Spring naar inhoud

- - - - -

Mylo, mijn asielkat

• Log in om te reageren
851 reacties op dit onderwerp
Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#226 Geplaatst 16 september 2013 - 16:19

Hij heeft gisteren ook nog het tweede deel van onze tuin mogen ontdekken (hebben nog een groot stuk langs de zijkant) :)

Daarjuist nog eens met hem buiten geweest, maar hij vond het precies maar niks? Eerst wilde hij niet echt mee, dus hem wat aangemoedigd. Dan bleef hij lang bij de deur buiten staan. Uiteindelijk is hij dan toch een klein stukje op het terras geweest en daar wat gaan zitten. En dan liep hij zelf terug naar binnen...
Zou dat komen omdat hij beseft dat hij momenteel dat haltertje aan moet voor buiten??
Mylo Banner

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#227 Geplaatst 16 september 2013 - 16:28

Ik denk dat hij nog wat onzeker is. Binnen kent hij alles en voelt hij zich veilig, buiten veel minder.
Bvb de kat bij mijn vader houden we ook eigenlijk zo goed als altijd binnen, maar soms loopt ze per ongeluk eens naar buiten (ze was vroeger een zwerfkat en is bij ons komen aanlopen dus ze kent de omgeving wel), maar dan gaat ze ook alleen even voor de deur zitten, maakt een klein toertje door de tuin en wilt dan weer binnen. Eens ze gewoon zijn aan binnen hebben veel katten volgens mij niet echt nood aan buiten gaan.
Ik denk dus dat Mylo nog niet heel goed gewoon is aan jullie tuin en dat hij zich nog niet echt op zijn gemak voelt. Of misschien had hij op dat moment gewoon geen zin om buiten te gaan omdat hij het te koud vond of omdat hij wat slaperig was of om een of andere reden.

juleken
juleken
  • 7.668 berichten

#228 Geplaatst 16 september 2013 - 20:05

Ik denk ook dat het zal komen omdat hij zich nog onzeker voelt, dat zal wel loslopen. Het is ook nog allemaal zo nieuw voor hem he.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#229 Geplaatst 16 september 2013 - 20:42

Je moet daar niet ongerust over zijn... Tegen dat wij de logica van ons katjes ooit eens zullen begrijpen ??? ;)

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#230 Geplaatst 16 september 2013 - 21:19

Bekijk berichtSyntara, op 16 september 2013 - 16:28, zei:

Ik denk dat hij nog wat onzeker is. Binnen kent hij alles en voelt hij zich veilig, buiten veel minder.
Bvb de kat bij mijn vader houden we ook eigenlijk zo goed als altijd binnen, maar soms loopt ze per ongeluk eens naar buiten (ze was vroeger een zwerfkat en is bij ons komen aanlopen dus ze kent de omgeving wel), maar dan gaat ze ook alleen even voor de deur zitten, maakt een klein toertje door de tuin en wilt dan weer binnen. Eens ze gewoon zijn aan binnen hebben veel katten volgens mij niet echt nood aan buiten gaan.
Ik denk dus dat Mylo nog niet heel goed gewoon is aan jullie tuin en dat hij zich nog niet echt op zijn gemak voelt. Of misschien had hij op dat moment gewoon geen zin om buiten te gaan omdat hij het te koud vond of omdat hij wat slaperig was of om een of andere reden.

Misschien was hij inderdaad gewoon wat moe, want een tijdje nadat we terug binnen waren is hij op mijn schoot geklommen en in slaap gevallen. T zijn toch eigenwijze beestjes hé: soms als je even rustig wil knuffelen kunnen ze maar niet blijven stilzitten en als je dan met iets anders bezig bent dan duwen ze alles aan de kant om toch maar op je schoot te kunnen slapen :p

Bekijk berichtjuleken, op 16 september 2013 - 20:05, zei:

Ik denk ook dat het zal komen omdat hij zich nog onzeker voelt, dat zal wel loslopen. Het is ook nog allemaal zo nieuw voor hem he.

Das waar, door de lijn kan hij natuurlijk ook moeilijker zich gaan verschuilen,... Maar loslaten durf ik nog niet hoor

Bekijk berichtJoske123, op 16 september 2013 - 20:42, zei:

Je moet daar niet ongerust over zijn... Tegen dat wij de logica van ons katjes ooit eens zullen begrijpen ??? ;)

Goh, echt ongerust ben ik niet. Ik zou het stiekem eigenlijk heel leuk vinden als hij liever binnen is als buiten ;). Maar voor ik hem durf buiten loslaten, wil ik wel dat hij zich wat zekerder voelt en onze tuin als zijn territorium gaat beschouwen, zodat hij hopelijk altijd terugkomt...
En inderdaad, kattenlogica zit soms vreemd in elkaar :p

Bewerkt door Farailde7, 16 september 2013 - 21:20.

Mylo Banner

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#231 Geplaatst 16 september 2013 - 21:21

Bekijk berichtFarailde7, op 16 september 2013 - 21:19, zei:

Misschien was hij inderdaad gewoon wat moe, want een tijdje nadat we terug binnen waren is hij op mijn schoot geklommen en in slaap gevallen. T zijn toch eigenwijze beestjes hé: soms als je even rustig wil knuffelen kunnen ze maar niet blijven stilzitten en als je dan met iets anders bezig bent dan duwen ze alles aan de kant om toch maar op je schoot te kunnen slapen :p

Das waar, door de lijn kan hij natuurlijk ook moeilijker zich gaan verschuilen,... Maar loslaten durf ik nog niet hoor

Goh, echt ongerust ben ik niet. Ik zou het stiekem eigenlijk heel leuk vinden als hij liever binnen is als buiten ;). Maar voor ik hem durf buiten loslaten, wil ik wel dat hij zich wat zekerder voelt en onze tuin als zijn territorium gaat beschouwen, zodat hij hopelijk altijd terugkomt...
En inderdaad, kattenlogica zit soms vreemd in elkaar :p

Om niet te zeggen onbegrijpelijk ;)

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#232 Geplaatst 17 september 2013 - 10:16

Hij loopt erg mooi aan de lijn. Het is net alsof hij dat al van kitten gewoon is. Ik denk niet dat er veel volwassen katten dit zo goed zouden tolereren als ze het niet gewoon zijn.
Dat komt zeker goed met die kater. En het wordt nu winter, dus als je hem binnenkort loslaat gaat hij wel vlugger binnen zijn dan in de zomer he. ;-)
Daarenboven heeft hij ook een goede thuis en is hij geen puber meer en gecastreerd.

Dat komt helemaal goed met die kater!!! :catwalk2
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#233 Geplaatst 17 september 2013 - 12:07

Ja, op het filmpje loopt hij wel mooi aan het harnasje, maar hij heeft ook momenten dat hij opeens achteruit begint te lopen en wat lastig begint te doen hoor ;)

Ik heb ook al gedacht: ik laat hem pas buiten als het echt guur weer is, dan komt hij wel snel terug binnen :x . Maar langs de andere kant denk ik dan weer dat het wel fijn is voor hem om wat te kunnen rondneuzen buiten en zijn energie wat kwijt te kunnen, en dat plezier wil ik hem dan ook weer niet ontnemen...

Ik zit trouwens weer met een vraag. Ik heb de indruk dat Mylo veel drinkt, maar weet niet of dit abnormaal is of niet... Op het forum heb ik al heel vaak gelezen dat het personeel last heeft om hun katjes genoeg te laten drinken, maar bij Mylo is dat dus totaal niet het geval. Hij heeft meerdere gewone drinkbakjes (dus geen fonteinen) door het huis verspreid staan (+ die van de hond) en ik moet ze regelmatig bijvullen. Nu krijgt hij natuurlijk wel vooral droogvoer, dus dan moeten ze denk ik wel wat meer drinken, maar hoeveel meer? Mijn zus heeft al verschillende keren opgemerkt dat veel drinken bij honden vaak een symptoom is van één of andere ziekte, maar ik weet niet of dat bij katten ook zo is...
Om jullie een idee te geven, heb ik een foto genomen van hoeveel hij plast op 24u. Dit is wat ik dan uit de kattenbak haal:
IMG_3165.JPG
IMG_3167.JPG

Een deel van het grid is al terug uit elkaar gevallen omdat ik het eerst in een zakje had gestoken toen ik op het idee kwam om een foto te nemen. Het zijn dus 2 verschillende aanzichten en de lat die erbij ligt is 30cm.

Ik ga vrijdag naar de dierenarts en had dus graag jullie advies gehad of ik dat moet vermelden of dat het helemaal normaal is wat hij drinkt en plast... Ik ga nl. ook al vermelden dat hij nog steeds last heeft van zijn neusje (en soms ook zijn oortje), dus ik wil niet overkomen als een overbezorgde kateigenaar (Oké, ik ben dat misschien ook wel, maar dat komt omdat ik nog niet veel ervaring heb :p)
Mylo Banner

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#234 Geplaatst 17 september 2013 - 12:10

Ik kan niet inschatten hoeveel dat is aan die klompjes, maar overmatig drinken en plassen kan diabetes melittus (suikerziekte) of nierziekte zijn.
Ik zou het soiso eens vermelden aan de dierenarts als je toch gaat.
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#235 Geplaatst 17 september 2013 - 12:16

Bekijk berichtstareyedkitten, op 17 september 2013 - 12:10, zei:

Ik kan niet inschatten hoeveel dat is aan die klompjes, maar overmatig drinken en plassen kan diabetes melittus (suikerziekte) of nierziekte zijn.
Ik zou het soiso eens vermelden aan de dierenarts als je toch gaat.

Mja, het moeilijke is dat ik eigenlijk totaal niet weet of het wel overmatig is... Ik zou misschien eens moeten kunnen bijhouden hoeveel hij drinkt, maar dat is onbegonnen werk omdat Kyra natuurlijk ook van sommige van die bakken drinkt...
Mylo Banner

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#236 Geplaatst 17 september 2013 - 12:20

Bekijk berichtFarailde7, op 17 september 2013 - 12:16, zei:

Mja, het moeilijke is dat ik eigenlijk totaal niet weet of het wel overmatig is... Ik zou misschien eens moeten kunnen bijhouden hoeveel hij drinkt, maar dat is onbegonnen werk omdat Kyra natuurlijk ook van sommige van die bakken drinkt...

Je kan misschien proberen er op te letten hoe vaak hij naar het drinkbakje en naar de kattenbak loopt?
Als het nierziekte is  hebben ze meestal ook minder eetlust. Bij diabetes soms ook.

Als je echt het gevoel hebt dat hij veel drinkt zou ik het laten onderzoeken, maar zoals ik zeg, aan de kattenbakkorrels is het moeilijk in te schatten.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#237 Geplaatst 17 september 2013 - 12:25

Bekijk berichtstareyedkitten, op 17 september 2013 - 12:20, zei:

Je kan misschien proberen er op te letten hoe vaak hij naar het drinkbakje en naar de kattenbak loopt?
Als het nierziekte is  hebben ze meestal ook minder eetlust. Bij diabetes soms ook.

Minder eetlust heeft hij zeker niet, hij heeft veel eetlust :p. Voor de rest is hij ook heel actief en lijkt gelukkig totaal niet ziek ofzo :)

Bekijk berichtstareyedkitten, op 17 september 2013 - 12:20, zei:

maar zoals ik zeg, aan de kattenbakkorrels is het moeilijk in te schatten.

Haha, ja ik kon maar proberen hé :p

Ik heb juist dit gevonden:
"Een normale kat drinkt minder dan 10 ml per kg lichaamsgewicht per dag als ze blikvoeding eet en minder dan 60 ml per kg lichaamsgewicht per dag ingeval van korrelvoeding. Bij een kat met diabetes kan dit gemakkelijk 100 ml en meer per kg en per dag bedragen."

Misschien moet ik toch eens zien of ik niet op één of andere manier kan meten hoeveel hij drinkt...

Bewerkt door Farailde7, 17 september 2013 - 12:23.

Mylo Banner

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#238 Geplaatst 17 september 2013 - 12:37

Bekijk berichtFarailde7, op 17 september 2013 - 12:25, zei:

Minder eetlust heeft hij zeker niet, hij heeft veel eetlust :p. Voor de rest is hij ook heel actief en lijkt gelukkig totaal niet ziek ofzo :)

Haha, ja ik kon maar proberen hé :p

Ik heb juist dit gevonden:
"Een normale kat drinkt minder dan 10 ml per kg lichaamsgewicht per dag als ze blikvoeding eet en minder dan 60 ml per kg lichaamsgewicht per dag ingeval van korrelvoeding. Bij een kat met diabetes kan dit gemakkelijk 100 ml en meer per kg en per dag bedragen."

Misschien moet ik toch eens zien of ik niet op één of andere manier kan meten hoeveel hij drinkt...

Kan je niet 100 cc water over die kattenbakkorrels gooien en kijken hoe veel klonters je dan hebt?

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#239 Geplaatst 17 september 2013 - 18:31

Bekijk berichtstareyedkitten, op 17 september 2013 - 12:37, zei:

Kan je niet 100 cc water over die kattenbakkorrels gooien en kijken hoe veel klonters je dan hebt?

Das ook nog een idee ;). Maar we gaan het toch accurater aanpakken.
Ik heb het net met mijn zus besproken en we hebben alle bakjes omhoog gezet, waar Kyra er niet aan kant en het water afgemeten. We gaan nu 2 keer 24u proberen te meten hoeveel hij drinkt. En natuurlijk ondertussen Kyra regelmatig water aanbieden als Mylo er niet bij is. Ik ben benieuwd!!
Mylo Banner

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#240 Geplaatst 17 september 2013 - 19:45

Ik denk dat een deeltje (geen idee hoeveel) van het water ook nog wel verdampt, afhankelijk van hoe warm de drinkbakjes staan. Dus echt perfect afmeten zal niet lukken denk ik. Maar het kan in ieder geval wel een idee geven. Ik heb een hamstertje met diabetes en zij dronk qua hoeveelheid eigenlijk niet heel veel meer, maar toch wel iets meer en zij ging vooral erg vaak drinken.
Ik heb dan zelf met een diabetesstrip voor mensen getest of ze glucose in haar urine had. Is heel makkelijk te testen door gewoon zo'n strip in de urine te houden (al is dat bij een kat al wel wat moeilijker lijkt mij omdat die normaal in een kattenbak plassen), maar eventueel zou je het zelf eens kunnen testen als je twijfelt. En als de uitslag dan uitwijst dat hij glucose in zijn urine heeft, kan je het nog in het bloed laten onderzoeken. Normaal zijn die sticks vrij betrouwbaar, maar niet 100 %.
Hopelijk drinkt hij natuurlijk wel gewoon een normale hoeveelheid.