Spring naar inhoud

- - - - -

Is Tommy allergies voor natvoer?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
katjaaah
katjaaah
  • 8 berichten

#1 Geplaatst 22 augustus 2013 - 19:05

Beste kattenliefhebbers,

Kunnen katten ook allergies zijn voor elk natvoer?

Ik zit namelijk al even met het idee dat mijn kater Tommy van 1 jaar allergies is ergens voor en wil daar binnenkort ook voor naar de dierenarts.
Hij heeft namelijk vaak last van slappe kak zeg maar. Het is geen diarree. Hij gaat 1x per dag op de kattenbak en vaak is het een drol wat eindigt in slappe kak.
Verder is hij wel energie vol en ik heb ook niet het idee dat hij er verder last van heeft.
Wel als hij natvoer krijgt waar vis in zit, dan krijgt hij wel echt diarree. Dat geven we dan ook niet meer. Terwijl hij volgens mij verse vis wel kan hebben...

Ik weet niet of het echt erg is maar het hoort natuurlijk niet.
Ook heb ik 2 poezen in huis die nergens last van hebben, die hebben harde drollen.

Ze krijgen Sanabelle Sensitive gevogelte als brokken. Als natvoer hebben we de volgende merken geprobeerd: Almo Nature / Carny / Porta 21/ en wat goedkopere merken maar daar halen ze alle3 hun neus voorop.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen in dit geval...

Als ik naar de dierenarts ga wat kan ik dan allemaal verwachten?

Alvast bedankt. Gr Katja

Bijgevoegde thumbnails

• Foto's katja telefoon BU 8-8-2013 2494.jpg

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 22 augustus 2013 - 19:18

Geen idee of ie daar allergisch voor kan zijn...lijkt me in eerste instantie ook niet echt iets met allergie te maken te hebben...eerder gevoelige darmen (en/of maag). Allergie uit zich volgens mij eerder in jeuk, krabben enzo.
Maar als ze bij natvoeding met vis daarna slappe ontlasting heeft en als je het niet geeft normale...dan zou ik het gewoon niet meer geven. En verse vis is wel wat anders dan natvoer..in natvoer zitten veel toevoegingen he...anders gewoon rauw vlees geven.
Geplaatste afbeelding

Kegi
Kegi
  • 1.341 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 24 augustus 2013 - 17:43

Smeagel verdraagt ook geen natvoer. Hij krijgt er zo goed als altijd diarree van. Of er dan sprake is van een allergie... Ik denk het niet. Gewoon gevoelige darmpjes.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 24 augustus 2013 - 18:58

Alina verdraagt ook geen natvoer(o.a. Almo Nature). Ze geeft er onmiddellijk van over. Op bepaalde korrels (o.a. Royal Canin sensitive) reageerde ze met diarree. De dierenarts heeft haar op een vetarme korrel gezet van Hill's, Hill's w/d en nu voelt ze zich goed.

katjaaah
katjaaah
  • 8 berichten

#5 Geplaatst 26 augustus 2013 - 15:50

Dank jullie wel voor de reacties. Fijn te horen dat het hoogstwaarschijnlijk geen allergie is.
Hij spuugt gelukkig nooit, dat dan weer niet...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 27 augustus 2013 - 21:21

Dat kan.
Als je naar de DA gaat voor een vermoeden van voedselallergie dan zijn er 2 mogelijkheden:
Ofwel wordt je een dieet aangeraden met een onbekend dierlijk eiwit dat je kat niet heeft gegeten zoals bv konijn. Dit dieet maak de dan zelf. Ofwel krijg je eencommercieel hyppoalergeen voer. Dat geef je dan 6 weken ( dacht ik of langer).

Verbeteren de klachten, dan is er een indicatie dat het voer de boosdoener was.MAAR voor een bevestiging moet je een re-Challenge doen. Dwz, je moet opnieuw het oude voer geven en zien of de klachten opnieuw opduiken. Is dat het geval, dan weet je zeker dat het een voedselallergie is en dan is het uitzoeken wat kan en wat kan niet.

Maar diarree, dat kunnen ook parasietenzijn.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...