Spring naar inhoud

- - - - -

Twee teken gevonden op mezelf

teken

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:16

Gisteren zijn we heerlijk gaan wandelen in Cochem hier 2 uurtjes vandaan..
Echt een geweldige dag gehad met zijn tweetjes en de hond gingen we op zoek naar de ruïne die we zagen liggen vanuit het dorp en dat betekende een heerlijke wandeling door het bos daar.. (de Ruïne bleek een luchtkasteel, want hoe we ook liepen, we hebben hem niet gevonden ;) )
Nu zei ik al tegen mijn mannetje dat we onszelf en de hond goed moesten controleren als we thuis kwamen... De hond heeft er geen opgelopen (lang leve combo), ik daarin tegen had er 2 op mijn benen zitten...
Buiten de hilarische taferelen op het moment van ontdekking (uurtje later op de snelweg richting thuis) namelijk een man die overal jeuk kreeg, kokhalzend naar mijn beentje keek en het eruit halen van het ongedierte en proberen te vermorzelen, iets wat dus niet lukte op die kleine ruimte, verbaas ik me nu toch wel over iets naar mijn mening raars..

Bij mijn hondje moet ik altijd de teken eruit draaien, maar deze lieten eigenlijk ongeveer al vanzelf los???
Kan het zijn dat ze vrij lang doen over het prikken zelf? en dat ze nog niet volledig in de huid zaten?

Voor de rest hebben we een heerlijk dagje gehad hoor en is het wandelen daar prachtig!!!

Geplaatste afbeelding
DSC01208.JPG
DSC01214.JPG
DSC01217.JPG

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:18

Mijn dokter zei eens dat het 7uur duurt eer ze zich vast zetten. Hij zei toen ook dat wanneer je in de bossen bent gaan wandelen. Als je thuis komt en je neemt een warme douche binnen de 7u, dat ze dan ook los laten. Geen idee of dat laatste ook effectief zo is.

Ziet er een mooie uitstap uit, ik ben dol op ruïnes en kastelen bezoeken. :)

Bewerkt door Eibhlin, 23 augustus 2013 - 09:19.

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:19

Cochem is prachtig hé :) ga er ook regelmatig naar toe :)
heb nog nooit een teek gehad op mijzelf maar vind het eigenlijk eenvoudig om die te verwijderen bij bv de hond of een kat... heb daar ook nooit moeten draaien ze...

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#4 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:25

Ik heb ook al teken gehad en kan die ook vrij eenvoudig verwijderen.Geen idee hoe lang ze erover doen om zich vast te zetten eigenlijk :)
Ziet er wel een heel mooie wandeling uit!

Bewerkt door kate2, 23 augustus 2013 - 09:25.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:27

Misschien in het vervolg ook een pipetje combo in je eigen nek uitknijpen :lachen:

'k Had ooit ook een teek na een boswandeling en die liet ook makkelijk los.
Het enige waar je op moet letten, is dat je rond de plaats waar de teken zaten geen rare rode kring met witte binnenkant krijgt (moeilijk om uit te leggen...). Teken kunnen de ziekte van Lyme overzetten. Het is uitzonderlijk, maar het is niet uitgesloten en dat zou een eerste teken zijn.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:30

Ik had deze zomer ook een teek. Beest zat vast in m'n navel en ik had het niet door. Het jeukte en ik krabde en ik voelde wat en ik dacht een korstje. De situatie leende zich niet echt om na te gaan wat er juist aan de hand was (jurk aan en veel mensen in de buurt) 's avonds vergeten te kijken en 's ochtends in de douche voel ik het weer en krab ik het los. Resultaat: lijfje losgelaten en kopje zat vast in mijn navel. Ik was dus voor 2 weken in Utrecht waar het onmogelijk was een afspraak met een huisarts te krijgen om dat ding te verwijderen. Ben uiteindelijk naar de spoed moeten gaan in Amsterdam, want ik had antibiotica nodig profilactisch tegen Lyme en het kopje moest er uit gepeuterd worden.
Had dus wel de indruk dat dat beest goed vast zat in mijn navel.

Bekijk berichtSabine2, op 23 augustus 2013 - 09:27, zei:

Misschien in het vervolg ook een pipetje combo in je eigen nek uitknijpen :lachen:

Het enige waar je op moet letten, is dat je rond de plaats waar de teken zaten geen rare rode kring met witte binnenkant krijgt (moeilijk om uit te leggen...). Teken kunnen de ziekte van Lyme overzetten. Het is uitzonderlijk, maar het is niet uitgesloten en dat zou een eerste teken zijn.

1/3 teken is drager van Lyme. Als een teek meer dan 48 uur in je lijf gezeten heeft kan je best profilactisch (uit voorzorg) antibiotica nemen. Ook al heb je nog geen erytheem (rode uitslag) rond de plek waar hij vastzat.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:40

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 23 augustus 2013 - 09:19, zei:

Cochem is prachtig hé :) ga er ook regelmatig naar toe :)
heb nog nooit een teek gehad op mijzelf maar vind het eigenlijk eenvoudig om die te verwijderen bij bv de hond of een kat... heb daar ook nooit moeten draaien ze...

Bij Sjefke laten ze eigenlijk nooit makkelijk los, vandaar ook dat ik zo verbaast was dat ze ongeveer bij het zien van de pincet al los lieten

Bekijk berichtSabine2, op 23 augustus 2013 - 09:27, zei:

:slach: :slach: :slach:
Ik zal er menemen voor grote honden, misschien dat het helpt ;)

Is ook zo... heb het n mijn agenda gezet en ook dat ik de komende maand(en) die 2 plaatsen goed controleer
Brr vieze beestjes, moet er niks van hebben.. alles wat kan prikken in mijn huis heb ik een gruwelijke hekel aan.. muggen, wespen (nou ja steekt) steekvliegen, horzels, horenaren. brrrr

Bekijk berichtstareyedkitten, op 23 augustus 2013 - 09:30, zei:

Ik had deze zomer ook een teek. Beest zat vast in m'n navel en ik had het niet door. Het jeukte en ik krabde en ik voelde wat en ik dacht een korstje. De situatie leende zich niet echt om na te gaan wat er juist aan de hand was (jurk aan en veel mensen in de buurt) 's avonds vergeten te kijken en 's ochtends in de douche voel ik het weer en krab ik het los. Resultaat: lijfje losgelaten en kopje zat vast in mijn navel. Ik was dus voor 2 weken in Utrecht waar het onmogelijk was een afspraak met een huisarts te krijgen om dat ding te verwijderen. Ben uiteindelijk naar de spoed moeten gaan in Amsterdam, want ik had antibiotica nodig profilactisch tegen Lyme en het kopje moest er uit gepeuterd worden.
Had dus wel de indruk dat dat beest goed vast zat in mijn navel.

1/3 teken is drager van Lyme. Als een teek meer dan 48 uur in je lijf gezeten heeft kan je best profilactisch (uit voorzorg) antibiotica nemen. Ook al heb je nog geen erytheem (rode uitslag) rond de plek waar hij vastzat.

Ik heb gisteren ook even onderzoek gedaan...
de kans van besmetting was in 24 uur bij een besmette teek 0,3%.. de beestjes hebben amper een uur op me gezeten en volgens mij nog geen slokje bloed mogen proeven..
IN mijn geval is het ook volgens mij gewoon goed in de gaten houden op eventuele verschijnselen die te maken kunnen hebben met Lyme.. en geloof me maar, als ik ook maar meen dat ik iets onder de leden heb, ren ik wel naar de HA.. want dat is iets wat je echt niet wilt hebben..

Navel ook goe gecontroleerd, en daar was niks in te vinden en richard heb ik gisteren ook goed onder de loep genomen.. brr

Bekijk berichtEibhlin, op 23 augustus 2013 - 09:18, zei:

Mijn dokter zei eens dat het 7uur duurt eer ze zich vast zetten. Hij zei toen ook dat wanneer je in de bossen bent gaan wandelen. Als je thuis komt en je neemt een warme douche binnen de 7u, dat ze dan ook los laten. Geen idee of dat laatste ook effectief zo is.

Ziet er een mooie uitstap uit, ik ben dol op ruïnes en kastelen bezoeken. :)

Inderdaad heel mooi.. ben ook gek op dat alles (maar denk ook dat dat een gemeenschappelijke voorliefde van ons beide voor mythologie is ;) )
Had ik inderdaad ook gelezen.. alleen die 7 uur niet... dus ben er waarschijnlijk goed op tijd bij geweest

Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#8 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:59

Bekijk berichtstareyedkitten, op 23 augustus 2013 - 09:30, zei:

Niet alle teken brengen die ziekte noodzakelijk over. De twee huisartsen die ik heb gehad (Leuven en nu) zijn er beide tegen om profilactisch antibiotica te nemen. Blijkbaar wordt dit tegenwoordig minder gedaan? Maar je moet goed opletten en als je de rode kring begint te zien uiteraard wel onmiddellijk naar een arts. Ik ben zelf geen arts, dus weet niet wat het beste is, maar ik heb het nog nooit moeten nemen van mijn huisartsen alleszins ;) 't Hangt misschien ook af van hoe lang de teek al vast zit. Ik controleerde mij systematisch dus meer dan 12 uur konden die nooit vastzitten :)

Bewerkt door kate2, 23 augustus 2013 - 10:01.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 23 augustus 2013 - 09:59

Bekijk berichtgrumpje, op 23 augustus 2013 - 09:40, zei:

Inderdaad heel mooi.. ben ook gek op dat alles (maar denk ook dat dat een gemeenschappelijke voorliefde van ons beide voor mythologie is ;) )
Had ik inderdaad ook gelezen.. alleen die 7 uur niet... dus ben er waarschijnlijk goed op tijd bij geweest

Denk het ook. :) Ik kan echt uren op zo plaatsen rond lopen.
Als je inderdaad meteen gecontroleerd hebt zal het wel nog binnen die 7u geweest zijn. Ik heb er eens eentje gehad in mn nek. 's avonds had ik al iets gevoeld, een bolletje. Ik vroeg aan iemand of ze iets zagen, nee nee niets. De ochtend er op, ik naar de leiding (was op chiro kamp) met de zelfde vraag. Ja, bleek het dus een teek te zijn. Die zat er dus zeker langer dan 7u en zat goed vast.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 23 augustus 2013 - 10:05

Bekijk berichtkate2, op 23 augustus 2013 - 09:59, zei:

Niet alle teken brengen die ziekte noodzakelijk over. De twee huisartsen die ik heb gehad (Leuven en nu) zijn er beide tegen om profilactisch antibiotica te nemen. Blijkbaar wordt dit tegenwoordig minder gedaan? Maar je moet goed opletten en als je de rode kring begint te zien uiteraard wel onmiddellijk naar een arts. Ik ben zelf geen arts, dus weet niet wat het beste is, maar ik heb het nog nooit moeten nemen van mijn huisartsen alleszins ;) 't Hangt misschien ook af van hoe lang de teek al vast zit. Ik controleerde mij systematisch dus meer dan 12 uur konden die nooit vastzitten :)
Profilactische AB wordt aangeraden vanaf 48 uur.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#11 Geplaatst 23 augustus 2013 - 10:14

Bekijk berichtstareyedkitten, op 23 augustus 2013 - 10:05, zei:

Profilactische AB wordt aangeraden vanaf 48 uur.

Ah voila, daarom heb ik er nooit gekregen dan :)

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#12 Geplaatst 23 augustus 2013 - 12:26

Hier ook zo hoor 1 teek in de buurt en ze zit bij mij :misselijk:
Goed in het oog houden is de boodschap
Zag er trouwens heel mooi uit, is Cochem niet erg druk?

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 23 augustus 2013 - 13:34

Mijn zoon heeft een paar jaar terug ook meerdere teken op zijn benen gehad door een boswandeling met school.
Leraren hadden geen first aid kit bij geen pincet niks. Dus teken laten zitten tot hij in school weer was.
Teken hebben geen 7u nodig hoor om zich vast te bijten ze zaten als stevig vast en allemaal kleintjes.
Nu kan je alleen lyme krijgen als ze zelf ermee besmet zijn.
Natuurlijk paar dagen na het voorval werd mijn zoon grieperig, dokter laten komen en ook maar verteld van de teken, direkt bloed getrokken en idd hij zat in fase 1 van lyme. Direct straffe ab moeten nemen 2 maanden lang. En tss door regelmatig bloedafnames. Na een paar dagen griep gevoel en gewrichts pijnen was hij beter. Hoe eerder ze je kunnen behandelen in de eerste fases hoe beter. Hij is er helemaal van genezen gelukkig maar. Ben toen ook met school gaan praten, ze hebben direkt een hoop tekenkits besteld en worden meegenomen bij elke uitstap. Moet natuurlijk eerst iets gebeuren voor ze aktie ondernemen maar alé goed voor in het vervolg.

Ik zou zeggen hou je beten in het oog en jezelf van de eerste grieperige toestanden dokter bij halen.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: teken