Spring naar inhoud

- - - - -

klitten in vacht

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 augustus 2013 - 14:24

Een vraag: eerder een probleem. Onze Brits Korthaar Chopin, een superlieve grote (9kg) teddy heeft een probleem met zijn pels. Hij wordt regelmatig geborsteld maaar heeft dit niet graag. Hij heeft een hartgebrek (HCM) en met de warmte van de afgelopen weken was hij minder goed. Dus zijn vachtje heeft er erg onder geleden, oa omdat hij doordat hij minder goed was zich ook minder waste.
Hij heeft een hele dikke vacht en precies een ondervacht (mssn omdat zijn mama langhaar was.
Hij ziet er zowat uit als een versleten vervilt teddybeertje. Ook al borstel ik hem regelmatig, heb ik een ontklitter voor katten gebruikt, toch heb ik de klitjes niet kunnen tegenhouden. Vandaag heb ik hem serieus proberen te borstelen, kammen, met de furminator (vind hij helemaal verschrikkelijk),... en het enige wat er gebeurt is dat er wel veel plukken en losse haren meekomen, maar het probleem lost niet op en Chopin wordt alleen maar nerveuzer, lastiger,en zijn hartje kan dat allemaal niet aan vrees ik.
Hebben jullie ervaring met het deels afscheren (éénmailg) van een stuk van de vacht? Zou dit een oplossing zijn, of gewoon alle dagen volhouden?
Geen negatieve kritiek aub, die heb ik al genoeg gekregen ;)

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 12 augustus 2013 - 14:54

En waarom negatieve krediet?! Kan jij toch niet aan doen als je kat het niet leuk vindt om geborsteld te worden. Ons Juno (gewone korthairge HTK kat) heeft soms ook klitten. Ik mag haar wel kammen, maar de klitten er uit vindt ze helemaal niet leuk. Soms knip ik ze er uit. Ik weet het, het is de eerste dagen geen zicht, maar de klitten zijn er tenminste uit. Want soms denk ik, die moet daar toch last van hebben.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 12 augustus 2013 - 15:01

Wat geeft de Da jou als raad? Scheren is misschien een optie maar brengt toch ook een grote stressbui met zich mee.
Persoonlijk, gezien zijn gezondheid, zou ik gewoon zelf blijven proberen te borstelen. Jou kent hij en vertrouwd hij dus ondanks dat het niet leuk is zal het minder stressy zijn.

Misschien is kijken of een kamhandschoen jou kan helpen.
Is een handschoen met aan één zijde rubberen topjes

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 12 augustus 2013 - 15:23

de dierenarts gaat me nog terugbellen. zo'n rubbeen handschoen vindt hij helemaal vreselijk. Chopin is een schat van een poes, heel lief en doet geen vlieg kwaad een echt zachtaardig karakter. Maar aan geborsteld worden of opgepakt worden heeft hij een hekel. En ik wil niets doen waar hij het benauwd van krijgt. Mssn idd nog wat volhouden en alle dagen een stukje. De klitjes eruitknippen gaat mij niet lukken omdat hij zo'n dikke vacht heeft dat je zijn huid niet kan zien, dat is dus te gevaarlijk. Op FB heb ik gevraagd nr een bekwame kattentrimster in de buurt van Antwerpen die aan huis komt, dus als jullie iemand kennen....
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Selmo
Selmo
  • 718 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 12 augustus 2013 - 15:32

Oei das minder dat hem die rubberen ook niet leuk vind.
Ja dan weet ik het ni...een kennis van mij heeft hetzelfde probleem gehad en heeft een deel moeten laten scheren.
Maar de kater werd er wel voor in dromenland gebracht...met chopin zijn HCM is dat mss niet zo een goed idee

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 12 augustus 2013 - 15:51

Kathleen, op 12 augustus 2013 - 15:23, zei:

de dierenarts gaat me nog terugbellen. zo'n rubbeen handschoen vindt hij helemaal vreselijk. Chopin is een schat van een poes, heel lief en doet geen vlieg kwaad een echt zachtaardig karakter. Maar aan geborsteld worden of opgepakt worden heeft hij een hekel. En ik wil niets doen waar hij het benauwd van krijgt. Mssn idd nog wat volhouden en alle dagen een stukje. De klitjes eruitknippen gaat mij niet lukken omdat hij zo'n dikke vacht heeft dat je zijn huid niet kan zien, dat is dus te gevaarlijk. Op FB heb ik gevraagd nr een bekwame kattentrimster in de buurt van Antwerpen die aan huis komt, dus als jullie iemand kennen....

Oei nee, met zo een dikke vacht is knippen inderdaad gevaarlijk.

Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 12 augustus 2013 - 16:04

Ons Lunatje klit soms ook als ze buiten in het vuil aan het rollen was ofzo :louche: . Meestal klit een vacht omdat het vettig is, wat wij doen is talk strooien op het gebied met de klit en dan voorzichtig proberen uit te kammen.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 12 augustus 2013 - 16:27

Isabella heeft ook een hekel aan borstelen en helaas heeft zij het snelste klitten. Ik heb zo'n slicker borstel van Lawrence, zo'n kleintje voor kittens, maar die heeft ze niet graag alhoewel dit toch een hele goeie borstel is. Ik heb ook een Mason Pierson half varkenshaar/half synthetisch, dit is ook een hele goeie klassieke haarborstel maar is wel heel erg duur. Deze heeft ze iets liever dan de slicker. Misschien moet je eens met verschillende kammen en borstels proberen of er iets tussen zit dat hem beter bevalt ? Je kan misschien eens bellen naar beautifullpets.eu ofwel velapet.com , deze laatste is een groothandel voor trimsalons maar je kan er partikulier ook kopen en ze staan af en toe ook op shows. Zij kunnen je waarschijnlijk advies geven wat je kan gebruiken van kammen/borstels/producten.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 12 augustus 2013 - 16:32

Ik scheer mijn pers éénmaal per jaar volledig en haar buikje regelmatig.
Die heeft ook zo'n verstikte vacht dat het niet meer haalbaar was te kammen. Dus de tondeuse erover en blij dat die achteraf was, ze speelde terug ging terug buiten in de tuin. Nu is haar vacht al mooi terug gegroeid en niet meer zo geklit, heb haar buikje twee weken geleden geschoren en haar gewassen met een shampoo tegen schilfers voor mensen.Hé ja voor mensen wel van bij de apotheker zonder zepen in en agressieve andere dingen. Schilfers weg en zachte pels.

Heb ook 2 britten en ons xena heeft ook een heel dikke vacht en ondervacht, ik kam haar 1x per week niet meer want dan gaan ze nog erger ruiven.
Door de hitte hebben ze meer vacht afgestoten dan andere jaren en dan kan het wel eens gaan klitten.
Moest dit bij mijn brit zo erg worden dat een kam er niet meer door kan tja dan zou ik zeker haar scheren of deels scheren, dat haar groeit terug.
Talk erin ben ik geen voorstander van je krijgt dat poeder en niet te goei uitgekamd en voor chopin is dat geen optie.

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 12 augustus 2013 - 19:13

Luca hebben we laten scheren toen we hem net hadden, zijn hele vacht was vervilt...
Er zijn wel enkele dingen waar je aan moet denken:

1. Laat je kat enkel scheren onder verdoving! Bij een dierenarts dus... Het scheren zonder verdoving kan een hartaanval veroorzaken en brengt teveel stress met zich mee voor je katje.
2. Je kat's gedrag gaat niet hetzelfde zijn na de scheerbeurt, alles voelt anders en dus reageert hij/zij ook heel anders... Luca was opeens veel afstandiger en aaien leek pijn te doen...
3. Zodra er nieuwe haartjes verschijnen, moet je kammer terug introduceren of je moet na een maand weer terug naar de dierenarts...

Heeeeel veeeeel succes :)
PS: Post zeker ook foto's van voor en na de scheerbeurt, ze zien er altijd zoooo schattig uit ;)

All you need is love...and a cat! :love3:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 18 augustus 2013 - 16:50

Heb de foto's op fb gezien van chopin amai hij heeft hem heel goed gedragen en ziet er ineens stukken beter uit. En dit zonder scheren.