Spring naar inhoud

- - - - -

hoe leer je kittens droogvoer eten?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 01 september 2013 - 13:36

hallo,

Ik heb hier enkele opvangkatjes.
Justin is nu 7 weken en houdt nog altijd enorm van z'n flesje melk. Soms eet hij al eens kipfilet (vers, heel fijn gesneden) iets anders krijgen we er niet in. Korrels vindt hij niet iets om te eten. Een paar dagen geleden ging hij in z'n schaaltje met korrels zitten in plashouding ;). Juist gered overigens. Maar het heeft wel een beeld van hoe hij over z'n korreltjes denkt.
Zijn broer is al vertrokken naar z'n nieuwe gezin, (ik weet het véél te vroeg, maar de mensen stonden er echt op) Maar hij begon direct korrels te eten, gelijk wat voor soort, zelfs die voor de grote katten.

Nu heb ik hier ook nog een nestje van 5 zitten, die zijn nog maar een week of 2, dat is natuurlijk nog veel te vroeg, dat weet ik wel ;).
Maar het zou handig zijn moest ik ergens enige tips krijgen waardoor ik ze dat toch kan aanleren.

Zoals voor Justin, groeit dat er later gewoon uit? We zoeken nog naar een goed gezin voor hem en wss willen de meeste mensen liever dat hij droogvoer eet?

Hoe kunnen we hen daarbij helpen?

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#2 Geplaatst 01 september 2013 - 14:01

Onze Ice is nu iets meer dan een jaar , en die heeft dat nu nog dat als we een gewoon eetbakje zetten hij erop gaat plassen,
daarom hebben we voedseltoren en zo dinges aangeschaft en daarbij doet hij dat dus niet,
zo hebben wij het probleempje opgelost,
ik heb ook eentje lopen van 15 weken dat heel moeilijk is in eten, en liever rauw eet
ik zou zeggn als hij enkel graag rauw eet , wel er zijn genoeg gezinnen die hun diertjes rauw voeren,
dus dan vind hij ook wel een geschikt baasje ;)

voor de kleinere kittens zou ik rond 4-5 weken beginne schaaltjes met hun melkje en natvoer te zetten dat ze erin kunenn "desjteren" , later wat kittenkorrels in melk laten weken,
of wat mengen met kittenmouse ofzo en uiteindelijk zullen ze de korreltjes ook gewoon eten ,.
veel succes alleszinds ;)
veel mensen hun "probleem" is dat ze het flessen zo schattig vinden dat ze ze eigenlijk nog flessen wanneer ze al zelf kunnen melkje likken ;)
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 01 september 2013 - 15:04

het is niet dat we het schattig vinden, maar als hij niets anders eet?
Hij komt er dan bij zitten als we de anderen voeden en snuffelt aan de fles, alsof hij wil zeggen: hangt hier nog een speentje aan? ;)

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#4 Geplaatst 01 september 2013 - 15:42

Bekijk berichtJoske123, op 01 september 2013 - 15:04, zei:

het is niet dat we het schattig vinden, maar als hij niets anders eet?
Hij komt er dan bij zitten als we de anderen voeden en snuffelt aan de fles, alsof hij wil zeggen: hangt hier nog een speentje aan? ;)

hihi ik zei niet dat het bij jullie zo is he ;) ik gaf tips voor dz jongere kittens,
ivm Justin heb ik reeds gezegd dat indien hij een voorkeur heeft voro rauw (zie maar naar de kipfilet) dit gewoon t egeven en een adoptant te zoeken die dara geen problemen mee heeft ;)
ook zou ik wel zijn melk al in een schaaltje doen dat hij beseft dat hij van het schaaltje moet drinken ,
ik vind 7 weken eerlijk gezegd al wat laat om nog t eflessen aangezien ze dan erfect zelf kunnen hun melkje oplikken ;)
probeer desnoods het schaaltj ete zetten je vinger erin steken ne laten aflikken en dan je vinger altijd dichter bij het schaaltje tot hij zelf drinkt, dan steeds minder melke en meer water tot het aleen water is, en het voer zou ik dan rauw proberen als hij absoluut geen korrels wilt ;) is ook gezond he ;)
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 01 september 2013 - 16:46

OK bedankt voor de tip ;)

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#6 Geplaatst 01 september 2013 - 17:06

Ik heb geen ervaring met heel kleine katjes, dus kan geen tips geven. Wou wel even zeggen dat ik het grappig vind dat hij wou plassen op zijn korreltjes. Alé ja, 't is natuurlijk niet om te lachen, maar toch :)
Het zou kunnen dat hij gewoon echt geen korrels lust. Ik denk ook niet dat dat een probleem zal geven voor zijn eventuele nieuwe baasjes. Wij zouden er hier althans geen punt van maken, dan geef je gewoon natvoer en vers vlees.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 01 september 2013 - 17:27

misschien eens proberen met die verse kippefilet stukjes (die hij wel lust) te mengen tussen een paar kitten droge brokjes
en als dat lukt, de kippefilet afbouwen en de brokjes vermeerderen?

anders de brokjes weken in hun kittenmelk of kittenmousse

kzou dan zeker en vast wel kijken voor de speciale "kitten"brokjes aangezien die veel kleiner zijn dan deze voor volwassen katten en meestal ook sterker ruiken en meer calorieën bevatten (kweet nog toen mijn kleinste nog kittenbrokjes moest eten van de DA voor een gevoelige maag, dat de oudere twee steeds de neiging hadden ook eerst die kitten brokjes aan te vallen en dan pas de gewone kattenbrokjes)

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 01 september 2013 - 17:32

Ja, grappig was het wel hoor, die kleine kapoen...

We hebben kitten brokjes van RC (iets voor moeder en kind) en wie eet dat hier op? Juist ja, Belle, die ooit mama is geweest, misschien heeft ze de zak gelezen?? ;)

Kimporters
Kimporters
  • 465 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 01 september 2013 - 22:40

Gin was ook ne moeilijke eter.. at z'n brokken ook nooit op. Dus dan heb ik natvoer gemengd met brokken en dat ging heel goed en nu is ie constant aant eten :louche:
Liefdevolle pootjes van Gin*, Latté en Lou

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 01 september 2013 - 23:02

Ben pro vers en al onze dieren hier krijgen vers.
Waarom zou je brokjes geven als vers zoveel beter is?  Zou gewoon bij vers blijven en zoeken naar gezinnen die dit ook willen geven. KVV is tegenwoordig niet zo moeilijk meer te vinden.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 02 september 2013 - 21:30

Bekijk berichtKaszi, op 01 september 2013 - 23:02, zei:

Waarom zou je brokjes geven als vers zoveel beter is?  Zou gewoon bij vers blijven en zoeken naar gezinnen die dit ook willen geven. KVV is tegenwoordig niet zo moeilijk meer te vinden.

Helemaal mee eens!

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 02 september 2013 - 21:34

Ik ben ook volledig akkoord om vers voer te geven, maar ik zou niet graag met die 5 katjes over zitten (al zijn ze nog zo super lief !!!)
Ik denk nog altijd dat veel mensen liever droogvoer geven.
Hier krijgen ze van alles, vers vlees, droogvoer, vlootjes, enz ....
We hebben in de keuken een speciale kast voor katten voer, dus nog eens zonder een deel van de frigo.

Ik heb al veel van KVV gehoord, maar ik ken dat niet... Voor wat staat die KVV en wat is dat dan exact ?

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#13 Geplaatst 03 september 2013 - 21:57

KVV = Kant en Klaar  Vers vlees

Googelen doet wonderen hé...

hier vind je ook veel info

www.voernatuurlijk.nl

Bekijk berichtKaszi, op 01 september 2013 - 23:02, zei:

+1

Bewerkt door Mister B., 03 september 2013 - 21:57.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 03 september 2013 - 22:04

Bedankt alvast !!!!

Maar of dat hier een succes zal zijn. We zijn vroeger nog naar een vleesgroothandel geweest. We hebben speciaal een grote diepvriezer gekocht. Toen kochten we direct een groot aantal kilo's rosbief, kipfilet, konijn, niertjes, .... dus alles wat we dachten dat ze graag zouden lusten. Uiteindelijk hebben we meer dan de helft moeten zelf opeten of weggooien. pas op, dat was wel vlees voor mensen, dus geen "bucht"

Dus ik vrees dat ze die KVV hier niet zullen moeten hebben. Ja, je hebt verwend en je hebt  .....

groetjes