Spring naar inhoud

- - - - -

Mylo, mijn asielkat

• Log in om te reageren
851 reacties op dit onderwerp
stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#241 Geplaatst 17 september 2013 - 20:14

Ook zonder glucosurie kan je diabetes hebben hoor (bij mensen toch).
Dus wat ik wil zeggen is: als de glucosewaarde in het bloed te hoog is, is deze in de urine niet per se te hoog.
Trio.jpg
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Syntara
Syntara
  • 2.393 berichten
  • 2 katten

#242 Geplaatst 17 september 2013 - 20:24

Ik weet niet hoe dat zit bij katten. Maar als er glucose in de urine zit, is het wel zeker dat er iets mis is. Tenzij de kat echt heel gestresst is, dan krijg je ook weer wel glucose in de urine.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#243 Geplaatst 17 september 2013 - 20:41

Bekijk berichtSyntara, op 17 september 2013 - 20:24, zei:

Ik weet niet hoe dat zit bij katten. Maar als er glucose in de urine zit, is het wel zeker dat er iets mis is. Tenzij de kat echt heel gestresst is, dan krijg je ook weer wel glucose in de urine.

Bij stress stijgt het glucosegehalte altijd. Als er glucose in de urine zit is het glucose in het bloed te hoogt. Maar het glucosegehalte in het bloed kan ook te hoog zijn zonder dat er glucose zit in de urine. Dus, de kat kan ook diabetes hebben zonder dat het zichtbaar is in de urine.
Trio.jpg
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Joske123
Joske123
  • 5.604 berichten
  • 7 katten

#244 Geplaatst 17 september 2013 - 20:43

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat "veel" drinken is... Wat hier opvalt is dat je een kat niet veel ziet drinken, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet doen...

Syntara
Syntara
  • 2.393 berichten
  • 2 katten

#245 Geplaatst 17 september 2013 - 20:50

Bekijk berichtstareyedkitten, op 17 september 2013 - 20:41, zei:

Bij stress stijgt het glucosegehalte altijd. Als er glucose in de urine zit is het glucose in het bloed te hoogt. Maar het glucosegehalte in het bloed kan ook te hoog zijn zonder dat er glucose zit in de urine. Dus, de kat kan ook diabetes hebben zonder dat het zichtbaar is in de urine.
Ja dat zeg ik dus ook hé. We zeggen hetzelfde :lachen:
Maar ik bedoel dus dat testen (op een manier dat hij niet gestresst is) al wel iets kan helpen. Bij mijn hamstertje twijfelde ik of ze diabetes had. Toen ik haar testte, had ze de hoogste uitslag op de teststrip dus ze had heel veel glucose in haar urine waardoor ik wist dat de kans groot was dat ze idd diabetes had.
Maar inderdaad, als hij geen glucose in de urine heeft, wilt dat nog niet per definitie zeggen dat hij geen diabetes heeft. En als hij wel glucose in de urine heeft, is het nog steeds nodig van naar een DA te gaan hiermee.

Als je een teststrip neemt waar ook de ketonen zichtbaar op zijn, kan je het nog wel beter inschatten. Ketonen bouwen ze op als ze een tijdje een verkeerd glucosegehalte hebben in het bloed. Maar ook dit wil niets zeggen, want als je er snel bij bent, zijn er nog geen ketonen opgebouwd.

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#246 Geplaatst 17 september 2013 - 21:10

Bedankt voor de tip Syntara! :flower:

Ik ben nu echt benieuwd naar hoeveel hij gedronken gaat hebben. Ik hoop natuurlijk niet teveel :pray: . Misschien lijkt het gewoon veel omdat ik altijd overal las dat de meeste moeite hebben om hun kat te doen drinken en dat bij Mylo dus absoluut niet het geval is...
Mylo Banner

juleken
juleken
  • 7.131 berichten

#247 Geplaatst 17 september 2013 - 21:34

Je moet niet bang zijn om over te komen als overbezorgd hoor. Ik vind dit net lief van jou, dat je zo goed voor Mylo zorgt en hem goed in het oog houdt. Trouwens, wij hebben nu al dik tien jaar katten, en qua overbezorgd zijn, dat neemt bij mij niet af, maar eerlijk gezegd nog toe.
Als je je echt ongerust maakt spreek je misschien best je dierenarts eens aan.

Dat met dat leibandje zouden wij hier niet moeten proberen hoor! Wanneer we tijdelijk in een ander huis gingen wonen hebben we dit eens proberen doen met Yvonne en Yvette, want we durfden ze daar niet buitenlaten. Amai, was me dat een onmogelijke opdracht!
En met Racheleke zullen we dit al geheel niet moeten proberen, dat weet ik nu al.
Maar ik kan dus heel goed begrijpen dat je ongerust bent om hem vrij buiten te laten. Wij zijn ons hier ook aan het afvragen wanneer we Racheleke eens zouden buitenlaten, en ik krijg echt de schrik op mijn lijf als ik eraan denk. Stel je voor dat ze niet meer terug komt... Ik mag er niet aan denken.

Maar zoals hierboven al gezegd, het wordt nu kouder en killer buiten, dus denk ik niet dat ze geneigd zijn om ver te lopen. En als je hem buitenlaat, zorg dat hij al een aantal uur niks gegeten heeft, dan zal hij vlugger binnen komen denk ik. Heb je zo een klikkertje? Wij zijn er volop mee bezig, iedere keer als ze eten krijgt klikken we een paar keer.
Succes!

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#248 Geplaatst 18 september 2013 - 08:45

Bekijk berichtjuleken, op 17 september 2013 - 21:34, zei:

Je moet niet bang zijn om over te komen als overbezorgd hoor. Ik vind dit net lief van jou, dat je zo goed voor Mylo zorgt en hem goed in het oog houdt. Trouwens, wij hebben nu al dik tien jaar katten, en qua overbezorgd zijn, dat neemt bij mij niet af, maar eerlijk gezegd nog toe.
Als je je echt ongerust maakt spreek je misschien best je dierenarts eens aan.

Dat met dat leibandje zouden wij hier niet moeten proberen hoor! Wanneer we tijdelijk in een ander huis gingen wonen hebben we dit eens proberen doen met Yvonne en Yvette, want we durfden ze daar niet buitenlaten. Amai, was me dat een onmogelijke opdracht!
En met Racheleke zullen we dit al geheel niet moeten proberen, dat weet ik nu al.
Maar ik kan dus heel goed begrijpen dat je ongerust bent om hem vrij buiten te laten. Wij zijn ons hier ook aan het afvragen wanneer we Racheleke eens zouden buitenlaten, en ik krijg echt de schrik op mijn lijf als ik eraan denk. Stel je voor dat ze niet meer terug komt... Ik mag er niet aan denken.

Maar zoals hierboven al gezegd, het wordt nu kouder en killer buiten, dus denk ik niet dat ze geneigd zijn om ver te lopen. En als je hem buitenlaat, zorg dat hij al een aantal uur niks gegeten heeft, dan zal hij vlugger binnen komen denk ik. Heb je zo een klikkertje? Wij zijn er volop mee bezig, iedere keer als ze eten krijgt klikken we een paar keer.
Succes!

Gisteren zijn we weer buiten geweest met het haltertje en hij heeft wel wat rondgelopen, maar ik heb de indruk dat hij nog altijd onzeker is... En zolang hij onze tuin niet als zijn tuin beschouwd, ben ik toch wat bang om hem los te laten. Het ding is dat ik ook totaal niet weet of hij bij zijn vorige eigenaars buiten ging of niet.... Misschien hielden zij hem binnen (vermits hij zelf eigenlijk nooit vraagt om buiten te gaan) en is hij op een gegeven moment toch buiten geraakt en verloren gelopen?? Dat wil ik dan in ieder geval niet herhalen!

Ik begrijp dat het bij Racheleke nog moeilijker is vermits zij een zwerfkatje is geweest. Ik zou haar inderdaad proberen om zo lang mogelijk binnen te houden zodat ze jullie huis echt als haar thuis gaat beschouwen. Maar als ik jou topic zo lees, begint dat al dik in orde te komen. Ze heeft ondertussen wel door dat het goed is bij jullie ;)

Met een klikker kan ik hem niet trainen om binnen te komen vermits de hond daar al op getraind is en we haar dan in de war zouden brengen ;). Maar ik ben hem aan het trainen dat, altijd als ik op een hoog frequent hondenfluitje blaas (dat ik gebruikte bij mijn jammer genoeg overleden hond) hij een beetje natvoer krijgt. Dus hopelijk leert hij zo dan binnenkomen...

Bewerkt door Farailde7, 18 september 2013 - 08:46.

Mylo Banner

Joske123
Joske123
  • 5.604 berichten
  • 7 katten

#249 Geplaatst 18 september 2013 - 11:34

Ik zou me geen zorgen maken over het feit dat hij eigenlijk niet buiten wil.
Toen Tommeke hier vorige januari aankwam, heeft hij eerst weken binnen gebleven. We dachten al, amai tof, die kat wil helemaal niet buiten. Maar hoe is hij dan in godsnaam in onze tuin terecht gekomen? Na een week of 4 zag hij onze katjes buiten in de sneeuw spelen en hij wilde mee doen. Het is alsof die sneeuw hem had ontwaakt. Om eerlijk te zijn waren Jefke en Lientje heel zot aan het rollebollen en was het niet verwonderlijk dat hij eigenlijk wilde mee doen ;). We hebben hem dan buiten gelaten en dan waren ze met 3 aan het spelen. Sindsdien is hij mee gegaan met de rest en komt hij nu iedere avond als laatste thuis. Let op: hij is wel altijd in de buurt te zien !!!

Natuurlijk is het hier een verschil dat we al verschillende katjes hebben die al buiten lopen en daar leren de kleintjes het dan van.
Onze 3 kittens zou ik graag pas na de winter buiten laten. Ik zie wel dat Joske en Jeanke graag naar buiten zouden gaan, zeker als we zelf buiten zijn, maar tot nu toe lukt het om ze binnen te houden.
Justin heeft het dan weer veel te druk met de kleine baby's te plagen ;)

Dus als ik jou was zou ik wachten tot hij er zelf om vraagt, en misschien gebeurt dit pas in de lente, of helemaal niet ...

Nog veel succes

Bewerkt door Joske123, 18 september 2013 - 11:36.

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#250 Geplaatst 18 september 2013 - 19:36

Daarjuist de meting van de eerste 24u uitgevoerd en Mylo heeft totaal niet teveel gedronken :dance: :dance:  Hij had vandaag wel een extra lui dag (vooral veel geslapen), dus morgen nog eens meten, maar ik heb er een goed ook op dat ik me totaal geen zorgen over moet maken  :thumb:

Vandaag nog eens met Mylo naar buiten geweest en hij liep gewoon direct terug naar binnen :). Ik natuurlijk blij, want ik vindt het eigenlijk heel leuk dat hij liever binnen dan buiten is. Maar ik wil wel dat hij onze tuin als zijn territorium gaat beschouwen voor als hij eens per ongeluk buiten geraakt. Dus mama stelt voor om hem aan de andere kant van de tuin voor het tuinhuisje neer te zetten.
Ik zie dat hij zich onzeker voelt en verwacht dus dat hij direct ergens laag of hoog zou gaan schuilen... Maar dat doet hij natuurlijk niet :p. Hij sluipt gewoon het hele tuinpadje af recht naar de garagedeur :lol:
Mylo Banner

Syntara
Syntara
  • 2.393 berichten
  • 2 katten

#251 Geplaatst 18 september 2013 - 20:22

Heel goed dat zijn drinkgedrag toch normaal lijkt! :d
En inderdaad ook fijn dat hij liefst binnen is :)

juleken
juleken
  • 7.131 berichten

#252 Geplaatst 18 september 2013 - 23:22

Ja da's juist, je had het hier al eens ergens gepost dat jullie hond reageert op die klikker. Wacht het gewoon anders even af, en als hij echt niet graag buiten zou gaan, ach ja, des te beter misschien.

Fijn dat zijn drinkgedrag precies toch wel normaal blijkt te zijn!

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#253 Geplaatst 18 september 2013 - 23:23

Bekijk berichtFarailde7, op 18 september 2013 - 19:36, zei:

Daarjuist de meting van de eerste 24u uitgevoerd en Mylo heeft totaal niet teveel gedronken :dance: :dance:  Hij had vandaag wel een extra lui dag (vooral veel geslapen), dus morgen nog eens meten, maar ik heb er een goed ook op dat ik me totaal geen zorgen over moet maken  :thumb:

Vandaag nog eens met Mylo naar buiten geweest en hij liep gewoon direct terug naar binnen :). Ik natuurlijk blij, want ik vindt het eigenlijk heel leuk dat hij liever binnen dan buiten is. Maar ik wil wel dat hij onze tuin als zijn territorium gaat beschouwen voor als hij eens per ongeluk buiten geraakt. Dus mama stelt voor om hem aan de andere kant van de tuin voor het tuinhuisje neer te zetten.
Ik zie dat hij zich onzeker voelt en verwacht dus dat hij direct ergens laag of hoog zou gaan schuilen... Maar dat doet hij natuurlijk niet :p. Hij sluipt gewoon het hele tuinpadje af recht naar de garagedeur :lol:

Gaat hij nu al zonder tuigje buiten of nog steeds aan de leiband?
Trio.jpg

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#254 Geplaatst 19 september 2013 - 08:17

Voorlopig nog steeds aan het tuigje. Hij lijkt dat gelukkig toch niet zo heel erg te vinden en ik durf hem momenteel nog niet loslaten omdat hij precies zo onzeker is buiten...
Mylo Banner

Joske123
Joske123
  • 5.604 berichten
  • 7 katten

#255 Geplaatst 19 september 2013 - 10:34

Bekijk berichtFarailde7, op 19 september 2013 - 08:17, zei:

Voorlopig nog steeds aan het tuigje. Hij lijkt dat gelukkig toch niet zo heel erg te vinden en ik durf hem momenteel nog niet loslaten omdat hij precies zo onzeker is buiten...

Ik zou het ook nog niet durven proberen zonder tuigje ... Moest hij van iets schrikken ...