Spring naar inhoud

- - - - -

Verenigingen

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 05 oktober 2013 - 00:04

Zijn al een hoop topics over, maar vind toch de antwoorden nergens. En ik snap eigenlijk echt het nut niet van al die verschillende verenigingen. Ik ben gewend aan hondenverenigingen, en daar heb je eigenlijk enkel de FCI als grote internationale overkoepelende organisatie, en een paar kleinere verenigingen die meestal ras of sport gericht zijn en onafhankelijk zijn van de FCI en waarmee je geen shows, of wedstrijden kunt doen en geen officiële stambomen voor kunt aanvragen.

Maar bij katten lijkt dat echt allemaal helemaal door elkaar te lopen. Voor zover ik heb gevonden, zijn Fife, CFA en Tica zowat de grootste overkoepelende organen. Ze aanvaarden elkaars stambomen wel, maar bv punten op shows zijn enkel per vereniging. Ik heb een aantal van die verenigingen een mailtje gestuurd om meer uitleg over hun doelstellingen en wat hen onderscheid van de andere verenigingen, en krijg eigenlijk van elke vereniging hetzelfde antwoord. Promotie van de rassen, verbetering van rassen en gezondheid, bijhouden van stamboek en organiseren van shows. Enkel van Belgian Tica Friends kreeg ik een uitgebreider antwoord met dat ze open stonden voor alle nieuwe rassen en kleuren als die op een verantwoorde manier worden gecreëerd. En dat dat het grote onderscheid is met de andere verenigingen die veel terughoudender zouden staan ten opzichte daarvan.

Maar dus, na al die mailtjes en hun websites bezoeken, ben ik eigenlijk nog niet veel wijzer geworden over wat de ene vereniging nu juist onderscheid van de andere.

Mijn nieuwe kitten heeft een stamboom via Mundicat, dus Fife. Is het dan gewoon het makkelijkst om zelf bij de Belgische Fife vereniging (Felis Belgica) te gaan, of zelfs ook gewoon bij Mundicat? Of zijn er echt voordelen verbonden aan de andere kleinere verenigingen?

Wat ik eigenlijk verwacht van een vereniging is openheid over hun doelstellingen, dat ze zoveel mogelijk info op hun stambomen vermelden, dat papierwerk snel en makkelijk te regelen is en dat ze vragen binnen een redelijke termijn beantwoorden.

Dus, wie kan een beetje meer klaarheid scheppen in het bos van verenigingen? :d

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#2 Geplaatst 05 oktober 2013 - 07:21

Daar was ik ook naar benieuwd eigenlijk...

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 06 oktober 2013 - 21:19

In België is het verwarrend, zoveel er verenigen zijn zoveel verschillende visies, Elke club hanteert haar eigen regels qua shows, kampioenregistratie en stamboomregels, die bovendien volgens het goeddunken van het bestuur worden aangepast.
In Nederland is het al iets beter daar hebben de Onafhankelijke een overkoepelend orgaan die beslissingen neemt over die zaken en de moeten clubs volgen.
In Frankrijk is het eenduidig daar geeft Loof de stambomen uit, gematigd bij de wet.
Dan is er Fifé, is regelgevend van bovenaan, voor elk land voor elke club dezelfde regels. Idem voor Tica en CFA.  
Ikzelf ben lid en bij BKV94 en CFA.  Alle katten, nestjes worden geregistreerd bij deze verenigingen en alle fokdieren krijgen CFA registratie.  De rede waarom is omdat deze organisatie meest aanleunt bij mijn fokdoel en ook als je internationaal katten gaat uitwisselen met mensen van CFA dan kom je nergens met een stamboom van hier.  Je moet  9 generaties bewijzen voor de Abessijn, Er mag alleen Abessijn in zitten, geen Somali (indien wel wordt de kat een SH Somali genoemd), en ook geen andere katten. Er wordt daar slechts gefokt in de 4 traditionele kleuren. (ik dacht dat dit ook is bij Fifé maar dan ook de zilver versies ervan). Ik heb destijds meer dan 1,5 de wereld rondgeschreven om mijn Nisaba geregistreerd te krijgen.
Tica erkent inderdaad zowat alles, alhoewel ze nu besloten hebben géén nieuwe rassen uit de wildfok meer te erkennen.
Alles hangt ervan af wat je nastreeft in het fokken van je katjes en het ras dat je wil fokken.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 06 oktober 2013 - 23:14

Ben nog wat aan het mailen en rondbellen geweest, maar wat ik te horen krijg is vrijwel overal hetzelfde.
Sommige zetten de testresultaten op de stamboom, en sommige niet. Dat is zowat het grootste verschil dat ik gevonden heb.

En verder hebben ze het vooral over dat hun shows gezelliger zijn, of dat je een mooie kleurenfoto op de stamboom kunt laten plaatsen. Over doelstellingen kunnen ze amper antwoorden geven buiten 'het ras gezond houden', 'stambomen nakijken', 'ras promoten', en dan nog enkel heel algemeen. En aan de meesten was eigenlijk goed te horen dat ze niet echt zin hadden om veel uitleg te gaan geven. Veel verschillende visies heb ik eigenlijk niet gehoord. Buiten Tica dan, maar ik kan me niet echt vinden in sommige rassen die ze erkennen en hoe makkelijk ze die erkennen. Zijn dan vaak mutaties waarvan nog niet eens geweten is of en welke problemen die op lange termijn kunnen veroorzaken. (hun visie van hybriden vind ik daarentegen wel erg interessant)

Enkel bij de Belgian Cat Club kreeg ik wat meer info en stonden ze me heel vriendelijk te woord. Dus denk dat ik me voorlopig daar maar bij aansluit. Zij vermelden zowat alles wat je wil qua testen/bloedgroep ed op de stamboom. Nadeel is wel dat ze maar 5 generaties terug gaan. Maar als ik na verloop van tijd wat meer te weten kom over de andere verenigingen, dan kan ik altijd nog veranderen. ;)

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 06 oktober 2013 - 23:34

Die 5 generaties is eigenlijk standaard hoor.  Het is enkel voor de enkele rassen zoals Abessijn, Siamees en nog enkele andere die ik niet zo direct kan citeren dat CFA meer generaties nodig heeft.  Dit heeft alles te maken met het feit dat in andere organisaties bepaalde combinaties wel toegelaten zijn die niet worden getolereerd door CFA zoals bv Oosters Korthaar x Siamees of Abessijn x Somali.
de katten uit deze combi's worden ook niet aanvaard voor show.  
Wat betreft testen op stamboom is ok maar wat doe je indien je een stamboom hebt afgeleverd waar in jaar n de poes of kater is negatief gescreend voor HCM en in jaar n+1 positief?  dan heb je in wezen eigenlijk voor jaar n stambomen voor kittens die een fout bevatten.  Wat betreft testen, ik geef een copy van alle testen gewoon mee met mijn kittenkopers.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 06 oktober 2013 - 23:55

Daar heb je inderdaad een punt dat het vrij nutteloos is om die testen op de stambomen te zetten. Het enige dat die duidelijk maken is dat de katten op dat bepaald moment (geen idee of er ook datums bij vermeld kunnen worden) geen tekenen van de aandoeningen vertoonden. Maar als ik er zo over denk, is dat eerder een nadeel dan een voordeel, want veel mensen gaan er dan van uit dat die lijnen vrij zijn terwijl ze dat ondertussen misschien al niet meer zijn.

Ik heb zo het gevoel dat er qua registratie/verenigingen/stamboeken bij katten nog heel veel werk aan de winkel is. :p

henny
henny
  • 1.601 berichten

#7 Geplaatst 07 oktober 2013 - 12:00

Als jij registratie zo belangrijk vind dan hoop ik dat je een club vind waar diegene die de stambomen maakt ook iets van genetica kent.
Dat er niet zomaar klakkeloos de opgaven van een fokker (die duidelijk ook niets van genetica weet) worden overgenomen.
Zelfs een grote organisaties als de CFA en GCCF doen dat, laten soms de kleuren en stamboeknummers achterwege van de voorouders.

Henny

Freggel
Freggel
  • 318 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 07 oktober 2013 - 12:06

Ik had al zo'n vermoeden dat er niet echt deftig word gecontroleerd en dat meestal alles gewoon word geregistreerd zoals ze het binnen krijgen. Was wel te merken aan de mensen die ik aan de lijn heb gehad. Die konden in de meeste gevallen niet antwoorden op mijn vragen of begonnen rond de pot te draaien.

Ik ben zelf stamboekhouder geweest, dus weet wel hoe het ongeveer in elkaar zit (al is het bij katten wel veel uitgebreider) en denk dat ik daardoor ook wel meer eisen stel. Een stamboek heeft tenslotte maar nut als het juist en compleet is. En daar is echt wel controle voor nodig. Anders is het niet meer dan een afstammingsbewijs, ter goeder trouw uitgevaardigd. En dan kun je evengoed niets hebben, want daar baseer je je bij het fokken toch voor een deel op, en moet je er 100% zeker van kunnen zijn dat die correct zijn.