Spring naar inhoud

- - - - -

CO-detector

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 09 september 2013 - 19:41

Hey,

Gezien wij stilaan af en toe de stoof eens in gang steken (hout en kolen) en ik mij eigenlijk niet zo gerust voel, willen wij graag een CO-detector aanschaffen.

Wie heeft er ervaring mee?
Welke kan je het beste kopen en waar?
Waar en hoe hoog hang je hem?
...

Groetjes Caro

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 09 september 2013 - 20:53

Wij hebben er hier 4 hangen. Vraag me niet naar de merken. Onze elektrieker heeft ze gehangen ;)
Maar de moeilijkste is toch die vlak voor de badkamerdeur. Als iemand heeft gedoucht en de deur blijft op een kiertjes staan, dan is direct iedereen in huis wakker. !!! We zullen die moeten ergens anders hangen, want er is hier altijd wel een kat die die deur open doet...

Ik zou ze zeker niet hangen in de living, want als je kachel dan eens wat rook afgeeft ... Die dingen zijn echt wel héél gevoelig...
Ik infomeer morgen eens welk merk ze zijn en waar je die best hangt

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 10 september 2013 - 10:13

je hangt ze best niet in de ruimte zelf waar co/rook kan ontstaan, zoals de badkamer of de living, keuken, want ze zijn inderdaad gevoelig

volgens de voorschriften geven ze bv de (nacht)hall aan als een goeie plaats, dan kan je ze horen als je in bed ligt

ook de melders met litiumbatterijen zijn een stuk veiliger aangezien deze 10jaar lang geen nieuwe batterij nodig hebben

via TestAankoop las ik dat de merken EiElectronics, FireAngel en Dectomat als de "betere" uit hun testen kwamen

bij de goedkopere met alkaline batterijen waren Abus en Ikea aanraders

persoonlijk heb ik er een hangen in de hall, aan de deur van de living (voor de gashaard in de schouw aan de zithoek) en twee in de nachthall ter hoogte van de slaapkamerdeuren (voor als je snachts slaapt, en toch op tijd zou worden gewekt)

kdenk dat je ook eens kan informeren in jullie stadhuis, naar een preventiedienst of zelfs bij de brandweer, meestal hebben ze acties waar je deze toestellen en/of branddeken voor de keuken en andere beveiligingstoestellen of brandblussers enzo kan aankopen, of waar ze tenminste de "betere" merken en modellen kunnen voorstellen

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 19 september 2013 - 15:04

@ Caro

net online gezien :
http://nl.aldi.be/al...1079_12772.html bij de aldi op 28/9

Bewerkt door Kaprice, 19 september 2013 - 15:06.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 19 september 2013 - 15:08

Joske: Bedankt voor de info. Ik vraag me wel af, indien je zo'n detector ergens in de hal hangt en er toch CO moest zijn, je niet te laat bent als je zelf in de living zit.

Kaprice: Bedankt! Tot nu toe hebben we nog niet gaan rond kijken.
Zou die van de Aldi wel van degelijke kwaliteit zijn?

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 19 september 2013 - 15:38

@ caro
het toestel dat de aldi aanbied is toch goedgekeurd volgens norm BS EN 50291-1:2010
en ze geven 3 jaar garantie
en het is een toestel dat 7jaar meegaat, met ingebouwde batterij

dus volgens mij is dat zeker een te vertrouwen toestel

https://www.honeywel...ges/H450EN.aspx hier lees je dat Honeywell niet de eerste de beste fabrikant is van gasdetectie melders :
"het SF450EN CO-alarm heeft in 2010 een prestigieuze GISG (Gas Safety Industry Group) Safety Award voor veiligheidsproduct van het decennium gewonnen. Deze prijs werd gegeven voor het meest effectieve gasveilige product voor publiek of commercieel gebruik. "

en in de living zelf zou ik hem zeker niet hangen, bij de minste ontsnapping van CO zal dat toestel alarm slaan
wat zal betekenen dat je heel vaak alarm gaat hebben voor een kleine concentratie omdat het toestel te dicht bij de kachel of dergelijke hangt

Bewerkt door Kaprice, 19 september 2013 - 15:54.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 19 september 2013 - 15:52

dit kan je misschien wat extra info geven caro :)

Q: Waar moet ik mijn koolmonoxidemelder installeren?

Plaats tenminste één koolmonoxidemelder in de buurt van of in elke afzonderlijke slaapruimte. Voor extra bescherming kunt u een koolmonoxidemelder plaatsen op minstens 5 tot 6 meter afstand van boilers of hittebronnen die brandstof verbruiken. Plaats koolmonoxidemelders ook minstens 3 meter van vochtige ruimtes zoals badkamers en douchecellen vandaan. In een huis met twee verdiepingen installeert u een koolmonoxidemelder op elke verdieping. Als u een kelder heeft, installeer de koolmonoxidemelder dan bovenaan de keldertrap.

Q: Zijn er plaatsen waar ik mijn koolmonoxidemelder niet mag installeren?

Installeer de koolmonoxidemelder NIET in garages en keukens, noch in zeer stoffige, vuile, vochtige of vettige ruimtes. Plaats de melders niet in direct zonlicht of op plaatsen waar extreme temperaturen voorkomen. Dit betekent, niet in kruipruimtes, niet-verbouwde zolderruimtes, niet-geïsoleerde of slecht geïsoleerde plafonds en veranda’s. CO-melders mogen niet worden gehangen op plaatsen die worden bedekt door gordijnen of andere obstructies. Plaats ze niet vlakbij plafond ventilatoren, hitteventilatoren, airco toestellen, verse lucht inlaten of open ramen. Bewegende lucht kan verhinderen dat koolmonoxide de CO-sensoren bereikt.
Q: Hoe hoog moet mijn CO-melder hangen?

U kunt de CO-melder het beste plaatsen op ongeveer 1.5 meter van de vloer zodat u deze gemakkelijk kunt zien. Koolmonoxide is ongeveer even zwaar als lucht en verspreidt zich gelijkmatig door de kamer/het huis. Kies een plek waar de CO-melder schoon blijft, uit de buurt van kinderen en huisdieren. Lees de handleiding voor de specifieke installatievereisten.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 20 september 2013 - 14:11

Erg bedankt :)
Moet nu eens gaan uitpuzzelen waar ik er net eentje ga hangen.