Spring naar inhoud

- - - - -

Nya

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#1 Geplaatst 19 september 2013 - 21:10

Nya is de kat die bij mijn vader woont. Ze heeft ook een lang achtergrondverhaal. We vonden haar iets langer dan 3 jaar geleden in onze tuin met 4 kittens. Omwille van ons hondje dat nogal een fel karakter (helemaal niet agressief, maar wel heel speels en nieuwsgierig) heeft, besloten we dat we de kittens niet in huis konden halen. Het zou voor een wilde moederpoes die bang is van mensen en van katten te veel stress zijn om ineens bij ons binnen te komen. Bovendien konden we de moederpoes totaal niet vangen omdat ze heel bang was. Dus vroegen we aan zwerfkat in nood of zij konden helpen. Zij stelden enkele vragen en besloten dat we de kittens bij de moeder moesten weghalen. Ik vond zelf dat de kittens nog wel heel klein waren om weg te halen, maar we deden dus maar wat ze gezegd hadden en brachten de kittens naar een opvanggezin. Het was ontzettend zielig omdat de moederpoes gewoon overal zocht en duidelijk helemaal in paniek was dat haar kittens weg waren.

Op dat moment besloten we dat ze bij ons mocht blijven, in onze tuin (want we dachten dat ze niet echt tam te krijgen zou zijn en dus gelukkiger als buitenkat). Wonder boven wonder konden we haar in een vervoersmandje lokken waar de geur van haar kittens nog aanhing en dus brachten we haar naar de dierenarts om haar te laten steriliseren. Op het moment dat ze bij de dierenarts was, kregen we opeens telefoon van het opvanggezin dat de kittens nog te klein waren en dat we moederpoes moesten brengen. We vertelden dat de moeder bij de DA was en dat we haar na haar sterilisatie zouden brengen. We vertelden ook over ons plan om de moeder zelf te houden zodat ze weer naar haar vertrouwde omgeving kon na het grootbrengen van de kittens. Dat was allemaal in orde. We brachten de moeder naar daar en we werden per mail op de hoogte gehouden van de kittens en van moederpoes.

Tot ik opeens op de site van zwerfkat in nood ook Nya ter adoptie zag staan, niet alleen haar kittens. Ik was ervan overtuigd dat het een misverstand was, dus ik mailde met de mensen van zwerfkat, maar blijkbaar vond de dame van het opvanggezin ons niet meer geschikt als baasjes. Omdat Nya hier een buitenkat zou worden terwijl ze het eigenlijk goed deed binnen in huis. Nu mocht Nya van ons ook gerust binnen, maar we wisten gewoon niet dat dat zou lukken met haar omdat ze echt heel wild was, maar het opvanggezin had niets gezegd over dat Nya beter een binnen-en buitenkat zou zijn. Dus dat had ze gewoon maar beslist zonder ons dat te laten weten. Ook zouden we een gevaarlijke hond (foto hieronder van Nya en ons hondje) in huis hebben wat gevaarlijk zou zijn voor de kat.

Na lang over en weer mailen (en ondertussen waren de katjes ook al naar een nieuw opvanggezin overgebracht) konden we de mensen van zwerfkat toch overhalen dat Nya het hier wel goed zou hebben bij ons. Maar aangezien we haar eerst in opvang hadden gebracht en daarna toch terug wilden, moesten we de volledige adoptieprijs betalen. Op zich hadden we daar niet echt problemen (normaal zouden we daar helemaal geen problemen mee hebben, maar na alles wat er gebeurd was toch al wel wat meer) mee, maar we hadden natuurlijk al wel van bij het begin gezegd dat we haar bij het opvanggezin lieten voor de kittens en dat we haar zelf wel wilden houden. En we hadden ook haar sterilisatie zelf betaald. Gelukkig mochten we haar dan wel adopteren voor de prijs van een ongesteriliseerd kitten (wat dan iets van een 30 euro minder was denk ik). Maar wij waren wel vooral blij dat ze toch naar ons mocht komen :)

Met ons hondje ging het eigenlijk snel redelijk goed. Nya was wel wat bang van ons hondje terwijl zij nieuwsgierig was naar Nya. Maar na enkele meppen van Nya besefte ons hondje ook dat ze beter wat uit de buurt kon blijven. En zo leerden ze al snel ven elkaar een beetje uit de weg te gaan, maar niets naar elkaar te doen. Op dit moment zijn ze nog steeds geen echte vriendjes, maar ze kunnen wel gewoon samen in de zetel liggen of gewoon naast elkaar staan of lopen. Ons hondje probeert nog steeds soms Nya likjes te geven en Nya laat dit heel af en toe doen en anders stapt ze gewoon weg zonder meppen te geven. Alles gaat dus prima.

In het begin toen Nya bij ons was, was ze van alles en iedereen bang. Ze zat achter de kast en kwam daar niet achteruit behalve als iedereen weg was. Na een tijdje kwam ze wel af en toe wat dichter maar bij de minste beweging schoot ze weer weg. En zo is ze helemaal geëvolueerd tot een katje dat zelf om knuffels komt vragen en de laatste tijd zelfs graag op schoot komt liggen.

Nog even ter verduidelijking: dit is absoluut niet om zwerkat in nood zwart te maken ofzo. We hebben daarvoor nog al eens kittens gevonden en toen hebben ze ons heel goed geholpen. Dit keer eigenlijk ook, alleen waren er dus een aantal misverstanden. De enige die we iets kwalijk nemen, is het gastgezin waar Nya eerst verbleef omdat zij gewoon achter onze rug beslist hebben dat Nya niet naar ons kon komen en dat ze ook heel wat dingen die we gezegd hadden verdraaid hebben om daarvoor te zorgen, terwijl ze in ons gezicht vriendelijk mails bleef sturen over hoe het met haar ging. Dus dat nemen we haar kwalijk. Maar de andere mensen van zwerfkat hebben gewoon steeds vriendelijk gereageerd en geprobeerd de situatie op te lossen.
Maar de reden dat ik dit verhaal vertel is eigenlijk gewoon om duidelijk te maken hoeveel moeite we hebben moeten doen om Nya bij ons te hebben. Maar ze is het helemaal waard.

Bijgevoegde thumbnails

• 2013-03-31 16b.jpg
  • DSC_0021.JPG
  • DSC_0023.JPG

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 19 september 2013 - 21:49

Wat een mooie poes en ze heeft echt een gouden nestje gevonden! Jammer voor jullie dat het zo'n hindernissenparcours was.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 19 september 2013 - 21:58

Amai, wat een verhaal.
Toch triest dat dit kan gebeuren, terwijl zoveel katjes op zoek zijn naar een goede thuis !!! Je wilt er dan alles voor doen en dan beslist zo'n dom mens zomaar op haar eentje dat jullie niet geschikt zouden zijn...
En dan toch nog adoptiegeld moeten betalen... Ik begrijp dat toch allemaal niet zo goed. Is het dan zo'n grote commercie en concurrentie om katjes te plaatsen??? Is het geld belangrijker dan het welzijn van het katje?

Toch goed dat ze uiteindelijk terug bij jullie is kunnen komen en er zo te zien gelukkig is. :flower:

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#4 Geplaatst 19 september 2013 - 22:15

Bekijk berichtJoske123, op 19 september 2013 - 21:58, zei:

Amai, wat een verhaal.
Toch triest dat dit kan gebeuren, terwijl zoveel katjes op zoek zijn naar een goede thuis !!! Je wilt er dan alles voor doen en dan beslist zo'n dom mens zomaar op haar eentje dat jullie niet geschikt zouden zijn...
En dan toch nog adoptiegeld moeten betalen... Ik begrijp dat toch allemaal niet zo goed. Is het dan zo'n grote commercie en concurrentie om katjes te plaatsen??? Is het geld belangrijker dan het welzijn van het katje?

Ja idd, is allemaal wel slecht gelopen.
Dat adoptiegeld kan ik nog wel berijpen omdat het normaal gebruikt wordt om tegen te gaan dat mensen hun eigen kat met een oepsnestje binnen brengen en dan de kat weer willen adopteren. En de opvang moet natuurlijk ook ergens geld halen. Maar in ons geval was dat niet door een oepsnestjel en vonden we het gewoon extra lastig na alles wat er gebeurd was. Omdat het overkwam alsof we een kat moesten adopteren terwijl we haar gewoon vanaf het begin wilden houden.
Als alles gewoon goed verlopen was, waren we zelfs van plan om geld te doneren omdat ze de katjes zo goed geholpen hadden. Maar na alle problemen hadden we daar natuurlijk geen zin meer in.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 20 september 2013 - 14:54

Bekijk berichtSyntara, op 19 september 2013 - 22:15, zei:

Ja idd, is allemaal wel slecht gelopen.
Dat adoptiegeld kan ik nog wel berijpen omdat het normaal gebruikt wordt om tegen te gaan dat mensen hun eigen kat met een oepsnestje binnen brengen en dan de kat weer willen adopteren. En de opvang moet natuurlijk ook ergens geld halen. Maar in ons geval was dat niet door een oepsnestjel en vonden we het gewoon extra lastig na alles wat er gebeurd was. Omdat het overkwam alsof we een kat moesten adopteren terwijl we haar gewoon vanaf het begin wilden houden.
Als alles gewoon goed verlopen was, waren we zelfs van plan om geld te doneren omdat ze de katjes zo goed geholpen hadden. Maar na alle problemen hadden we daar natuurlijk geen zin meer in.

Dat kan ik echt wel goed geloven ...
Die asielen krijgen tenminste nog financiële steun. Ik heb hier deze zomer als 13 kittens opgevangen, waarvan 2 van nog geen 3 weken en 7 van een paar dagen oud. Wij hebben die ook RC baby melk gegeven zonder enige financiële tussenkomst. Die kleintjes gaan ook naar andere gezinnen, binnenkort al, ook al zijn ze dan  pas 6 - 7 weken.  Hier op KS zullen er veel zijn die dat een schande vinden en zeggen dat we ze tot 12 weken moeten houden maar die hebben makkelijk praten. Wij hebben er tenslotte al die weken voor gezorgd, gratis en voor niets. En ik wil er ook geen geld voor, het enige wat wij willen is dat ze een goede thuis zullen krijgen.
Ik denk dat al die opvanggezinnen toch wel hun spullen zullen terugbetaald krijgen?

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#6 Geplaatst 20 september 2013 - 15:01

Bekijk berichtJoske123, op 20 september 2013 - 14:54, zei:

Die asielen krijgen tenminste nog financiële steun. Ik heb hier deze zomer als 13 kittens opgevangen, waarvan 2 van nog geen 3 weken en 7 van een paar dagen oud. Wij hebben die ook RC baby melk gegeven zonder enige financiële tussenkomst. Die kleintjes gaan ook naar andere gezinnen, binnenkort al, ook al zijn ze dan  pas 6 - 7 weken.  Hier op KS zullen er veel zijn die dat een schande vinden en zeggen dat we ze tot 12 weken moeten houden maar die hebben makkelijk praten. Wij hebben er tenslotte al die weken voor gezorgd, gratis en voor niets. En ik wil er ook geen geld voor, het enige wat wij willen is dat ze een goede thuis zullen krijgen.
Ik denk dat al die opvanggezinnen toch wel hun spullen zullen terugbetaald krijgen?
Ja, dat is ook zo, maar de organisatie zelf moet natuurlijk ook wel geld hebben om die opvanggezinnen terug te betalen. Dus dat moet wel ergens vandaan komen. Dus ik begrijp wel dat ze adoptiekosten vragen om zo alle dierenartskosten enzo terug te kunnen betalen. Maar Nya hebben wij op eigen kost gesteriliseerd en is verder bij hun ook niet naar de dierenarts geweest. We vinden het sowieso super wat de organisatie doet, dus we wilden gerust een bijdrage betalen om hen te steunen, maar niet op de manier zoals het gelopen is.
In jullie geval kan je misschien ook een kleine bijdrage vragen zodat de opvangkosten toch een stukje terugbetaald worden en dat schrikt dan meteen mensen af die minder goede bedoelingen hebben. Is natuurlijk maar een idee hé, het is al super dat jullie de kittens opvangen.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 20 september 2013 - 15:05

Bekijk berichtJoske123, op 20 september 2013 - 14:54, zei:

Heu, de meeste asiels krijgen geen financiële steun.  Tenzij misschien van enkele meters en peters, maar geloof mij, die betalen de dagelijkse werking niet.
En ja, het is jammer dat ze al zo vroeg uit elkaar worden gehaald.  Hopelijk blijven ze per 2 samen.

Syntara, begrijp echt niet waarom ze zo moeilijk deden :s

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 20 september 2013 - 15:13

Bekijk berichtEvyke81, op 20 september 2013 - 15:05, zei:

Heu, de meeste asiels krijgen geen financiële steun.  Tenzij misschien van enkele meters en peters, maar geloof mij, die betalen de dagelijkse werking niet.
En ja, het is jammer dat ze al zo vroeg uit elkaar worden gehaald.  Hopelijk blijven ze per 2 samen.

Er gaan er 2 x 2 weg  en eentje alleen naar een plaats waar er al een katje is, dus ook niet alleen. Voorlopig zoeken we nog opvang voor eentje, maar dat zit hier niet in de weg ...

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#9 Geplaatst 20 september 2013 - 15:36

Bekijk berichtEvyke81, op 20 september 2013 - 15:05, zei:

Syntara, begrijp echt niet waarom ze zo moeilijk deden :s

Gewoon ter informatie, maar maakt het bij moederloze katjes eigenlijk veel verschil als ze al vroeg uit elkaar gehaald worden maar wel bij andere katten terechtkomen? Als er een moeder bij is, begrijp ik dat ze daar nog veel moeten van leren en daar lang genoeg moeten bij blijven. Maar bij papfleskittens heb ik persoonlijk altijd het gevoel dat dat minder uitmaakt zolang ze bij andere katten terechtkomen. Of is dat niet zo?

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#10 Geplaatst 20 september 2013 - 16:17

Bekijk berichtSyntara, op 20 september 2013 - 15:36, zei:

Gewoon ter informatie, maar maakt het bij moederloze katjes eigenlijk veel verschil als ze al vroeg uit elkaar gehaald worden maar wel bij andere katten terechtkomen? Als er een moeder bij is, begrijp ik dat ze daar nog veel moeten van leren en daar lang genoeg moeten bij blijven. Maar bij papfleskittens heb ik persoonlijk altijd het gevoel dat dat minder uitmaakt zolang ze bij andere katten terechtkomen. Of is dat niet zo?
Ze leren heel veel van elkaar.  
Doordat ze samen spelen, leren ze ook grenzen kennen zoals bijten en krabben, dat dat pijn doet.
Als ze op hun 6 weken bij een vreemde kat komen, gaan ze die grenzen nog niet kennen en de grote kat continu ambeteren waardoor die het heel vaak op zijn heupen zal krijgen.  En die basis is geen goede om mee te beginnen.

Smokey is ook een papfleskatje dat op zijn 6 weken alleen is gevallen toen zijn zusje overleed.
Hij had geen andere kittens van zijn leeftijd en is nu echt een pain-in-the-ass.
De volwassen poes die er is, moet echt niet van hem weten omdat hij met zijn energie geen blijf weet

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#11 Geplaatst 20 september 2013 - 19:45

Bekijk berichtEvyke81, op 20 september 2013 - 16:17, zei:

Ze leren heel veel van elkaar.  
Doordat ze samen spelen, leren ze ook grenzen kennen zoals bijten en krabben, dat dat pijn doet.
Als ze op hun 6 weken bij een vreemde kat komen, gaan ze die grenzen nog niet kennen en de grote kat continu ambeteren waardoor die het heel vaak op zijn heupen zal krijgen.  En die basis is geen goede om mee te beginnen.

Smokey is ook een papfleskatje dat op zijn 6 weken alleen is gevallen toen zijn zusje overleed.
Hij had geen andere kittens van zijn leeftijd en is nu echt een pain-in-the-ass.
De volwassen poes die er is, moet echt niet van hem weten omdat hij met zijn energie geen blijf weet

Oké, duidelijk :)