Spring naar inhoud

- - - - -

borstelen, kattengras

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
mina1982
mina1982
  • 130 berichten

#1 Geplaatst 25 augustus 2013 - 18:10

Hallo iedereen.
Ik heb al veel kunnen vinden op dit forum o.a. bijv. Over nageltjes knippen.  Maar ik had nog wat aanvullende vraagjes. Ik heb dus 2 kittens van 12 weken ongeveer. Zover ik weet kort harig. Is het noodzakelijk deze te borstelen?  En zo ja wat is dan het meest geschikt?  Ik zag bij de zooplus diverse dingen.  Je had bijv zo'n massagehandschoen of een klein borsteltje. Verder vroeg ik mij de noodzaak af van kattegras? Is dit echt noodzakelijk.  Dit is de eerste keer dat ik echt binnenkatten  heb. Of moet je iets anders voorzien voor haarballen? Verder zijn ze ontwormd en ontvlooid bij de dierenarts. Ik neem aan dat dat ooit herhaald moet worden? En ze hebben laatst hun tweede inenting gehad.  Ik ga ze op 6 maanden laten castreren en ik ga ze laten chippen zodra we geld hebben.  Zie ik nog iets over het hoofd?

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 25 augustus 2013 - 18:19

Hey Mina! Ik zit ook net met een nieuwe kat (wel een volwassen kortharige HTK).
Qua ontworming heb ik aan de dierenarts gevraagd en zij zei voor buitenkatten toch 3 à 4 keer per jaar. Maar voor binnenkatten is dit misschien minder?
Qua borstel heb ik de furminator aangeschaft (kan je kopen op zooplus) en ben er tot nu toe wel tevreden van :).
Mylo Banner

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 25 augustus 2013 - 18:29

kattegras zou ik niet zo direct mee beginnen, veel katten eten dat inderdaad als ze last hebben van haarballen
maar ook veel katten gaan erdoor overgeven..
dus niet echt leuk als ze binnen leven, kan je extra gaan opkuisen
de haarballen die ze oplikken, verteren meestal wel via de normale spijsvertering en anders kan je eventueel af en toe eens antihaarbalpasta bijgeven om deze te verteren

borstelen zou ik van kitten af al gewoon maken, je hebt een persoonlijke verzorging, je maakt ze het gewoon van kleinsaf, je krijgt er ook een dichtere band mee, maakt ook zowel de kat als jezelf rustiger vind ik

en als ze nageltjes knippen en borstelen van kleins af gewoon zijn, krijgt je geen op leven en dood gevecht als het toch eens echt moet om medische redenen

en als je gaat om ze te castreren gewoon eens vragen aan je DA wanneer de vervolginentingen moeten gedaan worden, meestal is dat jaarlijks

en ontwormen en behandeling tegen de vlooien kan je periodiek geven in geval van... of pas behandelen als ze er echt last van hebben, is een beetje uw eigen beslissing die je maakt, misschien ook in samenspraak met de DA

mina1982
mina1982
  • 130 berichten

#4 Geplaatst 25 augustus 2013 - 19:07

Bekijk berichtFarailde7, op 25 augustus 2013 - 18:19, zei:

Hey Mina! Ik zit ook net met een nieuwe kat (wel een volwassen kortharige HTK).
Qua ontworming heb ik aan de dierenarts gevraagd en zij zei voor buitenkatten toch 3 à 4 keer per jaar. Maar voor binnenkatten is dit misschien minder?
Qua borstel heb ik de furminator aangeschaft (kan je kopen op zooplus) en ben er tot nu toe wel tevreden van :).

Dan zal het idd bij mijn katjes wel met minder kunnen. Ik hoef mij voorlopig dus geen zorgen te maken.  Volgende keer bij als ik bij de dierenarts kom zal ik het eens vragen.  Oef die kam is wel duur. Ik lees wel goede referenties erover. Maar moet al zo veel kopen deze maand.  Ik had eigenlijk de kong massage borstel al in mijn winkel wagen gedaan.  Maar of die goed is?

Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 25 augustus 2013 - 19:09

Bekijk berichtmina1982, op 25 augustus 2013 - 19:07, zei:

Dan zal het idd bij mijn katjes wel met minder kunnen. Ik hoef mij voorlopig dus geen zorgen te maken.  Volgende keer bij als ik bij de dierenarts kom zal ik het eens vragen.  Oef die kam is wel duur. Ik lees wel goede referenties erover. Maar moet al zo veel kopen deze maand.  Ik had eigenlijk de kong massage borstel al in mijn winkel wagen gedaan.  Maar of die goed is?

Wij hebben hier ook een furminator maar voor ons langharige katten.
De kortharige kam ik met een gewone borstel die verliezen toch niet zo heel veel haar.
Van de kong massage borstel heb ik al goede dingen gelezen, maar zelf nog niet getest!
Dus laat zeker weten hoe die is!

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

mina1982
mina1982
  • 130 berichten

#6 Geplaatst 25 augustus 2013 - 19:21

Bekijk berichtKaprice, op 25 augustus 2013 - 18:29, zei:

kattegras zou ik niet zo direct mee beginnen, veel katten eten dat inderdaad als ze last hebben van haarballen
maar ook veel katten gaan erdoor overgeven..
dus niet echt leuk als ze binnen leven, kan je extra gaan opkuisen
de haarballen die ze oplikken, verteren meestal wel via de normale spijsvertering en anders kan je eventueel af en toe eens antihaarbalpasta bijgeven om deze te verteren

borstelen zou ik van kitten af al gewoon maken, je hebt een persoonlijke verzorging, je maakt ze het gewoon van kleinsaf, je krijgt er ook een dichtere band mee, maakt ook zowel de kat als jezelf rustiger vind ik

en als ze nageltjes knippen en borstelen van kleins af gewoon zijn, krijgt je geen op leven en dood gevecht als het toch eens echt moet om medische redenen

en als je gaat om ze te castreren gewoon eens vragen aan je DA wanneer de vervolginentingen moeten gedaan worden, meestal is dat jaarlijks

en ontwormen en behandeling tegen de vlooien kan je periodiek geven in geval van... of pas behandelen als ze er echt last van hebben, is een beetje uw eigen beslissing die je maakt, misschien ook in samenspraak met de DA

Volgende inentingen waren idd pas volgend jaar.  Ze gaf nog wel aan dat er een extra inenting was die sommige pensionen vereiste. Ik had aan haar gevraagd gezien ik in oktober op vakantie ga, of ze nog aanvullende inentingen moesten hebben indien ze ergens in een pension zouden moeten blijven.  (Ik hoop dat mijn moeder ze wilt opvangen, want ze zijn nog zo klein) maar in geval van nood.

Bekijk berichtJana_23, op 25 augustus 2013 - 19:09, zei:

Wij hebben hier ook een furminator maar voor ons langharige katten.
De kortharige kam ik met een gewone borstel die verliezen toch niet zo heel veel haar.
Van de kong massage borstel heb ik al goede dingen gelezen, maar zelf nog niet getest!
Dus laat zeker weten hoe die is!

Ik zal eens zien,  als ik hem uiteindelijk besluit te nemen dan laat ik het je zeker weten hoe die bevalt! :)

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 25 augustus 2013 - 19:51

Ik las gister in de majesteit dat borstelen van jr kat helemaal niet zo goed is..en dat ze daardoor juist meer haren gaan verliezen. .vandaar dat je kat als je hem over zijn rug aait je altijd haar hebt..maar over zijn buik veel minder...want daar kam je  meestal niet. Weet niet in hoeverre dit klopt..maar dacht meld het ff
Geplaatste afbeelding

KatrienHuysmans
KatrienHuysmans
  • 13 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 25 augustus 2013 - 21:49

Mijn kat wordt niet graag geborsteld. dus ik doe het ook niet. Is een kortharige. Maar als ik het zou doen dan doe ik dit met een fijn dierenkammetje dat ik eens bij de Aveve heb gekocht. Mijn kat eet niet van kattengras, ik koop het dus niet. Het is volgens mij ook niet echt iets dat ze nodig hebben. Moest je kat toch veel last hebben van haarballen kan je ze altijd speciaal voeding geven of raad vragen aan de dierenarts.

Groetjes

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 26 augustus 2013 - 00:00

Teveel kammen gaan ze meer van ruiven, en die furminator mag je zeker niet wekelijks gebruiken doe je de hele ondervacht kapot mee. Je dunt het te fel uit dan.
2x per jaar eens goed doorkammen met de furminator is genoeg.
De kortharigen kam ik zelden hier de langharigen wekelijks.
Ontwormen doe ik 1x per jaar voor de binnen katten en heb 1 die nog uit de tuin mag die doe ik 2x per jaar.
Kattengras hebben ze niet nodig gaan ze alleen maar van overgeven, katten verteren geen gras.
Ik geef hier niks voor haarballen, regelmatig geeft ene of andere wel eens ene over, maar dikwijls gaat het ook gewoon mee af met de stoelgang.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 26 augustus 2013 - 00:09

Het ging over nooit kammen geen enkele kat ook langharige niet. Heb fotos gemaakt van het artikel als het niet leesbaar is laat het dan weten
20130826_000510.jpg
20130826_000524.jpg
20130826_000529.jpg
20130826_000535.jpg
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 26 augustus 2013 - 08:15

Ik ben er wel voor om een kat te borstelen, maar niet te veel.
Mijn zwartjes hebben wat kartuizer in hun genen en hebben een heel dikke vacht. Als ik hun borstel, hebben ze daar veel deugd van.
Hier worden ze het borstelen van kleinsaf gewoon gemaakt.
Als ze heel klein zijn, gebruik ik een zachte borstel en eens de kitten-tijd voorbij, dan gebruik ik de slicker.
Een massage-handschoen met van die noppen heb ik ook en een Kong massage borstel.
Dat is vooral voor "wellness" en kan je al eens wat meer doen. Vooral mijne Winston is daar echt een fan van, hij is zeer zelfzeker en da's soms het enige waarmee ik zijnen "duivel" kan bedwingen :)

En ik geef ook kattengras. Niet constant, maar mijne Winston (hij weeral...) is een plantenvreter ('k heb zelfs mijn wekelijks boeketje moeten afschaffen :oops: ). Ik geef dat alleen maar op volwassen leeftijd want voor kittens ben ik niet zeker of dat nodig / aangewezen is.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 26 augustus 2013 - 13:17

Ik geef geen kattengras..heb het nu 2x geprobeerd bij Balou, maar ze vind het niets..kijkt er niet eens naar om...dus 1 plant staat nu in de vensterbank whaha. Maar buiten eet Balou altijd wel gras...zal wel lekkerder zijn denk
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#13 Geplaatst 26 augustus 2013 - 16:56

Teveel borstelen ben ik ook geen fan van. Lilly borstel ik nooit. Joe heeft heel dicht op elkaar staande haren dus die ik borstel occasioneel, maar niet vaak. Hij vindt het ook niet zo leuk :oops:

Kattengras heb ik hier sinds kort aangeschaft. De eerste dagen aten ze er constant van en Lilly gaf dan ook veel over, maar na een paar dagen was dat gedaan en nu eten ze er beide af en toe van. Ik doe het wel meer als wat verrijking binnen want ik heb niet het gevoel dat het helpt tegen haarballen. Die laatste hebben mijn katten sowieso niet vaak eigenlijk.

mina1982
mina1982
  • 130 berichten

#14 Geplaatst 27 augustus 2013 - 08:59

Bedankt voor alle adviezen iedereen.  ik moet zeggen dat ik voor het lezen al besloten had de borstel uit mijn winkelmandje te gooien. Ik had gewoon eens goed na gedacht.  In de natuur hebben ze ook niet iemand die hun vacht borsteld en ze vallen tot nu toe ook nauwelijks uit. Ik vind eigenlijk nergens iets van hun terug. Nu ik het artikel gelezen heb dat iemand geplaatst had ben ik er nog meer van overtuigd dat dit het beste is. Kattegras ga ik ook niet aanschaffen.

mina1982
mina1982
  • 130 berichten

#15 Geplaatst 27 augustus 2013 - 13:17

Er zit overigens wel een nagelschaartje in mijn winkelmandje, want hun nageltjes zijn vlijmscherp en ik heb echt overal krassen. ;)

Bewerkt door mina1982, 27 augustus 2013 - 13:19.