Spring naar inhoud

- - - - -

Wel of niet kammen?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#1 Geplaatst 14 september 2013 - 12:22

Ik las dit een maand terug en zou graag jullie mening hierover hebben.
Dit stond in de Majasteit van augustus/september.

Jet Bijen is docent vakopleiding honden en katten trimmen.
Ze heeft boeken geschreven die trimopleidingen in verschillende landen gebruiken als vakliteratuur.
Jet heeft een trimsalon waar ze katten met vachtproblemen helpt met een speciale methode die de vacht niet beschadigt.
Daarnaast is ze paraveterinair (dierenartsassistente).
We vragen haar hoe de kattenvacht is opgebouwd en hoe we onze kat het best kunnen helpen met het onderhoud ervan.

De kattenvacht
De kattenvacht bestaat uit 2 verschillende soorten haren: primaire haren en wolharen. "Primaire haren zijn langer en harder". Verteld Jet.
"Ze zitten goed vast in het haarzakje en laten niet zomaar los. Ze zijn omgeven door kortere, zachtere haartjes; de wolharen.
Daar zijn er dus veel meer van.
Die bevinden zich aan de ran van het haarzakje en zitten veel minder stevig vast.
Ze zijn als het ware gemaakt om los te laten.
Katten jagen van nature in korte begroeiing zoals struikgewassen, soms met scherpe doornen en stekels.
Doordat de wolharen zo gemakkelijk loslaten  dienen ze als beschermig."
De primaire haren kunnen overgens ook loslaten, maar dan bij stress.
"Bijvoorbeeld bij de dierenarts kunnen ze met honderden tegelijk uitvallen. Daarom zie je soms na de controle van je kat hele plukken haar op de onderzoekstafel liggen."

De ruiperiode
Als de dagen lengen begint de schrik van veel katten bezitters: de rui.
"Onder invloed van het daglicht ontwikkelen er zich nieuwe haren en vallen de oude uit. Eerst krijg je de wolrui," verteld Jet.
"Na vier à zes weken zijn alle wolharen vervangen en is er ongeveer een maand rust. Daarna volgt de rui van de primaire haren. Die duurt bijna de hele zomer. Dus niet slechts een paar weken." Vaak wordt gedacht dat katten 2 maal per jaar ruien. Dat klopt niet het gebeurt maar één maal per jaar. "De wolrui is veel explosiever dan de rui van de primaire haren," vervolgt Jet. "Aangezien de kat zelf veel onderwol oplikt tijdens het wassen heb je er als eigenaar echter niet zoveel last van. Als je tenminste de haarballen niet meerekend! De rui van de primaire haren is voor eigenaren vaak lastiger. Deze haren haken niet in elkaar als wolharen, maar storten eenvoudigweg uit het haarzakje en gaan als stuiterend door de omgeving. Katten likken ze leiver niet op, omdat ze stijf zijn en in het zachte weefsel van de huig en de keel prikken, wat tot kokhalzen kan leiden."

Kammen: hoe meer, hoe erger
Zodra de wolrui begint, beginnne katteneigenaren (extra) te kammen of te borstelen.
Om van die ellendige haren af te komen die overal aan, op en inzitten, om hun dier een handje te helpen, en vaak ook omdat ze het zo fijn vinden.
Sommige katten zijn er verzot op! Hoemeer wordt weggekamd, hoe beter, deken veel eigenaren. In werkelijkheid is dit niet zo. Integendeel.
Jet: " Door te kammer verstoor je het evenwicht in de vacht. Je trekt veel haren los, vooral wolharen, die immers  gemaakt zijn om los te laten.
Na vier weken is zo'n wolhaar weer aangegroeid. Blijf je kammen, dan trek je ook de nieuwe haren weer los, want een kam ziet geen verschil tussen 'bijna uitvallers' en 'jonge nieuwkomers'. Zo komt de vacht in een soort eeuwige rui terecht die je ongewild zelf creeërr. Op deze manier kunnen er trouwens ook extra veel haarballen ontstaan!"

Verkeerde ordening haren
Mensen deken nogal eens dat kammen een aanvulling vormt op het vachtonderhoud dat de kat zelf verricht. Ok dat is niet zo.
" Als een een kat zich wast neemt hij met zijn ruwe tong alleen wolharen die al loszaten mee. Hij trekt ze dus niet los. Bovendien brengt hij met zijn tong ene bepaalde structuur aan de garen. Kammen is juist een vertoring van die structuur de haren komen verkeerd te liggen." Alsof dat nog niet genoeg is raakt de vacht er bovendien totaal ontregeld van. Het natuurlijke evenwicht tussen zwetkliertjes, talg en haren wordt verstoord, wat de kams op klitvorming groter maakt.

Bezigheid
Tot slot is kammen ook gedragsmatig gezien niet aan te raden. Vooral als het dieren betreft die binnenleve en niet veel te doen hebben. "Het vachtonderhoud eemt dagelijks ongeveer drie uur in beslag. Laat dat uw kat dus vooral zelf doen!," Adviseert Jet. "Zo'n dier dat binnen leefr kan al niet jagen. Als je hem ook zijn vachtonderhoud ontneemt, wat blijft er dan nog over?"

Uitdaging: de niet-kamtest
Wilt u de proef op de som nemen met deze nieuwe informatie? Heeft u een gezonde gelukkig kat die dus zijn vachtonderhoud echt wel zelf kan verzorgen?
Doe dan eens de niet-kamstest! Deze werkt heel eenvoudig. Doe zes weken -Zolang duur de cyclus van de wolharen- niets aan de vacht en kijknaar het resultaat. Een andere optie: kam zes weken lang één kant van de kat wel, en de andere kant niet. Kijk dan naar het verschil.
Jet weet bijna zeker dat je versteld zult staan van het resultaat. "Op hun buik hebben katten een heel andere verhouding tussen primaire haren en wolharen, omdat ze via hun buik het meeste warmte verliezen. Vaak kammen eigenaren de buik van de kat niet of veel miner en verhaart hij daar juist (veel) minder. Dat zegt ook al genoeg.
Ook de pootjes en de voetjes worden meestal niet gekamt; die verharen dan ook niet of nauwlijks. En het derde 'bewijs'dat kammen niet beter is: ik ben verboden aan een asiel. En de gezonde verwilderdere katten of zwerfkatten die daar binnenkomen, heben vaak een prima vacht en vergaren niet continu. Omdat ze niet gekamt worden!'
Hoewel een beschadigde vacht ongeveer een half jaar nodig heeft om volledig te herstellen geeft zew weken niet kammen al resultaat."

Wanneer hulp nodig?
Uiteraard zijn er ook dieren die hun vachtonderhoud niet helemaal zelf kunnen regelen.
Tijdelijk of permanent. Dit geld voor katten die...
-Te dik zijn. Jet: 'Ik heb dan niet over een  beetje overgewicht maar over echte dikkerds die bijvoorbeeld niet meer met hun tong bij hun staartwortel, rus en schouders kunnen komen.'
-Pijn in of aan de bek hebben, door bijvoorbeeld gebitsproblemen, niesziekte, een tumor of verstopte neus.
-Gehandicapt zijn en/of pijn hebben.
-Artrose hebben, een pijnlijke ziekte waar veel katten boven de tien jaar aan lijden.
-Zich te weinig wassen door een depressie (wijvoorbeeld ten gevalge van rouw) of gebrek aan daglicht.
" Als u ziet dat uw kat niet bij een bepaalde plek kan komen, neem dan het vachtonderhoud niet zomaar over," adviseerd Jet.
ga eerst naar de dierenarts en laat onderzoeken hioe het komt, zodat daar wat aan gedaan kan worden. Ik wijs er graag op dat oudere katten zichzelf in beginsel helemaal moeten kunnen wassen!"

Wat nu?
Pas wals een kat om wat voor reden dan ook zijn vacht niet goed kan onderhouden, wordt het tijd hem een handje te helpen.
Jet: "Er bestaan instrumenten dat de werking van de kattentong nabootst. Wat het dichtst in de buurt komt is dagelijks zachtjes aaien met een vochtig washandje of microveseldoekje. Veel katten vinden dat overgens heerlijk, net als gekamt worden.
haren die loszitten blijven aan het washandje of doekje zitten. Daarnaast dien je dagelijks voorzichtig met je handen door de vacht te gaan om te voelen of er klitten ontstaan. Als je een klit voelt, kam je alléén de klit weg. Doe dat voorzichtig met ene lichte druk die vergelikbaar is met die van een kattentong.
gebruik maar  twee à drie tandjes van een grove kam. liefst zonder handvat, daarmee zet je vanzelf minder druk. "Grote klitten wegknippen is niet aan te bevelen omdat de dunne soepele kattenhuid vaak al in de klit is getrokken en je dus makkelijk in de huid knipt.

En (half)langharen dan?
Hoe zit het met (half)langharen?
Moet je die ook niet dagelijks kammen? Jet: "Nee! Ook voor hen geldt: voel dagelijks of er klitten onstaan. Zo ja, maak deze dan voorzichtig los op de manier die ik net beschreef. "Sommige (half)langhaarkatten gaan geregeld naar trimmers die ze plukken en ontwollen. Ook dit raad Jet af. " Met plukken of ontwollen beschadig je de vacht rigoreus, raakt het huidmulieu ontregeld nn creeërn je de eeuwige reu. Net als met kammen.

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#2 Geplaatst 14 september 2013 - 12:56

inderdaad, dat is wat ik als trimmer ook geleerd heb. ik kam mijn katjes enkel de dag van show en als er een klit is natuurlijk.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 14 september 2013 - 13:03

Ik kam de katten ook zelden eigenlijk. Gewoon elke dag of om de dag met de stofzuiger eens door het huis. Het haar dat hier rond dwarrelt is vooral haar dat vrij komt tijdens hun vechtspelletjes of als ze wild rond rennen.

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#4 Geplaatst 24 september 2013 - 08:35

Ik kwam nu in het zondagskrantje ook een artikel dat kammen wel zeker meot zelf kortharen moet je wekelijks lopen kammen...

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 24 september 2013 - 08:48

ik volg zerkaantje... enkel voor show en als er klitten inzitten die er uit halen...
heb 4 langharen en die hebben zelden klitten in hun vacht.
natuurlijk willen de producenten van kammen en borstels en zo ons laten geloven dat we dan slechte eigenaars zijn... hun winkel moet ook draaien natuurlijk.

Denk dat het enkel bij een Pers echt nodig is om die dagelijks te kammen om dat die hun vacht gewoon vervilt anders

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 24 september 2013 - 09:51

Ik kam de katjes eigenlijk ook nooit. Zijn wel gewoon kortharigen.

Enkel als ze echt in de rui zitten dan ga ik er eens over met een zeemvel, zodat door de statische elektriciteit al veel haren daaraan blijven plakken en ik iets minder werk heb met stofzuigen.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 24 september 2013 - 10:05

Nogal algemeen hé. Als ik mijn perzen 6 weken niet kam zouden ze er schoon uitzien. ;)
Het is wel zo dat iedere vacht anders is. Ik heb hier poezen die ik best dagelijks kam en andere hoeven in principe niet dagelijks gekamd/geborsteld te worden. En vachten in de zomer en in de winter is ook een verschil.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#8 Geplaatst 24 september 2013 - 10:09

hier krijgen ze allemaal geregeld een kambeurt. Ik heb ze het allemaal van kleins af aan gewoon gemaakt, zodat ze dit toelaten indien nodig.
Nu genieten ze der echt van (behalve de buikjes en bij Jos zijn 'broekske') en er komen toch altijd wat haren mee die dus niet in mijn huis beginnen ronddwarrelen ;)

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 24 september 2013 - 11:16

Sommige rassen zoals Perzen moet je kammen, ik dacht dat hun vacht anders zelfs mat wordt (buiten de hopen klitten...)
Bij anderen is het geen must om die regelmatig te kammen, hoewel...
Ik heb 5 HTK's en twee ervan hebben nog wat Chartreux in zich (oma-poes was een Chartreux). Die hebben wel een hele dikke ondervacht en hebben er deugd van als ik hun tijdens de zomer af en toe borstel.
Mijn Snoetje* was een HTK met niets geen raskat als voorouder en een korte doodnormale HTK-vacht, maar in de zomer moest ik haar ook helpen borstelen. Ze heeft een paar keer een maagontsteking gehad door haarballen die bleven zitten (tot ik haar Hills Hairball control begon te geven) en waste zich dan veel minder tijdens de rui. Met af en toe een borstelbeurt was ze er veel beter aan toe.

Bij mijn HTK's waar het in feite niet nodig is, gebruik ik zelden de slicker maar eerder een noppenhandschoen of de Kong massageborstel, maar da's meer massage / verwennerij en heeft weinig of niets te maken met borstelen. Ze genieten er gewoon enorm van :)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
  • 15 katten

#10 Geplaatst 24 september 2013 - 11:30

Hier ook zoals bij Elixeryen, ik mag er niet aan denken onze perzen 6 weken niet te kammen. zelfs onze Exotics kunnen niet zolang zonder een kambeurt.
Ze hebben dan ook wel een dikkere ondervacht dan andere poezen.

De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#11 Geplaatst 24 september 2013 - 11:44

Ik heb dit niet geschreven hé, ik heb het overgetyped van de Majasteit omdat ik andere katteneigenaars hun mening hier over wou.
Ik zat ook te denken aan Perzen persoonlijk...
Ik zie wel dat ik mijn langharen niet moet kammen, 1 keer per jaar heeft Milow eens een klitje en dat kam ik er dan voorzichtig uit maar verder kam ik niet.
In het zondagskrantje was het niet van een kammen verkoper of derelijke ik weet niet goed wat die man is.. :p

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#12 Geplaatst 24 september 2013 - 12:57

Lilly kam ik nooit, ze krijgt geen kllitten en haar vacht is altijd mooi dus wat is het nut dan? Joe heeft een heel dicht op elkaar staande vacht, die kom ik heel af en toe maar niet vaak en nooit lang.

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 25 september 2013 - 12:46

Hier borstel ik er maar eentje. En dat maximum drie keer per jaar. Als het al zoveel is.

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#14 Geplaatst 30 september 2013 - 23:08

Bekijk berichtFreggel, op 24 september 2013 - 09:51, zei:

Ik kam de katjes eigenlijk ook nooit. Zijn wel gewoon kortharigen.

Enkel als ze echt in de rui zitten dan ga ik er eens over met een zeemvel, zodat door de statische elektriciteit al veel haren daaraan blijven plakken en ik iets minder werk heb met stofzuigen.

Met een zeemvel?   Interessant.   Dat heb ik nu nog nooit gehoord, ik zal dat ook eens proberen. :)  Ik kam onze katten ook heel zelden.