Spring naar inhoud

- - - - -

Demente kater -> is beter, foute diagnose?

• Log in om te reageren
60 reacties op dit onderwerp
Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 september 2013 - 14:39

Hoi allemaal,

Een tijdje terug heb ik gepost dat Misty (17 jaar) een lichte hersenattack had gekregen. Op zich is hij daar goed uitgekomen, iets wankelder op zijn poten, maar sinds kort springt hij terug de zetel op, eet hij goed, geeft hij niet meer over (komt ook door verandering in voer), kortom fysiek gaat het redelijk met hem.

Mentaal is hij echter achteruit aan het gaan, de DA zegt dementie.

Wat zijn z'n symptomen momenteel:
- Veel miauwen, klaaglijk miauwen en als je hem bij je pakt is hij 5 min. stil maar daarna wil hij weer weg en loopt hij weer te miauwen
- Verloren rondlopen, hij loopt nergens tegen aan, maar weet precies ook niet meer wat hij precies wil
- Na een tijdje gemiauw en rondlopen gaat hij meestal naar zijn mandje om daar in slaap te vallen, dan is hij enkele uren rustig en dan begint het weer van voor af aan
- 's Nachts miauwt hij ook wel eens terwijl hij dat vroeger niet deed
- In zijn mand zitten, met zijn gezicht naar de muur en tegen de muur miauwen
- Niet meer op je schoot of in de zetel komen slapen, ik vind dit heel raar want vroeger deed hij dat graag, het is net of hij enkel nog in zijn mandje wil slapen. Hij springt wel even op de zetel maar gaat er dan meteen weer af.
- Als ik roep zie je dat hij me hoort maar niet kan thuisbrengen vanwaar het geluid komt
- Met momenten kijkt hij precies 'door je heen'

Het is alsof hij verwarde momenten heeft en heldere momenten. De DA zegt dat hij roept en miauwt op de verwarde momenten omdat hij zich dan niet goed voelt.

Ik vroeg of hij af ziet en ze zei van niet, zolang hij tenminste nog heldere momenten heeft en zolang hij blijft eten en drinken en af en toe komt knuffelen. Ook hebben we afgesproken dat als het zover is, dat hij thuis een spuitje krijgt, zodat hij niet nog eens angst moet doorstaan, dit terzijde.

Eten en drinken doet hij nog goed. Maar ik kan het gevoel niet van me afschudden dat hij niet echt gelukkig is, hij komt niet meer knuffelen zoals voorheen en ik kreeg gewoon een algeheel gevoel dat hij zich 'niet content kan doen'.

Ik betrap er mezelf soms ook op dat ik boos word op hem als hij aan een stuk klaaglijk miauwt overdag. Dan zit ik echt "ssst" te roepen omdat dat de enige manier is om hem op te doen houden. Ik voel me dan schuldig tov hem, maar langs de andere kant stop hij dan wel met miauwen en valt hij dan in slaap. Dus ergens heeft hij na zo'n intermezzo wel terug even rust.

Ik ben nu iedere dag thuis met hem, dus kan hem gelukkig goed in de gaten houden.

Waarom post ik dit? Gewoon om even van me af te schrijven denk ik, en om andere ervaringen te horen...

Bewerkt door Kims, 02 december 2013 - 09:15.

Geplaatste afbeelding

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 25 september 2013 - 14:48

niet zo leuk natuurlijk, maar 17 jaar is gelukkig al een mooie leeftijd. Veel sterkte en geef hem maar een extra knuffel van mij :hug :hug :hug

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 25 september 2013 - 14:58

Jammer om dit te moeten lezen, Kims.

Ik heb het onlangs van 'dichtbij' meegemaakt. Mijn onderbuur haar kater werd ook dement. Hij was ook al 18 jaar, dacht ik. Hij begon heel erg hard en klaaglijk te miauwen. Dag en nacht. Hij werd verward en besefte vaak niet meer waar hij was. Na een hele tijd, toen het nog erger geworden was en het niet meer te houden was voor het baasje (ze is bijna 70 en sliep nog amper), heeft hij een spuitje gekregen. Heel spijtig omdat hij voor de rest wel kerngezond was. Maar op dat moment was het geen leven meer. Niet voor hem en niet voor het baasje.

Beteren zal het niet doen. Verslechteren helaas wel. Er zou een middel bestaan dat helpt om het proces te vertragen. Hier heb je een link.
http://www.purrfectd...t-dementie.html
Misschien dat je dit wil proberen?

Ik denk wel dat de DA gelijk heeft dat Misty niet per se ongelukkig is nu. Volgens mij zal je wel aanvoelen wanneer het tijd is om hem te laten gaan.
Veel sterkte alvast! :hug:

Bewerkt door Dorothea, 25 september 2013 - 14:59.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 25 september 2013 - 15:01

Moeilijk, amai... :hug:
Ik heb er geen ervaring mee dus kan je ook geen goede raad geven.
Wees niet boos op jezelf als je af en toe eens sssst roept...  't Is normaal dat dat begint te storen he.  Je geeft hem alles wat zijn hartje begeert en hebt het beste met hem voor...
Ik hoop dat je nog zo lang mogelijk mag genieten van hem.
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#5 Geplaatst 25 september 2013 - 15:17

Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar het moet erg zijn om je beestje zo te zien. Ik heb wel al gelezen dat oudere katten sowieso onzekerder en emotioneel afhankelijker worden en dus extra aandacht nodig hebben.
Inderdaad, verwen hem maar extra goed en ik hoop ook dat je nog zo lang mogelijk van hem mag genieten.
Veel sterkte.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 25 september 2013 - 15:25

Vroeger hadden we hier ook een demente kattin. Ze was amper 14 jaar. Ze vergat echt alles, wilde buiten, wilde direct terug binnen. Wilde naar boven, direct terug naar beneden. Uiteindelijk hebben we haar laten inslapen omdat het gewoon geen leven meer was. Niet voor haar (ze had nog amper rust) en niet voor ons want wij werden er zelf lastig van...

Sterkte met jullie kater, het is in ieder geval een lastige "ziekte"

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#7 Geplaatst 25 september 2013 - 17:29

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar kan me wel inbeelden dat het miauwen soms te veel kan worden.
Denk ook niet dat hij afziet, hij zal alleen wat verward zijn, er zullen andere keren zijn dat hij terug wat helder is, zo gaat het bij mensen ook
Het is niet leuk om je huisdier zo onrustig te zien, onze poes is bijna 17 en heeft ook momenten dat ze onrustig is.
Ik wens jullie veel sterkte :hug:

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 25 september 2013 - 19:29

Snoetje* is in de laatste maanden van haar leven ook dement beginnen worden. 'k Ben er eerst mee naar de DA gegaan omdat ik dacht dat ze iets mankeerde (hoewel alles normaal was: eten, drinken, kattenbakgebruik....)
Het was vooral veel klaaglijk miauwen.
Omdat ze dan toch al zo oud was en ik besefte dat ze ook geen jaren en jaren meer voor zich had, heb ik haar dan veel toegegeven.
'k Heb voor haar in de berging een hoekje gemaakt met een grote houden kist, matrasje erin en een fleece deken erop. Die stond vlak naast de buizen van de collectoren voor het warm water en het was daar aangenaam warm (oudere katjes hebben sneller wat koud). Er is daar ook niet veel lichtinval (daar zat toen nog geen binnendeur, enkel een gordijn voor af te schermen).
's Nachts sliep ze bij mij maar overdag lag ze heel graag in haar "bedje" waar ze ook niet geambeteerd werd door de zwartjes.
Spijtig genoeg is ze een paar maand daarna beginnen sukkelen met haar nieren en heb ik haar uiteindelijk moeten laten inslapen :(

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 september 2013 - 21:54

Bedankt voor de vele lieve reacties. Heb hem vandaag wat rosbief gegeven (verwennen mag nu wel es he :eat2 ) en hij was zooo blij. Echt aan het spinnen enzo. Daarna heb ik nog een kartonnen doos in het midden van de kamer laten liggen (gekregen van een levering) om te zien wat hij zou doen. En hij ging erin kijken en dan erin slapen enzo. Hij heeft er zich wat mee geamuseerd en dat was wel leuk om te zien :cat

Ik denk dat het idd zal zijn zoals jullie zeggen, soms terug helder en daar dan van genieten. Ergens hoop ik dat hij binnenkort weer kan blijven liggen op mijn schoot, want dat mis ik wel.

En ik hoop dat ik het ga weten wanneer het tijd is, zoals Joske zegt, als hij amper nog rust is heeft hij er ook niet veel meer aan he. Ik vind dat een katwaardig leven niet enkel fysiek moet zijn, maar ook mentaal. Maar goed, zover zijn we nog niet en hopelijk blijft dat ook nog even uit...

Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 26 september 2013 - 15:09

Ik hoop voor jou dat hij nog een tijdje relaxer kan zijn ...

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 26 september 2013 - 16:12

Ik hoop dat Misty nog veel jaren mag genieten van haar oude dag maar ik heb de indruk dat er voor haar heel goed gezorgd wordt. :flower:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 13 november 2013 - 18:28

Hoi allemaal, even een update want ik denk dat het niet goed gaat...

Sinds gisteren plast Misty op de vloer, gisteren liep hij er dan ook nog eens doorheen, of ging erin zitten, waardoor heel zijn vacht vol hing en ook heel de benedenverdieping vol urine-kattepootjes stond... Heb hem toen gewassen met shampoo en geföhnt, hij liet dit allemaal doen (zou vroeger nooit het geval geweest zijn). Toen hij nat was tijdens het wassen viel eens zo hard op hoe mager hij is geworden. Echt een skeletje met vacht, hard om te zien.

Heb deze morgen heel de benedenverdieping gedweild en kom nu net thuis en zie dat hij weer geplast heeft. Weer overal kattepootjes.
Dus naar de DA gebeld en ze zei dat ik urine moest opnemen met een spuit en dat morgen binnen brengen. Dat is gelukt dus morgen het staal binnen brengen. De DA zei dat hij blaasontsteking zou kunnen hebben, maar ze denkt eerder aan dementie, dat hij het dus gewoon laat lopen. Omdat hij de voorbije maanden toch wel fel achteruit gegaan is met z'n dementie.

Ik weet het niet, heb er echt geen goed oog in. Als ik het morgen binnen breng en het heeft geen fysieke oorzaak denk ik dat ik de moeilijke beslissing zal moeten maken. Ergens heb ik nu echt het gevoel dat hij zelf ook afziet, volgens mij is hij vies van zichzelf, hij leek zich wel te schamen, hoe hij zich gisteren liet wassen en dan tegelijkertijd mijn hand likte (doet hij anders nooit). Ook komt hij terug slapen op mijn schoot, wat hij een tijdje terug niet meer deed. Verder loopt hij veel te miauwen, ook 's nachts, en dan echt klaaglijk miauwen. De DA zegt wel dat hij dat niet beseft, maar ik vind het hartverscheurend om te zien en begin me meer en meer af te vragen of hij zelf zou willen doorgaan als hij zelf die keuze zou kunnen maken.

Bewerkt door Kims, 13 november 2013 - 18:29.

Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 13 november 2013 - 20:12

Moeilijk hoor.

Dementie is en blijft verschrikkelijk. Je weet dat het niet zal verdwijnen. En op zich is de kat niet ziek, maar of hij echt wel nog "waardig" leeft is natuurlijk maar een andere vraag.
Veel moed.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 13 november 2013 - 20:45

Mjn papa's kat (enfin, ze was onze kat, maar met uit huis te gaan, is ze daar gebleven, ze was daar opgegroeid etc) Monkey was ook dement op t einde. Maar meer dat ze ergens ging zitten en niet meer leek te weten waarom ze daar alweer zat. Miauwen ook wel wat. Maar ze kon nog rustig liggen, en ze knuffelde wel nog. Jammer genoeg werd ze ook onzindelijk, en niet pipi... Op den duur lag er overal aluminiumfolie, maar dat maakte geen verschil.
Wij hebben ze niet laten inslapen. Ze kreeg allerlei medicatie (jammer genoeg mss niet altijd de juiste, las ik hier onlangs ergens), en ze leek nog te kunnen genieten van het leven.  Uiteindelijk is ze gewoon zelf gestorven, terwijl mijn papa op vakantie was ( ik denk soms dat ze, in combinatie met het feit dat ze al oud was enzo, hem teveel miste. Ze was enorm aan hem gehecht en hij was al twee weken weg...), in de tuin waar ze 20! Jaar gejaagd en gespeeld heeft...

Het is sowieso een moeilijke beslissing he... Vind het heel jammer voor je dat Misty zo achteruit lijkt te gaan. Veel sterkte iig!
Those who don't believe in magic, will never find it

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 13 november 2013 - 21:19

Hoi! Ja bij hem was het ook niet alleen urine, maar urine vind ik nog moeilijker omdat hij er zelf in ging zitten met z'n poep en dan helemaal vies was. Ik kan hem toch moeilijk iedere dag in bad doen he... Alle nu heb ik hem gewassen met shampoo, ik weet niet of dat de juiste manier is maar wist niet wat ik anders moest doen. Hoelang heeft jouw kat dan nog onzindelijk geleefd? Ik denk niet dat ik dat voor Misty zou willen, kweet het niet, wil toch ook zijn levenskwaliteit voorop stellen en erg blij ziet hij er niet meer uit...

Bewerkt door Kims, 13 november 2013 - 21:20.

Geplaatste afbeelding