Spring naar inhoud

- - - - -

wildplassen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Inge64
Inge64
  • 41 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 25 augustus 2013 - 16:51

Mijn poes heeft altijs al haar behoeften mooi in de kattenbak gedaan, nu al een tijdje gebruikt ze hem aleen nog voor grote behoeftes te doen, maar gaat zomaar ergens in huis plassen, weet iemand hier raad mee ?

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#2 Geplaatst 25 augustus 2013 - 17:15

Plast ze dan altijd op hetzelfde plekje of in zelfde omgeving? Is er onlangs iets veranderd in huis? Nieuw meubilair, nieuw gezinslid, nieuwe gewoonte?
Zijn het plasjes urine of is het sproeien?
Ik kan hier zelf ook niet veel raad over geven hoor, wij hebben ook nooit met dit probleem te maken gehad tot een aantal dagen terug, hebben een zwervertje in huis en die plast ook overal behalve in de kattenbak.

Maar als jouw kat altijd alles netjes op de bak deed en nu plots niet meer moet dit absoluut een oorzaak hebben.
Ze geven ook altijd de raad om in dit geval met je kat ook eens naar de dierenarts te gaan, om een eventuele medische oorzaak (bv blaasontsteking) uit te sluiten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 25 augustus 2013 - 17:42

altijd eerst naar de da en een (vers) plasje inleveren. Urine onderzoek is noodzakelijk in dit soort gevallen. bijna alle gevallen van plotseling wildplassen wordt veroorzaakt door een onderliggend medisch probleem, vaak blaasontsteking.

Ik zou dus morgen direct een plasje gaan inleveren, kat hoeft in eerste instantie niet eens mee, tenzij je geen plasje op kunt vangen natuurlijk.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Inge64
Inge64
  • 41 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 25 augustus 2013 - 17:45

Meestal is het wel hetzelfde plekje waar ze gaat,  we hebben hier wel een tijdje een opvang poes gehad en vanaf toen is het eigenlijk begonnen, maar die poes is hier al geruime tijd niet meer, die poes durfde wel eens te gaan wildplassen, maar het rare eraan is ze gaat nooit op de plekken waar die andere poes het ooit gedaan heeft

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 25 augustus 2013 - 18:07

eerst medisch laten controleren!

en dan kan het inderdaad extra stress zijn door veranderingen in zijn omgeving
nieuwe poes, verandering van interieur, nieuw meubels, stress van de baasjes dat ze opvangt
kan zo vele oorzaken hebben

misschien ging ze wild plassen omdat ze niet rustig op haar bak kon gaan plassen met die andere opvangkat in huis he

kan je bak niet zetten waar ze gaat plassen?

Inge64
Inge64
  • 41 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 25 augustus 2013 - 18:16

Alvast al bedankt voor de tips, ik ga het meteen eens uitproberen om de kattenbak te verplaatsen en hopelijk lukt het wel :catwalk2

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 25 augustus 2013 - 19:32

ga nou eerst naar de da. Kans is dat het iets medisch is en dan los je het niet op door de bak te verplaatsen. Eerst medische oorzaken uitsluiten, daarna pas aan de slag met adviezen tbv het gedrag.

Ik kan er niet genoeg op hameren! blaasontsteking doet gewoon ontzettend pijn, om over andere oorzaken nog maar niet eens te spreken.

Geplaatste afbeelding

Inge64
Inge64
  • 41 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 25 augustus 2013 - 19:41

Zal er eerst eens mee naar da gaan, maar ik denk niet dat het hier medisch ligt, voor de rest is ze heel gezond, miauwt niet bij het plassen, moet ook niet echt gaan persen bij het plassen enz, maar voor alle zekerheid zal ik haar toch eens laten nakijken.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 25 augustus 2013 - 20:47

super :)
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 27 augustus 2013 - 21:28

Ik zou ook naar de DA gaan voor een urine onderzoek. Dat zie je echt niet als ze een blaasontsteking hebben tenzij die al erg gevorderd is.....
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Inge64
Inge64
  • 41 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 26 september 2013 - 01:26

wildplassen is opgelost, eerst naar DA geweest , gezond verklaart, dus heb ik 2de kattenbak aangeschaft en andere korrels, eerst op de plaats gezet waar ze ging wildplassen, na een tijdje weer korter  geplaatst naar de plaats waar hij oorspronkelijk zou moeten staan en nu staat hij op zijn plaats en gaat ze weer flink in haar bakje, Nu staan er 2 bakken ter beschikking en word de √©ne gebruikt om in te gaan plassen door beide poezen en de andere voor de restafval haha als dat niet handig is

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 26 september 2013 - 18:34

goed zeg! Fijn dat het zo is opgelost :)
Geplaatste afbeelding