Spring naar inhoud


- - - - -

Ontsnappen via vliegenraam


  • Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
TinekeM
TinekeM
  • 1.748 berichten
    • Locatie: Schuiferskapelle
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 15 augustus 2013 - 18:12

In onze keuken hebben we een schuifraam en daar hebben we een vliegenraam op maat laten installeren, het is zo'n accordeon achtig model.
Volgens die die het kwam installeren was het zeer stevig en katten mochten er tegen duwen enz, het zou niet stuk gaan.
Nu hebben mijn katten ontdekt dat ze langs onder kunnen doorkruipen en zo naar buiten ontsnappen...
Voor Felix is het geen probleem, die is gewoon van buiten te lopen.
Maar ons Fia (Noorse Boskat) gaat normaal enkel aan het leibandje naar buiten, omdat ze een raskat is en omdat ze zou weglopen.
Ondertussen zijn we ons Fia al een paar keer bijna kwijt geweest! Gelukkig waren we er steeds net op tijd bij, maar er zal eens een moment zijn dat we het niet op tijd zien, en zij weg zal zijn... Met alle gevolgen van dien...
Met het warme weer hadden we graag eens het schuifraam wat open gezet (vliegenraam dicht) maar door haar verschillende ontsnappingspogingen hebben we dit helaas bijna nooit kunnen doen, of we zouden haar natuurlijk in een andere ruimte moeten zetten en da's niet echt de bedoeling...

Ik heb al geprobeerd om het haar af te leren door in haar gezicht te blazen (hoorde eens dat dat zou helpen) maar tevergeefs, en telkens als ze hoort dat we dichterbij komen (als ze probeert te ontsnappen), loopt ze weg van het vliegenraam...

Heeft er iemand tips?

Ik hoorde eens iets over een apparaat dat reageert op beweging en dan lucht of water spuit... Zou dat helpen? Waar kan ik dat vinden?

Mens'dom', dieren'rijk' :cattailwag

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
    • Locatie: Brugge
  • 1 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 15 augustus 2013 - 18:16

Heb je foto's over waar precies ze ontsnapt? :oops: sorry 'k zie het niet voor mij.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
    • Locatie: oostende
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 15 augustus 2013 - 18:23

een accordeon-achtig model vliegenraam? wat moet ik me daarbij voorstellen?

is het vliegengaas niet op een kader gemonteerd dat vast geklemd word tussen de muur en het schuifraam?

misschien dan eventueel extra schuifslotjes op bevestigen? of het kader verstevigen dat het niet mee- of omplooit?

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 15 augustus 2013 - 18:25

Ik denk dat je zoiets bedoelt.

http://www.amazon.co...t off air spray

TinekeM
TinekeM
  • 1.748 berichten
    • Locatie: Schuiferskapelle
  • 2 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 15 augustus 2013 - 18:30

Ja hoor;

100_9055.jpg

100_9056.jpg

Hier zie je hoe ze er onder kunnen;
100_9057.jpg

100_9058.jpg


Bekijk berichtDorothea, op 15 augustus 2013 - 18:25, zei:

Ik denk dat je zoiets bedoelt.

http://www.amazon.co...t off air spray


Ja, zoiets bedoel ik. Zou dat helpen?

Mens'dom', dieren'rijk' :cattailwag

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
    • Locatie: oostende
  • 2 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 15 augustus 2013 - 18:36

euh ikke :blont:
ken dit vliegenraam totaal niet, nog nooit gezien !
zit het gaas onderaan dan nergens aan vast, dat ze het zo makkelijk omhoog kunnen duwen en eronder ontsnappen?

kzou zowiezo al de persoon die het voor jullie heeft gemaakt terug contacteren en hem dat zo doorgeven, en vragen of hij een oplossing heeft

anders misschien in tussentijd een plaat of plank ofzo tegen het onderste gedeelte van het vliegenraam zetten of monteren, zodat ze niet meer aan de onderkant van het gaas kunnen?
dat geeft voor jullie dan wel het nadeel dat je er steeds moet overstappen, maar zo direct zie ik anders geen oplossing...

juleken
juleken
  • 7.984 berichten
    • Locatie: Oost-Vlaanderen
OFFLINE

#7 Geplaatst 15 augustus 2013 - 18:46

Ook nog nooit gezien zoiets. Ik zou die persoon toch ook wel contacteren en vragen of hij er niks kan aan verhelpen, tenslotte zei hij dat het sterk genoeg was om geen katten door te laten, wat dus niet het geval blijkt te zijn.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 15 augustus 2013 - 20:00

ik ken dat vliegenraam...

toen ik iets zocht voor het schuifraam hier, lieten ze dat ook zien.

maar toen hij demonstreerde dat het niet stuk kon gaan, ook niet bij windvlagen, want onderaan zat het niet vast... wist ik dat dat geen optie was.

spijtig dat de verkoper dat niet gezegd of getoond heeft aan jullie!
hadden ze het mij niet toevallig laten zien, dan had ik het ook gekocht...

ik heb een schuif-vliegenraam gekocht, dus dat je kan wegschuiven als je erdoor wilt.
nadeel daarvan is dat het er de hele tijd zit, dus je kijkt er altijd op.

ik weet niet of je iets aan je vliegenraam kan doen.
misschien kan je een plank klemmen tussen de deur en de deurpost, als het raam openstaat?
dan kunnen ze er niet onderdoor.

Marlies86
Marlies86
  • 301 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 15 augustus 2013 - 20:08

Ik zou toch ook overwegen om een schuifvliegenraam te plaatsen, natuurlijk hebben jullie wel al kosten gedaan aan dat ander... Misschien dat de verkoper nog iets kan doen? Uiteindelijk heeft hij gezegd dat het geen probleem zou zijn?

TinekeM
TinekeM
  • 1.748 berichten
    • Locatie: Schuiferskapelle
  • 2 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 15 augustus 2013 - 20:56

We zullen idd eens kijken voor een plank er tussen te steken.
Een nieuw vliegenraam zien we niet zitten gezien de kostprijs... Deze was al redelijk kostelijk...
Ik hou jullie op de hoogte ;)

Mens'dom', dieren'rijk' :cattailwag

Smiko
Smiko
  • 277 berichten
    • Locatie: Antwerpen - Deurne
  • 2 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 15 augustus 2013 - 21:05

Bekijk berichtTinekeM, op 15 augustus 2013 - 20:56, zei:

We zullen idd eens kijken voor een plank er tussen te steken.
Een nieuw vliegenraam zien we niet zitten gezien de kostprijs... Deze was al redelijk kostelijk...
Ik hou jullie op de hoogte ;)

Bekijk berichtTinekeM, op 15 augustus 2013 - 20:56, zei:

We zullen idd eens kijken voor een plank er tussen te steken.
Een nieuw vliegenraam zien we niet zitten gezien de kostprijs... Deze was al redelijk kostelijk...
Ik hou jullie op de hoogte ;)


Plank lijkt me geen optie, dan klimmen ze daar gewoon over of niet?

ik denk dat er geen 100% veilige oplossing is in dit geval, of je moet er een vast vliegenraam of kippengaas of iets dergelijks voor plaatsen.

Wij hebben hier vliegenramen die op maat vast zitten voor de ramen, maar ook dan zetten we de ramen enkel volledig open als er toezicht is. Ik weet namelijk bijna zeker dat Snarf (onze zwaarste) als die echt wil dat eruit kan slopen.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 15 augustus 2013 - 21:16

Bekijk berichtTinekeM, op 15 augustus 2013 - 18:30, zei:



Ja, zoiets bedoel ik. Zou dat helpen?

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed wel dat het werkt. Maar ik weet niet of het zinvol is om het in jouw situatie te gebruiken. Dan zou je het aan de deur moeten zetten voor het vliegenraam, maar dan krijgen ze gewoon schrik van die plek. Dan zullen ze er nooit meer willen komen, zelfs niet met de deur dicht. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Ik zou de leverancier contacteren en het probleem voorleggen. Hopelijk kan hij iets doen. Anders zal je toch een andere oplossing moeten vinden, vrees ik.

Succes!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#13 Geplaatst 16 augustus 2013 - 00:09

Waarom heb je geen schuif vliegenraam laten zetten ipv die harmonica

marleen57
marleen57
  • 3.331 berichten
    • Locatie: genk belgie
  • 2 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 16 augustus 2013 - 01:19

ik heb een schuifvliegedeur met speciaal gaas catproof , kost wel iets meer maar 100ยจ%veilig
Geplaatste afbeelding

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten
    • Locatie: Sint-Niklaas
OFFLINE

#15 Geplaatst 16 augustus 2013 - 08:13

hier ook schuifvliegendeur, alleen al veel gatajes in het gaas waar nu dikke plakband ophangt anders scheure z ehet open om t eontsnappen,
ook kregen z ehet hier gewoon opzij geduwd (ookal is da niet zo makkelijk, ze slaagde er wel altijd in t eontsnappen)
nu hebben we dta ook opgelost door een haakje te zetten waardoor z ehet niet meer gewoon kunne open trekken,
in dit geval met die harmonica zie ik niet echt een oplossing want als je een plankje legt verhoog je toch enkel de plek langs waar z ebuiten kunnen dan kunne ze tg ng ontsnappe niet? :(
alleszinds veel succes ! ;)
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3