Spring naar inhoud

- - - - -

Overdracht ziekten / bacteriën / ...

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 14 augustus 2013 - 22:19

Ik zorg voor het ogenblik voor 3 katten van een vriendin die op reis is.
Ik ga 1x per dag langs om ze eten te geven, beetje aandacht (aaitjes) en de kattenbak uit te kuisen.

Hierdoor vroeg ik me af of je makkelijk bacteriën of kattenziekten kan 'meedragen' naar je eigen kat. (niet dat haar katten er ziek uitzien :))
Is er iemand die hierover meer verstand heeft?

Ik was steeds bij thuiskomst eerst m'n handen vooraleer ik aan m'n eigen kat kom.
Is dit nuttig of eigenlijk totaal zinloos? Of moet je eigenlijk meer dan dat doen? (andere schoenen?)

Zijn er hier fokkers die aan de bezoekers van een kitten bepaalde zaken vragen zoals bv. eerst de handen te wassen?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 14 augustus 2013 - 23:33

Zeker kan je ziektes mee overdragen, mijn zus had een kitten uit het asiel gehaald paar dagen later had ze kattenziekte. We moesten om de 2u een spuitje water met medicatie geven, dus als zei winkelen was deed ik dat. Ik woon een huis verder dan mijn zus dat was gemakkelijk. Maar het resultaat eindigde dat mijne filou het ook heeft gekregen. Wel in mindere mate want hij was een volwassen kat en goed gezond maar hebben er toch een paar dagen zorgen mee gehad. Het goede nieuws was ze hebben het allebei gered, mijn andere katjes hebben niks gehad gelukkig.

Je kan schimmels, eczeems, vlooien, teken, parvo en nog een hoop andere ziektes mee nemen.
Normaal als je het veiliger wil stellen moet je direkt bij binnenkomst kleren uit doen de was ermee in en je zelf wassen of ontsmetten, want handen wassen is niet altijd genoeg. Maar ja denk niet dat er veel zijn die zo extreem doen als ze terug komen van cat sitten.

Denk dat sommige fokkers wel regelmaten nemen zoals handen ontsmetten bv en mss zelf speciale sloefkes over de schoenen laten aantrekken, of er hier fokkers zijn die dit doen weet ik niet.

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 15 augustus 2013 - 21:03

kittenbezoekers laat ik bij hun eerste bezoekje wel altijd handen ontsmetten maar ben er ondertussen wel achter dat je op zoveel plaatsen bepaalde zaken kan oprapen en overgeven aan je katten.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 16 augustus 2013 - 19:57

Katten wassen zich en daardoor is bij bv niesziekte ook elk haartje potentieel besmettelijk.

Maar we moeten nu ook niet overdrijven, als de katten er gezond uitzien, geen kale plekken hebben,... Dan is handen wassen wel genoeg.

Hier een filmpje met wat uitleg over zieteprevebtie bij asielen. Mss haal je er wat uit, maar je moet je in die zaken niet te ongerust maken. Een kat die je kent, er gezond uitziet, dat moet je kunnen aaien.

Het zijn vooral de zieke katten en/ of de katten die je niet kent, waarvoor je moet oppassen

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 16 augustus 2013 - 23:28

@wea: heel duidelijke uitleg in het filmpje. Merci :)