Spring naar inhoud

- - - - -

Wanneer gaan we te ver

• Log in om te reageren
Geen reactie op dit onderwerp
Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 september 2013 - 18:10

Ik ben momenteel op Animal Planet naar Pandamonium aan het zien en ik begin me echt wel vragen te stellen bij dit soort praktijken.

Voor zij die het programma niet kennen, het is een docu-reeks over het chineese kweekprogramma om de panda's te redden.

Ik kan best wel begrijpen dat men alles wil doen om dit prachtdier te redden maar op deze manier vind ik het echt niet kunnen.

De panda's worden allemaal in heel kleine kooien gehouden en de vrouwtjes moeten jaarlijks nesten krijgen, want er moeten jaarlijks zeker 15 jongen geboren worden. Bij de geboortes van tweelingen wordt 1 jong weggenomen omdat je moeder dit hoogst waarschijnlijk zal doden want in de natuur kan ze geen 2 jongen grootbrengen en dan op regelmatige tijdstippen worden de jongen gewisseld zodat de moeder toch een beetje beide jongen grootbrengt. Het ander jong wordt dan door de verzorgers gevoed en warm gehouden.

In de natuur blijven de jongen ook ongeveer 18-maanden bij de moeder, hier worden ze op 6 maand al weggehaald want dan kan de moeder een maand later terug loops worden en weer voor een nieuwe nest zorgen.

Ze spreken ook altijd maar van dat ze de panda's terug willen gaan uitzetten maar de panda's hebben veel te veel contact met mensen tijdens het opgroeien en zijn veel te tam. De verzorgers lopen en spelen bijna constant met de jonge panda's. En 1 panda die ze in 2006 hadden uitgezet heeft maar enkele maanden nog geleefd omdat hij de wilde panda's niet aankon.

Is dit echt de manier om de soort te redden? Is het dat allemaal wel waard?
Ik vind dit echt helemaal verkeerd

Sorry, maar ik moest dit toch even kwijt

Bewerkt door Auryn, 18 september 2013 - 18:10.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein