Spring naar inhoud

- - - - -

waarom ronkt een kat?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 03 oktober 2013 - 22:59

Wat zeggen ze ermee, wat is het nut ervan...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:05

Ronken kan zeer uiteenlopende betekenissen hebben. Kan zijn omdat ze content zijn, maar ook van pijn kunnen ze ronken...

Romilla
Romilla
  • 13 berichten

#3 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:06

Omdat ze zich goed voelen en tevreden zijn, maar ook omdat ze pijn of stress hebben,... het kan dus meerdere redenen hebben.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#4 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:07

Bedoel je met ronken spinnen? Een kat spint om verschillende redenen he, omdat ze blij zijn, maar ook als ze zichzelf willen geruststellen of pijn hebben. Wat ik wel grappig vind: ons Yvonne slaapt nu sinds deze zomer, door omstandigheden, bij ons op bed. Die kan echt wel snurken. En toch word ik van zijn gesnurk relax en slaperig, terwijl ik van het gesnurk van mijne vent niet in slaap kan vallen.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:08

Er is nooit echt bewezen waarom katten spinnen.

Volgens mij is het een teken van kwetsbaarheid dat de kat uitzend, waarmee ze wil zeggen dat ze ongevaarlijk is.
En daarnaast kan het ook een teken zijn van zorguitlokkend gedrag, om bv gestreeld te worden door hun baasjes.

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#6 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:45

Lewis loopt continu te spinnen. :hart:
Als hij eet spint hij, als hij speelt spint hij, als hij ligt spint hij, als hij op de kattenbak zit spint hij, enz...
Echt non stop en als je hem aankijkt gaat hij een tandje hoger spinnen.
Gewelig gewoon. :love3:
Ook Milow kan er een pak van, eigenlijk allemaal hun moteurtjes kunnen er wat van. :love3:
Ik vind het echt geweldig als mijn kindjes bij mij komen doppen (trappelen, dappen, duwen) en dan luid spinnen. :hart:
Voor mij mij is dat puur genieten.

Maar zoals ze hierboven al zeggen dit kan 2 'dingen' uitstralen.
Genot of stess.
Je ziet natuurlijk wel snel wanneer het genot is en wanneer stress.
Zelf heb ik het nog nooit gezien van stress moe tik wel eerlijk zeggen. :s

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:54

Heb hier in mijn groep katten die nooit spinnen. Zijn ze daarom ongelukkig of voelen ze zich daardoor niet geborgen of veilig? Neen denk dat niet. Sommige uiten het gewoon anders.

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 03 oktober 2013 - 23:57

Het kan ook zijn dat ze gewoon zo zacht spinnen dat je het niet eens hoort. Een kat hoort beter dan de mens, dus kan best zijn dat ze voor haar gevoel erg luid aan het spinnen is, maar dat het voor mensen gewoon te zacht is om gehoord te worden.

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 oktober 2013 - 08:10

Of het echt 100% juist is weet ik niet maar dit filmpje zou wel eens wat uitleg kunnen geven

https://www.youtube....h?v=7KowU4tPi7Q

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 04 oktober 2013 - 08:24

Allemaal heel interessant!  Ook dat het zelfmedicatie is. Echt wel een ingenieus systeem dat ronken-spinnen.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 05 oktober 2013 - 20:13

Bekijk berichtAuryn, op 04 oktober 2013 - 08:10, zei:

Of het echt 100% juist is weet ik niet maar dit filmpje zou wel eens wat uitleg kunnen geven

https://www.youtube....h?v=7KowU4tPi7Q

ik weet niet wat die vent allemaal vertelde, ik kreeg er geen klank uit ;)

Spinnen: ze doen het allemaal op hun eigen manier. Voor mij zijn er geen 2 die op dezelfde manier spinnen. De ene heel zachtjes en stilletjes, de ander boven alle andere uit !!! De ene spint als je er alleen maar naar kijkt of iets tegen zegt, de ander heeft al een half uur aaien nodig voor hij er aan begint !!!
Maar het is toch echt wel superschatting dat geluidje.. Wij kunnen het helemaal niet ...Waar komt het vandaan, waar wordt het maw geproduceerd ? Ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen !!!

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 05 oktober 2013 - 20:17

Bekijk berichtjuleken, op 03 oktober 2013 - 23:07, zei:

Bedoel je met ronken spinnen? Een kat spint om verschillende redenen he, omdat ze blij zijn, maar ook als ze zichzelf willen geruststellen of pijn hebben. Wat ik wel grappig vind: ons Yvonne slaapt nu sinds deze zomer, door omstandigheden, bij ons op bed. Die kan echt wel snurken. En toch word ik van zijn gesnurk relax en slaperig, terwijl ik van het gesnurk van mijne vent niet in slaap kan vallen.

Zo herkenbaar!

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 05 oktober 2013 - 20:23

Er zijn interessante studies op gedaan. De frequentie zou de botten sneller helen, dus het is idd een zelfmedicatie

Nog een andere studie toont aan dat ze het ook gebruiken om ons .... Zeg maar...te manipuleren. Ze hebben gezien dat als een kat spint om de aandacht te trekken ( zoals leeg potje) ze andere frequenties gebruiken dan wanneer ze relax spinnen. Meer nog, de frequentie die ze gebruiken, dan gelijklopen met frequenties die wij eerder onaangenaam vinden en waar wij dan veel vlugger op reageren dan als ze relax spinnen.

Ze gebruiken dus echt verschillende manieren van spinnen om te communiceren met ons, en toch ontzettend knap gezien om dan een frequentie te gebruiken die we ergens irritant vinden. Want wie kan er nu lastig zijn op een spinnende kat....

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 06 oktober 2013 - 08:13

Bekijk berichtwea, op 05 oktober 2013 - 20:23, zei:

Er zijn interessante studies op gedaan. De frequentie zou de botten sneller helen, dus het is idd een zelfmedicatie

Nog een andere studie toont aan dat ze het ook gebruiken om ons .... Zeg maar...te manipuleren. Ze hebben gezien dat als een kat spint om de aandacht te trekken ( zoals leeg potje) ze andere frequenties gebruiken dan wanneer ze relax spinnen. Meer nog, de frequentie die ze gebruiken, dan gelijklopen met frequenties die wij eerder onaangenaam vinden en waar wij dan veel vlugger op reageren dan als ze relax spinnen.

Ze gebruiken dus echt verschillende manieren van spinnen om te communiceren met ons, en toch ontzettend knap gezien om dan een frequentie te gebruiken die we ergens irritant vinden. Want wie kan er nu lastig zijn op een spinnende kat....

Die van mij miauwen dan toch heel klagelijk hoor, als ze denken dat ze iets te kort komen :lachen: :lachen: . Maar inderdaad: een kat kan ons manipuleren :louche: .

Sloeber 'snurkt' soms ook :s .