Spring naar inhoud

- - - - -

Zelf peewee maken?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 15 augustus 2013 - 20:17

Ik dacht eraan een peewee zelf te maken dmv 2 plastic bakken in elkaar te zetten en in de bovenste bak gaatjes te maken. Alleen heb ik nog nooit een peewee zelf gezien en weet ook niet hoe groot de gaatjes moeten zijn O:) ...Kan iemand mij daarbij helpen of is dit toch onbegonnen werk?

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 15 augustus 2013 - 21:47

Heb hier ook al aan gedacht, heb er zelf al wel 2 staan!

Heb dit eens tegen gekomen, misschien ook een idee waard!
alleen nu nog een handige  harry die metaalbewerking kan vinden, of bij een smid laten maken, maar komt misschien ook duur uit! ;)

hoor!Geplaatste afbeelding

Deze afbeelding is te groot en daardoor verkleind weergegeven. Klik op de foto voor het originele formaat.

Geplaatste afbeelding
e afbeelding is te groot en daardoor verkleind weergegeven. Klik op de foto voor het originele formaat.
Haar Dick maakt ze op maat per kattenbak

Dit lijkt mij heel handig - dan kun je van elke 'gewone' bak een PeeWee bak maken Geplaatste afbeelding

KS2015

LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 16 augustus 2013 - 11:48

Moet je toch al aardig met metaal om kunnen gaan en dat kan ik dus niet :) Ventteke, jij heb de echte, kan/wil je een foto van de binnenkant maken zodat ik zie hoe dat eruit ziet?

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 23 augustus 2013 - 22:52

ja, daar ben ik ook wel in geïnteresseerd.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#5 Geplaatst 27 augustus 2013 - 11:34

Bekijk berichtLilianB1972, op 16 augustus 2013 - 11:48, zei:

Moet je toch al aardig met metaal om kunnen gaan en dat kan ik dus niet :) Ventteke, jij heb de echte, kan/wil je een foto van de binnenkant maken zodat ik zie hoe dat eruit ziet?

Ik herinnerde me gisteren dit topic en heb dan maar vlug mijn fototoestel genomen en wat foto'kes genomen nadat ik onze peewee helemaal had schoongemaakt.

Dus hier zijn ze ;)

Bijgevoegde thumbnails

• DSCN3962.JPG
  • DSCN3964.JPG

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 28 augustus 2013 - 16:19

Bekijk berichthilleke, op 27 augustus 2013 - 11:34, zei:

Ik herinnerde me gisteren dit topic en heb dan maar vlug mijn fototoestel genomen en wat foto'kes genomen nadat ik onze peewee helemaal had schoongemaakt.

Dus hier zijn ze ;)

Enig idee wat de doorsnede van die gaatjes is?
Dank bij voorbaat

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 28 augustus 2013 - 16:23

Bekijk berichtJoske123, op 28 augustus 2013 - 16:19, zei:

Enig idee wat de doorsnede van die gaatjes is?
Dank bij voorbaat

doorsnede is zo'n 4 à 5 mm

graag gedaan ;)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 28 augustus 2013 - 16:43

Dank u

Ik zal mijn zoon eens eventjes aan het werk zetten ;)  

De jeugd moet toch ook weten wat gedaan toch??? :lol:

LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 28 augustus 2013 - 16:45

Dank je Hilleke, nu nog even n hondertal ( :trance:  ) gaatjes boren en klaar....aaaaaa, kweet nie of ik dat wel zie zitten maar volgende week zijn de kleintjes naar school en heb ik klus/knutseltijd :lol2: .

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 09 september 2013 - 15:06

Vrijdag heeft mijn zoon dus gaatjes geboord, honderden...
We hadden 2 identieke bakken gekocht en die in elkaar gezet. In de bovenste zijn dus heel veel gaatjes geboord. Aan de onderkant hebben we (bij gebrek aan beter) 4 x 2 dopjes van een waterfles gekleefd, zodat die bak een centimeter horen komt te staan. Die bak stond in de living bij de 2 die er al stonden, en rara, die nieuwe hebben ze natuurlijk nog maar één keer gebruikt. Maar het ene plasje is dus verdwenen door de gaatjes ;). Ik heb eens aan de bak geschud en alle los zaagsel viel er schoon door, zoals wss toch de bedoeling is.

Deze morgen hebben we al onze kattenbakken gereinigd en per 2 samen gezet, ik heb alzo nog 4 passende koppels. Ik heb al van1 zelf de gaatjes geboord en de andere voor de helft, maar het is verdorie wel een zwaar werkje, mijn polsen doen er pijn van ;)

Dus zal het vanavond alweer voor de zoon zijn vrees ik.

Een tip: als je boort zet dan een houten blok onder de bak, zodat je wat druk kan uitoefenen om het gaatje te maken. Als je er niet onder zet, dan bestaat het gevaar dat er een heel stuk breekt uit de bak.

Ik hou je nog wel op de hoogte.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#11 Geplaatst 09 september 2013 - 15:47

Indien je 2 bakken neemt van curver of Allibert   klik , dan hoef je geen verhoogje te voorzien, dan is er zowieso een spatie onderaan. Zo hebben wij het ook gedaan ;)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 09 september 2013 - 21:29

Dat is wel een goed idee, maar 'k heb hier nog 2 kleintjes en dat springen lukt nog niet zo goed.
Maar dat zal hen op den duur ook wel lukken zeker? ;)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 12 september 2013 - 16:16

Ons systeem werkt dus super goed. Even schudden met de bakjes en het losse valt in de onderste bak. De bovenste bak ziet er dan direct weer proper uit.
We hebben ook geen last van ongewenste geurtjes, dus het is gelukt mag ik zeggen.
We hebben er ondertussen nu al 5 staan op die manier.

LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 12 september 2013 - 19:43

Joske, ik zou patent vragen op je werk :lachen: . Kan je misschien n foto laten zien hoe je het gedaan hebt? Ik bedoel, hoe hou je de 2 uit elkaar, door de bakken zelf die zo stapelen of door iets ertussen?
En welke pellets gebruik je? Ik heb er hier nog van de colruyt, voor de kachel maar die zijn redelijk kort/stoffig/kapot...
Wel je werkje aan gehad :goofy: !

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 13 september 2013 - 14:01

We hebben langs onder op de bovenste bak stopjes van een waterfles gekleefd. Twee dopjes op elkaar in de 4 hoeken . Dus staat de bovenste bak een cm of zo hoger. maar wat ideaal zou zijn denk ik zijn duplo blokjes, vastkleven met een lijmpistool en die zijn toch wel wat hoger.  Ik bedenk juist dat ik opzolder nog wat legoblokjes heb liggen, misschien kan ik er ook een deel op elkaar kleven en die dan onder de bak hangen.

De pellets zijn ook gewoon kachelpellets, de gewone denk ik, 'k weet niet wat voor merk. We hebben een ganse pallet pellets besteld, al hebben we geen pellet kachel. Maar toen we hout bestelden voor de houtkachel konden ze dat gelijk leveren dat was gemakkelijker en goedkoper dan iedere keer een zak te moeten halen.

Die bakken die zo stapelen, vind ik wel wat hoog om eerlijk te zijn, ik weet dat ze ook lager bestaan, maar of je die dan even gemakkelijk vindt, dat weet ik niet.

Mijn zoon heeft het meeste werk gedaan en ik zou hem beter een beetje met rust laten eer ik nog een vraag om te boren, hij kan geen boormachine meer zien voorlopig. Het is eigenlijk een saai en nogal lastig werkje ;) Maar éénmaal gedaan, dan heb je er maar meer plezier van.

Mijn man was héééééél sceptisch  over mijn plan met die bakken, maar hij heeft toch toegegeven dat het goed werkt. Hij doet nl de kattenbakken en is daar heel moeilijk in. Twee of drie plasjes en de ganse boel vliegt in de compostbak.. Als ik dan zeg dat dat toch onnozel is, ja, dan ben ik de zaag ... :( Dus ik ben al blij dat hij het toch heeft toegegeven