Spring naar inhoud

- - - - -

Katten vervoeren: plastieken of stoffen draagtas?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 22 augustus 2013 - 14:32

Momenteel heb ik 1 plastieken vervoerstas (of bench, of hoe je het noemt) om mijn katten mee te nemen naar de da.
Nu ga ik binnen een goeie maand verhuizen, en ik moet er eentje bijkopen (heb twee katten)...
Eigenlijk wou ik een extra grote kopen, zodat ik ze met twee samen kan zetten, dan is vooral Luna een stuk minder nerveus. Het kan ook zijn dat ik gewoon een tweede bijkoop.
Op zooplus hebben ze dus van die plastieken, maar ook stoffen exemplaren, die je kan opvouwen dus.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Liever plastiek of liever stof?
Djw!
Those who don't believe in magic, will never find it

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 22 augustus 2013 - 14:36

Ik vind plastiek makkelijker omdat je dat beter kan kuisen. Laatst heb ik mijn bak gebruikt voor twee zwerfkatjes en dan kon ik daarna gewoon met dettol erover gaan.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 22 augustus 2013 - 14:59

Heb er ook plastieken wil geen in stof vindt die niet zo veilig, en idd plastieken kan je gemakkelijk uitwassen.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 22 augustus 2013 - 15:14

Heb er ook plastieken, ook om de reden dat je ze gemakkelijker kunt uitwassen en ik ze precies ook veiliger vindt.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 22 augustus 2013 - 15:50

Idem hier, maar ik had onlangs een goedkoop exemplaar bij zooplus besteld voor katje nummer 2 , maar gebruik eigenlijk liever mijn andere want vind die steviger.
Voor een kitten ok, maar voor een volwassene poes was het een beetje te dun plastic.

en idd plastic kan je makkelijk uitwassen

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 22 augustus 2013 - 16:31

Ik heb een plastieken en een stoffen. Ik moet zeggen dat hier bijna enkel de plastieken gebruikt wordt. Vind dat de katten daar ook veel stabieler inzitten en niet zo 'opgeplooid' als in een stoffen. Zeker voor een rit naar de DA gaat de voorkeur naar de plastieken bench. Als ik 1 kat meeneem naar familie (wat zelden gebeurd) dan kan het zijn dat ik voor het stoffen model ga.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 22 augustus 2013 - 21:22

Ik heb plastieken omdat je die kan afwassen (gemakkelijk). Ik heb een stoffen 'bench' en ook een Sturdi (wat ook 'stof' is).
Nadeel is dat je die niet even in het wasmachine kan steken. Als ze bv. erin plassen ofzo, wordt het lastiger he....

Dus als vervoersbakje verkies ik een plastieken. Persoonlijk zou ik dadelijk een goede, stevige vervoersbak kopen. Zoiets gaat zeer lang mee en - ik weet niet hoe oud je katten zijn - katten groeien.

Ik heb een groot gekocht ooit, maar Sloeber en Tijger zijn best grote katten geworden. Een formaat groter zou beter geweest zijn.

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 22 augustus 2013 - 21:24.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 22 augustus 2013 - 21:32

Hier ook de voorkeur voor plastieken, en zelfs voor het kleinste formaat bench (heb er zo één van Savic, opening aan de zijkant en bovenaan, ideaal voor een poezelke die alles wil zien).
Uit noodzaak heb ik een aantal maand geleden de stoffen draagtas van mijn buurvrouw geleend ('k heb 4 draagtassen maar moest met 5 poezels tegelijk naar de DA...) en ik was er echt niet gerust in want 'k had de indruk dat die rits toch wel gemakkelijker zou opengaan dan het stevige deurtje van de plastieken draagtas / bench (hoewel extra vastgemaakt met een lus-systeem of zo). Gelukkig is dat niet gebeurd, maar 'k denk niet dat ik die nog een tweede keer zal lenen... :oops: Geef mij maar een stevig exemplaar met een stevig deurtje dat stevig op slot kan ;)

Bewerkt door Sabine2, 22 augustus 2013 - 21:33.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 22 augustus 2013 - 22:04

Ik heb hier een plastieken en een stoffen. Ik heb eigenlijk altijd de stoffen gebruikt (had eerst de plastieken aan mijn vader gegeven, dus had toen alleen de stoffen...later de plastieken van iemand kregen), alleen is 1 van mijn katten er wel een keer uit ontsnapt, want het is met een rits en als ze hun best doen kunnen ze eruit...nou was die van mij wel klein.  Maar nadeel is inderdaad dat je hem niet makkelijk schoon kan maken, heb al 2/3 keer gehad dat mn katten er in gepoept hadden na een DA bezoek (waren ook erg ziek toen hoor) en ja dan is het niet makkelijk schoonmaken. Daarnaast beweegt het ook heel erg, wat je in een plastieken niet hebt...maja Taco was te groot voor die plastieken, Balou past er wel makkelijk in.
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 23 augustus 2013 - 07:38

Dan zal het plastiek worden...was idd niet gerust op de veiligheid, en ik denk dat ze zich wss zelf veiliger voelen in een plastieken exemplaar.
En idd, het uitwassen, had ik nog niet aan gedacht (nog geen ongelukjes gehad tijdens het vervoeren voorlopig).
Zal eens gaan kijken op zooplus, als er daar iemand een goeie weet (zal toch wel de gebruikerservaringen lezen...)?

Bedankt! :)

Those who don't believe in magic, will never find it

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#11 Geplaatst 23 augustus 2013 - 10:29

ik gebruik als ik 1 of 2 katten moet meenemen altijd mijn  sturdibag. als het er meer zijn dan is het zo'n grote plastieken met wieltjes onder dat ik gebruik.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 24 augustus 2013 - 22:02

Plastic lijkt me nog net iets ongevalbestendiger, in de auto?

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 24 augustus 2013 - 23:04

Bekijk berichtNasa, op 24 augustus 2013 - 22:02, zei:

Plastic lijkt me nog net iets ongevalbestendiger, in de auto?

Dat dacht ik ook tot ik enkele crash-tests op internet bekeek en het interview over vervoeren van huisdieren hoorde met iemand van VTB-VAB op de radio (ongeveer begin juli). Maar eigenlijk is het net andersom. Een onbuigzaam plastic bakje is in de eerste plaats een extra gevaar voor de kat bij een ongeval. Je kan die niet goed vastmaken met de autogordel, die glippen gewoon onder de gordel door en bij impact breken en versplinteren ze waardoor de kat ofwel gewond raakt ofwel kan ontsnappen. Ten tweede is het ook een gevaar voor de bestuurder als het op de achterbank gezet wordt (op de passagiersstoel vliegt het 'gewoon' tegen/door de ruit), bij een impact van +\- 50 km/uur krijgt de combinatie 'kat in onbuigzaam plastic' een factor 50 aan kinetische energie mee, en krijg je bij een kat van 4-5 kg makkelijk een impact van 200-250 kg extra in je rug of nek gecatapulteerd. Hier is de Savic meteen de kelder ingevlogen en ik heb me een sleepypod aangeschaft. Dit is een combinatie van een harde bodem, wasbare binnenkleding en flexibel bovenstuk. Via de aanpasbare lussen en door de ronde vorm kan je het 'echt' vastmaken met een driepuntsgordel. Shiva rijdt elke week mee in de auto en vaak ritten van meer dan 80 km. Sinds ik die crash-testen gezien heb, durf ik geen plastic bakje meer te gebruiken ondanks de voordelen ivm reinigen.

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 24 augustus 2013 - 23:38

Bekijk berichtFieke, op 24 augustus 2013 - 23:04, zei:

Dat dacht ik ook tot ik enkele crash-tests op internet bekeek en het interview over vervoeren van huisdieren hoorde met iemand van VTB-VAB op de radio (ongeveer begin juli). Maar eigenlijk is het net andersom. Een onbuigzaam plastic bakje is in de eerste plaats een extra gevaar voor de kat bij een ongeval. Je kan die niet goed vastmaken met de autogordel, die glippen gewoon onder de gordel door en bij impact breken en versplinteren ze waardoor de kat ofwel gewond raakt ofwel kan ontsnappen. Ten tweede is het ook een gevaar voor de bestuurder als het op de achterbank gezet wordt (op de passagiersstoel vliegt het 'gewoon' tegen/door de ruit), bij een impact van +\- 50 km/uur krijgt de combinatie 'kat in onbuigzaam plastic' een factor 50 aan kinetische energie mee, en krijg je bij een kat van 4-5 kg makkelijk een impact van 200-250 kg extra in je rug of nek gecatapulteerd. Hier is de Savic meteen de kelder ingevlogen en ik heb me een sleepypod aangeschaft. Dit is een combinatie van een harde bodem, wasbare binnenkleding en flexibel bovenstuk. Via de aanpasbare lussen en door de ronde vorm kan je het 'echt' vastmaken met een driepuntsgordel. Shiva rijdt elke week mee in de auto en vaak ritten van meer dan 80 km. Sinds ik die crash-testen gezien heb, durf ik geen plastic bakje meer te gebruiken ondanks de voordelen ivm reinigen.

Ik twijfelde al, ik kon me idd voorstellen dat de mand bijvoorbeeld brak. Al die scherpe stukken plastic... Mijn katten moeten maar 1x per jaar mee naar de DA, als het goed is. Maar in jouw geval is het goed om daarop te letten!