Spring naar inhoud

- - - - -

Mieke onrustig na sterilisatie

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Hellie
Hellie
  • 3 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 augustus 2013 - 10:22

Hoi iedereen,

Onze poes Mieke is afgelopen woensdag gesteriliseerd. Ze was op dat moment al twee weken krols waardoor ik het vermoeden had dat er misschien een ontsteking of een cyste aanwezig was. De dierenarts zei echter dat alles prima in orde was, de baarmoeder was blijven zitten, enkel de eierstokken waren verwijderd.

Mieke is echter heel erg onrustig nu. Echt krols kan je het niet noemen, ze rollebolt niet en steekt haar poep ook niet in de lucht, maar het miauwen is even klaaglijk. Ze wil constant naar buiten, en als ze dan buiten is, wil ze weer naar binnen, waarna het spelletje opnieuw begint. Bij gebrek aan een kattenluikje voel ik me dus net een portier.

Ik heb ergens gelezen dat het even kan duren vooraleer de hormonen uit het lijfje verdwenen zijn, klinkt ook aannemelijk. Maar ze is ook erg mager (al van voor de operatie) door alle stress.

De veranda dient hier als dierenkamer, en van zodra ze daar is, is alles rustig. Eigenlijk, zo lang ze mij niet ziet of hoort, is alles in orde :d Maar zodra ze door heeft dat ik in de buurt ben, achtervolgt ze me weer op de voet, klaaglijk miauwend, maar oppakken of aaien heeft ze liever niet (dat oppakken begrijp ik nog, gezien de operatie), terwijl ze vroeger echt een knuffelkat was. Kon úren op schoot liggen.

Bij m'n vriend is ze rustiger. Altijd geweest. Maar die trekt zich ook niets van haar aan :p dus misschien probeert ze iets duidelijk te maken, en weet ze dat enkel ik luister? Ze eet en drinkt zoals altijd, niet meer, niet minder.

Zaterdag moeten we op controle bij de dierenarts, ik ga het dan zeker aankaarten indien het tegen dan niet beter is, maar ik vroeg me af of iemand dit gedrag herkent.

Alvast bedankt!

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 12 augustus 2013 - 10:46

De eerste week was ons Roosje toch ook heel onrustig. Nu 3 weken later is ze eindelijk terug de oude.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 12 augustus 2013 - 10:58

Zou het kunnen dat ze pijn heeft of een ontsteking?
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Hellie
Hellie
  • 3 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 12 augustus 2013 - 11:42

Pijn zou me verbazen, ze krijgt nog iedere dag pijnstilling. Een ontsteking zou kunnen, maar zou haar temperatuur dan niet hoger moeten zijn? Want dat is momenteel niet het geval. Ze is voor de rest heel levendig, en zoals gezegd eet en drinkt ze normaal. Ik zal voor de zekerheid even contact opnemen met de DA, want ik wacht toch niet graag tot zaterdag, kwestie dat er echt wat aan de hand is.

@Taptrut: vertoonde zij hetzelfde gedrag? Het constante binnen-buiten willen? Het lijkt namelijk alsof Mieke heel erg op zoek is naar iets.. Ik weet wel dat er een nieuwe, niet gecastreerde (helaas door de buren ondervonden) kater in de buurt rondloopt.. dus misschien reageert ze daar nog op omdat de hormonen nog niet volledig weg zijn, ofzo..

Bewerkt door Hellie, 12 augustus 2013 - 11:43.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 12 augustus 2013 - 16:24

Hormonen kunnen nog tot een zes à achtal weken in het lichaam blijven.
Haar lichaam moet eraan wennen.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 12 augustus 2013 - 16:48

Bekijk berichtHellie, op 12 augustus 2013 - 11:42, zei:

Pijn zou me verbazen, ze krijgt nog iedere dag pijnstilling. Een ontsteking zou kunnen, maar zou haar temperatuur dan niet hoger moeten zijn? Want dat is momenteel niet het geval. Ze is voor de rest heel levendig, en zoals gezegd eet en drinkt ze normaal. Ik zal voor de zekerheid even contact opnemen met de DA, want ik wacht toch niet graag tot zaterdag, kwestie dat er echt wat aan de hand is.

@Taptrut: vertoonde zij hetzelfde gedrag? Het constante binnen-buiten willen? Het lijkt namelijk alsof Mieke heel erg op zoek is naar iets.. Ik weet wel dat er een nieuwe, niet gecastreerde (helaas door de buren ondervonden) kater in de buurt rondloopt.. dus misschien reageert ze daar nog op omdat de hormonen nog niet volledig weg zijn, ofzo..
De temperatuur stijgt eerst enkel op de plaatst van de ontsteking en dan pas, als het erg wordt in het hele lichaam. Je kan dus, als het geen ernstige ontsteking is, niet direct een verandering in de lichaamstemperatuur zien.

Misschien kan je inderdaad eens bellen naar de dierenarts. Het kan ook gewoon zoals de anderen zeggen aan de nog aanwezige hormonen liggen, maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Hellie
Hellie
  • 3 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 17 augustus 2013 - 21:11

Hoi iedereen

Sorry voor het late antwoord. Ik heb die dag inderdaad contact opgenomen met de dierenarts, kreeg de assistente aan de lijn die geholpen heeft bij de operatie. Ze vertelde me dat ze, toen Mieke nog onder narcose was, een check-up hebben gedaan, en dat er op het eerste zicht niets aan de hand bleek te zijn. Uiteraard was dit geen bloedtest, maar omdat Mieke nog zo jong is, en krols was tijdens de operatie, gingen ze er inderdaad van uit dat het hormonen waren. Vandaag zijn we dan moeten gaan om het draadje uit te laten halen, en de dierenarts vroeg meteen hoe het er nu mee was. Vond het wel aangenaam dat zij er toch van op de hoogte was. Ze vond Mieke ook nogal mager, maar een bloedtest vond ze (nog) niet nodig. Haar temperatuur was normaal, buik voelde zacht aan, wonde was zeer mooi genezen, en ze was weer haar eigen lieve zelf, geen nageltjes gezien, ondanks de schrik die ze had. Eerst even afwachten tot de hormonen uit haar lichaam zijn. Krolse katten kunnen al eens afvallen, zeker als ze zo lang krols zijn. Als ze daarna nog niet bijkomt, zal er een bloedanalyse volgen. Ik mocht haar in tussentijd verwennen met vette vis en dergelijke (gezonde dikmakers als het ware), dus dat ben ik nu aan het doen :) Hopelijk komt het allemaal in orde zonder bijkomende behandeling, maar ik heb er wel vertrouwen in nu :) Ze is toch alweer eventjes bij mij op schoot komen liggen, en loopt niet meer de hele tijd door het huis heen te schreeuwen dat ze buiten wil.

Bewerkt door Hellie, 17 augustus 2013 - 21:15.