Spring naar inhoud

- - - - -

waarom castreren of steriliseren?

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 05 oktober 2013 - 14:36

Geplaatste afbeelding

deze tekening maakt het duidelijk!
van één naar vijf
8mnd later al twaalf
16mnd later al 36 !!!! :trance:

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#2 Geplaatst 05 oktober 2013 - 14:42

Bij mijn dierenarts hangt dit ook uit, maar daar staan er nog meer op

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 05 oktober 2013 - 14:43

Heel triestig als je weet dat het merendeel van die katjes uiteindelijk zal afgemaakt worden of op straat terecht komt.
Hier hebben we er al 2 die daar niet meer aan kunnen meewerken!
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 05 oktober 2013 - 15:01

Ik heb zo ooit eens een aflevering gezien van 'It's the dog or me' met die dame Victoria denk ik dat ze noemt.
En daar was een vrouw die ook wou gaan fokken met haar hond, omdat ze het een hele mooie hond vond en ze dacht dat de puppy's echt super mooi zouden zijn.
Victoria heeft toen een grote zak vol met ballen (zoals in een ballenbad) meegenomen en elk kleur stelde een groep voor.
Groen voor de puppy's die uiteindelijk straathonden zouden worden, rood voor alle puppy's die gedood zouden worden, en dan een klein deel gele ballen voor alle puppy's die een thuis zouden vinden.
En ik kan je zeggen dat die tuin echt vol lag met ballen die dode of mishandelde puppy's voorstelde.
En ik vond dat echt een heel krachtig stuk. Helaas kan ik dat nergens meer terug vinden.

Time spent with cats is never wasted

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 05 oktober 2013 - 15:20

Bij onze dierenarts hangt dat ook uit! Maar als ik daar tegen sommige mensen iets van zeg, krijg ik soms als antwoord :"ik mag toch ook iets hebben en ik raak ze altijd kwijt"! Grml!!! En tegen die tijd schiet mijn bloeddruk te hoogte in door van zo een antwoord mij zo op te jagen!
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 05 oktober 2013 - 15:31

ER mogen zo 100 papieren ophangen sommige leren het nooit of leven volgens de oude tijd dat een poes kittens moet hebben.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 05 oktober 2013 - 16:29

catherine, op 05 oktober 2013 - 15:31, zei:

ER mogen zo 100 papieren ophangen sommige leren het nooit of leven volgens de oude tijd dat een poes kittens moet hebben.

Er werd mij ook door verschillende mensen gezegd dat ik Lily zeker niet mocht laten steriliseren voor ze een nestje had, omdat dat ongezond was en ze meer kans had op kanker als ze geen nestje had gehad. Er blijken dus inderdaad genoeg mensen te zijn die vinden dat het nodig is.
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#8 Geplaatst 05 oktober 2013 - 16:35

stareyedkitten, op 05 oktober 2013 - 16:29, zei:

Er werd mij ook door verschillende mensen gezegd dat ik Lily zeker niet mocht laten steriliseren voor ze een nestje had, omdat dat ongezond was en ze meer kans had op kanker als ze geen nestje had gehad. Er blijken dus inderdaad genoeg mensen te zijn die vinden dat het nodig is.

Ik heb me dat nog laten wijsmaken door dierenartsen (was dan wel nog veel jonger), dat het veel beter is je hond/poes eerst een nestje te laten krijgen en dan pas te steriliseren.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 05 oktober 2013 - 16:47

stareyedkitten, op 05 oktober 2013 - 16:29, zei:

En spijtig is dat net omgekeerd, minder kans op melkkliertumoren als gesteriliseerd voor de eerste krolsheid.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 05 oktober 2013 - 16:48

lientj, op 05 oktober 2013 - 16:35, zei:

Ik heb me dat nog laten wijsmaken door dierenartsen (was dan wel nog veel jonger), dat het veel beter is je hond/poes eerst een nestje te laten krijgen en dan pas te steriliseren.

Mijn dierenarts heeft zelf gezegd dat bij mijn hond de kans op melkkliertumoren aanzienlijk verhoogd bij iedere loopsheid. Dat lijkt mij logisch, aangezien dat bij vrouwen ook zo is, hoe langer de tijd tussen de menarche en de menopauze hoe meer risico op borstkanker.

Ik denk dat er redenen genoeg zijn om je kat te laten steriliseren/castreren:

*Minder risico op kanker/baarmoederontsteking.
*Het is gewoon lastig om een krolse kat in huis te hebben.
*Vaak vind je geen goede thuis voor alle kittens en komen er in het asiel of op straat terecht.
*Bij ongecastreerde kater is de kans dat ze weglopen of vechten groter en dus ook de kans dat ze ziektes opdoen.

Ik ben blij dat ik me hier geen zorgen meer moet over maken.

lientj
lientj
  • 1.154 berichten

#11 Geplaatst 05 oktober 2013 - 20:27

stareyedkitten, op 05 oktober 2013 - 16:48, zei:

Mijn dierenarts heeft zelf gezegd dat bij mijn hond de kans op melkkliertumoren aanzienlijk verhoogd bij iedere loopsheid. Dat lijkt mij logisch, aangezien dat bij vrouwen ook zo is, hoe langer de tijd tussen de menarche en de menopauze hoe meer risico op borstkanker.

Ik denk dat er redenen genoeg zijn om je kat te laten steriliseren/castreren:

*Minder risico op kanker/baarmoederontsteking.
*Het is gewoon lastig om een krolse kat in huis te hebben.
*Vaak vind je geen goede thuis voor alle kittens en komen er in het asiel of op straat terecht.
*Bij ongecastreerde kater is de kans dat ze weglopen of vechten groter en dus ook de kans dat ze ziektes opdoen.

Ik ben blij dat ik me hier geen zorgen meer moet over maken.

Hier zijn ze ook allemaal in orde, ik heb geen zin om kittens in huis te hebben, vooral niet na de ene keer dat mijn kattin ongewenst zwanger was....

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 05 oktober 2013 - 20:41

En dan de reactie van zo veel mensen: ja maar als iedereen zijn kat laat steriliseren, zijn er binnen een paar jaar toch helemaal geen katten meer. Muh.

Anke1980
Anke1980
  • 161 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 07 oktober 2013 - 17:12

Vorige week heb ik onze Simba laten castreren. Toen ik dat op mijn werk vertelde, was er een collega die mij geschokt aankeek en zei: "dat kan je zo'n beest toch niet aandoen? Dat is pure verminking! Ik zou zoiets nooit doen!" Geloof me, dat was zowat het domste dat ik al ooit gehoord had. :gek:  Gelukkig dat de persoon in kwestie geen katten heeft, alleen maar een hond.

Elena888
Elena888
  • 20 berichten

#14 Geplaatst 22 november 2013 - 11:15

ik vind dat iedereen zijn katten en honden zou moeten castreren ! er zullen toch wel genoeg dieren overblijven ook hoor. Rasdieren misschien niet, maar het heeft alleen maar voordelen als je een gewone diereneigenaar bent : je kat gaat niet sproeien, is huiselijker, gezelliger, minder agressief naar andere katten dus minder kans op vechtpartijen, je poes blijft thuis als ze krols is, ... Honden net zo !! Een mannelijke hond gaat overal sproeien, loopt weg als er ergens een loopse teef in de buurt is, noem maar op !! Wij hebben altijd een heleboel dieren, maar alle mannetjes worden netjes gecastreerd !! De deense dog (stel je voor dat die even gaat sproeien tegen je tuinmeubelen ... is zo op je tafel !!! bahh), de 2 katten, de poes, de paarden, ... Er zijn genoeg dieren die dagelijks moeten worden afgemaakt omdat er teveel wildfok is !! Ieder jaar wordt er hier een katje afgezet ... maar meestal wordt die al direct weer verjaagd door onze katten ...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 22 november 2013 - 12:26

catherine, op 05 oktober 2013 - 15:31, zei:

Inderdaad, er zijn er vele die er gewoon niet naar kijken en kijken alleen naar hun eigen...

Als ik soms in de wachtzaal van de dierenarts zit wat je daar allemaal hoort :trance:  dan moet ik echt mijn handen zitten. :catcurs

Anke1980, op 07 oktober 2013 - 17:12, zei:

Vorige week heb ik onze Simba laten castreren. Toen ik dat op mijn werk vertelde, was er een collega die mij geschokt aankeek en zei: "dat kan je zo'n beest toch niet aandoen? Dat is pure verminking! Ik zou zoiets nooit doen!" Geloof me, dat was zowat het domste dat ik al ooit gehoord had. :gek:  Gelukkig dat de persoon in kwestie geen katten heeft, alleen maar een hond.

Ja echt amai en ik denk dat er veel mensen zo denken, echt zonde...