Spring naar inhoud

- - - - -

De wonderen zijn de wereld nog niet uit: Sam wordt te dik

Sam dik overgewicht x-pootjes

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 20 augustus 2013 - 13:32

Er is iets vreemds aan de hand: Sam is te dik geworden!

Sam is een sukkeltje dat zijn eerste 2 levensjaren maar net heeft overleefd. Hij was een verwaarloosd kitten, vermoedelijk uit inteelt geboren. Hij werd door mama verstoten. Toen hij bij ons kwam had hij vlooien, oormijt en giardia. We kregen hem er maar niet bovenop. Ook door een DA die zijn diarree en oorpijn niet serieus nam :cry: . Na een jaar sukkelen raakte hij van de giardia en diarree af. Zijn oren werden iets beter, maar hij heeft tot op vandaag een probleem met zijn oortjes/kopjes aanraken.
Sam kreeg daarna erge tandvleesontstekingen. Hij was anderhalf jaar oud, en viel terug erg af. We zaten gemiddeld om de 2 weken bij de DA. Pijnstillers, antibiotica, cortisonen, papjes maken van zijn eten... We vreesden dat hij het niet ging halen. Toen de DA een laatste oplossing voorstelde, nl. interferon spuiten in zijn tandvlees, werd Sam wat beter. De interferon zouden we later geven, bij een terugval. Dan vond ik gezwelletjes op zijn poten en in zijn nek, aan zijn huid. Er volgde een operatie waarbij de huid met gezwellen zoveel mogelijk werd weggesneden. Niet alles kon weg, er was niet genoeg huid meer aan zijn pootje. We deden een aids en leucose test, die was gelukkig negatief! Uit onderzoek van de gezwellen bleek dat Sam eosinofiel granuloom had. Sam at nog steeds niet goed, had regelmatig ontstoken tandvlees, was te mager en had last van zijn oren. Omdat eosinofiel granuloom door een voedselallergie kan komen, besloten we eerst hypoallergene voeding te proberen. Stilaan werd Sam beter, zijn oren stopten met ontsteken, zijn tandvlees werd beter! Er was geen erge terugval meer en de interferon was niet nodig.
Sammie knapte op, maar bleef altijd een mager scharminkeltje. De laatste jaren haalde hij nipt de 4kg, een mooi gewicht voor Sam. Tegenwoordig had Sam zelfs een klein buikje.

In juli ben ik een maand bij beste vriendin gaan wonen, na herstel van mijn operatie. Toen ik een keer thuis kwam en ik Sam anderhalve week niet had gezien, vond ik hem zo dik geworden. Nu ik terug bij hem woon, vind ik hem nog steeds zo dik! Hij is rond zijn buikje aangekomen. Het lijkt zo plots zijn gekomen... Ik ben weinig bij hem geweest, dus er werd minder gespeeld. Het is normaal geen grote eter. Voor de rest is hij normaal, hij speelt, knuffelt,... Ook beste vriendin zei dat ze Sam nog nooit zo dik heeft gezien.

Probleem is dat Sam niet stevig gebouwd is. Hij heeft een klein kopje en x-pootjes. Hij kraakt al heel zijn leven regelmatig. Als het koud is kan hij wat stijfjes zijn. Ik zie hem nu al waggelen met zijn achterpoten, door het overgewicht. Sam is 6 jaar. Zijn gestel is niet geschikt voor overgewicht.

Ik snap dus niet waarom hij is aangekomen... Weinig activiteit, een dagje ouder aan het worden? We hadden nooit gedacht dat Sam de 5 jaar zou halen, nu is hij 6. Hopelijk betekent dit niet dat hij oud wordt... Het blijft een speelvogel die regelmatig rondcrosst.
Ik moet er iets aan doen, voor zijn botten!
Gisteren heb ik de katten nog eens ontwormd, voor de zekerheid. Omdat hij enkel brokken eet, en niet eens zo heel veel, denk ik vooral aan meer activiteit. De katers verhuizen binnenkort mee naar mijn appartement. Dat is kleiner, maar met nog voldoende plaats om rond te lopen. En ik ben er om te spelen :)
We moeten nog eens op de weegschaal gaan staan, maar dan moet het personeel er ook op :mrgreen:

Als hij blijft aankomen, ga ik toch de DA eens contacteren. Heb gedroomd dat ik haar vroeg waarom Sam te zwaar werd.
Snoet is terug iets afgevallen, door de zomer. Zij is te dik omdat ze zoveel brokken eet. Jaro is ook iets te zwaar door weinig activiteit en te veel snoepjes. Niet goed voor zijn astma. Ook voor hem gaat het goed zijn dat we terug samen wonen en veel spelen.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#2 Geplaatst 20 augustus 2013 - 22:01

Als hij blijft bijkomen toch de lever eens laten nakijken, ik heb gehoord dat ze daarvan bij kunnen komen maar
zo te horen is het niks ernstig maar gewoon een Bourgondiër ;)

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 22 augustus 2013 - 22:40

Sam is altijd zo'n klein etertje geweest. We moesten hem voeren om hem toch iets te doen eten.
Maar ik zie de brokken nu verdacht snel op raken :louche:  En Sam eet regelmatig. Dus ik denk dat hij gewoon veel eet de laatste tijd. Geen idee waarom... Verveling? Ik heb het nu nog erg druk met verhuizen etc. Maar eens we gesetteld zijn, gaan we veel spelen :)

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Sam, dik, overgewicht, x-pootjes