Spring naar inhoud

- - - - -

Waarom "prooi" in schoenen

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 september 2013 - 20:23

Het is me de laatste tijd opgevallen dat zowel Chiana als Loki regelmatig met hun speeltjes (de prooien van de binnenhuiskatjes) in en rond mijn schoenen spelen.

En dan moet ik steeds denken aan al die verhalen die ik al gehoord heb van mensen met katjes die buiten kunnen, die wel al eens een geschenkje in de vorm van een gevangen prooi in hun schoenen vinden.

Waarom is dit zo typisch voor katten? Of is het puur toeval dat de mijne dat nu ook net doen?
Misschien een rare vraag maar ik ben curieus naar het antwoord.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 09 september 2013 - 09:05

Ik heb totaal geen idee, maar ben ook wel benieuwd eigenlijk, dus zal dit eens wat uppen ;)
Mylo Banner

Kaprice
Kaprice
  • 5.000 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 september 2013 - 10:02

hier doet witje dat ook, maar ik denk dat het eerder een aantrek is naar de geur
zeker met mijn sportschoenen... waar wel eens een klein zweet geurt je hangt en met mijn thuisslippers

dan wrijft hij zijn snoet erin om zo de geur over te nemen
en kan hij daar uren mee bezig zijn met zichzelf en zijn snoet er tegen te wrijven
of met mijn sokken de halve kamer door te crossen :p

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 09 september 2013 - 10:26

Bekent verhaal :lachen: mijn katjes komen ook buiten en komen hun vangst altijd tonen. Als ik er niet ben leggen ze het meestal op een plaats dat ik het zeker zal zien of vinden.

Zo ook al vele keren in mijn sloffen lugubere verrassingen gevonden :misselijk: Brrrrr krokante libellen, muisjes, dikke spinnen..

Geen idee waarom ze dat doen, denk gewoon dat ze het spannend vinden om met een verstopte prooi te spelen en misschien voor een deel ook dat ze zo willen laten zien dat ze trots zijn op hun vangst (bij gebrek als ik er niet ben) :catscratchhead

sorry laatste keer

Fepke
Fepke
  • 25 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 12 september 2013 - 11:01

Bekijk berichtKaprice, op 09 september 2013 - 10:02, zei:

hier doet witje dat ook, maar ik denk dat het eerder een aantrek is naar de geur
zeker met mijn sportschoenen... waar wel eens een klein zweet geurt je hangt en met mijn thuisslippers

dan wrijft hij zijn snoet erin om zo de geur over te nemen
en kan hij daar uren mee bezig zijn met zichzelf en zijn snoet er tegen te wrijven
of met mijn sokken de halve kamer door te crossen :p
dat doet de poes hier ook , weet ook niet waarom hoe harder ze rieken hoe beter

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#6 Geplaatst 12 september 2013 - 17:52

Hier doen ze dat totaal niet. Rakker is om een of andere rare reden al heel haar leven bang van schoenen :lachen:

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#7 Geplaatst 19 september 2013 - 20:24

Aan onze schoenen kunnen ze niet aan, maar ze komen hun prooien ook wel tonen. Heb ooit eens een halve muis in hun eetbakje gevonden.
Ik denk dat het is omdat ze er trots op zijn, maar heb ook al eens ergens gelezen dat het een kadootje voor ons zou kunnen zijn.
De laatste weken komt Yvonne iedere keer als hij een muis gevangen en gedood heeft (en dat zijn er veel, praktisch dagelijks) klaagelijk en raar miauwen op ons terras. Wanneer ik dan ga kijken en hem "bestoef" begint hij die dan op te peuzelen.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#8 Geplaatst 19 september 2013 - 22:48

De reden waarom een kat dit doet is, omdat ze ons wilt leren hoe je moet jagen.
De kat vindt ons nogal dom, want wij komen nooit met prooien naar huis.
Als een kat dus levende prooien mee naar binnen brengt (of half dode muizen) wilt ze ons laten zien hoe je moet jagen en prooien moet bespelen, vangen.
De schoenen zijn de 'dingen' die wij aandoen om naar buiten te gaan, dus dit associëren ze met jagen.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.112 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 20 september 2013 - 00:12

Gelukkig blijven de prooien hier(buiten een éénmalige uitzondering) in de tuin liggen.
Maar van schoenen hebben we vaker gemerkt dat onze katten er dol op zijn.
De geur van het leder misschien?
Of soms -aangezien katten ook dol zijn op de geur van valeriaan- herkennen ze deze geur er een beetje in :lachen:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 20 september 2013 - 00:19.

Xiedubbel
Xiedubbel
  • 604 berichten

#10 Geplaatst 25 september 2013 - 18:52

Herkenbaar. Grappig, weet ook niet waarom ze dat doen :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 25 september 2013 - 19:55

Bekijk berichtMaylun, op 19 september 2013 - 22:48, zei:

De reden waarom een kat dit doet is, omdat ze ons wilt leren hoe je moet jagen.
De kat vindt ons nogal dom, want wij komen nooit met prooien naar huis.
Als een kat dus levende prooien mee naar binnen brengt (of half dode muizen) wilt ze ons laten zien hoe je moet jagen en prooien moet bespelen, vangen.
De schoenen zijn de 'dingen' die wij aandoen om naar buiten te gaan, dus dit associëren ze met jagen.

Hmmm, denk je echt? Ik ben er mee eens dat poezen ons 'dom' vinden en ons willen leren jagen. Maar dat ze onze schoenen associëren met 'jagen'.... dat weet ik niet. Kan uiteraard he.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#12 Geplaatst 26 september 2013 - 17:28

Katten zijn idd slimmer dan we denken.
Dit is wat ik heb geleerd van een kattengedragstherapeut.

Stefanie D.
Stefanie D.
  • 133 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 01 oktober 2013 - 01:16

Ik heb 'Scotch' nu een weekje en zijn favoriete speeltjes zijn mijn (oude, oef!) zwarte lak pumps...
Hij sleept die schoenen de hele kamer rond, bewerkt ze met zijn nageltjes en zit er super vaak met zijn kopje in (zo schattig wanneer dat poezenpoepje zo de lucht in steekt mét zwiepende staart hahaha).

Bewerkt door Stefanie D., 01 oktober 2013 - 01:17.