Spring naar inhoud

- - - - -

Ziek kitten van de buren, wat te doen?

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 27 augustus 2013 - 13:23

Bij de buurvrouw loopt er weer een kitten rond. Zij heeft zo'n visie van: katten zijn om buiten rond te lopen en eigen voedsel te vangen zoals muizen en vogels. En heel af en toe krijgen ze overschot van vlees van tafel in de garage. DUS er wordt ook nooit een poes steriel gemaakt. Ze heeft geen geld uit aan katten. Af en toe halen de kittens het niet of worden ze overreden aan de baan waarbij ze dan geluk heeft en er geen overpopulatie katten rondlopen eigenlijk. Maar nu heb ik daarstraks het kitten gezien, ik schat het 10 à 12 weken en het heeft duidelijk iets aan zijn oogje, ik heb er zo mee te doen. Ik kon naderen tot op een 3tal meter en toen kroop hij van schrik weg.

En nu vraag ik mij af wat je best doet in zo'n situatie.. Ikzelf zou die kleine echt proberen te vangen en naar de dierenarts doen, en dan jah..? Wat daarna? Hier houden, iemand zoeken die het kitten wil? En papa is echt geen voorstander van kittens binnen te halen die ziek zijn/vlooien hebben, om daar dan al die kosten aan te doen terwijl het niet van ons is. Hij zegt steeds: 'je kan niet alle katten van de wereld redden, achter deze zullen er hier nog rond komen lopen hé.' Ik begrijp het ergens wel, maar toch.. Hij wil ook niet dat ik eten zet want dan lok ik natuurlijk al de rest van de katten ook en worden de vlooien en ziektes natuurlijk nog meer verspreid en heeft onze hond het misschien ook zitten die het op zijn beurt weer kan doorgeven aan onze katten. Dus ik snap hem echt ergens wel hoor.

Nu heb ik stiekem toch wat droge brokken (had hier nog een zak staan RC kitten sterilised, die de onze blijkbaar niet lusten) in een bakje buiten gezet  aan het kippenhok helemaal achteraan de tuin. Ik zag ze meteen terug komen van onder de haag om te komen eten uit mijn bakje. Het deed wel deugd om te zien. Maar echt een grote hulp voor het katje is het natuurlijk ook niet.. Aankloppen bij de buurvrouw om erover te praten is ook ECHT geen optie. Zoals ik eerder al zei, die geeft geen cent uit voor die beestjes. :(

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 27 augustus 2013 - 13:32

Mijn zus heeft er zo eentje binnengehaald. Dat beestje was ocharme hoogzwanger en werd gewoon aan haar lot overgelaten. Ze is bij haar bevallen, ze had 4 kittens, zo heb ik Pipo en Patch hier en zij heeft er 2 gehouden. En ze heeft ze dan laten steriliseren. Toen ze Uppel (zo heette ze) binnenhaalde was ze ermee naar de dierenarts gegaan en ze was gelukkig gezond, want ze had ook nog ander katten. Uppel is bij haar 8 jaar gebleven. Ze is er ongeveer 17 geworden.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 27 augustus 2013 - 14:08

Is er geen kattenbeleid in je gemeente, indien wel vangkooien zetten katten vangen, gemeente betaald de kosten van castratie en sterilisatie en worden terug uitgezet daar.

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 27 augustus 2013 - 14:12

Triestige bedoening, helaas zijn er nog veel mensen met die oude boerenmentaliteit van katten zijn er om het ongedierte te vangen.  Jammer dat je voor zulke toestanden niemand eigenlijk kan bellen.  Er wordt toch niets tegen gedaan.
Aan een kant heeft je pa wel gelijk, hoe hard het ook is, neem je dit eentje dan zal er binnen de kortste keer nog eentje lopen en dan nog eentje, en je kunt natuurlijk niet de dierenartskosten voor al haar verwaarloosde beestjes betalen.  Wat extra eten geven zou ik ook niet kunnen weerstaan denk ik, als het beestje daar zit te verhongeren.
Als je ze naar de DA brengt kun je ze wss moeilijk in huis halen, is ze niet half wild?  Kan je ze zelfs wel vangen?
Goh het is moeilijk, je hart zegt van ja maar je verstand zegt zal het iets uitmaken in the long run?

En vangkooien, ja als het haar kat is en ze lopen op haar domein rond dan mag dat niet hoor denk ik.  Tenzij er echt ongelooflijk veel rondlopen en ze een overlast worden kan de gemeente daar niet in tussenkomen.