11 Geplaatst 09 augustus 2013 - 01:39

Eigenlijk is het aantal kattenbakken dat je moet hebben niet gelijk aan het aantal katten + 1 maar aan het aantal sociale groepen + 1. Dus als je 4 katten maar 2 sociale groepen hebt moet je 'maar' 3 bakken hebben. Bakken die vlak naast elkaar staan tellen als 1 bak.

Onze siamees ontlastte altijd naast haar bak, maar enkel als we met het gezin een paar dagen weg waren dus bij haar was het uit protest. Voor de rest heb ik er geen ervaring mee. Maar bij Joe toen hij een blaasontsteking had en na zijn operatie plastte hij vaak naast maar ook in de bak. Hij plastte vb. in de bak en dan een half uur later op de was, een uur later in zijn speeltunnel, daarna nog eens in de bak etc. Dus dat was nie voortdurend ernaast.

Veell succes en ik hoop dat je snel vindt waaraan het ligt!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 09 augustus 2013 - 09:37

er zijn zoveel verschillende redenen voor het naast de bak doen dat je het beste de da daar even naar kan vragen.
Het kan zijn dat hij nu extra pijn heeft gehad op de bak bij het ontlasten en dat hij daarom buiten de bak is gaan doen, maar het kan ook zijn dat zijn anaalklieren geleegd moeten worden. Meestal gebeurd dat tijdens het ontlasten, maar bij zulke heftige diaree gebeurd dat natuurlijk niet. Dan moet jij (of liever, de da ;) ) dat doen.)

En als het niets medisch is dan is het aan jou om uit te zoeken waarom hij het doet. Valt niet mee, zeker bij je eigen katten niet. Maar als je goed oplet kom je een heel eind. Eventueel een dagboekje bijhouden wat er gebeurd en wanneer je waar een drolletje vind.
Kom je er zelf niet uit, overweeg dan een gedragstherapeut om te helpen als het niet stopt.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 09 augustus 2013 - 12:00

ik denk echt dat de hoop drollen in de keuken van vorige week was omdat hij even niet binnen kon en het dringend was dus hij moest het wel ergens gaan dumpen
Maar waarom hij maanden geleden onder de salontafel gekakkeledoedied heeft en nu gisteren onder de zetel, k weet het niet
Tussen die 2 voorvallen zit echt wel veel tijd tussen toch
Gisterenavond ging hij dan gewoon weer op de bak
Onze yoshi is gisteren dan op de bak boven een kakje gaan doen, dat is ook zo raar , dat is heel uitzonderlijk dat iemand een kakkeledoedie doet boven, ze gebruiken die bak zelden en als ze hem gebruiken dan is t  voor een plasje
Ik weet niet  goed wat ik er moet van denken
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#14 Geplaatst 09 augustus 2013 - 19:10

ik heb ondertussen naar de dierenarts gebeld en hij zegt dus dat het bij buiten de bak plassen inderdaad zo is dat er in veel gevallen een medische oorzaak te vinden is maar dat het bij buiten de bak kakkeledoedie doen anders is, dat er daar geen medische oorzaken voor zijn...
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 09 augustus 2013 - 20:58

daar zijn wel medische oorzaken voor hoor, het komt alleen niet zo vaak voor dat het medisch is.
Meestal is het door pijn bij het ontlasten, bakaversie.
Maar als het soms wel en soms niet is, dan is er iets anders aan de hand

Een goede gt kan je helpen met het zoeken naar de oorzaak en een plan maken om ervoor te zorgen dat het helemaal stopt

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende