Spring naar inhoud

- - - - -

Zwerfkatje in huis (foto's p.11- update p.33)

• Log in om te reageren
630 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.982 berichten

#1 Geplaatst 13 augustus 2013 - 01:27

Ik heb hier al een topic zwerfkatje in huis halen.
Volgende week dinsdag wordt Racheleke "gevangen", direct bij DA gebracht, gesteriliseed en getest (en ontwormd en ontvlooid natuurlijk)

Toch nog een paar vragen:

- ons huis bestaat uit een garage waar we geen kat kunnen houden omdat we die altijd binnen en buitenrijden met de auto's, een berging (eigenlijk een beetje onze "kattenkamer") dan een living met half open keuken, en dan de gang naar boven.
We zouden Racheleke eerste dagen in de berging willen houden en de kattenbak van Yvonne in de living of gang zetten, alsook zijn eten en Yvonne slaapt, na de dood van zijn twee broertjes, tijdelijk bij ons op bed. Hoelang laten we Racheleke in de berging zitten?

- houden we de bench eerst gewoon dicht? Hoe lang dan?

- overdag zit Yvonne meestal in de tuin, laten we Racheleke dan beneden in huis lopen?

- wanneer en hoe introduceren we de twee aan elkaar? Ik weet dat geuren belangrijk zijn, en we zijn met de uitwisseling al bezig, maar nog iemand tips of advies?

- vanaf wanneer laten we ook Racheleke in de tuin?

Ik ga vanaf 1 september terug werken, ik hou mijn hart al vast. Ik hoop dat die twee tegen dan al een beetje vriendjes zijn en dat we Racheleke met een gerust hart in huis alleen kunnen laten, terwijl Yvonne in de tuin kan.

Ik ben er zo bang voor, maar langs de andere kant kijk ik er ook naar uit. Het beestje zit daar nu zo alleen, en ook Yvonne lijkt een beetje verloren nadat hij nu na tien jaar plots de enige kat in huis is.
Alle tips welkom, en iedereen mag mee aftellen naar volgende week! Hopelijk maken we twee katjes supergelukkig!

Bewerkt door juleken, 28 mei 2014 - 22:41.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 13 augustus 2013 - 07:53

Ik begrijp je volkomen Juleken dat dit een hele onderneming is. :rub:  Het zou spijtig zijn mocht het niet lukken met Yvonne. :( Daarom zou ik het heel langzaam opbouwen en niet overhaast te werk gaan. Ik zou zeker Racheleke in huis laten rondlopen als Yvonne buiten is voor de geuren. Ook zou ik een nestje van Yvonne bij Racheleke leggen. Steek ook Feliway in het stopcontact daar worden ze rustiger van. Je kan ook bachbloesem in hun drinkwater doen. Na verloop van tijd zou ik de deur van de berging op een kiertje zetten zodat ze mekaar kunnen ruiken maar niet zien. Weet je toevallig hoe Racheleke vroeger reageerde op buitenkatten? :onzeker:  Ook zou ik de DA op de hoogte brengen dat het een ex zwervertje is. Katjes die je niet helemaal kent kunnen lelijk uithalen ook al zijn ze lief tegen jou. :( Ik spreek van ondervinding. Ik hoop echt dat het lukt voor Racheleke en dat haar zwerverbestaan eindelijk verleden tijd wordt. :thumb:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Inge91
Inge91
  • 12.570 berichten

#3 Geplaatst 13 augustus 2013 - 09:17

Ik kan je spijtig genoeg geen tips geven, maar ik hoop dat jou poezen dikke vrienden kunnen worden :)
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.982 berichten

#4 Geplaatst 13 augustus 2013 - 16:28

Bekijk berichtMauricke, op 13 augustus 2013 - 07:53, zei:

Ik begrijp je volkomen Juleken dat dit een hele onderneming is. :rub:  Het zou spijtig zijn mocht het niet lukken met Yvonne. :( Daarom zou ik het heel langzaam opbouwen en niet overhaast te werk gaan. Ik zou zeker Racheleke in huis laten rondlopen als Yvonne buiten is voor de geuren. Ook zou ik een nestje van Yvonne bij Racheleke leggen. Steek ook Feliway in het stopcontact daar worden ze rustiger van. Je kan ook bachbloesem in hun drinkwater doen. Na verloop van tijd zou ik de deur van de berging op een kiertje zetten zodat ze mekaar kunnen ruiken maar niet zien. Weet je toevallig hoe Racheleke vroeger reageerde op buitenkatten? :onzeker:  Ook zou ik de DA op de hoogte brengen dat het een ex zwervertje is. Katjes die je niet helemaal kent kunnen lelijk uithalen ook al zijn ze lief tegen jou. :( Ik spreek van ondervinding. Ik hoop echt dat het lukt voor Racheleke en dat haar zwerverbestaan eindelijk verleden tijd wordt. :thumb:

Racheleke heb ik nog niet agressief zien reageren naar andere katten die er soms rondliepen, integendeel. Er liep een tijd een rosse kater van de buren die soms naar haar blaasde, maar zij trok zich eerder terug dan. Nadien zijn ze blijkbaar vriendjes geworden, denk trouwens dat hij de papa is van haar laatste twee kittens, die nu bij mijn collega zitten. Eén van de laatste keren dat ik die rosse kater zag gaf ze hem zelfs kopjes. Heb die kater er nu al weken niet meer gezien.
Onze dierenarts kent gans het verhaal. Gelukkig zei ze ook dat indien we ze volgende dinsdag eventueel niet zouden kunnen vangen, dat we haar gerust op een andere dag mogen binnenbrengen, ze snapt dat dat met zwerfkatjes niet altijd evident is. Heb haar al verwittigd dat ze angstig is. In heb begin zou ze naar ons gekapt hebben, nu doet ze dat  al lang niet meer. Ik hou er rekening mee dat ze dit toch nog wel zal doen, want ze zal enorm veel schrik hebben volgende week ocharme. Hoop maar dat ze niet boos blijft op mij nadien :(
We hebben feliway besteld. Ik vraag me nu af welk dekentje ik in haar bench zal leggen. Het deken waar Yvonne, Yvette en Juleke op sliepen ligt nog op hun kussen in de berging, heb het nog niet over mijn hart gekregen om dit te wassen. Gebruik ik dit, voor de geuren? Of net niet, omdat Yvette en Juleke overleden zijn en hun geur Racheleke in verwarring kan brengen?

Laat ik de kattenbak van Yvonne bij Racheleke staan en gebruik ik voor Yvonne in de gang een nieuwe? Of hou ik voor Yvonne de gebruikelijke kattenbak en voor Racheleke een nieuwe? Zou niet willen dat Yvonne van zijn melk is en in huis begint te plassen.

Zovele vragen, zovele zorgen! Ik denk dat, als alles goed afloopt we hier een goed fleske zullen aftrekken!

Bekijk berichtInge91, op 13 augustus 2013 - 09:17, zei:

Ik kan je spijtig genoeg geen tips geven, maar ik hoop dat jou poezen dikke vrienden kunnen worden :)

Toch bedankt voor je reactie, ik hoop het ook zo hard!!

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 13 augustus 2013 - 16:32

wij hebben een week of 2 geleden een zwervertje binnen gehaald. OK het was nog maar een kitten, maar 't was al een hels karwei om het te pakken te krijgen. Uiteindelijk moesten we zware handschoenen aantrekken omdat het zo krabde en beet. Vlug naar huis gebeld dat ze een bench konden klaarzetten en het katje erin gezet. Een tweetal uur later hebben we de bench opgelaten en haar de keuze gelaten. ze is dan in de living rondgelopen, natuurlijk wel wat bang. Die nacht moest ze terug in de bench. De volgende ochtend heeft ze helemaal niet meer in de bench geslapen en nu slaapt ze met de rest, boven. Maar dat is natuurlijk een kitten die nog maar een paar week op de dool zal zijn geweest.
Hoe een volwassen kat zal reageren zal moeilijk te zeggen zijn, denk ik.

In ieder geval hoop ik dat het allemaal vlotjes verloopt, ik ben benieuwd.

juleken
juleken
  • 7.982 berichten

#6 Geplaatst 13 augustus 2013 - 16:37

Bedankt. Dat is ook waar we ewa bang voor zijn, Racheleke is nu dik twee jaar oud en heeft altijd buiten geleefd. Juleke was ook nog een kitten als die als zwervertje bij ons kwam wonen, en ik denk dat de aanpassing dan wel vlotter verloopt.

Yvonne is een gecastreerde kater van 10 jaar, Racheleke een kattin, ik weet niet wat dit zal geven.
Ik zou blij zijn voor hen beiden als het zou blijken te klikken, want ik heb nog altijd zo medelijden met Yvonne, da's echt een sociale kat, en het beestje lijkt zo eenzaam nu.

Tof om te lezen dat het bij jullie toch vlot verlopen is!

Bewerkt door juleken, 13 augustus 2013 - 16:38.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 13 augustus 2013 - 16:44

ja, het is natuurlijk een risico om 2 katjes bij elkaar te zetten. Net als bij mensen hebben ze wellicht ook hun voorkeuren.
Een paar jaar geleden bracht ik een zwarte gecastreerde kater mee naar huis, hoe oud die was was moeilijk te zeggen. Thuis hadden we al een zwarte kater. Die 2 konden elkaar niet luchten of zien. Als ze ook maar elkaar in de gaten kregen was er boel. Het was vechten dat de haren in het rond vlogen en je moest er tussenkomen want anders werd het toch te erg. Het is uiteindelijk verminderd, maar toch was er nog dikwijls een gevecht tussen die 2. Intussen zijn ze alle 2 reeds gestorven, kort na elkaar eigenlijk. het ene is geplet geraakt onder de garagepoort en de andere hebben we moeten laten inslapen.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal zo zullen reageren. ik hoop dat ik je niet bang heb gemaakt ? ;)

juleken
juleken
  • 7.982 berichten

#8 Geplaatst 13 augustus 2013 - 17:21

Bekijk berichtJoske123, op 13 augustus 2013 - 16:44, zei:

ja, het is natuurlijk een risico om 2 katjes bij elkaar te zetten. Net als bij mensen hebben ze wellicht ook hun voorkeuren.
Een paar jaar geleden bracht ik een zwarte gecastreerde kater mee naar huis, hoe oud die was was moeilijk te zeggen. Thuis hadden we al een zwarte kater. Die 2 konden elkaar niet luchten of zien. Als ze ook maar elkaar in de gaten kregen was er boel. Het was vechten dat de haren in het rond vlogen en je moest er tussenkomen want anders werd het toch te erg. Het is uiteindelijk verminderd, maar toch was er nog dikwijls een gevecht tussen die 2. Intussen zijn ze alle 2 reeds gestorven, kort na elkaar eigenlijk. het ene is geplet geraakt onder de garagepoort en de andere hebben we moeten laten inslapen.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal zo zullen reageren. ik hoop dat ik je niet bang heb gemaakt ? ;)

Nee hoor, ik heb zelf ook al veel gelezen en gehoord dat ge toch ook wel chance moet hebben met meerkattenhuishoudens, vandaar dat ik me zorgen maak voor volgende week.
Ik heb, als Juleke en Yvette nog leefden, altijd mijn twee pollekes gekust omdat we zoveel chance hadden met die drie, dat klikte zo goed, daar werd ik helemaal warm van als ik die bezig zag.
Het is koffiedik kijken hoe het volgende week zal verlopen, maar ik weet ook dat we een deel zelf in de hand hebben, vandaar dat alle tips welkom zijn!

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 13 augustus 2013 - 17:47

ik kan je jammer genoeg geen bruikbare tips geven, althans niet dat ik me er van bewust ben ;)

juleken
juleken
  • 7.982 berichten

#10 Geplaatst 13 augustus 2013 - 17:48

Toch bedankt! :catwalk

juleken
juleken
  • 7.982 berichten

#11 Geplaatst 14 augustus 2013 - 19:56

Vandaag weer véééle knuffeltjes gekregen van Racheleke! :loveshower: :loveshower:
Amai, wat een vooruitgang met een aantal maanden geleden, we hebben een lange weg afgelegd! Volgende week deze tijd heeft ze haar eerste nachtje in ons huis geslapen, ben eens benieuwd...

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 14 augustus 2013 - 21:02

ik duim voor Rachelleke en Yvonneke
maar ook voor jullie

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 14 augustus 2013 - 21:57

Ik ben ook wel benieuwd. Veel succes. :duim:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

juleken
juleken
  • 7.982 berichten

#14 Geplaatst 15 augustus 2013 - 00:14

Joske en Mauricke, bedankt, ik hoop hier volgende week deze tijd toch al een beetje voorzichtig positief nieuws te kunnen zetten!

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 15 augustus 2013 - 11:15

ik kijk er al naar uit hoor