Spring naar inhoud

- - - - -

Crematie of begraven?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Ollie
Ollie
  • 20 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 28 september 2013 - 09:09

Het afscheid van mijn lieve schat komt steeds dichter bij. Nu is mijn vraag: Wat doen de meeste eenmaal hun kat overleden is, crematie of begraven?

En waar zijn er goede in Vlaams Brabant (Leuvense)

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#2 Geplaatst 28 september 2013 - 09:31

Ik heb mijn Myst laten cremeren bij Somnia, deze zitten wel in oudenburg.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 28 september 2013 - 09:36

Ik heb gekozen voor crematie

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 28 september 2013 - 10:13

Weten dat je je poezeltje zal moeten afgeven is keihard :( Goed dat je je nu al informeert wat er mogelijk is.

De week voor ik mijn Gizmo* moest afgeven ben ik bij de DA gegaan voor te vragen wat de mogelijkheden waren voor als het onvermijdelijke moment er kwam. Op het moment dat je veel verdriet hebt, is het niet gemakkelijk om nog te beslissen en kiezen. 'k Heb dan ook gekozen voor crematie.
Dit werd geregeld door mijn DA, ik heb mijn schatten niet zelf moeten wegdoen naar het crematorium.
Gizmo* en Gerritje* zijn gecremeerd in Hoogstraten en Snoetje* in Roeselare dus niet bij mijn deur. Die mensen waren heel meelevend en behulpzaam, de katjes waren zeker geen nummerke.

Mijn broer en schoonzus hun eerste poezel werd in hun tuin begraven en mijn broer heeft daar nu veel spijt van.
Als ze binnen een aantal jaar verhuizen (ze willen naar Spanje gaan), dan moet hij zijn katje achterlaten en hij gaat het daar moeilijk mee hebben :(
Hun Bertje hebben ze ook laten cremeren, hun DA werkte ook met een crematorium samen maar daar waren ze uiteindelijk niet tevreden van. Dat was in Oost-Vlaanderen. Te weinig medeleven en te veel geldklopperij en op zo'n moment is dat echt wel bitter :(

Misschien kan je eens met je DA bespreken met welk crematorium zij samenwerken en dan op dat crematorium googelen op de ervaring die de mensen ermee hebben.

Veel sterkte in ieder geval :hug:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 28 september 2013 - 10:47

Bij de meeste crematoriums heb je ook vele keuzes...
Je brengt je dier onmiddellijk binnen, het wordt dan een dag of 2 dagen later gecremeerd en je mag de assen de dag erna weer ophalen.
Je kan dan de dag van de crematie nogmaals afscheid nemen indien je dat wenst.
Of je kan op afspraak laten cremeren, binnen brengen en wachten op de assen of diezelfde dag de assen nog ophalen, hiervoor betaal je echter extra.

Mijn paardje Amora is gecremeerd in Roermond in NL omdat het hier niet ging.  Bij haar had ik ook de tijd gehad om op voorhand goed op te zoeken waar ik haar naartoe wilde brengen.  Zij is snachts ingeslapen en smorgens om 10u was zij al opgehaald door het crematorium (ook voor ophalen betaal je extra maar bij een paardje gaat het niet anders)  Toen zij in het crematorium was aangekomen hebben die mensen mij gebeld om dat te laten weten en nog even te checken dat ze zeker alles correct hadden genoteerd.  En 's avonds zijn wij de assen weer gaan ophalen.  Tip Top in orde en geweldige service.

Tieneke is gecremeerd bij Dirk & Dogs in Lummen.  Haar overlijden kwam nogal onverwacht en het was toen ook erg warm buiten, dat geeft je niet echt de tijd om veel opzoekwerk te doen en Dirk & Dogs is vlakbij voor mij.  Zij is als ik het mij goed herinner smaandags binnen gebracht, zij werd woensdag gecremeerd en donderdag kon ik de assen weer ophalen.  Daar is ook alles goed verlopen maar wat mij enorm stoorde waren vetvingers op de aston.  Ze zetten alles voor je neus en als je wilt krijg je nog een zakje.  Ik kreeg ook een pootafdruk mee op een kaartje , dit kaartje zat niet eens in een enveloppe en de achterstond stond gans vol met reclame van hun, dat is dus iets wat ik helaas niet op mijn kast zet.  Dus het zit hem in de kleine details.  Ik wou toen ook nog kijken voor een urne maar ze bleven er naast staan en dan kan ik niet op mijn gemak kijken, ik heb dan ook meteen beslist dat ik een urne online zou bestellen.  Dat verliep daar heel snel en zakelijk.
In Roermond zaten Amora's assen in 2 astonnetjes met een stickertje erop met naam en datum en die tonnetjes zaten nog eens extra verpakt in een doos met isomovlokjes eromheen.  Op die doos stonden vlindertjes gedrukt en hun logo, kleurloos en in het klein.

Ik wens je alvast veel sterkte in deze moeilijke tijden ...

Bewerkt door *bonnie*, 28 september 2013 - 10:52.

meitepeit
meitepeit
  • 1.711 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 28 september 2013 - 11:03

We hebben Winny* gisteren individueel laten cremeren bij dierencrematorium Beek
http://www.dierencrematorium-beek.nl/
overal zijn we bij geweest, we hebben Winny* geen minuut alleen gelaten.
Dat voelde heel goed, dat was het laatste wat we voor haar konden doen.
We hebben op haar asje gewacht, nu is Winny* weer thuis

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 28 september 2013 - 11:11

Bekijk berichtmeitepeit, op 28 september 2013 - 11:03, zei:

Dat voelde heel goed, dat was het laatste wat we voor haar konden doen.

Dat gevoel had ik bij Amora ook helemaal en ik was echt blij dat ik haar dezelfde dag weer thuis had

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 28 september 2013 - 11:52

Hier zijn mijn 2 katten gecremeerd in boom. Mijn DA in Vlaams Brabant werkte met hun.

Ze halen de kat dan op bij de DA en dan krijg je een telefoon om de As te komen halen in boom.

Bewerkt door wea, 28 september 2013 - 11:54.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 28 september 2013 - 13:49

Mijn Alexia is destijds gecremeerd. Ik wou haar absoluut terug thuis hebben.

Zij is hier gecremeerd. Ik ben uiterst te vreden hierover.

http://www.antverpia...php/welkom.html

Zij doen uitsluitend individuele crematies. Dat was wel heel belangrijk voor mij.

De dierenarts heeft alles geregeld destijds.

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#10 Geplaatst 28 september 2013 - 15:04

wel ik ben nu al enkele keren bij somnia geweest en het zijn hele lieve dames. indien je wilt komen ze ook je katje ophalen en brengen de assen terug, dit is wel met km vergoeding. je krijgt er ook de tijd om een urn te kiezen. ik ben er echt wel heel tevreden over, en hopelijk duurt het nu nog lang voor ik er terug moet zijn, maar ik zou nergens anders meer gaan.
www.somnia.be. je kan ze ook alle dagen bereiken, zelfs op zondag.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 28 september 2013 - 17:31

Onze katjes die overleden zijn, zijn allemaal begraven in de tuin in de bloemperken. Ze krijgen dan ook een stenen katten beeldje op die plaats.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 28 september 2013 - 21:09

Gewoon doen waar je jezelf het beste bij voelt.

Ik heb er al begraven en gecremeerd. Maar voor mij is dat eigenlijk gelijk. Ik geloof niet dat het voor de kat nog een verschil maakt, dus het is eigenlijk meer hoe je zelf het beste afscheid kunt nemen. Als je ze in je tuin begraaft dan kun je dat in alle rust in je eentje (of met het gezin) doen op de manier die jij wil. Als je het via een crematorium doet, dan volg je een vast patroon van afscheid nemen, crematie en as uitstrooien of meenemen. Voor sommige mensen helpt dat om het beter te verwerken, anderen zijn er meer bij gebaat als ze zelf alles kunnen regelen. Dus gewoon doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt.

Ollie
Ollie
  • 20 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 29 september 2013 - 23:19

Bedankt voor de reacties ! Ik ben er zelf nog niet uit ... De ene dag denk ik aan begraven de andere weer crematie. Het belangrijkste nu is dat ik voor beide opties mijn informatie ingewonnen heb en dat ik dus gewoon ga beslissen op het moment zelf. Zoals Freggel zegt gewoon doen waar ik me op dat moment het beste bij voel.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#14 Geplaatst 29 september 2013 - 23:38

Je moet idd doen wat jij het beste vindt, volg je gevoel. Juleke en Yvette werden gecremeerd, ook in Boom. Juleke werd opgehaald bij de dierenarts en mijn man is nadien zelf de urne gaan ophalen. Met Yvette zijn we zelf tot daar geweest, en dat heeft ons getroost. We zijn daar zeer warm onthaald, en hebben nog afscheid kunnen nemen, als je wil baren ze je katje op en geven ze je tijd alleen met je vriendje.

Wanneer het deze zomer buiten zwaar aan het onweren was was ik extra blij dat de twee urnekes hier bij ons in de living staan, en dat ze niet buiten onder de grond lagen. Ik heb ook 2 asbedeltjes besteld via internet, en deze hangen nu aan een bedelarmbandje met een beetje as in van Yvette en Juleke. Dat sterkt me ook wel, dat ik ze altijd bij mij draag.

In alle geval, heel veel sterkte, het doet toch zo'n zeer.

Picasso
Picasso
  • 377 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 30 september 2013 - 03:42

Bekijk berichtMagic Coonie, op 28 september 2013 - 13:49, zei:

Mijn Alexia is destijds gecremeerd. Ik wou haar absoluut terug thuis hebben.

Zij is hier gecremeerd. Ik ben uiterst te vreden hierover.

http://www.antverpia...php/welkom.html

Zij doen uitsluitend individuele crematies. Dat was wel heel belangrijk voor mij.

De dierenarts heeft alles geregeld destijds.

Precies hetzelfde hier: Picasso, Romeo en Fouga zijn alle drie bij Antverpia gecremeerd. Ook ik ben nog heel tevreden over hun aanpak. 't Is een eindje rijden (ong. 45 min), maar dat maakt in zo'n geval niet uit. Je kan daar op een zeer serene manier afscheid nemen, bent zeker van een individuele crematie en niet verplicht daar een urne te kopen. Ik heb er drie laten maken naar mijn eigen wensen bij http://memories.3dogs.eu/.
Mij heeft het echt geholpen bij de verwerking van hun dood en ik ben blij dat hun urntjes naast elkaar in de vitrinekast staan. Erg belangrijk voor mij, omdat onze eerste kat bij de dierenarts is achtergebleven en daar heb ik het nu nog moeilijk mee...

Het is inderdaad een heel persoonlijke keuze, een beslissing die alleen jij kan nemen. Goed dat je er op tijd over denkt, want op het moment zelf is het bijna onmogelijk om zulke dingen te gaan uitzoeken...

Alvast veel sterkte.

:paw van Romeo (†) - Toulouse - Matisse - Fouga (†) - Picasso (†) - Milo

Geplaatste afbeelding