Spring naar inhoud

- - - - -

Isospora felis behandelen of niet ?

isospora felis behandelen wormen diarré

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Woutje
Woutje
  • 17 berichten

#1 Geplaatst 03 oktober 2013 - 15:04

Hey iedereen,

Ik heb een kitten van 25 weken die een parasiet blijkt te hebben, nl. isospora felis.
Bij jonge kittens zou dit dodelijk kunnen zijn, grote poezen kunnen er zonder probleem tegen behandeld worden.
Nu heeft mijn kitten deze parasiet, maar vertoont ze (nog) geen symptomen. Aangezien het poesje wat verzwakt is, stelt de dierenarts voor om voorlopig niet te behandelen omdat ze nog wat jong is. Blijkbaar kan je een jong katje ook verliezen aan deze behandeling.
Iemand ervaring mee?
Ik vind het ook zo zielig om haar gewoon met die parasiet in haar lijfje te laten zitten ...

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 03 oktober 2013 - 15:49

Hoe zwak is je poesje, je mag niet vergeten, dat door deze parasiet je katje verder gaat uitdrogen, verzwakken.  Ikzelf zou overgaan tot behandeling en aansterkende voeding geven.
zo jong is je poesje niet, het is al 25 weken.

La coccidiose
Coccidiose is een parasitaire ziekte die veroorzaakt wordt door een darmparasiet, de coccidia.
Bij katten wordt coccidiose gewoonlijk veroorzaakt door de Isospora felis en Isospora rivolta. Katten kunnen daar op twee verschillende manieren mee besmet raken:
• Door het inslikken van de sporen van oöcyten (ingekapsel- de eitjes die zich op de grond bevinden)
• Door het eten van een besmette prooi.
Besmetting van kat op kat is ook mogelijk.
De klinische tekenen van coccidiose:
• Asymptomatisch bij gezonde volwassen katten, mogelijk ontstaan van voorbijgaande diarree
• Bij kittens van 1 tot 6 maanden veroorzaakt coccidiose diarree, uitdroging, anorexie en soms zelfs sterfte.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 03 oktober 2013 - 17:45

PREVENTIE
- De kattenbakken dagelijks reinigen (de spoorvorming gebeurt na 48 uur; dagelijks de kattenbakken schoonmaken voorkomt de aanwezigheid van de sporen van oöcyten)
- Uitwerpselen snel verwijderen
- Stoom, kokend water en ammonia 10% gebruiken
- Besmette volwassen dieren opsporen

Na de infectie ontwikkelen de coccidiae zich in het spijsverteringskanaal. Na één darmcyclus scheiden de katten oöcyten uit. Die zijn bijzonder resistent (tegen detergenten, droogte, ...). Na 24-48 uur vormen ze sporen waaruit oöcyten ontstaan die besmettelijk zijn voor carnivoren. Die blijven verschillende maanden of zelfs jarenlang levensvatbaar buiten het lichaam (op de grond

Hoe heb je ontdekt dat het die besmetting heeft? Is er een stoelgang onderzoek geweest?
Mss ook eens best een tweede opinie vragen.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 03 oktober 2013 - 18:41

Ik heb dit jaar kittens verloren aan coccidiose , het is geen lachertje als de ziekte doorbreekt :(

Woutje
Woutje
  • 17 berichten

#5 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:31

Ik heb idd stoelgang naar het labo gestuurd, aangezien ik een ziek poesje heb gekocht. Blijkbaar is dat een parasiet die ze normaal gezien niet zo makkelijk vinden, maar bij mijn poes bleek het helemaal geen probleem zijn om die beestje te detecteren.
De dierenarts stelt voor om voorlopig nog niet te behandelen omdat ze nog geen symptomen heeft, dus uitdroging is voorlopig nog geen gevaar.

Ik begin me ook af te vragen of dit besmettelijk is voor mezelf en mijn kids ...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:59

Coccidiose

• Wereldwijd voorkomende ziekte
  • Er bestaan verschillende soorten coccidia, de meeste zijn soortspecifiek
  • Ziekte komt voor bij kippen, konijnen, kalveren, jonden, katten, volièrevogels en de mens
  • Dieren worden besmet door het opeten van besmette eitjes, de zogenaamde oöcysten. Eenmaal in de maag aangekomen wordt de wand van de oöcysten kapot gemaakt en komen de sporozoa vrij. Zei nestelen zich in de darmwand en vernielen de darmvlokken
  • Afhankelijk van de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid duurt de levenscyclus 1 tot 4 dagen
  • Symptomen:
  • Diarree, soms met bloed erbij
  • Slijm bij de ontlasting
  • Gasaanvallen of verstoppingen
  • Uitdroging
  • Gewichtsverlies
  • Aantasting van de lever

• Sterven aan coccidiose wordt meestal veroorzaakt door uitdroging en/of een bijkomende bacteriële infectie
    • De kans op ziek worden wordt beïnvloed door:
    • De leeftijd, jonge dieren hebben een onvolgroeid immuniteitssysteem
    • Stress
    • Hygiëne
    • Dieet

• Preventie: hygiëne is uiterst belangrijk. Als de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid ideaal zijn, kunnen de oöcysten binnen 2 dagen weer sporen vormen. De ontlasting moet dus elke dag verwijderd worden, zodat er geen herbesmetting kan plaatsvinden. Verder kan met voer geven waarin de fabrikant reeds een coccidiosewerend middel heeft verwerkt. Ook is er medicatie waarmee preventief gekuurd kan worden.
      • Vaccinatie: voor sommige diersoorten is er al een vaccin. Voor andere diersoorten is er nog geen vaccin of bevindt het zich nog in een experimenteel stadium.
      • Konijnen: blindedarmkeutels bevatten geen oöcysten. Konijnen raken besmet door het schoonmaken van de vacht en de voeten waar keutels aan zitten.
      • Diagnose: mestonderzoek laten uitvoeren

ginnie
      ginnie
      • 12.877 berichten
      • 13 katten

#7 Geplaatst 04 oktober 2013 - 10:07

ik zou gaan behandelen. Als je het nu weet en er zijn nog geen symptomen, dan ben je er nog (redelijk) op tijd bij en heb je nog goede kans dat de behandeling aanslaat. Tegen dat je symptomen gaat zien is het al zo vergevorderd dat het  nog moeilijk is te bestrijden dan het nu al is.
      Geplaatste afbeelding
      Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
      wea
      • 6.113 berichten
      • 5 katten

#8 Geplaatst 04 oktober 2013 - 10:33

Allereerst, het is een dier specifieke soort. Dus normaal kan je dat als mens niet overkrijgen.

Ik zou de opinie van een tweede DA gaan vragen.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Woutje
      Woutje
      • 17 berichten

#9 Geplaatst 04 oktober 2013 - 10:50

Heb nog maar eens met de dierenarts gesproken en gevraagd om toch te behandelen, en nu wordt mij verteld dat je pas kan behandelen eens er symptomen zijn ... ik kan echt niet meer volgen.

ginnie
      ginnie
      • 12.877 berichten
      • 13 katten

#10 Geplaatst 04 oktober 2013 - 11:17

wat een rare conclusie zeg, als je weet dat je ziek bent maar er zijn geen symptomen, dan gaan we maar niet behandelen?? Ze weten toch wat er scheelt? Dan kun je dat toch behandelen?

Ik zou echt voor een tweede opinie naar een andere da gaan. Er zijn hier vast mensen die je een da kunnen aanraden in jouw buurt waar zij zelf goede ervaringen mee hebben....

Geplaatste afbeelding
      Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
      catherine
      • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 04 oktober 2013 - 12:19

Andere dierenarts op bellen of dierenkliniek en daar eens uitleg vragen.