Spring naar inhoud

- - - - -

buiten/zwerfpoes tam maken lukt maar...

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 13 augustus 2013 - 17:35

Sinds we hier wonen van deze winter zat er steeds een katje van mijn keukenafval dat naar de kippen gaat, te eten. Ik begon dat zo zonde te vinden dat ie op kliekjes moest leven dat ik het ben eten geven. Wel na een paar maanden aanzien, want ik weet dat als je ze eenmaal eten geeft, ze blijven komen. De volgende stap was tam maken met stilletjes erbij te blijven, dan n keer een streeltje tot waar ik nu ben, strelen en ze loopt altijd met me mee, vooral voor mijn voeten en in de weg :) .
Maar, als ik ze teveel streel durft ze wel eens een tikje geven of blazen en soms durft ze ook n tikje mijn enkel of mijn enkel vast te nemen. Nog wel zonder nagels maar wat moet ik hieruit opmaken? Is dit de voorbode van een toch wat agressieve kat of is dit lief bedoeld? Ik weet dat mijn moeder ook z'on kat had waar je voor moest uitkijken, maar die was wel valser. Ik hoop dus dat het dat niet gaat worden! Iemand ervaring en wat ik daarmee moet doen? Ben nu ze aant leren op te pakken maar dat heeft ze niet graag. Maar ben dus bang dat ze n keer echt gaat uithalen :( .

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#2 Geplaatst 13 augustus 2013 - 17:45

Hmm, interessant, ik zit hier ook met zo'n geval. Ik kan je niet echt een antwoord geven. Enig idee hoe oud het katje is?
Vier jaar geleden namen wij een zwerfkitten in huis, die heb ik ook eerst tam gemaakt, en veel tijd in gestopt. Die durfde ook weleens kappen in het begin, en later, wanneer Juleke bij ons woonde kon hij ook wel aangeven wanneer hij het genoeg vond. Dan begon hij te klauwen en te bijten in mijn handen, waarop ik mijn handen volledig stilhield en "sshhshh" zei. Daarop stopte hij.
Ook Juleke werd niet graag opgepakt. Hij liet het uiteindelijk wel toe, maar niet voor lang.
Racheleke, het zwerfkatje dat wij volgende week gaan binnenpakken laat zich ook totaal niet oppakken, alhoewel ik het de laatste maanden niet meer geprobeerd heb. Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanleren.
Ik denk als ze naar jouw enkels grijpt maar geen klauwtjes gebruikt dat het niet echt agressief bedoeld is. Maar ik heb hier ook niet zoveel ervaring mee.
Ik denk ook dat je nooit echt op voorhand volledig kan voorspellen wat voor karaktertje je zal krijgen.
Ik hoop dat er hier mensen zijn die je kunnen helpen (en mij ook trouwens ;) )
Veel succes!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 13 augustus 2013 - 18:00

Zou haar gewoon verder eten geven en strelen als het kan, veel katten zijn niet graag opgepakt dus dat zou ik al laten.
Of ze aggresiever zou worden denk ik niet zolang je haar niet gaat dwingen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 13 augustus 2013 - 18:05

Ik zou ook niks forceren. Trouwens er zijn ook veel tamme huiskatten die ook een hekel hebben aan opgepakt worden.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#5 Geplaatst 13 augustus 2013 - 18:51

Bekijk berichtwea, op 13 augustus 2013 - 18:05, zei:

Ik zou ook niks forceren. Trouwens er zijn ook veel tamme huiskatten die ook een hekel hebben aan opgepakt worden.

Is het niet zo dat je al vanaf ze kittens zijn je ze veel moet opnemen zodat ze het gewoon worden?   Als ze als kittens nooit veel opgepakt zijn zal het moeiljik zijn denk ik om ze veel of lang op te pakken.   De ene kat is ook de andere niet natuurlijk.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 13 augustus 2013 - 19:12

Ja, dat helpt zeker dat als ze dit als kitten gewend zijn.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 augustus 2013 - 07:04

Ik zou ze ook rustig laten doen en niet forceren. Om het vertrouwen te winnen moet je veel geduld hebben.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Wolverina
Wolverina
  • 98 berichten

#8 Geplaatst 18 augustus 2013 - 15:49

ik zou ook niet blijven aandringen... ooit zal het mss lukken als ze meer vertrouwt is...
Wil je haar in huis aanlokken eigenlijk? Ik stel die vraag omdat je haar tam wilt maken...
Mooi alvast wat je doet voor die kat

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#9 Geplaatst 19 augustus 2013 - 13:14

Bekijk berichtwea, op 13 augustus 2013 - 18:05, zei:

inderdaad, onzen thor is volledig tamme huiskat en hij heeft een gloeiende hekel aan opgepakt worden.
Bij mij laat hij het nog doen maar hij maakt wel duidelijk dat hij het maar niks vindt, hij  begint dan klagelijk te miauwen oa, bij halve trouwboek haalt hij meer uit de kast, daar gromt en blaast hij naar.
Terwijl hij wel een enorm lieve kat is die dol is op koppeke wrijf en poepeke wrijf, hij heeft niet liever dan dat je hem aait en knuffelt, alleen het opnemen, dat wil hij echt niet
Geplaatste afbeelding