Spring naar inhoud

- - - - -

Wildplassen

Aanpassen

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Cookie
Cookie
  • 1 berichten

#1 Geplaatst 10 augustus 2013 - 13:04

Hallo allemaal,
Ik ben niet zo een forum of blogmens maar nu wil ik toch graag raad.
Ik had al 2 katten, een gecastreerde kater van 12 en een leuk gesteriliseerd dametje van 2,5. Ze hadden een luizeleventje en verdragen elkaar goed. Nu heeft mijn man verleden jaar in oktober van een klant een 5jarige scottisch fold-dame gekregen die anders geen toekomst meer had door ziekte van de eigenaar.u. Blijkbaar heeft die poes in haar leven altijd alleen gezeten, in een groot huis. Vermoedelijk heeft ze ook last van de kraakbeenvergroeiingen die samen gaan met het kweken van deze katten. Zij het dan in mindere mate.(door deDA gezegd).
Het heeft maanden geduurd eer Cookie, want zo heet ze, een beetje kon wennen aan haar nieuw huis, en eigenlijk is ze op haar manier erg aanhankleijk en op gezelschap gesteld alleen. .......dat andere kattevrouwtje kan ze niet accepteren. Ze blaast  er naar haar en soms valt ze aan. Ondertussen heeft ze de tuin en  in het zonnetje liggen ontdekt en dat vindt ze prachtig. Maar nu komt het. Ze is kortelings begonnen met op nog 2 andere plaatsen in huis plasjes en zelfs drolletjes te gaan doen. En ik vermoed dat Picawica dat nu ook doet. In de gang is dat niet leuk maar overkoombaar, in de living op het parket niet zo.
IK heb alweer een week Feliway ingeschakeld, maar wordt nu wel wanhopig want ik ben bang dat het op den duur wel begint te ruiken
Er bestaan sprays voor zoiets maar het houdt mijn katten niet weg
Heeft iemand. Goed advies,???????image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 10 augustus 2013 - 13:15

In de eerste plaats moet je een medische oorzaak uitsluiten, in veel gevallen is dat de oorzaak van het wildplassen en kakken. Als dat volledig is uitgesloten, dan moet je misschien eens één of twee kattenbakken bijzetten, niet langs elkaar want dan bezien de katten dat toch als één kattenbak. Je kan ook altijd raad vragen aan een gedragstherapeut (een goeie dan hé) of misschien weten andere forumleden wel meer te vertellen hier over.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 10 augustus 2013 - 13:22

Ik ben het helemaal met Wendy eens.

Allerbelangrijkst is dat je eerst medische oorzaken uitsluit. 90 % van alle gevallen van wildplassen wordt veroorzaakt door een lichamelijk probleem.

Even urine inleveren bij de dierenarts. Als je urine opvangt wel liefst binnen een uur (ongeveer) naar de dierenarts brengen. De da kan je zelf vertellen hoe 'vers' hij het staal wil hebben, maar een uur is meestal wel goed te doen.

lukt het niet om wat urine op te vangen, dan kun je Cookie menemen naar de da zodat ze kunnen proberen wat urine uit de blaas te drukken of eventueel, als het niet anders kan, om de blaas aan te prikken en zo wat urine te verkrijgen.
Er moet in ieder geval wel urine onderzoek plaatsvinden

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 10 augustus 2013 - 22:15

Zeker bakken bij zetten en op andere plaatsen waar het rustig is.
En dan zou ik idd ook de urine laten nakijken zo sluit je medisch mss wel uit.

Is het probleem niet medisch dan is het een teken dat ze niet blij met iets is.
Wordt ze mss gestoord als ze op de bak zit? Het is al genoeg als de andere nog maar komt loeren als ze op de bak zit om gestresseerd te geraken.
Heb je gesloten bak of open?

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#5 Geplaatst 11 augustus 2013 - 00:57

Ik zou ook beginnen met bakken bij te zetten op verschillende plaatsen in je woonst. En uiteraard een mediscge check-up om fysieke oorzaken uit te sluiten.
En sowieso als er spanningen zijn tussen je katten is het interessant om veel verstopplaatsjes in huis te hebben (kartonnen dozen op hun zij gelegd zijn al voldoende) zodat de katten kunnen vluchten en elkaar kunnen ontwijken als ze zich niet veilig voelen. Daarnaast is het ook altijd handig om hoogtes te creeeren als je katjes hebt die niet overeen komen, dat kan via plankjes in de muur zijn,  hoge krabpalen, toegang tot bovenkant kasten...  Daarnaast ook meer dan 1 drank- en eetbakje voorzien, ook in verschillende ruimten.

Dit zijn algemene tips, misschien doe je dat allemaal al maar ik dacht dat het geen kwaad kon om ze te vermelden :)
Veel succes. Als het medisch onderzoek niets oplevert kan een goede gedragstherapeut inderdaad een grote hulp zijn.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 11 augustus 2013 - 22:56

Onze Snoopy begon ook plots met wildplassen. Het bleek dat hij last had van blaasstenen. Er zijn er maar liefst 9 (!) operatief verwijderd.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.