Spring naar inhoud

- - - - -

Leven met een ziekte of handicap.

• Log in om te reageren
78 reacties op dit onderwerp
Guest_alexa_*
Guest_alexa_*

#1 Geplaatst 19 augustus 2009 - 16:34

Hoe gaan julie om met mensen met ziekte of handicap?

Als iemand on-line leer kennen en ik zeg dat ik een ziekte heb daan stoppen ze alle contakt met mij. Somige mensen zijn toch echt erg! :r

Ik probeer altijd posetief te denken maar het lukt niet altijd. Bv: gisteren waren mijn beste vrienden vaan school naar de zoo en ik kon niet mee gaan omdat het te warm is. Ik kan niet tegen warmte dus als het te warm is moet ik altijd binnen zitten. Ik haat zomer!!! :r

Gelukkig heb ik mijn katten nog!!!!!!! :rub:

Guest_brit_*
Guest_brit_*

#2 Geplaatst 19 augustus 2009 - 16:38

ik ben ook ziek schildklieraandoening van mij doen ze dan soms heel melo van ocharme enz... wat ik net niet wil ik voel me goed sommige dagen dan weer minder maar tog

Guest_Suus_*
Guest_Suus_*

#3 Geplaatst 19 augustus 2009 - 16:45

Ika en ik hebben een vriendin met een heel nare nier/leverziekte

En ja die kan niet altijd mee, en ja die kan op het laatst afzeggen

Ze is ons er niet minder lief om, we houden veel van haar en het enige is dat we ons met regelmaat ongerust maken.

Zo belandde ze gisteren ineens in het ziekenhuis met veel pijn, en dan weten we even niet waar we het zoeken moeten

Zij is zelf een positief en optimistisch mens dus meestal merken we het niet eens

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#4 Geplaatst 19 augustus 2009 - 16:46

Goh... ik ga ervan uit dat iedereen wel iets heeft als je maar zoekt ;) contact vebreken omdat iemand "iets" heeft, zou ik nooit doen. Contact verbreken omdat iemand permanent zaagt over dat "iets" en je daardoor geen normaal gesprek meer kunt hebben, dat heb ik al wel gedaan. Ik kan namelijk niet zo goed tegen permanent (dus niet een slechte week ofzo hé!) gemekker over dingen die je toch niet kunt omkeren.

Mijn vader heeft trouwens ook een handicap (visueel) dus ik ben wel gewend om op "speciale behoeftes" te letten. zoals in dit geval kijken of er op het restaurant dat je boekt wel genoeg licht is enzo.

En ik kan in dit weer ook niet naar buiten, dus daarin verschillen we niet hoor ;) Als ik hier in buiten ga, dan krijg ik tweedegraads brandwonden. No fun :p

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 19 augustus 2009 - 16:48

Waarom zou je geen contact houden met iemand die ziek is of een handicap heeft?

Ooit heb ik heel bewust afstand genomen (in het echte leven en niet op internet) omdat ze kanker had en iedereen wist dat de overlevingskansen heel klein waren. De reden dat ik afstand nam was omdat ik enkele jaren geleden een vriendin verloren heb aan kanker en het emontioneel niet zou aan kunnen om zo'n lijdensweg opnieuw van dichtbij mee te maken. Iedereen kende die reden en begreep het ook. (Lap zit hier weer met tranen). Die vrouw is ondertussen al gestorven, haar jongste zoontje was nog geen jaar oud, zo snel is het allemaal gegaan :(

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 19 augustus 2009 - 16:49

Ik zeg nooit iets van mijn ziektes. Verzin smoesjes als ik iets niet kan doen. Mijn schoonfamilie weet er zelfs niets van.
Mensen die echte vrienden zijn en weten welke problemen er zijn verbreken het contact niet.

Guest_Suus_*
Guest_Suus_*

#7 Geplaatst 19 augustus 2009 - 16:59

mijn Belgische vriendin tanja was zwaar gehandicapt en we wisten ook dat ze niet oud zou worden. Uiteindelijk is ze 34 geworden.

De laatste weken lag ze in gent op de Palliatieve (weet niet hoe je het schrijft) afdeling en gingen we een aantal keren heen en weer naar Belgie.
Ze was mijn soulmate

Ik moet eerlijk zeggen dat dat heeeeeeel erg zwaar is geweest, en ik ben er een jaar ziek van geweest na haar overlijden en heb daar therapie voor gevolgd.

Misschien moet ik daarom altijd even bij mijn vriendin met de nierziekte zelf horen/zien dat het echt wel gaat.

maar hoe zwaar ook, ik zou het zo weer opnieuw doen

Bewerkt door Suus, 19 augustus 2009 - 16:59.
Reden van bewerken: schrijffout

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 19 augustus 2009 - 17:02

ik heb dus een lichamelijke handicap en vroeger ben ik erg gepest geweest en sinds ik sterker ben , zeg ik gewoon , ik doe alles zelf als t echt ni gaat vraag ik het wel

ik ben wie k ben

wie me niet wil pech!!!!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_Anida_*
Guest_Anida_*

#9 Geplaatst 19 augustus 2009 - 17:04

Wat Vosse zegt heb ik ook meegemaakt. Alleen maar klagen over haar ziekte en kon echt nergens anders over praten. Heb dat een paar keer met haar besproken maar het werd niet minder. En ik snap ook wel dat als je de hele dag thuis bent en heel weinig meemaakt door je ziekte dat je er veel over praat. Maar er zijn ook nog andere dingen op de wereld. Heb ook een eind aan die vriendschap gemaakt.

Ik heb geen moeite met mensen die ziek zijn en waar je rekening mee moet houden. Maar wel tot op zekere hoogte. Als iemand niet naar buiten kan met mooi weer moeten ze ook niet van mij verwachten dat ik dan ook binnen blijf. Wil dat uiteraard best wel een keer doen maar niet altijd.

Ik heb ook wel eens een keer iemand online ontmoet en die had kanker en wist dat ze doodging. Dat kon ik niet en ben daar ook eerlijk in geweest.
Dan ga ik me aan iemand hechten waarvan je weet dat dit persoon niet lang meer leeft.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#10 Geplaatst 19 augustus 2009 - 17:04

ik vind het geweldig dat je het zo kan Suus.

Maar de dood van die vriendin is heel hard aangekomen bij mij en ik heb het daar ook heel moeilijk meegehad. Toen die kennis ziek werd, werd er aan mij gevraagd of ik kon helpen met de kinderen. Dat kon ik niet. Ik heb de nichtjes van die vriendin de weken voor en na de dood van haar ook bij mij gehad. Toen was ik zelf nog maar 20, wat heel jong is om met zo'n situatie om te gaan.

Ondertussen sta ik terug sterker in mijn schoenen om, moest het ooit nodig zijn (hopelijk niet), mijn steun en hulp te geven aan degene die het nodig heeft.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 19 augustus 2009 - 17:14

dorien_951 zei:

Ik zeg nooit iets van mijn ziektes. Verzin smoesjes als ik iets niet kan doen. Mijn schoonfamilie weet er zelfs niets van.
Mensen die echte vrienden zijn en weten welke problemen er zijn verbreken het contact niet.

Waarom erzwijg je t ??? iedereen heeft toch iets!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 19 augustus 2009 - 17:49

Ik heb zelf een dochter van 16 jaar met een chronische ziekte en serieuze beperkingen daardoor. Enfin, daar kan ik een boek over schrijven. Zelf sukkel ik al 1,5 jaar met ontstekingen in pezen en ben ik al een half jaar thuis en kreeg net te horen dat ik meer dan waarschijnlijk mijn job (verpleegkundige) niet meer kan (mag) uitoefenen. (en ik ben echt gene stilzitter, heb 23 jaar op een kinderintensieve zorgen gewerkt).
Ik zal zeker geen contacten verbreken met mensen die een handicap of ziekte hebben, ik aanvaard mensen zoals ze zijn.
Zeurpieten of "arme ikskes" daar kan ik wel niet zo goed tegen
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#13 Geplaatst 19 augustus 2009 - 17:56

Allereerst heb ik zelf epilepsie en slik daar best heftige medicatie tegen en daardoor heb ik niet altijd evenveel energie. Gelukkig accepteren de mensen mij zoals ik ben, dat is een grote vreugde voor mij.

Zoals Suus ook al zegt we hebben nog een lief dinnetje met een ziekte die een stuk ernstiger is dan die van mij en ze is me dierbaar, heel erg dierbaar!

Guest_Amani_*
Guest_Amani_*

#14 Geplaatst 19 augustus 2009 - 18:33

Iedereen heeft wel wat , al zien we het niet altijd,  het is niet het uiterlijke wat telt , het mooiste zit van binnen en dat maakt ons mooi , ik kan ook niet altijd mee , en kan ook niet tegen de zon en warmte , van ouderdom kwaaltjes dan nog  gezwegen  , ik hoor geen hoge tonen , al van bij de geboorte  , ik mis het ook niet , maar is soms knap lastig als ik moet zeggen ik versta je niet ,of een gesprek niet kunnen volgen ,  een glimlach doet veel en kost niets , en  geiukkig zijn , en ten slotte niemand is volmaakt , dus waarom onderscheid maken , allemaal een dikke knuffel :hug:

Guest_alexa_*
Guest_alexa_*

#15 Geplaatst 19 augustus 2009 - 18:35

Ik hou ook niet van mensen die altijd maar klagen en zielig doen.
Ik zeg nooit hoe slecht dat ik het heb tegen de mensen, aleen tegen mijn beste vriendin.
Als iemand vraagt: hoe is het? dan zeg ik altijd: goed.
Ik haat mensen die tegen mij als tegen een klijn kind praten :r Ze denken presies als je ziek bent daan ben je ook dom.