Spring naar inhoud

- - - - -

mijn kat is zo agressief geworden tegenover andere katten

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 11 augustus 2013 - 20:14

Onze kat Jack is sinds een paar maanden erg agressief geworden tegenover zowel onze eigen katjes als de katjes in de buurt.
Jack is een gecastreerde kater van 2 jaar oud. Hij is bij z'n moeder en broers en zusjes gebleven tot hij zo'n 6 maanden was. Hij was wat ziek (herpesvirus) en zo hebben we hem mee naar huis genomen en laten castreren en is hij bij ons gebleven.
Hij vond al vlug een plaatsje in het gezin.

Een paar maanden geleden is hij enorm veranderd. hij is van alles bang geworden en we zien hem bijna nooit, enkel als hij honger heeft komt hij naar huis., hij slaapt zelfs altijd buiten en wil zelfs niet binnenkomen om te slapen in de winter. Nu heeft hij wel veel schuurtjes om in te slapen, maar leuk vind ik dat toch niet.

Maar de laatste tijd vecht hij enorm veel en het heeft geen zin dat we er naar roepen. Hij stopt gewoon niet. Het enige dat helpt is naar de vechtende katten toelopen en dan kiest hij het hazepad.

De buren beginnen er al over te klagen, maar wat kan je aan zo'n situatie doen?

Het enige wat er in die periode is gebeurd, is dat we één van onze katten hebben moeten laten inslapen. Nu was dat wel de baas van de hele bende. Zou het kunnen dat jack probeert om de nieuwe leider te worden?

Wat kunnen we proberen om te zorgen dat hij iets kalmeert?

Bewerkt door Joske123, 11 augustus 2013 - 21:42.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 11 augustus 2013 - 20:27

Het zou wel kunnen dat hij zich nu sterker voelt nu de leider niet meer in huis is. Wel erg voor de andere katjes natuurlijk. :( Ik vind  het ook wel raar dat hij al een tijd niet meer naar binnen wilt komen. Misschien kan je eens proberen om hem wat te kalmeren met Zylkène in zijn eten te doen dat hij wat rustiger kan worden. Of druppeltjes bachbloesem in zijn drinkwater.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 11 augustus 2013 - 20:46

ben je al met hem naar de da geweest?
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 11 augustus 2013 - 21:44

ik ben er al mee naar de da geweest, maar blijkbaar scheelt er niets aan, alé op 't eerst zicht dan toch hé.

in bachbloesems geloof ik niet maar die zylkène wil ik wel eens proberen. Kun je dat bij de da kopen? ik moet toch dinsdag met ons Lientje voor een nieuwe spalk, dus kan ik het haar direct vragen.

Het is inderdaad raar dat hij zo totaal veranderd is. Hij was altijd een lieve en, naar we toch dachten, een heel brave kat, maar die mening moeten we (voorlopig) toch herzien.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 11 augustus 2013 - 22:54

Kan je geen bloed laten trekken en de urine laten nakijken? Plotse gedragsveranderingen hebben vaak een medische oorzaak.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 12 augustus 2013 - 07:28

Zou ook een bloedstaaltje laten nemen.Mss een echo?Ons Sidonie is ook een heel gemakkelijke kat maar toen zij een gedragsverandering toonde dacht ik eerst dat het was omdat wij Molleke lieten inslapen.Was haar dikke vriedin.Toch maar laten checken door de da en het bleek dat ze een blaassteen had.Na de operatie is ze opnieuw de oude geworden.Wel veel aanhankelijker dan vroeger.Maar ja,ze heeft Molleke niet meer.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 12 augustus 2013 - 12:22

zojuist bij de da geweest.
volgens haar zou het geen medisch probleem zijn, eerder psychisch.
We kijken het nog een klein tijdje aan.

Misschien is het probleem ook verergerd  doordat de deur van de garage naar de gang nu niet meer openstaat, omwille van Lientje (gebroken pootje, mag niet buiten) en 4 kleine vondelingetjes die we ook nog lang niet buiten willen laten. Tot  3 weken geleden konden ze hier allemaal binnen en buiten zoals het hen beliefde, maar dus nu niet meer.  
Er is een kattenluikje in de keukendeur, maar daar snapt Jack dus niets van en kan hij natuurlijk ook niet langsdaar naar binnen.

Zijn agressieve gedrag is wel al een paar maanden een de gang, maar toch, je weet maar nooit met katjes.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#8 Geplaatst 13 augustus 2013 - 16:32

Dat is altijd het probleem he, katten zijn zo stressgevoelig, de minste gebeurtenis of verandering in hun leventje kan hen van de kaart brengen.
En dan is het aan ons om te gissen waar het aan ligt :louche:
Er moet in alle geval iets zijn dat zijn agressieve gedrag kan verklaren. Misschien die veranderingen van het niet meer naar buiten en binnen kunnen naar believen, maar als je zegt dat dit nog maar drie weken is en zijn gedrag al maanden veranderd is ligt het volgens mij aan iets anders. Maar wat...
Misschien is er binnen iets gebeurd een tijd geleden waardoor hij bang geworden is of geschrokken is en waardoor hij nu zo reageert.
Als dit echt blijft duren zou ik misschien eens raad vragen aan een gedragstherapeut, want het moet niet fijn zijn zo, niet voor jullie maar ook niet voor de andere katjes.
Succes!

Bewerkt door juleken, 13 augustus 2013 - 16:33.