Spring naar inhoud

- - - - -

Leven met een ziekte of handicap.

• Log in om te reageren
78 reacties op dit onderwerp
Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#16 Geplaatst 19 augustus 2009 - 19:04

Als mensen aan mij vragen hoe het gaat dan krijgen ze de waarheid en sinds mijn verhuizing is dat antwoord veelal "ik ben uitgeput". Ik kan slecht tegen veranderingen, maar dat heeft met mijn persoon te maken en mijn karakter, niet door ziekte of handicap.

En bij mij varieert het per persoon. Wie er klaagt en zielig doet. Ik ken er zat met hypochondrische trekjes en daar kan ik niet zo goed tegen. Mensen die proberen aandacht te krijgen van jou door zielig te doen, meestal doorzie ik ze van verre en houd ik ze al rap op afstand. Ik wil best wat energie geven aan mensen die het zwaar hebben, graag zelfs, maar mensen die al mijn energie wegzuigen daar houd ik niet van. Alle andere mensen help ik graag waar ik kan.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#17 Geplaatst 19 augustus 2009 - 19:04

Ik heb zelf chronische hyperventilatie en als gevolg daarvan worstel ik ook nog eens met agorafobie waardoor ik echt heel veel leuke dingen mis en veel te vaak naar mijn goesting alleen thuis zit. Niemand heeft me echt laten vallen maar om te zeggen dat mensen er dan echt voor je zijn of eens de moeite zullen doen om eens tot bij mijn thuis te komen nu ik hier niet zo makkelijk weg kan, nee dat toch ook niet.. Maar anderzijds snap ik het wel. De levens van anderen gaan natuurlijk gewoon door en die hebben het vaak druk met 101 dingen tegelijk. Ik focus me dan ook gewoon op mijn eigen herstel nu en dan komt het allemaal vanzelf wel in orde zeker :) En gelukkig heb ik nog een lieve vriend die er altijd voor mij is, vaak op bezoek komt en mij helpt om terug steeds meer te gaan doen :heart:

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#18 Geplaatst 19 augustus 2009 - 19:05

Wat een geweldige instelling MissKitty, zo kom je er zeker wel :flower:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#19 Geplaatst 19 augustus 2009 - 19:18

Ika Mc Evil zei:

Wat een geweldige instelling MissKitty, zo kom je er zeker wel :flower:

Ja dat lijkt nu wel zo maar in echt slechte periodes baal ik er toch ook wel enorm van dat mensen je niet meer zien staan als je niet mee kan hoor :)

Ben zelf ook niet zo fan van de mentaliteit dat mensen liefst zien dat je niet (veel) klaagt wanneer je met een chronische ziekte zit die je dag in dag uit het leven zuur maakt. Ik moet toegeven dat ik soms mijn probleem graag eens een weekje zou willen uitlenen aan anderen en dan zien of ze er nog zo over denken :p Ik ben van mening dat als je gewoon genoeg steun biedt en probeert die persoon er door te sleuren dat het geklaag vanzelf wel minder zal worden. Al zijn er grenzen natuurlijk ;)

Maar over het algemeen probeer ik mij wel bij de instelling uit mijn eerste bericht te houden :)

Bewerkt door MissKitty, 19 augustus 2009 - 19:19.

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#20 Geplaatst 19 augustus 2009 - 19:31

Af en toe is klagen en mopperen ook best lekker :d Als het maar niet de overhand gaat krijgen, daar hoed ik mezelf voor!

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#21 Geplaatst 19 augustus 2009 - 20:42

Wij zijn allebei al regelmatig al dan niet langdurig in aanraking gekomen met mensen met een handicap of ernstige soms terminale ziekte. Het is nooit in ons opgekomen het contact met deze mensen te verbreken omdat ze teveel over hun ziekte of handicap praatten of omdat we wisten dat ze gingen sterven. Wij zijn altijd van het idee uitgegaan dat het niet meer dan normaal is om je naasten te steunen. Ook hopen zowel ik als mijn echtgenote dat als ons zo iets moet overkomen dat er ook mensen zijn die ons steunen en die proberen een meerwaarde te bieden aan onze laatste dagen. Mijn echtgenote heeft jarenlang een beste vriendin gehad die een ernstige fysieke handicap had, ze heeft haar steeds behandelt als een gelijke en het is de mooiste vriendschap die ze ooit gehad heeft. Helaas is ze ondertussen overleden. Vandaag kreeg ik te horen van een collega dat haar zus van pas 49 jaar maandag euthanasie gaat plegen, zij heeft vorig jaar A.L.S. gekregen en zit nu in een stadium dat ze lichamelijk volledig afhankelijk is, terwijl haar geest nog perfect funcioneert. Stel je voor dat je dit alleen moet doorstaan omdat mensen bang zijn zich te hechten en het moeilijk te hebben na een overleden. Dit is natuurlijk onze mening, ieder moet voor zichzelf uitmaken hoe hij er over denkt. Maar stel je voor dat je morgen te horen krijgt dat je terminaal bent, of je krijgt een ongeluk en bent volledig afhankelijk.. Hoop jij dan niet dat je naasten er voor je zullen zijn...

tineke
tineke
  • 242 berichten

#22 Geplaatst 19 augustus 2009 - 20:49

als iemand je laat vallen omdat je ziek bent dat lijkt me de grootste afknapper ooit ,zijn heel gelukkig ook goede mensen nog

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 20 augustus 2009 - 09:44

Ik ga met mensen met een handicap of ziekte om zoals met andere mensen, ze zijn niet minder en ook niet meer. Ik ben wel van mening dat je zelf doet wat je kan, iemand waarbij ik voel dat ze enkel contact houden om te profiteren laat ik uiteindelijk wel links liggen omdat ze dan met al mijn energie gaan lopen. Maar ik vind het helemaal niet erg als mensen erover willen praten zolang het niet het enige gespreksonderwerp is.
Als ik bevriend ben met iemand ben ik nogal vlug geneigd om mijn eigen naar een achtergrond te schuiven en daarvoor moet ik mezelf wel beschermen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#24 Geplaatst 20 augustus 2009 - 09:50

Dat klinkt me bekend in de oren Peggy :d Ik heb een half jaar bij een haptonome lopen en die bleef me maar vertellen "Marika, je mag er zijn, kom voor je zelf op, bewaak je eigen grenzen". Ik moet zeggen ik heb er baat bij gehad want ik zeg steeds vaker "nee" om mezelf te beschermen.

Maar mensen met een handicap uit de weg gaan zal ik nooit of te nimmer doen. Ik ga energieslurpers uit de weg en dat zijn vaak geen mensen met een handicap, maar mensen met een negatieve levenstinstelling.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 20 augustus 2009 - 09:58

Ika Mc Evil zei:

Maar mensen met een handicap uit de weg gaan zal ik nooit of te nimmer doen. Ik ga energieslurpers uit de weg en dat zijn vaak geen mensen met een handicap, maar mensen met een negatieve levenstinstelling.

daar heb je gelijk in. De meeste mensen met een handicap zijn vaak heel zelfredzaam.
IK vind het soms wel moeilijk om in te schatten waarbij ze hulp nodig hebben en waarbij niet. Ik wordt zelf ook niet graag iets uit handen genomen wat ik zelf kan en probeer dit ook niet bij anderen te doen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#26 Geplaatst 20 augustus 2009 - 10:01

Tsss nou voor de vriendin van Suus en mij die vaak pijn heeft daar mogen we gewoon niets voor doen. Als je zelf een glas drinken wil pakken krijg je nog net niet met de zweep :x

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#27 Geplaatst 20 augustus 2009 - 10:13

PeggyJ zei:

Ik ga met mensen met een handicap of ziekte om zoals met andere mensen, ze zijn niet minder en ook niet meer. Ik ben wel van mening dat je zelf doet wat je kan, iemand waarbij ik voel dat ze enkel contact houden om te profiteren laat ik uiteindelijk wel links liggen omdat ze dan met al mijn energie gaan lopen. Maar ik vind het helemaal niet erg als mensen erover willen praten zolang het niet het enige gespreksonderwerp is.
Als ik bevriend ben met iemand ben ik nogal vlug geneigd om mijn eigen naar een achtergrond te schuiven en daarvoor moet ik mezelf wel beschermen.

Dat mag je ook niet doen he , want een vriendschap is met 2 en heeft een evenwicht nodig he
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#28 Geplaatst 20 augustus 2009 - 10:18

PeggyJ zei:

daar heb je gelijk in. De meeste mensen met een handicap zijn vaak heel zelfredzaam.
IK vind het soms wel moeilijk om in te schatten waarbij ze hulp nodig hebben en waarbij niet. Ik wordt zelf ook niet graag iets uit handen genomen wat ik zelf kan en probeer dit ook niet bij anderen te doen.

Ik zeg altijd , ook op t werk, laat me er zelf door ploeteren :) t lukt me wel , voor alles is een oplossing ,
ook vlees snijden , ik heb een speciaal mes , meestal lukt dat , gaat t echt niet vraag ik het
ook naar mijn katten toe , hebben ze medicatie nodig zoek ik met de da een oplossing

Maar vraag aub niet om de 5 botte of t wel gaat en of je t niet moet overnemen....
Dat haat ik ,
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#29 Geplaatst 20 augustus 2009 - 10:25

Ellenita zei:

Maar vraag aub niet om de 5 botte of t wel gaat en of je t niet moet overnemen....
Dat haat ik ,

Dat begrijp ik hoor. Maar er zijn mensen die het dan weer niet echt durven vragen als het echt niet gaat en dat vind ik dan wel moeilijk want dan lijkt het alsof je niet wil helpen ;)

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#30 Geplaatst 20 augustus 2009 - 10:31

PeggyJ zei:

Dat begrijp ik hoor. Maar er zijn mensen die het dan weer niet echt durven vragen als het echt niet gaat en dat vind ik dan wel moeilijk want dan lijkt het alsof je niet wil helpen ;)

vroeger zou ik dat idd gedacht hebben
nu heb ik iets van ,

geen prob dat je een x vraagt lukt t , maar verder zeg ik het echt wel wat wel en niet kan
Geplaatste afbeelding