Spring naar inhoud

- - - - -

Gaan samenwonen met huisgenoot => poes gaat naast de bak

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
FlyingVorstin
FlyingVorstin
  • 130 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 september 2013 - 15:55

Hoi iedereen!

Long time no see, huh? ;)

Ik ben sinds vorige week verhuisd naar een huis met een keitoffe huisgenote er in. Sinds gisteren zijn mijn drie poezen hier ook.

Joy (de keitoffe huisgenote) heeft ook een poes: Marilou. Heel leuk en speels beest en grappig genoeg exact even oud als mijn twee jongste dames (van april 2012).

Sinds een paar weken heeft Marilou wat probleempjes met "de grote boodschap". Eerst had ze wat diarree, die ze niet in de kattenbak ging droppen, maar dat vonden we nog wel begrijpelijk. Joy is met haar naar de dierenarts gegaan en na een paar dagen was ze weer de oude en zagen de drollen er weer normaal uit.

Helaas gaat ze nog steeds naast de bak. We denken dat de verandering er wel mee te maken kan hebben, door alle dozen die ik meeneem, mijn aanwezigheid, ...

Situatieschets:
Het huis heeft een gelijkvloers, eerste en tweede verdieping. Beneden is living, eetruimte, keuken, hal, soort van achterbouw met bergruimte en wasplaats en zo. Op de eerste verdieping: badkamer, mijn slaapkamer en mijn living. Tweede verdieping: kamers van Joy.
De kelder en de tuin zijn niet toegankelijk voor de poezen.

Mijn bedoeling is om mijn drie schatjes in mijn living "op te sluiten" tot ze een beetje gesetteld zijn. Ik heb daar ook mijn bed (voorlopig, tot de slaapkamer geverfd is e.d.) omdat ik niet wil dat ze helemaal alleen in dat vreemde nieuwe huis zijn met al die vreemde nieuwe geuren. Ik heb hun matjes en kussentjes enz. wel gewoon meegenomen, dus niet alles ruikt compleet onbekend, maar verhuizen is toch altijd wat stressy.

Marilou komt overal in huis, behalve mijn slaapkamer en living. (En ik denk ook niet in de kamers van Joy.)

Hebben jullie tips om het voor haar ook zo makkelijk mogelijk te maken?
Tips om te zorgen dat ze terug in de bak gaat in plaats van er voor/in de kamer ernaast?

Nog bijkomende info nodig? Shoot & I'll answer! 8)

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 14 september 2013 - 16:08

Vaak is het naast de bak gaan een medisch probleem, dus dat moet goed onderzocht worden. Aangezien ze heel recent bij de DA is geweest, denk ik wel dat deze alles goed heeft onderzocht. Misschien helpt het al om enkele kattenbakken er bij te zetten op verschillende plaatsen, niet langs elkaar want dan is dat 1 kattenbak voor hen. Sommige katten willen niet op een bak gaan waar andere katten in geweest zijn of doen enkel plasjes in de ene en kakjes in de andere. Ik zou er zeker eentje zetten op de plaatsen waar ze nu haar kakje op de vloer deponeert. Misschien kan je een Feliway verdamper insteken ? Ik weet niet of dit nu nog kan helpen, meestal wordt dit al op voorhand ingestoken.... daar kunnen anderen je wel wat meer over vertellen. Verder kan ik niet zo direct iets bedenken.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 14 september 2013 - 16:42

Ik zou ook zeker zorgen dat er genoeg kattenbakken zijn. Ook een feliway verdamper proberen.

Anders proberen de kat te lokken naar haar bakje met valeriaan (maar dat stinkt wel) ofwel kattenkruid (gedroogd of in spray) . Dat lokt een kat wel.. maar of ze daarmee terug naar haar bakje zal gaan? dat weet ik niet.

in ieder geval veel succes met de beestje
En als we ander nog met iets kunnen helpen (of toch proberen) ?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 14 september 2013 - 21:57

Oppassen met feliway verdampers heb er al twee gehad die doorbranden met bijna vuur tot gevolg je kan dan beter de spray gebruiken. Mss een bak bijzetten op een andere plaats, ze voelt haar mss niet op haar gemak genoeg op kaka op de bak te doen, stress is dikwijls de oorzaak.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#5 Geplaatst 14 september 2013 - 22:04

Misschien deed het pijn van op de kattenbak te gaan toen ze wat last had met haar darmpjes? En dat ze nu de kattenbak met iets negatief associeert?
Anders zou ik idd ook proberen van meerdere kattenbakken te zetten.