Spring naar inhoud

- - - - -

kan een kitten over haar 'grens' gaan bij het spelen ?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 02 september 2013 - 14:59

Eergisteren gedroeg Sookie zich heel erg raar. Ik was aan het werk en de katten en de hond zaten in de living/keuken/hall te spelen. Toen ik klaar was spurtte Sookie naar boven, niks abnormaals dacht ik. Ik riep haar en normaal komt ze dan altijd, nu dus niet, dus ik ging kijken boven en ze zat op de kattenbak. Een kwartier later was ze daar nog altijd, ze lag op het zand, katten doen dit wel eens om af te koelen blijkbaar, op shows zie je katten dit wel eens doen. Ik heb haar dan mee naar onder genomen en ze was niet zichzelf, hijgen met momenten, hevig likken en het was precies of haar voetkussentjes roder en warmer waren dan normaal, ze was precies oververhit door het heel erg intensief spelen. Gisteren hadden we hier een verjaardagsfeestje en ze heeft heel intens gespeeld met een kindje, Sookie wist van geen ophouden. Ik heb enkele verplichte pauzes ingelast want ze hijgde weer heel erg met momenten, maar ze was gelukkig niet 'oververhit'. Ze eet goed, daarnet heeft ze goed gespeeld op een normale manier en verder is er niets aan te zien. Ik weet dat sommige honden over hun grens kunnen gaan, dat ze kunnen lopen/spelen/zwemmen tot ze er bij doodvallen, maar kan dat bij katten ook ? Ik bedoel dan bij gezonde katten zonder medische problemen.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 02 september 2013 - 15:25

Ik heb het nog nooit gehoord van katten. Niet dat het dan niet kan voorkomen natuurlijk, maar het lijkt me een beetje vreemd.

Katten die op/in de kattenbak gaan zitten doen dat meestal uit stress, let op, niet altijd he! ;)

In dit geval zou ik het heel eventjes aankijken, maar als het nog eens voorkomt zou ik de da bellen voor een afspraak. Puur ter controle. (maar ik ben een beetje een muts en ken onze da bij voornaam :oops:

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 02 september 2013 - 15:39

was ik ook van plan hoor... ik dacht ook aan een soort van allergische reactie of zo, er is in ieder geval iets gebeurd maar ik weet niet wat. Ze heeft goed gegeten en 's anderendaags was er helemaal niets aan te zien. Ze heeft wel wat meer geslapen en stond niet onmiddellijk langs de ijskast toen die open ging om hun bord klaar te maken de dag er na 's morgens en 's middags, meestal is zij als eerste daar en krijg je een hele klaagserenade waarom het zolang geduurd heeft eer er weer eten was. Nu is alles weer normaal, klaarserenade incluis.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 02 september 2013 - 15:47

Awel, ik heb met mijnen Churchill eens voorgehad dat hij over zijn toeren ging (mijn fout dan nog, 'k had hem puitonnozel tot de tiende macht gemaakt met een pluimestok en hem heeltijd doen koersen en in cirkelkes doen lopen :oops: :oops: :knuppel: ikke)
Hij is dan in een soort verkramping gegaan en zat te hijgen met zijn mondje open, 'k heb hem dan gekalmeerd en zachtjes gestreeld en massagekes gegeven en er zachtjes tegen gesproken ('k was zelf in paniek en 'k wist niet wat te doen). Daarna ging het over en was hij weer in zijn normale doen. Die dag zelf ben ik niet meer naar de DA gegaan want het was zondag en hij deed terug normaal, maar de dag erna ben ik toch ter controle geweest want ik was er niets gerust in, wie weet had het een andere oorzaak en was het toeval dat het tijdens dat overdreven speelmoment gebeurde :catnoknow:
Ze kon er niets meer aan miszien en zei dat het waarschijnlijk toch door het overdreven spelen kwam (vooral toen ik haar met rode kaken en schuifelende voetjes bekende hoe onnozel ik hem gemaakt had :oops: ). Nu hou ik hem in het oog, als ik de Da Bird of één van zijn andere favorieten bovenhaal en ik merk dat hij opnieuw begint te hijgen, dan las ik een pauze in. En hij heeft het niet meer gekregen sindsdien.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 02 september 2013 - 17:18

Ik heb Roosje dat ook eens zien doen. Ze was in de zomer buiten aan het rondcrossen tot en met en ineens begon ze ook te hijgen... Ze heeft dat 2 keer voor gehad en daarna niet meer. Katten hijgen als ze het te warm krijgen, maar dat kan ook een teken zijn van iets ernstiger. Als je ongerust bent, altijd best eens naar de DA.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 02 september 2013 - 17:37

hier crossen ze rond als halve zotten en tegen 200 per uur en een beetje hijgen, dat doen de anderen ook wel eens ooit. Ze stoppen dan even en een halve minuut later gaan ze er weer tegen aan. Ik heb er  bij de DA naar gevraagd vorig jaar kort voor hun sterilisatie maar volgens de DA waren ze perfect in orde, nu dit jaar was dit ook zo het geval. Met Sookie ben ik nog niet naar mijn DA geweest, ze was al gesteriliseerd, gechipt en in orde met al haar inentingen. Wat Sookie zaterdagavond laat had, dat was meer dan gewoon hijgen dat was precies of ze in 'overdrive' was of een soort van paniekaanval of een allergische reactie op iets, ik weet het niet goed.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 02 september 2013 - 17:44

Het kan zeker dat kittens over hun grens gaan.
Ik heb het hier ook voorgehad met Sonja. Het was ook een beetje mijn fout. Ik speelde net iets te enthousiast met een laserlampje en ze bleef maar gaan. Na een kleine 10 minuten crossen en springen lag ze bijna KO op de grond, languit en héél, héél hard hijgen. Alsof ze er in bleef steken. Het was al avond en heb meteen de DA van wacht gebeld. Die zei me dat het bestaat dat ze hun grens niet kennen. Daarom mocht ik ook nooit meer met zo een laserlampje spelen van hem. Ik moest haar met rust laten en haar de kans laten geven om te bekomen. Het moest later die avond wel voorbij gaan of ik moest langskomen. Het is ongeveer gebeurd tegen 20h45 en ze heeft zeker 20 à 30 minuten enorm moeten hijgen, soms met korte tussenpozen. Erna bleven nog altijd opstootjes komen. En zelfs tegen 24h had ze nog eens een opstootje.
Ik was toen ook doodongerust, maar het is gewoon omdat ze te hevig is. Nu speel ik alle dagen met haar, maar meerdere keren per dag en enkel kort. Ze zou nog verder kunnen spelen op het moment dat ik stop, maar van zodra ik de hengel opberg, gaat ze toch vaak languit liggen. Dus ze is dan meestal voldaan, zonder het aan te geven.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 02 september 2013 - 17:53

Bekijk berichtDorothea, op 02 september 2013 - 17:44, zei:

Het kan zeker dat kittens over hun grens gaan.
Ik heb het hier ook voorgehad met Sonja. Het was ook een beetje mijn fout. Ik speelde net iets te enthousiast met een laserlampje en ze bleef maar gaan. Na een kleine 10 minuten crossen en springen lag ze bijna KO op de grond, languit en héél, héél hard hijgen. Alsof ze er in bleef steken. Het was al avond en heb meteen de DA van wacht gebeld. Die zei me dat het bestaat dat ze hun grens niet kennen. Daarom mocht ik ook nooit meer met zo een laserlampje spelen van hem. Ik moest haar met rust laten en haar de kans laten geven om te bekomen. Het moest later die avond wel voorbij gaan of ik moest langskomen. Het is ongeveer gebeurd tegen 20h45 en ze heeft zeker 20 à 30 minuten enorm moeten hijgen, soms met korte tussenpozen. Erna bleven nog altijd opstootjes komen. En zelfs tegen 24h had ze nog eens een opstootje.
Ik was toen ook doodongerust, maar het is gewoon omdat ze te hevig is. Nu speel ik alle dagen met haar, maar meerdere keren per dag en enkel kort. Ze zou nog verder kunnen spelen op het moment dat ik stop, maar van zodra ik de hengel opberg, gaat ze toch vaak languit liggen. Dus ze is dan meestal voldaan, zonder het aan te geven.

ja, dat had Sookie ook zo van die korte opstootjes en dan weer terug normaal...... het heeft zo een uurtje geduurd eer ze zo goed als volledig voorbij waren en toen was ze echt wel uitgeteld.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 02 september 2013 - 21:54

Mijn Jefke had dat ook heel veel, meestal in de winter, want toen hebben ze hun winterhaar. Hij crosste hier ook rond gelijk een gek en plots kwam hij dan bij mij op de tafel liggen en hijgde dat het niet meer normaal was. De eerste keer was het inderdaad wel schrikken, maar uiteindelijk werd hij weer rustig, meestal na een dutje, en was er eigenlijk helemaal niets meer aan de hand.
Maar ja, de volgende dag deed hij het opnieuw....
Hij was een katje dat in de winter veel buiten wilde zijn, zelf als het vroor dat het kraakte. Hij had dan ook een heel dikke wintervacht en dat was wss te warm voor binnen. Wel 10 keer per dag riep ik hem binnen, dan kwam hij af en wilde maar een 5-tal minuutjes binnen blijven. Op den duur heb ik dat dan maar toegelaten en mocht hij overdag buiten blijven. Niet dat ik dat leuk vond.