Spring naar inhoud

- - - - -

Medicijnenkast voor de kat

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 25 september 2013 - 18:53

Wat hebben jullie standaard in de "medicijnen / apothekers"kastje liggen voor jullie kat?
En wat zou er eigenlijk niet mogen ontbreken?

Net naar de DA geweest omdat mijn poes al een paar dagen diarree had.
'k had haar al zelf ontwormd + iedere keer kip-pompoen gegeven zonder resultaat. Nu ben ik dus naar de DA geweest, niets mis met haar (geen koorts, alles zag er goed uit, ....) en dan krijg je dus wat pillen mee voor de komende dagen. Pillen die ik eerder (vorig jaar) ook al eens heb gehad.
Zo'n consultatie vind ik dan eigenlijk duur aangezien ik het gevoel heb "dat kon ik zelf ook wel zo 'oplossen'" ('kheb het er wel voor over + nog eens bijgebabbeld met m'n DA).

Daarmee mijn vraag :)
Ik lees trouwens ook op het internet om bij diarree "probiotica" te geven.... maar dewelke dan het beste? En waar te kopen?

Om zelf te antwoorden op m'n eigen vraag (:p)
- Ontwormingsmiddel (Mansonil All Worm Cat)
- Megecat

Niet echt medicatie:
- Zuiver water voor ogen te reinigen (Golden Animal Care ogenverzorging)
- Oorreiniger (al een jaar niet meer gebruikt) (Trixie orenverzorging)

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 25 september 2013 - 19:03

hier eigenlijk enkel ontworming, frontline combo en een potje ontsmettingsmiddel tot nu toe denk ik
Mylo Banner

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#3 Geplaatst 25 september 2013 - 19:11

Wij hebben standaard in huis:
loxicom (pijnstiller),
cerenia (tegen misselijkheid),
ranitidine (tegen reflux en maagproblemen),
motilium en/of primperan (helpt voeding verteren),
veraflox (snot en sinusproblemen), bètablokkers voor onze ramses zijn hart en
atopica (heeft zelfde werking dan cortisone maar zonder de bijwerkingen),
prednisone (cortisone),
stomorgyl (kakproblemen)
onzen diddl is nogal een zorgenkindje, de meeste medicatie is voor hem

niet echt medicatie: zonnecrème voor kindjes, fysiologisch water, kela krachtpasta, bepaalde vitaminetabletten maar ik weet niet juist meer hoe het heet
Geplaatste afbeelding

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 25 september 2013 - 19:17

Hier ook stomorgyl voor de gevoelige darmpjes van Manu, maar is blijkbaar ook een soort van antibioticum, want ik mocht dat ook geven van de DA toen Myrrah wondjes had aan haar achterpoten.
Voor de rest ontsmettingsmiddel, frontline combi, oorreiniger. En een ph neutrale shampoo voor't geval ze in de douche moeten of hun broek is moet gewassen worden wegens accidentje.
Ah, en surolan, dit zijn oordruppels maar ook werkzaam tegen schimmelinfecties (heb begin dit jaar ringworm in huis gehad, maar was vlug verdwenen omdat het tijdig opgemerkt was en het plekje meteen behandeld werd met surolan + kuiswoede met javel en dettol)

Bewerkt door NiennaTasartir, 25 september 2013 - 19:20.

Geplaatste afbeelding

Sedes
Sedes
  • 801 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 25 september 2013 - 19:36

Bekijk berichtlathyrus, op 25 september 2013 - 19:11, zei:

Wij hebben standaard in huis:
loxicom (pijnstiller),
cerenia (tegen misselijkheid),
ranitidine (tegen reflux en maagproblemen),
motilium en/of primperan (helpt voeding verteren),
veraflox (snot en sinusproblemen), bètablokkers voor onze ramses zijn hart en
atopica (heeft zelfde werking dan cortisone maar zonder de bijwerkingen),
prednisone (cortisone),
stomorgyl (kakproblemen)
onzen diddl is nogal een zorgenkindje, de meeste medicatie is voor hem

niet echt medicatie: zonnecrème voor kindjes, fysiologisch water, kela krachtpasta, bepaalde vitaminetabletten maar ik weet niet juist meer hoe het heet
Dat is al een hele kast enkel voor de katjes :s

Nu ook stomorgyl en finidiar meegekregen.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 25 september 2013 - 20:24

metacam : pijnstiller en ontstekingsremmer
frontline pipetjes
frontline spray
RC babymelk voor toevallige passerende baby's
Dactacort: schimmelwerend
glucosepoeder: voor het geval ernstig ondervoede zwervertjes
stomorgyl ; antibiotica diarree (onder andere)
intrafungol: schimmelwerend voor katten
terramycine: oogzalf
primperan: gestoorde spijvertering
zitromax: gesloten flesje antibiotica
oordruppels
microlax: laxeermiddel
zantac : weet eigenlijk niet meer waarvoor dat is ;)
Synulox: antibiotica (weet ook niet meer waarvoor) ;)
je ziet 't is nog eens interessant om alles eens na te gaan

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 25 september 2013 - 21:33

:o jullie hebben wel al serieuze medicijnkisten! Zelfs voor mijn hond die ik 14,5 jaar heb gehad, had ik niet zoveel... Durven jullie dat allemaal zelf zomaar geven? Ik zou schrik hebben dat ik snel een overdosis geef ofzo...

Bewerkt door Farailde7, 25 september 2013 - 21:33.

Mylo Banner

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 25 september 2013 - 21:49

Bekijk berichtFarailde7, op 25 september 2013 - 21:33, zei:

:o jullie hebben wel al serieuze medicijnkisten! Zelfs voor mijn hond die ik 14,5 jaar heb gehad, had ik niet zoveel... Durven jullie dat allemaal zelf zomaar geven? Ik zou schrik hebben dat ik snel een overdosis geef ofzo...

nee hoor, ik geef het meeste niet zo maar, maar we bellen dan eens naar de da, als het niet te ernstig is dan vraagt ze zelf : heb je nog dit of dat zitten ... Dat spaart ons dan een visite en is het beestje vlug geholpen.
Maar die medicamenten zijn niet alleen voor de katjes hoor. Bv metacan hebben we onlangs aan een kleine sierhaantje gegeven die was aangevallen door een puppy.  
Of er wordt al eens iets gebruikt voor de cavia's of dwergkonijntjes of hamsters ... je moet alleen de dosering aanpassen, voor de rest is dat allemaal hetzelfde.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 25 september 2013 - 23:08

Hier pipetjes tegen vlooien in geval van
Motilium (maag)
Lacteol (diarree)
Metacam (pijnstiller)
Breed spectrum ab
Primperan (maag)
L Lysine (weerstand)
Kracht van de kat (vitamine pasta)
Viyo (herstellende alleen apotheek of bij de da)
Terra cortryl (oogzalf)
Hac (ontsmetten)
fysiologisch water
Kan zijn dat ik nog iets vergeten ben.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#10 Geplaatst 25 september 2013 - 23:40

Bekijk berichtFarailde7, op 25 september 2013 - 21:33, zei:

ik geef dat niet zomaar zelf, dat is voorgeschreven door de dierenarts voor de problemen die de poezels hebben, zoals ik al zei, onzen diddl sukkelt heel hard met zijn gezondheid en moet die medicatie nemen of hij overleeft het niet
Geplaatste afbeelding

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 26 september 2013 - 09:12

Bekijk berichtJoske123, op 25 september 2013 - 21:49, zei:

nee hoor, ik geef het meeste niet zo maar, maar we bellen dan eens naar de da, als het niet te ernstig is dan vraagt ze zelf : heb je nog dit of dat zitten ... Dat spaart ons dan een visite en is het beestje vlug geholpen.
Maar die medicamenten zijn niet alleen voor de katjes hoor. Bv metacan hebben we onlangs aan een kleine sierhaantje gegeven die was aangevallen door een puppy.  
Of er wordt al eens iets gebruikt voor de cavia's of dwergkonijntjes of hamsters ... je moet alleen de dosering aanpassen, voor de rest is dat allemaal hetzelfde.

Bekijk berichtlathyrus, op 25 september 2013 - 23:40, zei:

ik geef dat niet zomaar zelf, dat is voorgeschreven door de dierenarts voor de problemen die de poezels hebben, zoals ik al zei, onzen diddl sukkelt heel hard met zijn gezondheid en moet die medicatie nemen of hij overleeft het niet

Ah oké! Had jullie verkeerd begrepen :oops: . Ik dacht dat jullie die medicijnen standaard in huis hadden, zoals je als mens ook zelf een pijnstiller neemt als je even hoofdpijn hebt of iets tegen de misselijkheid als je je ziek voelt zonder naar de dokter te bellen. Maar als die medicatie reeds voorgeschreven is of je belt eerst naar de dierenarts is dat natuurlijk wel een ander verhaal ;)
Mylo Banner

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#12 Geplaatst 26 september 2013 - 10:00

Cerenia durf ik wel te geven zonder eerst te bellen, t is te zeggen, als diddl overdag begint over te geven dan bel ik naar de dierenarts vanaf de tweede keer dat hij overgeeft om te vragen of ik  cerenia mag geven, maar als diddl midden in de nacht begint over te geven dan bel ik de dierenarts daar niet voor uit zijn bed hé, dan geef ik het hem op eigen houtje en bel ik de volgende morgend naar de dierenarts
Zelfde met die loxicom die pijnstillend en ontstekingswerend is (kan ook gegeven worden bij koorts bv)
Ik vind toch dat je zulke zaken best standaard in huis hebt zodat als er een probleem is je rap even kan bellen naar de dierenarts om te vragen of je het mag geven en je het dan ook direct kan geven ipv dan te moeten zitten wachten tot de dierenarts zelf kan komen (terwijl dat dan niet echt nodig is omdat je gewoon die medicatie in huis moet hebben en je dan vooruit kan)
Oogzalf hebben we trouwens ook meestal in huis omdat diddl al regelmatig conjunctivitis heeft gehad (ontsteking in zijn oog)
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 26 september 2013 - 22:54

Ik heb dat allemaal standaard in huis. En geef soms in overleg met de da maar dikwijls uit mijn eigen ervaring.