Spring naar inhoud

- - - - -

waarom castreren of steriliseren?

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#16 Geplaatst 22 november 2013 - 13:31

Bekijk berichtSolotje, op 22 november 2013 - 12:26, zei:

dan moet ik echt mijn handen zitten. :catcurs

Den dierenarts is geen forum he ;)  Je kan daar praten, je hoeft niet te typen :lachen:

Daarnet een mail gekregen van een adoptante die zei dat haar dierenarts het VERSCHRIKKELIJK vond dat haar katje vroeggecastreerd werd.
Omdat er zoveel sterfte zou zijn.
De onzen leven (op 1 na) allemaal nochtans nog steeds.

Maar als dierenartsen de mensen al zo bang maken, waarom zou een particulier het dan laten doen?

Bewerkt door Evyke81, 22 november 2013 - 13:31.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#17 Geplaatst 22 november 2013 - 13:34

vorige week met de dag van de kat ook zo veel mensen gehad... ja castreren mag toch ten vroegste vanaf 6 maand...
DA was er net voor bijkomende DA keuring voor Yumi en Nala... zegt die zo tegen die vrouw: mevrouw, ik castreer ze vanaf 10 weken en hoe vroeger hoe minder last ze hebben.
Ik met een nogal zelfzekere smile :d voila DA weet het best volgens mij :d

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#18 Geplaatst 22 november 2013 - 13:42

Ik heb een Sphynx kat gekocht en een vereiste van het kopen was dat je haar zou steriliseren.
Je kreeg ook de stamboom pas na bewijs van sterilisatie (niet dat die stamboom belangrijk was voor ons).
En wij hebben haar ook op 5,5 maand laten steriliseren.

Ik vind dat zeker niet alle katten moeten gesteriliseerd of gecastreerd worden, maar zeker wel zij die buiten komen.
Als iemand persé een hobby-nestje wil hebben en 100% zeker is dat alle kittens een goede thuis zullen krijgen (op voorhand reeds reservaties maken), dan vind ik dat ok.
Maar ik vind het niet ok dat mensen hun kat gewoon laten rondlopen en laten zwanger worden en dan de kittens gaan dumpen of in het asiel gooien (of erger).
Daarom promoot ik ook altijd bij alle mensen die ik ken die een kat kopen / krijgen om ze zo snel mogelijk te laten steriliseren of castreren.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#19 Geplaatst 22 november 2013 - 13:42

Mijn dierenarts is ook tegen vroegcastratie, hoewel ik ze al heb aangeraden om nog eerst wat bij op te zoeken. Maar als de dierenarts al tegen is, is het natuurlijk niet verbazingwekkend dat zoveel mensen denken dat het niet goed is. Soms vraag ik mij af of die daar gewoon niet uit gemakzucht tegen zijn, omdat ze dan geen nieuwet techniek moeten leren :p

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#20 Geplaatst 22 november 2013 - 13:44

Wij hebben ook een open poes maar dat is ook wel logisch aangezien we een cattery zijn ;)
Als iemand wil fokken, geen problemen mee maar doe het dan wel verantwoord en niet gewoon vermeerderen.

Bekijk berichtkate2, op 22 november 2013 - 13:42, zei:

Mijn dierenarts is ook tegen vroegcastratie, hoewel ik ze al heb aangeraden om nog eerst wat bij op te zoeken. Maar als de dierenarts al tegen is, is het natuurlijk niet verbazingwekkend dat zoveel mensen denken dat het niet goed is. Soms vraag ik mij af of die daar gewoon niet uit gemakzucht tegen zijn, omdat ze dan geen nieuwet techniek moeten leren :p
denk niet dat de techniek anders is om te vroegcastreren ze.... gewoon iets meer "prutswerk"

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 22 november 2013 - 13:45

Bekijk berichtBlackScorpion, op 22 november 2013 - 13:42, zei:

Ik vind dat zeker niet alle katten moeten gesteriliseerd of gecastreerd worden, maar zeker wel zij die buiten komen.
Als iemand persé een hobby-nestje wil hebben en 100% zeker is dat alle kittens een goede thuis zullen krijgen (op voorhand reeds reservaties maken), dan vind ik dat ok.

Neen, hier kan ik niet mee akkoord gaan. Weet je hoe veel mensen zo reageren? En allen maken ze het kattenprobleem en daardoor de kattenoverschot nog gigantisch veel groter. Als de mensen die hen een goeie thuis zullen geven allemaal een katje zouden gaan halen in een asiel of opvang is de wereld alweer een klein beetje beter geworden.

Mensen die per se eens een 'hobby'nestje willen, kunnen zich altijd aanmelden bij een opvang om op die manier te helpen. Een hobbynestje is nooit een goeie oplossing.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#22 Geplaatst 22 november 2013 - 13:48

Misschien had ik moeten nuanceren, ik bedoel dit namelijk in het utopische geval van dat er geen katten en nestjes meer in het asiel belanden.
Want indien in zo een utopie enkel fokkers nog nestjes mogen hebben, zal de HTK kat uitsterven, niet?

Bewerkt door BlackScorpion, 22 november 2013 - 13:49.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#23 Geplaatst 22 november 2013 - 13:49

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 22 november 2013 - 13:44, zei:

denk niet dat de techniek anders is om te vroegcastreren ze.... gewoon iets meer "prutswerk"
Toch wel.  Al onze dierenartsen hebben een opleiding gekregen van de unief van Merelbeke.
Het verdoven gebeurt op een andere manier.
Ook wordt alles onderhuids gehecht en is er maar een incisie van 1,5 cm (ook bij de dames)

Bewerkt door Evyke81, 22 november 2013 - 13:52.

Geplaatste afbeelding

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#24 Geplaatst 22 november 2013 - 13:51

ah ok... onze DA doet het altijd al met een onderhuidse hechting en verdoving is enkel met gas

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#25 Geplaatst 22 november 2013 - 13:55

Mijn dierenarst beweert dat kittens meer kans hebben om in de verdoving te blijven en dat de kans op complicaties groter is. Ikzelf heb geen medische kennis, dus ik ga puur voort op wat ik hoor zeggen. En ik hoor toch  steeds meer stemmen opgaan voor vroegcastratie, en bij de kattenopvang zijn er toch niet echt veel problemen mee precies.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#26 Geplaatst 22 november 2013 - 13:57

tgoh denk als we eens kijken naar onze allerliefst kattenopvang ;) 1 op een euhm 450-500 katjes Evy? denk dat de kans bij klassieke verdoving even groot is ze...

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#27 Geplaatst 22 november 2013 - 13:58

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 22 november 2013 - 13:57, zei:

tgoh denk als we eens kijken naar onze allerliefst kattenopvang ;) 1 op een euhm 450-500 katjes Evy? denk dat de kans bij klassieke verdoving even groot is ze...
1 op 400.  Die heeft een embolie gekregen.
Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 22 november 2013 - 19:38

ik ben 100% voor castratie of sterilisatie..

Toen ik ons tijger ging halen bij een opvanggezin, Was ze ingeent en gesteriliseerd...
ik schrok me rot op een morgen dat ze aan't bevallen was..
Direct het opvanggezin gebeld en zij geloofde me niet, heb ze dan ar uitgenodigd om te komen kijken..

heb toen de mama binnengehouden , en van zodra de kleintjes ze niet meer te hard nodig hadden laten steriliseren..
en de kleintjes, die zijn ook gesteriliseerd! :-)

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#29 Geplaatst 24 november 2013 - 19:31

Karianne heb net hetzelfde gehoord deze week,  bij navraag bij de DA waar ik nu ga vertelde die me dat sommige Da' s niet alles weghalen en anderen wel,
Waardoor als niet alles weggehaald ia het na verloop van tijd kan gebeuren dat alles terug groeit en ze dan dus alsnog zwanger kunnen worden

Wij moeten binnenkort met ins peppy ook gaan want we vrezen dat er een klein probleem is als je het al kan raden.  :d. En zij is ook al een jaar steriel,  de kleinste 2 zijn net gedaan deze maand en daarbij hebben ze alles weggehaald,

Ons peppy en maxxy en meems gaan we laten nakijken en indien nodig worden ze opnieuw steriel gemaakt maar dan alles volledig weg,
Ik ging ervn uit dat elke da bij sterilisatie alles weghaalde,  maar hij vertelde me van niet.

Als ik er ooit nog steriel moet maken dan vraag ik dat er wel even bij hoe ze steriel maken  :d

Bewerkt door mellemeis, 24 november 2013 - 19:53.

Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#30 Geplaatst 25 november 2013 - 09:35

Afgelopen donderdag ben ik naar de uiteenzetting gaan luisteren van het project "Sterycat" aan de unief van Merelbeke.

Gedurende 3 jaar hebben professoren en dierenartsen onderzoek gedaan naar de vroegsterilisatie.
Het onderzoek is nu afgelopen en wat is daaruit gebleken:

- op vlak van gedrag, groei, ziektes, overlijden tgv operatie is er helemaal geen verschil tussen VS (vroegsterilisatie) en LS (latere sterilisatie).

Mits aangepaste anesthesie, goede pijnbestrijding, veilig en efficiënt werken... is een VS perfect mogelijk.
Voordelen van VS: - moeten maar 2u nuchter zijn voor de operatie
- worden sneller wakker
- mits de goede pijnbestrijding, ervaren zij totaal geen pijn
- hele kleine naad bij de poesjes

De resultaten zijn nu doorgegeven aan de overheid, en deze gaan deze bekijken. Nadien wordt dit vrijgegeven.

Omdat het voor asielen verplicht is om elke asielkat steriel te laten verhuizen, zijn meer en meer dierenartsen verplicht om dit te doen.
Want ook de vraag van particulieren stijgt.

Elke dierenarts kan daarom contact opnemen met de dierenkliniek in Merelbeke om het protocol te bekijken.
Voor meer contactgegevens mag u me steeds een pb sturen.