Spring naar inhoud

- - - - -

Kittens krabben aan de muren

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Chloe
Chloe
  • 24 berichten

#1 Geplaatst 27 september 2013 - 14:04

Hoi hoi,

Ik had even een vraagje i.v.m. mijn katjes. Ik heb een dikke krabpaal waar mijn kater Pandora vroeger altijd aan krabde. Nu is hij al een tijdje vermist, maar de twee kleinste katten die ik dit jaar in huis haalde, willen er niet aan krabben. In de plaats daarvan krabben ze aan alle uitstekende muurtjes in ons huis. En nu beginnen ze ook op andere plaatsen aan de muren te krabben. Het behang ziet er op sommige plaatsen al niet meer uit.

Dit gedrag heb ik in het verleden wel makkelijk afgeleerd gekregen met behulp van afweersprays en cat attract, maar daar zijn ze dit keer precies immuun voor? Op de cat attract komen ze wel af, maar dan gaan ze een beetje rollen aan de krabpaal :) Kan het zijn dat ze de geur van m'n kater er nog rond hangt en ze die daarom niet willlen gebruiken? Ze spelen namelijk wel vaak op de paal, maar krabben doen ze er niet aan.

Iemand een ideetje wat ik nog kan proberen? Ik dacht van die krabmatten rond de uitstekende muurtjes te plaatsen, maar ik kan dat moeilijk in het hele huis gaan doen, he?
En liefst wil ik dit gedrag afleren, gezien ze nu nog jong zijn (8 maanden en 4 maanden).

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 27 september 2013 - 18:18

Heb je ze al met de pootjes gepakt en tegen de paal ermee gewreven, zodat ze begrijpen wat het is?
Wat catnip erop spuiten kan je ook proberen.
Cat off spuiten op de muren waar ze niet mogen krabben.
Mss de krabpaal eens ergens anders zetten.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 september 2013 - 18:24

Behangpapier vinden ze gewoon leuk om aan te krabben. Vooral als het van dat vliesbehang is.
Heb er vroeger ook eentje gehad die dat deed, en bij haar is het overgegaan door een paar weken die muur dagelijks nat te maken met een kuisproduct dat erg naar citroen rook, en tegelijkertijd een nieuwe krabpaal erbij te zetten. Die geur van citroen stond haar blijkbaar echt niet aan, en een nieuwe krabpaal vond ze blijkbaar veel beter dan de oudere die wel al hadden staan.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 27 september 2013 - 18:31

Mylo wilde eerst ook niet krabben aan zijn krabton, maar ik heb hem er dan een aantal keer via hengelspelletjes tegen laten springen zodat hij het zelf voelde en op den duur ging hij er dan uit zijn eigen aan krabben :)
Voor de rest heb ik geen tips, want ben zelf nog een newbie op dit gebied ;)
Mylo Banner

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 27 september 2013 - 19:24

Hier gebruik ik ook cat attract en de Petfun hangt vol hengels.
'k Heb ook nog een paar andere krabpalen staan aan doorgangen, heel simpele modellen (stammen hoog genoeg, die in de woonkamer is zelfs een gewone bodemplaat met stam, zonder ligplaatstjes). Ze krabben meer aan die stammen dan aan die van de Petfun, maar de Petfun vinden ze mega om in te liggen (vooral de bovenste twee hangmatjes).

Hier heb ik renovatievlies aan de muur laten doen waarover dan geschilderd is. De reden waarom ik voor renovatievlies gekozen heb, is dat er geen structuur in zit. Het is moeilijk om kattennageltjes weg te houden van interessante structuren, tenzij er een NOG interessantere structuur vlakbij staat. Misschien kan je wat krabmatjes op een plankje bevestigen en aan de muur hangen en zien waar ze het liefste aan krabben?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 27 september 2013 - 20:58

Misschien een klein krabspeeltje kopen voor de kleintjes? Bijvoorbeeld zo'n krabmat?

Geplaatste afbeelding

Wij hebben Beau het krabben aan het behang kunnen afleren door hem elke keer opnieuw naar de krabpaal te brengen als hij begon te krabben aan het behang met een duidelijke 'NEE'. Dan ging hij lekker aan de krabpaal krabben :) Dat hebben we natuurlijk vaak mogen herhalen, maar uiteindelijk is het blijven hangen in dat kattenkopje :)

Chloe
Chloe
  • 24 berichten

#7 Geplaatst 30 december 2013 - 15:52

Bedankt voor jullie tips... heb ze allemaal reeds uitgeprobeerd en toch lijkt het niet zoveel te helpen.
Ik kocht een grote krabpaal met drie palen, hangmatjes en speeltjes en die gebruiken ze goed. Maar jammer genoeg sneuvelt het behang hier en daar nog steeds  :)