Spring naar inhoud

- - - - -

bezoek cattery, waarop letten.

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 25 september 2013 - 17:50

Volgende week mogen wij naar een kitten gaan kijken in een cattery, waar kunnen we best allemaal op letten om te weten of we goed zitten bij de cattery.
Het kitten waarvoor we gaan kijken zou onmiddellijk mee mogen.
Het is in het bezit van een stamboom en zou volledig in orde zijn met alles.
Ouders zouden zijn getest en we zouden de testresultaten meekrijgen.
Hoe weten we nu of de testen goed zijn of niet?

Zijn er dingen die wij nog moet vragen?
Alle informatie is welkom, want op het uiterlijk zijn we al verliefd en als het nog goed is van karakter dan zijn we al heel ver, maar medisch enzo.

Geplaatste afbeelding

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 25 september 2013 - 19:07

Over welk ras gaat het?

Ik vind het wel 'gevaarlijk' dat ze onmiddellijk mee mag, zo heb je geen tijd om het even te laten bezinken.
Neem gewoon de tijd om de testen goed te bekijken & eventueel dingen vragen die niet duidelijk zijn :)
Als je eerste gevoel is dat het er niet hygiƫnisch / proper is, dan moet je het ook gewoon niet doen (ook al ben je helemaal verliefd).

Thunderke
Thunderke
  • 726 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 25 september 2013 - 20:24

Bekijk berichtSedes, op 25 september 2013 - 19:07, zei:

Over welk ras gaat het?

Ik vind het wel 'gevaarlijk' dat ze onmiddellijk mee mag, zo heb je geen tijd om het even te laten bezinken.
Neem gewoon de tijd om de testen goed te bekijken & eventueel dingen vragen die niet duidelijk zijn :)
Als je eerste gevoel is dat het er niet hygiƫnisch / proper is, dan moet je het ook gewoon niet doen (ook al ben je helemaal verliefd).

We gaan kijken naar een maine coon.
Het kitten is oud genoeg om gelijk mee te gaan, het is echter geen verplichting.
We zijn zeker dat we er eentje een thuis willen bieden, en uiterlijk zijn we zeer overtuigd,
alleen moet al de rest ook meevallen.

Ik heb al wel beslist dat als het kitten of de cattery mij niet voor 100% aanstaat ze daar gewoon blijft.
In dat gevoel zoeken we gewoon verder.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#4 Geplaatst 25 september 2013 - 20:53

Ik heb al tests van verschillende cardiologen gezien, en die zien er toch telkens heel verschillend uit qua layout. Maar ik denk dat het wel opvalt moest er mee "gefoefeld" zijn. :)

Kijk naar de datum  en naar het testresultaat. Dit resultaat moet normaal zijn (denk dat het zo overal zal benoemd worden als de test ok is)

Voor de Maine coon weet ik niet welke testen van belang zijn, ik dacht al zeker HCM, maar ik denk wel dat het hier op KS ergens vermeld zal staan.

Verder gewoon op je gevoel afgaan. Succes alvast. :geluk:

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 25 september 2013 - 21:01

Observeer gedrag van de kittens: komen ze naar je toe, hebben ze schrik, propere oogjes, hoe gedragen ouderdieren zich? Krijg je voldoende info van de fokker? Is het daar proper? Vraag om testen te zien. Heb 2 coons en toen ik onlangs mijn zoektocht begon nr derde kitten kwam ik bij cattery terecht waar ik via advertentie dacht mijn droomkitten gezien te hebben. Bij fokster gaf ik akkoord om kitten te kopen, maar de volgende dag sloeg twijfel toe. Mijn buikgevoel zei niet hetzelfde als bij de catteries waar de andere vandaan kwamen. Heb toen toch besloten om kitten niet te nemen. Wat ik wil zeggen: laat het bezinken, ook al mag je kitten direct meenemen. Goede fokker zal dit begrijpen.

Maine coon belangrijk testen op HCM en PKD, fiv en felv.

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 27 september 2013 - 11:47

We leggen altijd uit wat voor testen de katjes hebben, wat zijn de ziektes allemaal, de gevaren van de ziektes. We verwachten niet dat iedereen heel erg op de hoogte is van de nodige testen. Ik leg het altijd netjes uit, en ik vind dat mensen het wel apprecieren.

Kijk gewoon hoe het kittentje zich gedraagt, maar geef ze even de tijd, somige kittens hebben een beetje meer tijd nodig met mensen die ze niet kennen.
Kijk naar de ouderdieren, oogjes, vacht, en gewoon de hygiene in de cattery, ruikt het fris, zien de kattenbakjes proper uit?

En vraag over ontworming, ze moeten voor goed te zijn min. 3keer ontwormd zijn tot 12 weekjes. :)

Mag ik vragen naar welke cattery ga je gaan kijken? :)

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 27 september 2013 - 22:06

Gezien de vele reacties ivm ontwormen heb ik hier een nieuw topic over gemaakt, zodat we hier niet al te veel off-topic gaan.
http://www.kattensit...1237-ontwormen/