Spring naar inhoud

- - - - -

wanneer 2 kittens buiten vertrouwen

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
anitaluc
anitaluc
  • 12 berichten

#1 Geplaatst 24 augustus 2013 - 07:54

Heb 2 kittens v nu bijna 4 maand. Wanneer kan ik ze buiten vertouwen.heb ze al paar keer efkens buiten gelaten beetje voor etenstijd.Ben bang dat ze niet meer terug komen.er is al eentje over omheining gesprongen

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 24 augustus 2013 - 11:28

Ik ben zelf voorstander van katten helemaal niet los buiten te laten. Dus ofwel gewoon binnen houden (met genoeg speeltjes en krabpalen als afleiding) ofwel in een omheinde tuin waar ze niet uitkunnen of een ren of aan een leibandje. Op die manier zijn de katten niemand anders tot last en het is voor hen ook veel veiliger, want buiten is zoveel gevaar. Eender hoe oud of hoe voorzichtig ze zijn, het blijft gevaarlijk.
Als je kittens van kleinsaf binnenhoudt, zijn ze daaraan gewoon en missen ze het buitenleven niet.

Maar mijn eigen kat komt ook los buiten, omdat ik vroeger dacht dat dat zo hoorde en ze er nu zo aan gewend is. Maar in jouw geval, als de kittens het nog niet gewend zijn, zou ik ze persoonlijk gewoon helemaal binnenhouden.

Als je ze toch wilt buitenlaten zou ik ze buitenlaten vanaf ze gesteriliseerd/gecastreerd zijn. Als ze dan toch weglopen of vermist geraken zijn ze toch al steriel. En zeker katers blijven ook wel beter in de buurt volgens mij als ze gecastreerd zijn.

Esra
Esra
  • 221 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 24 augustus 2013 - 14:39

Mijn kittens gingen pas buiten na de sterilisatie/castratie, op 5 maanden. Als ik me niet vergis, werden ze gelijktijdig gechipt.
Iedere kat verdient een thuis, niet ieder huis verdient een kat.

KatrienHuysmans
KatrienHuysmans
  • 13 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 24 augustus 2013 - 16:00

Hallo,

Wat je ook kan doen is de kittens laten wennen aan een geluidje. Bijvoorbeeld vlak voor ze eten krijgen schud je met de brokjes in een kommetje dit gerammel gaan ze den associëren met eten. Als je ze buitenlaat kan je ze via dit geluidje terug lokken.
Ook kan je er bij blijven en ze dicht bij jou laten of ze in een buitenren zetten. Zo kan je ze dicht bij u houden en kunnen ze wennen aan de geluiden van buiten. Een vliegtuig dat overvliegt, vogelgezang, auto's en noem maar op, dit zijn allemaal vreemde en enge geluiden waar ze aan moeten wennen. Als ze los zijn en ze horen dit kunnen ze uit angst zich ergens verstoppen en zo de weg en/of het lef kwijt spelen om terug naar huis te gaan. Daarom is de gewenningsperiode heel belangrijk.

Zorg er ook voor dat ze gemakkelijk terug naar binnen kunnen, bijvoorbeeld door een kattenluik of een deur die blijft openstaan. Zo kunnen ze telkens terug naar hun veilige omgeving.

Dit zijn al enkele tips, hopelijk ben je er iets mee.

Groetjes
Katrien :kitty

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#5 Geplaatst 24 augustus 2013 - 18:59

Wij hebben in een dierenzaak zo een klikkertje gekocht. Vooraleer je hun eten geeft klik je een paar keer, of ook voor je een snoepje geeft ofzo. Wanneer ze het geklik zo vaak horen komen ze vanzelf afgelopen als ze het horen, werkt echt heel goed.

anitaluc
anitaluc
  • 12 berichten

#6 Geplaatst 29 augustus 2013 - 06:25

Amai nog zo lang binnenhouden
Een kat is toch een buitendier
Als we niet thuis zijn staat er een klein hondenkotje
We kunnen wel geen deur van ons huis openlaten
Zouden ballonnen aan omheining helpen tegen weglopen?

.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 29 augustus 2013 - 07:41

Een kitten hou je best binnen tot ze ongeveer 6 maand zijn.
Pas vanaf die leeftijd zijn ze zowel mentaal als fysiek groot genoeg om van grote hoogtes te springen en zijn ze snel genoeg om aan auto's te ontsnappen.
Ze zullen ook minder ver weg gaan.

Een kat valt nog altijd onder de HUISdieren.  
Je kan toch een kattenluikje zetten?  
Een poes houdt van buiten zitten, maar wil net zo goed een dak boven zijn hoofd als het regent of koud is.
Als je een kat laat kiezen, zal hij nog altijd 80 % van de tijd binnen zitten

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 augustus 2013 - 07:41

Als je tuin niet afgeschermd is, ga je de katten niet in je tuin kunnen houden. Mijn gingen altijd na hun sterilisatie/castratie buiten (zo'n 2à3 weken later zodat de hormonen 'weg' zijn). Dus op hun 6 maanden ongeveer. Katers blijven meer in de buurt en katinnen kunnen niet zwanger geraken.
Kan je een luik eventueel ergens instaleren? Dan kunnen ze wel binnen als je zelf niet thuis bent.

Hier zijn alle katten gechipt. Indien je dit doet (zeker een aanrader!), kan je een luik op chip kopen. Dit houdt in dat enkel jouw katten binnen kunnen en al de rest niet.

Ik ging met hen altijd even naar buiten. Toen hadden wij geluk dat we een immens hoge omheining hadden en ze er (in het begin) niet dadelijk goed overkonden. Of tijdens de sneeuw en kwamen ze ook snel terug binnen. :-)

Wat je altijd kunt doen, is dat wanneer ze in het begin binnen komen, ze een snoepje geven. Of tussendoor eens roepen en als ze afkomen een snoepje geven. Zo leren ze dat.
Als je ze buitenlaat, zou ik hun eten pas erna geven. Dan komen ze naar huis voor hun eten.

Maar katten kennen snel waar ze wonen hoor, mits juiste introductie.

Maar katten in je tuin houden, zonder afscherming (ballonnen gaan niet veel doen buiten vrees ik) is een illusie....

anitaluc
anitaluc
  • 12 berichten

#9 Geplaatst 30 augustus 2013 - 10:24

de ene zegt binnenhouden tot na castratie, de andere zegt : katten komen altijd terug en moeten buiten; ik weet het niet meer wat ik moet doen

anitaluc
anitaluc
  • 12 berichten

#10 Geplaatst 30 augustus 2013 - 11:53

ik kan geen luikje plaatsen; heb wel een hondenhokje staan op de koer waar ze in kunnen
wat betekent  'juiste introductie'

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 30 augustus 2013 - 13:10

Mijn poezen gingen vanaf 7 á 8 maanden naar buiten...mn andere kat ging echt vrij naar buiten vanaf de castratie +/- 6 maanden, daarvoor onder begeleiding.
Enne katten komen niet altijd terug, anders waren er niet zoveel vermiste katten.
Katten die niet geholpen zijn kunnen we hele stukken lopen. Die van mij bleven gelukkig altijd in de buurt, gingen meestal 1 straat verder. De kater liep ondanks dat ie geholpen was soms nog wel wat verder weg.

Ik weet niet precies wat dolfje bedoelt met juiste introductie. Toen ik verhuisde heb ik Balou na 6 dagen buiten gelaten en dat was geen probleem. Kat van een vriendin van mij was een binnenkat, maar ze zijn 2 weken geleden verhuis..kat gaat vanaf dag 1 naar buiten, maar komt niet verder dan de tuin. Dus het verschilt per kat...alleen met kittens zou ik wel oppassen, die zijn nog niet zo op mensen gericht en lopen dus overal naar toe.

Kun je trouwens niet iets van een plankje naar een raam maken...In mijn vorige woning kon ik ook geen luikje plaatsen, dus toen heb ik een plank vanuit een bovenraampje naar de schutting gemaakt.
Zie hieronder: Rechts op de foto zit het raam...en Taco liep zo naar de schutting en sprong daar eraf.
DSCF1089.JPG
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 31 augustus 2013 - 09:42

'Juiste introductie' is misschien verkeerd gekozen. Ik bedoel dat je hen niet zomaar moet buitenlaten en dan 'aan hun lot moet overlaten'. Ik bedoel dat je zeker moet wachten tot ze gester./ gecastreerd zijn (bij mij was dit altijd op 6 mnd). Dan zijn ze ook 'oud' genoeg om -zoals hierboven gezegd- ergens over te springen. Anders kan het wel eens zijn dat ze ergens over een omheining springen via een boom, maar aan de andere kant (doordat daar geen boom staat) er niet meer over kunnen.
Je moet zelf eerst met hen wat naar buiten gaan. Hoe je dit doet, hangt van kat tot kat af. Aan een leibandje, terwijl je ze vast hebt, gewoon 'los' (maar jij bent er bij zodat je ze in de tuin kunt houden), .... De eerste keren deed ik het zo en de eerste keren dat ze 'echt' buiten waren (dus buiten de tuin), hield ik hen mee in de gaten. Nu nog :s.
Afh. van waar je woont, kan je ze regelmatig roepen en een snoepje geven. Maar pas op met roepen als er auto's rijden. Je kat zou naar huis willen spurten en zomaar overlopen.
Is er nergens geen mogelijkheid tot luikje? Of inderdaad via een raam of .... ? Je kat heel de dag buiten laten, vind ik zielig.
Wij zijn nu ook nog een oplossing aan het zoeken voor een luikje aan de buitenkant (naar buiten dus) te plaatsen, maar ze mogen nu enkel buiten als wij thuis zijn. Als we weg moeten, moeten ze binnen zijn.
Zou me niet gerust voelen anders.
Stel dat het ineens begint te gieten? Of dat ze ergens geschrokken van zijn? Of gewoon op hun plaatsje willen slapen? Of in de winter als het te koud is?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 01 september 2013 - 13:02

Eerst castreren en dan na een paar weken eventueel buitenlaten. Katten die niet gecastreerd zijn gaan afdwalen op zoek naar een liefje. Vergeet niet dat de hormonen nog zo'n 8 weken in het lichaam blijven na castratie.
Je kan hem leren op een bepaald tijdstip zijn natvoer te geven als je dan roept en hij komt binnen gelijk natvoer geven ze kennen dat rap. Je kan dit ook doen met een snoepje zoals eerder gezegd werd.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 04 november 2013 - 14:02

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 31 augustus 2013 - 09:42, zei:

'Juiste introductie' is misschien verkeerd gekozen. Ik bedoel dat je hen niet zomaar moet buitenlaten en dan 'aan hun lot moet overlaten'. Ik bedoel dat je zeker moet wachten tot ze gester./ gecastreerd zijn (bij mij was dit altijd op 6 mnd). Dan zijn ze ook 'oud' genoeg om -zoals hierboven gezegd- ergens over te springen. Anders kan het wel eens zijn dat ze ergens over een omheining springen via een boom, maar aan de andere kant (doordat daar geen boom staat) er niet meer over kunnen.
Je moet zelf eerst met hen wat naar buiten gaan. Hoe je dit doet, hangt van kat tot kat af. Aan een leibandje, terwijl je ze vast hebt, gewoon 'los' (maar jij bent er bij zodat je ze in de tuin kunt houden), .... De eerste keren deed ik het zo en de eerste keren dat ze 'echt' buiten waren (dus buiten de tuin), hield ik hen mee in de gaten. Nu nog :s.
Afh. van waar je woont, kan je ze regelmatig roepen en een snoepje geven. Maar pas op met roepen als er auto's rijden. Je kat zou naar huis willen spurten en zomaar overlopen.
Is er nergens geen mogelijkheid tot luikje? Of inderdaad via een raam of .... ? Je kat heel de dag buiten laten, vind ik zielig.
Wij zijn nu ook nog een oplossing aan het zoeken voor een luikje aan de buitenkant (naar buiten dus) te plaatsen, maar ze mogen nu enkel buiten als wij thuis zijn. Als we weg moeten, moeten ze binnen zijn.
Zou me niet gerust voelen anders.
Stel dat het ineens begint te gieten? Of dat ze ergens geschrokken van zijn? Of gewoon op hun plaatsje willen slapen? Of in de winter als het te koud is?

Even hierop terugkomen.... Wij hebben dus raampjes verwijderd en hierin een luik gemonteerd. Dit moet nog verder afgewerkt worden, zodat het volledig tochtdicht is.
Mocht je echt echt geen luik kunnen plaatsen... hebben jullie een tuinhuis? Dan kan je daar een luik in monteren. Dan kan je het tuinhuis inrichten voor hen.

Bekijk berichtcatherine, op 01 september 2013 - 13:02, zei:

Eerst castreren en dan na een paar weken eventueel buitenlaten. Katten die niet gecastreerd zijn gaan afdwalen op zoek naar een liefje. Vergeet niet dat de hormonen nog zo'n 8 weken in het lichaam blijven na castratie.
Je kan hem leren op een bepaald tijdstip zijn natvoer te geven als je dan roept en hij komt binnen gelijk natvoer geven ze kennen dat rap. Je kan dit ook doen met een snoepje zoals eerder gezegd werd.

Hier is ook de truc als ze snel terug binnen moeten zijn, geen natte voeding geven. Als we bv. in de voormiddag weg moeten in het weekend mogen ze 's morgens eventjes naar buiten, maar geef ik nog geen natte voeding. Ze staan er snel terug hoor :-). Als ik het wel geef, blijft Tijger langer weg.
Ik geef nog steeds een snoepje als ze binnen komen, ook als ze niet binnen MOETEN komen (anders krijg ik hen niet binnen als ik roep). Ze komen er zelfs achter vragen.... Tja, poezen he... Maar vind dat niet erg. Dan laten ze tenminste dikwijls hun kopke zien.
Ik koop nu wel gedroogde vleessnacks enzo of ik heb binnenkort allemaal dikkies....

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 04 november 2013 - 18:54

Hier gaan ze buiten vanaf de leeftijd van 5 à 6 maanden. En dit na castratie of sterilisatie.
Ik speel hier de ganse dag door portier als er één of ander terug binnen of buiten moet ;). De garagedeur staat altijd op een kier, zodat ze ook langs die kant binnen kunnen..

Justin is 3,5 maan en wil oh zo graag ook naar buiten maar dat mag nog niet. Ik vind hem nog veel te jong. Vandaag heb ik hem laten chippen voor het geval hij toch eens zou ontsnappen. Castreren zal pas tegen het eind van het jaar gebeuren, dan is hij 5,5 maanden oud.

Ik vrees dat als je katjes een ganse dag buiten moeten en dus niet voor 's avonds naar binnen kunnen dat de kans groot is dat ze een plaats gaan zoeken waar het warm is en dat je die dan kwijt zal zijn.  Zeker met de winter in het vooruitzicht.