Spring naar inhoud

- - - - -

Help help help!

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Carolientjee
Carolientjee
  • 133 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 28 augustus 2013 - 17:59

Mijn 2 rosse katers maken het heel erg bont de laatste tijd...
Alles moet er hier thuis aan geloven... Maar dan ook echt alles!!

Ik heb een aantal weken terug mijn huis leeggeruimd, ik heb dus nergens niks meer opstaan..
Op geen enkele kast, op geen enkele rek, nergens meer...
Kortom: in de benedeverdieping staat dus alleen nog maar de TV, de rest van decoratie ik dus allemaal weg.
Ze maakten alles kapot, gooiden alles overal vanaf, dus ik kon iedere dag als ik van mijn werk terug kwam alles  beginnen opruimen.

Nu hebben ze dus iets anders gevonden...
Iedere dag als ik van mijn werk terugkom is het dus iets anders...
tegenwoordig ligt dus mijn hele huis onder de kattenstront, heel leuk zeker met mijne parket...
Ik woon in een huurhuis en er zijn al plekken op mijne trap die ik er niet uit krijg (ik wel full-time dus als ik thuis kom is alles ingetrokken)
Wat ze ook doen is aan mijn meubels bijten... Mijn leren stoelen (die nu ong. 3 maanden oud zijn) zijn dus kapot en bijna klaar voor op het stort te gooien, mijn zetel net hetzelfde verhaal...
En nu dat die dingen helemaal kapot zijn, vonden ze het leuk om vandaag aan mijne (dure) leren jas te bijten... Die is dus ook al niet meer te maken.

Is dit bij jullie ook zo?? Hebben jullie ook alles moeten aanpassen aan jullie katten??
Oke, ze zijn nog maar 4 maanden oud, maar dit is toch wel overdreven???

Hun straffen is ook geen optie, ze houden van water dus een plantenspuit vinden ze helemaal geweldig.
Ook andere manieren van straffen helpt niet...
Het komt er dus op neer dat voor ik ga werken (5u 's morgens) ik bijna verplicht ben om het hele huis af te gaan om te kijken of hier PERONGELUK niks is blijven liggen dat ze evt zouden kunnen kapot bijten...

Ik ben ten einde raad.. ik weet niet meer wat ik moet doen :(

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 28 augustus 2013 - 18:17

die zitten boordevol energie hé.... die moeten spelenspelenspelen zodat ze doodmoe zijn en dan zal de vernielzucht ook direct een heel groot stuk minder zijn. Dus : hengels, laserlampjes, balletjes, springveertjes, undercovermouse,.... en echt afmatten die handel en niet zomaar wat heen en weer wiegen met een hengeltje, ze moeten echt jagen en lopen en springen :) :) :)  Straffen is idd geen optie bij katten en een plantenspuit al heel zeker niet, dit is zeker af te raden. Wat het naast de bak kakken betreft, misschien moet je eens één of twee bakken extra zetten ? Als er voldoende kattenbakken zijn (3 wordt aangeraden in geval van 2 katten) en als ze elke dag worden schoongemaakt en ze doen het nog, dan zou ik eens een tripje naar de dierenarts plannen. Vaak is er een medische oorzaak dacht ik gelezen te hebben, katten doen dit niet zomaar voor de lol hoor, er is altijd een oorzaak. De bakken niet naast elkaar zetten, want dan beschouwen ze dit nog steeds als één bak. Geef ze ook speelgoedjes waar ze hun tanden kunnen in zetten en waar ze lekker op kunnen bijten. Hier ligt het hele huis vol speelgoed, net zoals bij kinderen :)

Bewerkt door wendyv123, 28 augustus 2013 - 18:25.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 28 augustus 2013 - 18:18

straffen help gewoonweg niet.

heb je krabpalen? Die zou ik al langs de zetels zetten. zetels zijn populair omdat ze zo goed staan: midden in de kamer, langs wandelroutes.

kattenstront, zijn ze onzindelijk? dan ga je best eens even naar de DA.

verveling tegen gaan kan je door eten enkel aan te bieden in voerpuzzels. als ze brokje per brokje moeten uitvissen, hebben ze al een pak minder tijd om kattekwaad uit te halen.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 28 augustus 2013 - 18:21

idd .... dat van de krabpalen langs de zetels zetten was ik vergeten ! Liefst krabpalen die groot genoeg zijn zodat ze zich volledig kunnen uitstrekken, koop ze dus zeker niet te klein want anders moet je over een paar maanden weer om nieuwe gaan. Katten krabben nu eenmaal graag op plekken waar er veel volk passeert zodat ze daar hun geur kunnen afgeven. Een krabton is ook een goed alternatief voor een krabpaal, kunnen ze lekker in en op gaan liggen en is meestal hoog genoeg zodat ze zich languit kunnen strekken als ze krabben. Ik heb zelf de diogenes xl krabton van zooplus langs de zetels, een grote krabpaal aan het raam en een krabplankje in golfmodel,ook aan de zetels.

Bewerkt door wendyv123, 28 augustus 2013 - 18:24.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 28 augustus 2013 - 18:22

Neen eigenlijk niet, hier lopen er 6 rond en er durft wel al eens iets sneuvelen. Maar ik wel spulletjes op mijn kasten en zelfs op de tafel staan. Nochtans lopen ze ook op de kasten en tafels hoor als ik het niet zie of als ze denken dat ik het niet zie tenminste! Maar hun behoefte doen op de grond doen ze niet, ze gaan mooi in de kattenbakken.
Straffen gaat niet helpen vrees ik, omdat de daad al gebeurd is. En meestal nemen ze straffen als aandacht krijgen.
Hebben ze speelgoed om mee te spelen? En krabpalen en van dat speelgoed waar ze hun eten moeten in zoeken? Die dingen zijn niet zo duur als je ze bij Zooplus bestelt.

Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 28 augustus 2013 - 18:23

Bekijk berichtwendyv123, op 28 augustus 2013 - 18:17, zei:

en echt afmatten die handel

:lachen:  mooi verwoord!

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 28 augustus 2013 - 19:15

hier hebben ze zo hun zotte momenten dat ze als wervelwindjes door het huis crossen. Ik gooi al het speelgoed in een mandje als ik ga stofzuigen en als ik gedaan heb, dan gaat Sookie er al weer wat uit vissen. Ze is momenteel vooral zot van de springveertjes van kattenspeelgoed.be , Lowie is daar ook zot van trouwens. Isabella is meer voor de botsballetjes. Ze zijn hier gek van hengels, maar niet van alle soorten. Lasergamen doen ze ook wel graag. Het is soms wel wat zoeken waar ze graag mee spelen en waar mee niet. Lowie knabbelt graag aan kabels, daar moet ik altijd voor uitkijken. Momenteel heeft hij iets gezien in mijn gordijnen aan het grote schuifraam, ik denk dat ik volgend jaar nieuwe moet, hij klimt er niet in maar hij bijt er graag in. Het kittycamp tentje van zooplus was na een half uur al voorzien van een extra ingang :) Als er weer tunnels in de Wibra liggen, dan sla ik mijn voorraad in want Lowie maakt ze graag stuk, hij kan er zich uuuuren mee amuseren. Beter een tunneltje van 2 euro van de Wibra dan andere dure dingen denk ik dan. Als je korreltjes geeft, dan zou ik inderdaad een voerpuzzel of iets anders in huis zorgen zodat ze echt moeten werken voor hun eten. Mijn loomstoelen.... daar krabben ze helaas ook graag aan :( Gelukkig zijn het niet zo van die hele dure Lloyd Loom stoelen, het zijn goedkope namaak en dat zie je ook aan de kwaliteit want ze zijn ook aan het verslijten.

Bewerkt door wendyv123, 28 augustus 2013 - 19:18.

Cake
Cake
  • 10 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 29 augustus 2013 - 13:32

Haal een legertje lege kartonnen verpakkingsdozen bij de supermarkt en zet die overal een beetje als je buiten gaat.  Uren plezier !  Als je dan nog hier en daar een snoepje verstopt is het nóg veel leuker.  Je kan ze als je thuiskomt altijd even in elkaar zetten en wegzetten zodat dit leuk blijft voor als je gaat werken.  Hier staan eigenlijk altijd wel hier of daar een paar dozen, in een hoekje of zo of gewoon midden in de kamer als het weer een hele leuke doos is waar op een of andere manier een leuk geurtje aan zit ...  Wilde katten, de oerouders van onze huiskat, wonen in holen in de grond, onze poezels stoppen zich daarom nog steeds graag weg, als zij niks zien en zich helemaal ingesloten voelen, daar worden ze rustig van.  Weggestopt op de bodem van een doos is dan echt hét einde.  Maar jouw pubers gaan er natuurlijk eerst mee over de grond schuiven, er in en eronder springen, achter elkaar aanzitten - een heel speelpark, voor geen geld.
"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods.
Cats have never forgotten this."
- Anonymous

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 29 augustus 2013 - 13:46

Hier sneuvelt er met Finn ook wel eens iets, gebeurt meestal als ze overal op rennen achter elkaar. Zo erg als bij jou is het dan wel niet eigenlijk. :o

Hier staat het ook vol speelgoed voor hun, 2 krabpalen, een mand vol speelgoed, speeltunnel en daar amuseren ze zich wel vaak mee.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 29 augustus 2013 - 13:51

kittens kunnen inderdaad massa energie hebben,
je kan er veel mee spelen, voldoende krappalen, speelgoed, en voedingsspelletjes voor voorzien

of je kan ook een aparte kamer voor ze inrichten met krabpalen, kattenbakken, speeltjes en dekentjes en mandjes,
zelfs lege wcrolletjes, propjes papier enzo, soms de stomste dingen eerst
zodat ze als je niet thuis bent, je ze in deze kamer opsluit, zich daar kunnen uitleven, spelen, door t raam gluren, slapen, eten
en als je thuis komt kunt in t oog houden wat ze doen in je living, keuken en gang enzo

dan moet je in elk geval niet gaan kuisen en gaan opruimen als je thuis komt!

Carolientjee
Carolientjee
  • 133 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 29 augustus 2013 - 13:59

ja, dit hebben we dus ook gedaan.
Heb bij zooplus ook een bestelling gedaan van een reuze krabpaal en speelgoed voor 100 euro :p dus hopelijk doet dit iets af...
Hier hebben ze al enorm veeeeel speelgoed... maar ze kijken er jammer genoeg niet na om...

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 29 augustus 2013 - 14:04

inspuiten met catspray misschien?

ik heb hier een flesje "catmint" spray van de zoomart, ik spray daar af en toe hun krabpaal en kong en speeltjes mee in
en dan is het precies een drug
zitten ze er mee rond te lopen en over te wrijven, er aan te likken
ze kunnen er gewoonweg niet vanaf blijven

trekt hun meestal wel enorm aan door het kattenkruid waar de meesten wel verslaafd aan zijn

en ook af en toe eens afwisselen kan helpen, een deel in de lade, een deel om mee te spelen, en dan eens afwisselen
dan lijkt het voor hun net of ze nieuw speelgoed krijgen

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 29 augustus 2013 - 14:43

Wij hebben ook alles moeten verwijderen dat  breekbaar is en al ons planten ook moeten wegdoen.
Persoonlijk zit ik daar niet mee in om dat te doen.
Vroeger lag ons huis ook iedere dag vol strontsporen omdat onzen diddl constant in zijn kakjes trapte en dan het hele huis rondrende met zijn kakvoeten, hij ging wel netjes in de bak kakken maar die strontsporen door t hele huis vond ik ook niet bijster plezant, gelukkig is hij dat afgeleerd met ouder te worden.
Wij hebben ook een kater die aan alles bijt of zou bijten als hij de kans krijgt, ik ben wel de hele dag thuis en k denk dat het daardoor komt dat hij zich toch wat inhoudt uiteindelijk omdat hij niet echt de kans krijgt om veel schade toe te brengen (hij heeft wel k weet niet hoeveel elektrische kabels doorgebeten waardoor we toch om serieus wat euro's schade hadden), hij eet dan wel alles op wat hij kan binnenkrijgen (steentjes, stofpluizen, glas , plastic, metaal, stukken stof die hij van de dekentjes rukt, mijn haar, enz...), ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen door heel oplettend te zijn en er voor te zorgen dat hij geen kans krijgt om wat binnen te spelen maar we hebben toch al meerdere trips achter de rug in volle snelheid naar de dierenarts om rx'en te laten nemen van zijn maag en darmen om te kijken of er wat zit dat niet hoort...
Volgens mij doet hij dat omdat hij gewoon energie te veel heeft en hij geen blijf weet met die energie, het ligt en staat hier vol met speelgoed en krabpalen en kattenspullen maar de poezels kijken niet naar t speelgoed tenzij wij zelf met t speelgoed spelen en ik ben jammer genoeg door ziekte serieus fysiek beperkt waardoor ik niet zoveel kan spelen als ik zou willen....

Je kan proberen om hen af te leren om op je kasten te springen ofzo door dubbelzijdige kleefband aan te brengen op de oppervlaktes waar ze eigenlijk niet opmogen, katten houden daar niet van
Ze houden ook niet van t gevoel van aluminiumpapier, dat kan je misschien ook eens uitproberen...
Persoonlijk vind ik dat het nu eenmaal katten zijn en katten nu eenmaal overal opspringen, ze zitten graag hoog, wij laten hen gewoon doen tenzij het gevaarlijk is (ik wil niet dat ze bovenop mijn keukenkasten springen omdat ze dan via de dampkap boven t fornuis moeten springen en ik vind dat veels te gevaarlijk)

voor het kakprobleem zou ik op z'n minst toch al eens bellen naar de dierenarts om te vragen of er mogelijk een medisch probleem is dat het overal behalve in de bak kakken veroorzaakt en als hij van ja zegt zou ik dan toch maar naar de dierenarts eens gaan om dat dan te kunnen uitsluiten.
En inderdaad eens kijken of je misschien niet meer kattenbakken moet zetten

Ik zou er voor zorgen dat ik voor ik naar mijn werk vertrek een lang speelmoment inlas zodat ze goed moe zijn tegen dat ik vertrek en ze niet al van in t begin met hopen energie zitten.
En zoals iemand hier al zei zo van die eetballen/voerpuzzels gebruiken waardoor ze moeten werken voor hun eten

En als dat alles niet helpt zou ik een gedragstherapeut inschakelen
Er staat hier een topic over  waar je die kan vinden en hoeveel dat kost.
Ik heb al veel goeds gehoord over felinova's Anneleen
Blijkbaar kost het 135 euro voor een consultatie en nazorg, valt heel goed mee vind ik als je problemen dan ook opgelost worden en je niet meer met al die schade in je huis zit

heel veel succes toegewenst alvast !
ik kan me voorstellen dat je ondertussen je de haren uit het hoofd wil rukken
Geplaatste afbeelding

Carolientjee
Carolientjee
  • 133 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 29 augustus 2013 - 22:01

Bekijk berichtlathyrus, op 29 augustus 2013 - 14:43, zei:

Wij hebben ook alles moeten verwijderen dat  breekbaar is en al ons planten ook moeten wegdoen.
Persoonlijk zit ik daar niet mee in om dat te doen.
Vroeger lag ons huis ook iedere dag vol strontsporen omdat onzen diddl constant in zijn kakjes trapte en dan het hele huis rondrende met zijn kakvoeten, hij ging wel netjes in de bak kakken maar die strontsporen door t hele huis vond ik ook niet bijster plezant, gelukkig is hij dat afgeleerd met ouder te worden.
Wij hebben ook een kater die aan alles bijt of zou bijten als hij de kans krijgt, ik ben wel de hele dag thuis en k denk dat het daardoor komt dat hij zich toch wat inhoudt uiteindelijk omdat hij niet echt de kans krijgt om veel schade toe te brengen (hij heeft wel k weet niet hoeveel elektrische kabels doorgebeten waardoor we toch om serieus wat euro's schade hadden), hij eet dan wel alles op wat hij kan binnenkrijgen (steentjes, stofpluizen, glas , plastic, metaal, stukken stof die hij van de dekentjes rukt, mijn haar, enz...), ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen door heel oplettend te zijn en er voor te zorgen dat hij geen kans krijgt om wat binnen te spelen maar we hebben toch al meerdere trips achter de rug in volle snelheid naar de dierenarts om rx'en te laten nemen van zijn maag en darmen om te kijken of er wat zit dat niet hoort...
Volgens mij doet hij dat omdat hij gewoon energie te veel heeft en hij geen blijf weet met die energie, het ligt en staat hier vol met speelgoed en krabpalen en kattenspullen maar de poezels kijken niet naar t speelgoed tenzij wij zelf met t speelgoed spelen en ik ben jammer genoeg door ziekte serieus fysiek beperkt waardoor ik niet zoveel kan spelen als ik zou willen....

Je kan proberen om hen af te leren om op je kasten te springen ofzo door dubbelzijdige kleefband aan te brengen op de oppervlaktes waar ze eigenlijk niet opmogen, katten houden daar niet van
Ze houden ook niet van t gevoel van aluminiumpapier, dat kan je misschien ook eens uitproberen...
Persoonlijk vind ik dat het nu eenmaal katten zijn en katten nu eenmaal overal opspringen, ze zitten graag hoog, wij laten hen gewoon doen tenzij het gevaarlijk is (ik wil niet dat ze bovenop mijn keukenkasten springen omdat ze dan via de dampkap boven t fornuis moeten springen en ik vind dat veels te gevaarlijk)

voor het kakprobleem zou ik op z'n minst toch al eens bellen naar de dierenarts om te vragen of er mogelijk een medisch probleem is dat het overal behalve in de bak kakken veroorzaakt en als hij van ja zegt zou ik dan toch maar naar de dierenarts eens gaan om dat dan te kunnen uitsluiten.
En inderdaad eens kijken of je misschien niet meer kattenbakken moet zetten

Ik zou er voor zorgen dat ik voor ik naar mijn werk vertrek een lang speelmoment inlas zodat ze goed moe zijn tegen dat ik vertrek en ze niet al van in t begin met hopen energie zitten.
En zoals iemand hier al zei zo van die eetballen/voerpuzzels gebruiken waardoor ze moeten werken voor hun eten

En als dat alles niet helpt zou ik een gedragstherapeut inschakelen
Er staat hier een topic over  waar je die kan vinden en hoeveel dat kost.
Ik heb al veel goeds gehoord over felinova's Anneleen
Blijkbaar kost het 135 euro voor een consultatie en nazorg, valt heel goed mee vind ik als je problemen dan ook opgelost worden en je niet meer met al die schade in je huis zit

heel veel succes toegewenst alvast !
ik kan me voorstellen dat je ondertussen je de haren uit het hoofd wil rukken

Ik heb hier nu een kamer voor hun ingericht en als wij werken zijn dan zitten ze daar op de kamer.
Een speelmoment inlassen voor ik ga werken... dat word nogal moeilijk... ik zit met wisselende posten dus als ik de vroege heb, vertrek ik om twintig na 5...
Voor het moment heb ik 3 hele grote kattenbakken staan in huis (en ze kakken op de kattenbak hoor!) ze graven hun strontjes niet onder, vandaar de kakpootjes overal...
Ik merk wel, dat ze zich al beter 'gedragen' nu dat ze overdag in hun eigen kamertje zitten.  
Als we thuis zijn, staat de deur naar hun speelkamer open en ze zitten daar toch regelmatig, ze vinden het fijn dat ze daar hun eigen plekje hebben.
Ik ben in blijde verwachting op mijn pakje van Zooplus... Heb heel wat interactief speelgoed gekocht en een hele grote krabpaal waar ze zich op kunnen amuseren (hopelijk kijken ze er na om!!)
Ik speel wel iedere dag met hun en dit vinden ze natuurlijk ook helemaal geweldig, maar ze zitten overdag véél alleen dus ik denk dat ze zich dan gewoon vervelen...

Ben eens benieuwd wat ze van hun nieuwe speelgoed gaan vinden!!
Het gekke is, af en toe dan kan ik hun echt iets aandoen, dan kom ik thuis van het werk en hebben ze weer iets kapot gebeten, dan ben ik ZOOOO kwaad!!
Maar 10 minuten later, als ik op de zetel zit en ze komen knuffelen is het hun allemaal weer vergeven!!! Ik kan niet boos op die 2 apies blijven!!!

Kheb een zwak hart :d

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#15 Geplaatst 29 augustus 2013 - 22:41

ah, ze gaan niet overal drollen gaan droppen, ze doen kakkeldoedie op de kattenbak maar trappen er dan ook in net zoals onzen diddl indertijd en daardoor heb je overal dan kaksporen...
Ik weet niet hoe oud je poezels zijn, als ze nog jong zijn gaan ze daar waarschijnlijk nog uitgroeien hoor.
Dat was toch t geval bij onzen diddl en dat was een serieuze kakkeledoedietrapper, die rende dan het hele huis door met zijn kakvoeten en was dan overal aan t patineren ook, hij maakte er nogal wat van, maar op een slag en een keer was dat gelukkig toch gedaan
Hij begraaft zijn kakjes nog altijd niet maar hij trapt er gelukkig niet meer iedere keer in, soms komt hij het wel nog eens tegen maar t valt nog goed mee vind ik

Dat speelmoment inlassen stel ik voor omdat ze dan niet zoveel puf meer zouden overhebben tegen dat je naar je werk vertrekt.
Ik snap dat dat niet makkelijk is als je vroeg moet gaan werken.
Maar als dat zou voorkomen dat heel je boel wordt kapotgebeten zou ik dat toch doen.
Ik had indertijd ook wisselende uren, dan moest ik om 2 uur s nachts beginnen, de dag erna om half acht s morgends, de dag daarna terug om 4 uur s nachts, de dag nadien om 10 uur, je kon er geen staat op maken
Maar ik stond iedere dag vroeger op om dan met mijn hond te kunnen gaan wandelen zodat ze zeker had geplast voor ik vertrok en zodat ze ne keer was buiten geweest.
Soms moet een mens eens een opoffering maken hé om een bepaald resultaat te bereiken.
Ik hoop dat het nieuwe speelgoed aanslaat in ieder geval
Geplaatste afbeelding