Spring naar inhoud

- - - - -

allergisch aan katten ?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 13 september 2013 - 20:48

Bekijk bericht*bonnie*, op 13 september 2013 - 20:34, zei:

Wat neem je van medicatie ?
Ik kreeg naast mijn antihistamine een neusspray van de neus/keel/oor arts , oorspronkelijk omwille van oorsuizen en poliepen in mijn neus maar dat was blijkbaar ook tegen allergie (omdat die poliepen waarschijnlijk te wijten waar aan mijn allergie) en toen merkte ik dat al mijn klachten aan neus en ogen verdwenen en sindsdien ben ik het blijven gebruiken.

Ik heb ook een neusspray, maar hoe heet die nu weer he. Moet ik gaan kijken. Heeft een groene dop. Ik neem gewoon Aerius. Heb andere -zwaardere - medicatie ook genomen en zijn misschien wel beter tegen mijn allergie, maar mijn lichaam reageerde er niet zo goed op. Voorlopig kan ik enkel tegen Aerius bij dagelijkse inname (van degene die ik geprobeert heb).

Nasonex denk ik.

Eleonora
Eleonora
  • 390 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 13 september 2013 - 21:44

Hoi,

Ik ben ook allergisch aan katten (en honden en huis stof mijt en pollen).
Ik heb zelf 2 katten op mijn appartement en heb eigenlijk niet zoveel last meer.
Als ik een weekend je weg ben geweest en ik kom terug dan reageer ik wel feller qua niezen en snuiten en moeilijkere ademhaling.
Als ik bij iemand anders in contact kom met honden of katten heb ik wel een normale allergische reactie.
Maar ik ben inderdaad gewoon geworden aan mijn eigen katten.
Ik heb wel steeds anti-allergie pilletjes in huis voor als ik te veel last krijg van mijn ademhaling. Ik gebruik cetisandoz.

Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 3.174 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 13 september 2013 - 22:21

Het hangt allemaal af van de mate van je allergie. Bij iedereen ontwikkelt allergie zich anders. Sommige mensen wennen na een tijdje aan hun eigen kat en zijn hier dan immuun aan. Hopelijk is dat bij jou het geval wnat dan moet je dus geen medicatie blijven nemen.
Ikzelf ben ook allergisch, maar bij mij is het door de jaren steeds erger geworden waardoor ik nu heel vaak moet niezen, verstopte neus heb, eczeem krijg, uitslag heb onder mijn ogen en astma heb ontwikkeld.
Ik heb nu ongeveer een jaartje Estivan Lyo als medicatie en dat helpt bij mij wel heel goed. Het werkt ook vrij snel. Ik moet het steeds 's avonds nemen en de dag erop heb ik dan geen last van de allergie in de zin dat ik (bijna) niet moet niezen en veel minder last heb van mijn neus. De eczeem en uitslag onder mijn ogen zijn ook allergiegebonden maar dat is wat ingewikkelder. Daarvoor zou ik cortisonezalf moeten gebruiken, maar cortisone lijkt mij slechter dan de symptomen zelf (heb er niet heel veel last buiten wat jeuk hiervan) dus dat gebruik ik niet.
De astma heb ik ook ontwikkeld door mijn kattenallergie. Deze gaat ook niet weg met alleen pilletjes, maar ik merk wel dat de pilletjes dit verminderen. Verder heb ik ook een puffertje dat ik enkele keren per dag mag gebruiken.
Met die medicatie is het leefbaar. Het is nog soms lastig, maar vooral die astma vond ik echt beangstigend en dat is nu toch wel onder controle te houden waar ik heel blij mee ben.
In de toekomst na Rakker denk ik dan ook dat ik een Siberische kat neem, omdat zij de stof waar de meeste mensen allergisch aan zijn veel minder aanmaken. Ik ben ook gaan testen bij een cattery met Siberen en tussen de 20 Siberen had ik gewoon geen last van allergie. Ik ben nog steeds bang dat op een gegeven moment mijn allergie nog verergert en dat de medicatie niet genoeg zal zijn. Vandaar dat ik in de toekomst dus zekerder wil zijn dat ik daar geen last mee ga hebben en dat ik na Rakker alleen nog Sibeertjes zal nemen.

Als ik jouw post lees, denk ik niet dat je zoveel last van je allergie zult hebben omdat je er bij de vorige kat niet echt last van had. Er is een grote kans volgens mij dat je dan ook tegen deze kat wel immuun zult worden.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 14 september 2013 - 08:13

Bekijk berichtSyntara, op 13 september 2013 - 22:21, zei:

Het hangt allemaal af van de mate van je allergie. Bij iedereen ontwikkelt allergie zich anders. Sommige mensen wennen na een tijdje aan hun eigen kat en zijn hier dan immuun aan. Hopelijk is dat bij jou het geval wnat dan moet je dus geen medicatie blijven nemen.
Ikzelf ben ook allergisch, maar bij mij is het door de jaren steeds erger geworden waardoor ik nu heel vaak moet niezen, verstopte neus heb, eczeem krijg, uitslag heb onder mijn ogen en astma heb ontwikkeld.
Ik heb nu ongeveer een jaartje Estivan Lyo als medicatie en dat helpt bij mij wel heel goed. Het werkt ook vrij snel. Ik moet het steeds 's avonds nemen en de dag erop heb ik dan geen last van de allergie in de zin dat ik (bijna) niet moet niezen en veel minder last heb van mijn neus. De eczeem en uitslag onder mijn ogen zijn ook allergiegebonden maar dat is wat ingewikkelder. Daarvoor zou ik cortisonezalf moeten gebruiken, maar cortisone lijkt mij slechter dan de symptomen zelf (heb er niet heel veel last buiten wat jeuk hiervan) dus dat gebruik ik niet.
De astma heb ik ook ontwikkeld door mijn kattenallergie. Deze gaat ook niet weg met alleen pilletjes, maar ik merk wel dat de pilletjes dit verminderen. Verder heb ik ook een puffertje dat ik enkele keren per dag mag gebruiken.
Met die medicatie is het leefbaar. Het is nog soms lastig, maar vooral die astma vond ik echt beangstigend en dat is nu toch wel onder controle te houden waar ik heel blij mee ben.
In de toekomst na Rakker denk ik dan ook dat ik een Siberische kat neem, omdat zij de stof waar de meeste mensen allergisch aan zijn veel minder aanmaken. Ik ben ook gaan testen bij een cattery met Siberen en tussen de 20 Siberen had ik gewoon geen last van allergie. Ik ben nog steeds bang dat op een gegeven moment mijn allergie nog verergert en dat de medicatie niet genoeg zal zijn. Vandaar dat ik in de toekomst dus zekerder wil zijn dat ik daar geen last mee ga hebben en dat ik na Rakker alleen nog Sibeertjes zal nemen.

Als ik jouw post lees, denk ik niet dat je zoveel last van je allergie zult hebben omdat je er bij de vorige kat niet echt last van had. Er is een grote kans volgens mij dat je dan ook tegen deze kat wel immuun zult worden.

Awel, daar heb ik wel schrik voor eerlijk gezegd. Ik ben me gaan laten onderzoeken omdat ik 'zandkorrels' in mijn ogen kreeg van de kattenallergie (overigens ook allergisch aan huisstofmijt, grassen en nog van een soort bomen. Vroeger noppes aan allergie, nu veel te veel....). Dokter heeft me ook gewaarschuwd dat ik astma zal ontwikkelen als ik in aanraking blijf komen met katjes. Langs de ene kant moet je wel aan je gezondheid denken, maar ik kan/wil mijn schatjes echt niet wegdoen hoor!

Syntara
Syntara
  • 3.174 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 14 september 2013 - 10:45

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 14 september 2013 - 08:13, zei:

Awel, daar heb ik wel schrik voor eerlijk gezegd. Ik ben me gaan laten onderzoeken omdat ik 'zandkorrels' in mijn ogen kreeg van de kattenallergie (overigens ook allergisch aan huisstofmijt, grassen en nog van een soort bomen. Vroeger noppes aan allergie, nu veel te veel....). Dokter heeft me ook gewaarschuwd dat ik astma zal ontwikkelen als ik in aanraking blijf komen met katjes. Langs de ene kant moet je wel aan je gezondheid denken, maar ik kan/wil mijn schatjes echt niet wegdoen hoor!
Ja dat is het moeilijke altijd. Ik had ook als kind geen last van allergie. Ik heb Rakker vanaf mijn 12 jaar en pas op mijn 17 begon ik opeens allergisch aan haar te worden.Vanaf toen kreeg ik ook meer last van allergie aan bomen, planten, huisstofmijt, konijnen. Vroeger had ik nergens last van. In het begin was mijn allergie aan Rakker ook alleen wat meer snotteren, alsof ik een verkoudheid had, maar door steeds aan haar blootgesteld te blijven worden, is dat steeds erger geworden. Dus nu ben ik wel heel bang dat het erger blijft worden tot op een punt waar het gewoon niet meer doenbaar is. Bovendien heb ik nu ook bij andere dingen, zoals sporten last van astma terwijl ik dat vroeger totaal niet had. Dat is allemaal gekomen door blijven blootgesteld worden aan katten.
Vandaar dat ik dus na Rakker alleen Sibeertjes wil. Dan moet ik geen medicatie nemen en heb ik ook geen schrik dat mijn allergie erger wordt. Ik vind Siberen dan ook nog wel een erg leuk ras. Maar bvb mijn droomkat, een Somali'tje zal hier nooit in huis komen om die reden. En ook zou ik anders een asielkatje nemen omdat die mij meestal het meest aanspreken, maar ook dat zal ik nooit nog in huis halen omdat ik te bang ben dat ik hen hun hele leven niet kan houden.

tillyh
tillyh
  • 10 berichten

#21 Geplaatst 14 september 2013 - 11:21

Ik dacht dat een kattenallergie bij alle katten hetzelfde was ? Dus er is een verschil in de rassen ? Ik had ergens gelezen dat het te maken had met een "proteine" dat ze aanmaken en in het speeksel zit ? Dus lang-of korthaar speelt hier dan toch geen rol.
'k heb deze morgen gestofzuigd met een sjaal over neus en mond en we hebben ook een luchtzuiveraar staan in de living. Samen met de Aerius hoop ik dat het nu toch zal beteren.  Het kitten wegdoen is in elk geval geen optie bij ons !j. Even afwachten nu !

Syntara
Syntara
  • 3.174 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 14 september 2013 - 13:12

Bekijk berichttillyh, op 14 september 2013 - 11:21, zei:

Ik dacht dat een kattenallergie bij alle katten hetzelfde was ? Dus er is een verschil in de rassen ? Ik had ergens gelezen dat het te maken had met een "proteine" dat ze aanmaken en in het speeksel zit ? Dus lang-of korthaar speelt hier dan toch geen rol.
'k heb deze morgen gestofzuigd met een sjaal over neus en mond en we hebben ook een luchtzuiveraar staan in de living. Samen met de Aerius hoop ik dat het nu toch zal beteren.  Het kitten wegdoen is in elk geval geen optie bij ons !j. Even afwachten nu !

Neen, vachtlengte maakt geen verschil. De meeste mensen zijn inderdaad allergisch aan een proteïne in het speeksel, de fel-d1 proteïne. Htk-katten zouden deze proteïne het meest aanmaken. Raskatten zouden deze proteïne gemiddeld al veel minder aanmaken dan htk's, maar nog steeds veel. Siberen zouden deze proteïne het minst aanmaken van alle rassen en ook Blauwe Russen zouden de proteïne veel minder aanmaken dan de meeste rassen. Je moet hier wel mee opletten, want er zijn ook mensen die allergisch zijn aan de haren of aan een andere stof. Dus niet voor iedereen met allergie helpt het om een Sibeer te nemen. Je kan daarom bij een cattery met Siberen testen of je daaraan ook allergisch bent of niet. Ook ongecastreerde katers zouden door de hormonen meer fel-d1 aanmaken, wanneer ze gecastreerd zijn, maken ze dit terug minder aan.
Hier vind je duidelijkere en uitgebreidere info over dat proteïne en de Sibeer: http://www.siberisch...fo/Allergie.htm
Fijn dat jullie het kitten sowieso niet wegdoen! :)