Spring naar inhoud

- - - - -

Weer twee zwerfkittens geplaatst, vraagje nu

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#1 Geplaatst 07 oktober 2013 - 20:06

Ons Racheleke (onder gedrag en opvoeding) komt dus van de tuin in een leegstaand huis. De "oermoeder", die daar af en aan rondloopt was er al maanden niet meer te zien. Sinds Racheleke bij ons is kwam die moeder dus terug met weer 2 kittens, we schatten dat die ondertussen al een maand of vijf moeten zijn. Ze zijn superschattig en zien er heel goed uit. Mijn man was die dus weeral een maand alle dagen eten aan het geven maar durfde het tegen mij niet meer te zeggen...
Vanavond hebben we de twee katjes kunnen vangen en plaatsen bij een goede vriendin. We zijn heel gelukkig dat we ze niet uit elkaar moesten halen en dat ze nu lekker warm binnenzitten in een goede thuis.

En nu mijn vraag: we zouden de "oermoeder" (we noemen ze Martha) willen laten vangen door de stad en laten steriliseren. Mijn man denkt echter dat deze dan ook altijd getest worden op FIV en Felv, en wanneer ze positief testen, dat ze dan onmiddellijk worden ingeslapen. Zou dit waar kunnen zijn? Want die kat is een echte survivor en ook wel heel lief. Dat beestje is al jaren gewoon om haar plan te trekken in de natuur, ze zit goed in haar vel, ook blijft ze soms maanden weg om dan weer wekenlang te komen eten (meestal zwanger dan). Moest die kat nu echt ziek zijn oké, maar zou het wel zielig vinden om op die manier haar leven af te pakken.

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#2 Geplaatst 07 oktober 2013 - 21:47

Ik heb toch nog gehoord dat ze zieke zwerfkatjes laten inslapen in plaats van te steriliseren.   Het is toch een risico...   Het hangt er natuurlijk van af welk beleid die gemeente heeft he.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 07 oktober 2013 - 21:53

Meestal wordt er niet getest.  Simpelweg omdat het te duur is om elke kat te testen.
Voor 2 testen kan er al een kat steriel gemaakt worden.
En dat is belangrijker dan testen.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#4 Geplaatst 07 oktober 2013 - 22:51

Oké, alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens een telefoontje doen en het gewoon vlakaf vragen. Hoop dan wel dat ze eerlijk zijn. Maar het lijkt me ergens wel logisch dat de testen niet gedaan worden gezien de financiële kost. Misschien dat het inslapen gebeurt als ze echt zichtbaar ziek zijn, wat bij Martha echt niet het geval is. Ik zal het eens navragen.

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 08 oktober 2013 - 10:08

Succes Juleken !!!
Ga voor Martha ;)

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#6 Geplaatst 08 oktober 2013 - 22:49

Dank u Joske.
Vanavond slecht nieuws gekregen. Zat op vergadering als ik sms kreeg van mijn man, de twee katjes die we gisteren geplaatst hebben zijn vandaag buitengelopen. Ik had nog zo gezegd om ze eerst in één ruimte te laten wennen, maar ze konden direct gans het huis doorlopen. Vanavond is mijn vriendin gaan werken, en net voor acht uur stuurde ze nog een bericht om te zeggen dat er eentje terug binnen was, en ze "denkt" dat het tweede ook binnen is. Mijn hart breekt als ik denk aan de paniek en de stress dat die beestjes nu moeten voelen.

Bewerkt door juleken, 08 oktober 2013 - 22:49.