Spring naar inhoud

- - - - -

buitenconstructie voor poezen

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 22 augustus 2013 - 12:20

Na lang twijfelen en nadenken en piekeren hebben we besloten de poezen buiten te laten. Ik ben nog telkens ongerust, maar hopelijk betert dit wel. Ondanks ik erg ongerust ben (mede ook door gebeurtenis Xanti) merk ik aan alle katten dat ze echt terug openbloeien. Kiara is al thuisgekomen met muisjes, Tijger al met een vogeltje,... Van Tijger krijgen we terug koprollekes (wat hij voorheen hier in dit nieuwe huis niet meer deed), ...
Kortom, voor de poezen is het een verademing.

Maar nu.... we wilden al een luikje plaatsen met chipherkenning en gelukkig maar. Want gisteren en vandaag al bezoek gekregen van de overbuurkat die vol zelfvertrouwen zit. 3 katten in de tuin en madame (of meneer) wandelt nog rustig het poortje binnen. Als die van ons blazen, kijkt ze hen aan van: 'Moet ik daar schrik van hebben??'
Wel een mooike, een pikzwarte.

Nu waar het eigenlijk om gaat :-). Hier komt het luikje (de glasraampjes gaan eruit - in de deur kan niet), maar zoals je ziet is dit wat hoger dan een deur. We moeten nog iets voorzien zodat de poezen er gemakkelijk door kunnen uiteraard.
Langs de binnenkant ga ik een krabpaal zetten ofzo. Dit is simpel opgelost.
Daarstraks was ik in de tuin en zag ik dit hout nog liggen (we hebben ook nog vele kleinere stukken voor in de stoof) en vroeg me af of een creatieve ziel geen ideeën hiermee heeft?
Iets waar de poezen nog echt iets aan hebben? En dat natuurlijk een beetje deftig is he, het staat knal in het zicht :-).

Bijgevoegde thumbnails

• DSC04151.JPG
  • DSC04150.JPG

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 22 augustus 2013 - 12:25.

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 22 augustus 2013 - 12:59

als jullie een beetje handig zijn, kunnen jullie een krabpaal, of ja, meer een klimpaal maken van al die hout !!! gewoon een stevig genoeg bodemplank kopen, en in een zagerij ( of zelf) vragen als ze van de stuk hout plankjes kunnen zagen. dat ziet er echt goed uit en de katjes vinden het super. :) ( op de nederlandse maine coon forum kan je wel fotos ervan vinden )
veel succes :)

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 22 augustus 2013 - 13:18

Bekijk berichtBestCoonsEver, op 22 augustus 2013 - 12:59, zei:

als jullie een beetje handig zijn, kunnen jullie een krabpaal, of ja, meer een klimpaal maken van al die hout !!! gewoon een stevig genoeg bodemplank kopen, en in een zagerij ( of zelf) vragen als ze van de stuk hout plankjes kunnen zagen. dat ziet er echt goed uit en de katjes vinden het super. :) ( op de nederlandse maine coon forum kan je wel fotos ervan vinden )
veel succes :)

Oh, dank je voor de tip! Heb je ook een idee in welk topic of bij welk onderdeel ongeveer?

ah, bij 'buiten' dan veronderstel ik?

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 22 augustus 2013 - 13:24

Deze blokken zijn net iets te kort om er iets deftigs van te kunnen maken. Denk dat de poezen ze zoals ze nu op een hoop liggen het leukst vinden 8)

Jammer dat je niet eens kan komen zien naar het klimrek dat ik bouwde, iedereen met of zonder katten vond het heel mooi om te zien, niet storend eerder een naturel kunstwerk die goed past in een tuin. Ziet er in het echt beter uit dan op foto ;) Iemand maakte het reeds na en blijven het even mooi vinden in hun tuin, andere mensen die het zagen wilden spontaan ook zoiets maken.

Maar vooral de katten blijven het enorm leuk vinden wat ook een mooie beloning is.
Duur is het evenmin om te maken. Ik vond deze stammen bij een brandhouthandel waar ze oorspronkelijk in mootjes gehakt zouden worden en verkocht als brand hout. Ik betaalde 3 euro per stam, ze waren dacht ik 230cm lang en de diameter ongeveer 20 cm. In mijn constructie zitten geloof ik 23 stammen maar je kan er van maken wat je wilt natuurlijk.

Verder heb je lang draadijzer nodig van zeker een cm dik en bouten die er op passen, vind je in elke bouwmarkt en natuurlijk een grove houtboor.

Foto van hoe ze hem bij de poezenopvang hebben gemaakt.
DSC_0023.jpeg

Bij mij is hij veel groter, krijg hem in zijn geheel niet op foto want hij staat achter mijn tuinhuis waar ik niet ver genoeg kan staan om hem in zijn geheel op te krijgen.
Carootje van hier wilt er ook 1 maken, misschien daar ooit ook nog foto's van.

Als ik mag wil ik nog iets aanbevelen en dat is een zandbak. Poezen vinden het geweldig om daar in te rollen. Het is misschien een leuk idee om een klimrek in een zandbak op te zetten met een mooie houten border die er goed bij past. (ik ben duinzand gaan halen maar ik woon ook aan zee ;) maar achter bij het klimrek heb ik rijnzand gehaald, ook fijn zand en niet duur.
HPIM6772.JPG
HPIM2037.JPG

Tot zover....

sorry laatste keer

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 22 augustus 2013 - 13:32

Oh, al een leuk idee gevonden. Laat de ideeën maar komen!

Bekijk berichtNivo, op 22 augustus 2013 - 13:24, zei:

Deze blokken zijn net iets te kort om er iets deftigs van te kunnen maken. Denk dat de poezen ze zoals ze nu op een hoop liggen het leukst vinden 8)

Jammer dat je niet eens kan komen zien naar het klimrek dat ik bouwde, iedereen met of zonder katten vond het heel mooi om te zien, niet storend eerder een naturel kunstwerk die goed past in een tuin. Ziet er in het echt beter uit dan op foto ;) Iemand maakte het reeds na en blijven het even mooi vinden in hun tuin, andere mensen die het zagen wilden spontaan ook zoiets maken.

Maar vooral de katten blijven het enorm leuk vinden wat ook een mooie beloning is.
Duur is het evenmin om te maken. Ik vond deze stammen bij een brandhouthandel waar ze oorspronkelijk in mootjes gehakt zouden worden en verkocht als brand hout. Ik betaalde 3 euro per stam, ze waren dacht ik 230cm lang en de diameter ongeveer 20 cm. In mijn constructie zitten geloof ik 23 stammen maar je kan er van maken wat je wilt natuurlijk.

Verder heb je lang draadijzer nodig van zeker een cm dik en bouten die er op passen, vind je in elke bouwmarkt en natuurlijk een grove houtboor.

Foto van hoe ze hem bij de poezenopvang hebben gemaakt.
Bijlage DSC_0023.jpeg

Bij mij is hij veel groter, krijg hem in zijn geheel niet op foto want hij staat achter mijn tuinhuis waar ik niet ver genoeg kan staan om hem in zijn geheel op te krijgen.
Carootje van hier wilt er ook 1 maken, misschien daar ooit ook nog foto's van.

Als ik mag wil ik nog iets aanbevelen en dat is een zandbak. Poezen vinden het geweldig om daar in te rollen. Het is misschien een leuk idee om een klimrek in een zandbak op te zetten met een mooie houten border die er goed bij past. (ik ben duinzand gaan halen maar ik woon ook aan zee ;) maar achter bij het klimrek heb ik rijnzand gehaald, ook fijn zand en niet duur.
Bijlage HPIM6772.JPG
Bijlage HPIM2037.JPG

Tot zover....

Ja, de zijkant van het huis is omgespit voor hen. Komt nog een moestuin en wilde ook een afgezette 'zandbak', maar manlief is van mening dat de poezen toch eerder waar in los zand gaan. Of dat nu mooi afgezet is of dat het nu een moestuin is....

fie
fie
  • 264 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 22 augustus 2013 - 13:51

Gebruiken ze die zandbak dan niet volledig als kattenbak?
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 22 augustus 2013 - 13:55

Bekijk berichtfie, op 22 augustus 2013 - 13:51, zei:

Gebruiken ze die zandbak dan niet volledig als kattenbak?

Wat wij omgespit hebben bedoel je?

Goh, voorlopig hebben we er nog niets mee gedaan, maar gaat moestuin worden. Nu is het wel zo dat ze hun 'favo' plekjes hebben. Poezen rollen er ook graag in :louche: . Uit ervaring (In ons vorig huis hadden we een grote tuin en dus veel los zand :lachen: ) weet ik dat poezen deze plekjes zelf uitkiezen. Of het nu net in je moestuin is of net in je mooi aangelegde 'zandbak'.

Dus ja, al het los zand is aantrekkelijk voor hen.

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 22 augustus 2013 - 13:59

Komt wel eens voor, vooral als het regent blijft het daar schijnbaar graafbaar ;) een kakje kan je gemakkelijk met een rakel vinden.
Ze schijnen het heerlijk te vinden dat het fijne zand in hun pels dringt misschien helpt het jeuk voorkomen of kriebels van beestjes, ze gaan er ook van glimmen

sorry laatste keer

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 22 augustus 2013 - 14:06

Bekijk berichtNivo, op 22 augustus 2013 - 13:59, zei:

Komt wel eens voor, vooral als het regent blijft het daar schijnbaar graafbaar ;) een kakje kan je gemakkelijk met een rakel vinden.
Ze schijnen het heerlijk te vinden dat het fijne zand in hun pels dringt misschien helpt het jeuk voorkomen of kriebels van beestjes, ze gaan er ook van glimmen

Oh, ik moet toegeven dat ik die nooit uit de grond schep hoor :oops: :oops: :oops: .
Ale, hier komen ze nog maar net buiten en in ons vorig huis was de opp. zo groot dat het niet nodig was :lol: . We zeggen hier altijd dat het dan maar mest is voor de plantjes. Natuurlijk als je een afgezette zandbak hebt, is dit nog anders....

En ja, katten houden ervan... Ons Kiara ziet wit, maar soms komt ze grijs terug binnen O:) O:) .

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 22 augustus 2013 - 14:20

Ik heb geen creatief idee met het hout...maar je kunt toch ook gewoon ene plankje tegen de muur zetten, met daarop wat latjes als trappetje...heb ik bij mijn vorige woning ook gehad, omdat ze via een raampje boven de deur naar binnen moesten. Vrij eenvoudig te maken.

Hoe wil je  trouwens Sloeber binnen houden?
Geplaatste afbeelding

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 22 augustus 2013 - 15:12

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 22 augustus 2013 - 13:18, zei:

Oh, dank je voor de tip! Heb je ook een idee in welk topic of bij welk onderdeel ongeveer?

ah, bij 'buiten' dan veronderstel ik?

http://www.mainecoon...d.php?tid=77258

En daar gebruiken ze ook niet van de hele hoge stammen.... gewoon een paar ideetjes :)

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 22 augustus 2013 - 15:59

Bekijk berichtchanatas, op 22 augustus 2013 - 14:20, zei:

Ik heb geen creatief idee met het hout...maar je kunt toch ook gewoon ene plankje tegen de muur zetten, met daarop wat latjes als trappetje...heb ik bij mijn vorige woning ook gehad, omdat ze via een raampje boven de deur naar binnen moesten. Vrij eenvoudig te maken.

Hoe wil je  trouwens Sloeber binnen houden?

Dat is nog een volgend dilemma.... Alles stap voor stap bekijken.

Ja, dat gaat ook (het trapje) :-), maar ik zag dat hout liggen en dacht dat dit wel iets leuk zou zijn :-)?

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 22 augustus 2013 - 16:02.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 22 augustus 2013 - 16:17

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 22 augustus 2013 - 15:59, zei:

Dat is nog een volgend dilemma.... Alles stap voor stap bekijken.

Ja, dat gaat ook (het trapje) :-), maar ik zag dat hout liggen en dacht dat dit wel iets leuk zou zijn :-)?

Gelijk heb je, daar komt ook wel weer een oplossingvoor he!!

Ja zou wel leuk zijn als je iets met  dat hout kunt doen...ben niet zo creatief aangelegd, dus kan je daar niet mee helpen.
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#14 Geplaatst 31 augustus 2013 - 21:40

Bekijk berichtBestCoonsEver, op 22 augustus 2013 - 15:12, zei:

http://www.mainecoon...d.php?tid=77258

En daar gebruiken ze ook niet van de hele hoge stammen.... gewoon een paar ideetjes :)

Oh daar zitten mooie/leuke ideetjes tussen :d