Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer voor katten met hyperthyreoïdie (overactieve schildklier)?

overactieve schildklier rauw voer jodium hyperthyreoïdie

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 oktober 2013 - 14:47

Een tijdje terug begon de kat van mijn ouders opeens heel erg af te vallen. Altijd al een klein scharminkeltje geweest, dus in het begin viel het niet zo op. Maar na verloop van tijd werd ze ook nog eens heel erg lusteloos, dus toch maar naar de DA en laten testen. Blijkt dat ze een overactieve schildklier heeft.

Met tabletjes hoef je het bij haar niet te proberen, dus we hebben toendertijd besloten om haar op dieet te zetten. Op dit moment krijgt ze 's ochtends Hill's y/d natvoer, de hele dag door brokjes van Hill's y/d en 's avonds rundvlees (rauw). Ik weet dat er wordt geadviseerd om niets anders dan y/d te geven, maar ik moet zeggen dat ze in de tussentijd echt ontzettend is opgeknapt. Volgens mijn vader heeft rundvlees ook een laag jodiumgehalte. En rauw vlees vindt ze zo lekker, voor haar is haar maaltijd eigenlijk niet compleet als ze 's avonds niet een stukje vlees krijgt. Dat pleziertje willen we haar niet ontnemen.

Nou vroeg ik me af of er ook nog andere vleessoorten zijn die we rauw bij zouden kunnen voeren. Ze is namelijk ook een enorme liefhebber van kip, maar we durven het eigenlijk niet zo goed aan nu het net zo goed met haar gaat.
Zijn er hier mensen die een kat met een overactieve schildklier hebben en die ze rauw voeren? (Zonder dat ze medicatie krijgen dan.)

Weet iemand of het alleen om het jodiumgehalte in het eten gaat, of zijn er ook nog andere factoren die meespelen? Ik weet dat vis bijvoorbeeld wordt afgeraden (hoog jodiumgehalte) en dat krijgt ze dus ook absoluut niet.

Bewerkt door B&B, 10 oktober 2013 - 17:19.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 oktober 2013 - 14:51

Bekijk berichtB&B, op 08 oktober 2013 - 14:47, zei:

Een tijdje terug begon de kat van mijn ouders opeens heel erg af te vallen. Altijd al een klein scharminkeltje geweest, dus in het begin viel het niet zo op. Maar na verloop van tijd werd ze ook nog eens heel erg lusteloos, dus toch maar naar de DA en laten testen. Blijkt dat ze een overactieve schildklier heeft.

Met tabletjes hoef je het bij haar niet te proberen, dus we hebben toendertijd besloten om haar op dieet te zetten. Op dit moment krijgt ze 's ochtends Hill's y/d natvoer, de hele dag door brokjes van Hill's y/d en 's avonds rundvlees (rauw). Ik weet dat er wordt geadviseerd om niets anders dan y/d te geven, maar ik moet zeggen dat ze in de tussentijd echt ontzettend is opgeknapt. Volgens mijn vader heeft rundvlees ook een laag jodiumgehalte. En rauw vlees vindt ze zo lekker, voor haar is haar maaltijd eigenlijk niet compleet als ze 's avonds niet een stukje vlees krijgt. Dat pleziertje willen we haar niet ontnemen.

Nou vroeg ik me af of er ook nog andere vleessoorten zijn die we rauw bij zouden kunnen voeren. Ze is namelijk ook een enorme liefhebber van kip, maar we durven het eigenlijk niet zo goed aan nu het net zo goed met haar gaat.
Zijn er hier mensen die een kat met een overactieve schildklier hebben en die ze rauw voeren? (Zonder dat ze medicatie krijgen dan.)

Weet iemand of het alleen om het jodiumgehalte in het eten gaat, of zijn er ook nog andere factoren die meespelen? Ik weet dat vis bijvoorbeeld wordt afgeraden (hoog jodiumgehalte) en dat krijgt ze dus ook absoluut niet.

misschien kan je je vraag ook een stellen op de forums van 'voernatuurlijk.nl' en 'barfplaats.nl' .... dat gaat specifiek over rauw voeren van huisdieren :)

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 08 oktober 2013 - 15:00

Bekijk berichtwendyv123, op 08 oktober 2013 - 14:51, zei:

misschien kan je je vraag ook een stellen op de forums van 'voernatuurlijk.nl' en 'barfplaats.nl' .... dat gaat specifiek over rauw voeren van huisdieren :)

Goed idee! Ga ik proberen als ik hier geen antwoord krijg.

Heb hier namelijk al een account en daar nog niet... :lachen:

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 oktober 2013 - 16:05

ik heb ook een kater van 14jr met een overactieve schildklier

in het begin was het ook een gevecht om zijn dagelijkse pilletjes te geven
nu kent hij de routine al, en blijft hij er heel rustig onder ; ik krijg geen bijt en krabwonden meer

het makkelijkst hier gaat om hem op tafel op zijn buik te laten liggen en dan neer te houden met je rechterarm over zijn lichaam te drukken en met je rechterhand over zijn kopje en met duim en wijsvinger zijn bekje open te duwen en naar achteren trekken
en dan met de linkse hand het pilletje achteraan in zijn keel stoppen

je kat moet er echt aan wennen en na een tijdje geeft hij het verzet op!
want de eerste weken zat ik ook onder de krab en bijtsporen :s

ik heb nog een folder met meer uitleg over wat wel en wat niet mag,
hills Y/D werd me indertijd ook voorgesteld maar omdat hij samen eet met mijn andere twee poezen was dat geen optie
kzal eens nalezen of er iets vermeld staat over rauw voeren...

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 10 oktober 2013 - 17:16

Wel lief van je, maar de strijd van de pilletjes gaan we hier echt niet meer aan. Dat is elke keer zo'n gevecht. Zelfs de dierenarts was er van overtuigd dat ze dat "wel even zou doen", met waterspuitje en al en nog kregen ze het met z'n tweeën niet voor elkaar!
Plus dat ik soms nog wel thuis ben, maar de rest van de tijd moeten mijn ouders het zonder mij stellen en zo jong zijn zij niet meer. En ze zijn ook weleens een weekendje weg. Wie gaat het dan doen? Vreemden kunnen ècht niet bij haar in de buurt komen, laat staan een pilletje toedienen.

Ik heb even op barfplaats rondgeneusd en ben een heel klein beetje wijzer geworden. Ook een aantal mensen die op zoek waren naar een dieet voor een kat met een overactieve schildklier, maar geen eenduidige antwoorden helaas.

Ach, misschien moeten we het er maar gewoon zo bij laten. Het beestje is 13 jaar oud en ziet er al een stuk beter uit dan een aantal weken geleden, dus we zullen ergens wel wat goed doen. Dan heb ik liever dat ze een paar jaartjes minder lang leeft, maar wel gelukkig is, dan dat ik elke keer een strijd met haar moet aangaan om een pilletje of dat ik haar haar dagelijke stukje vlees moet onthouden. En een behandeling met radioactief jodium zie ik al helemaal niet zitten. Dan moet het beestje een tijd in quarantaine, nou die gaat dan echt dood van verdriet, kan je net zo goed meteen een spuitje geven dan.

Als het opeens weer een stuk slechter met haar gaat, dan heb ik begrepen dat er eventueel nog een oorzalf is. Dat ben ik dan nog wel bereid om te proberen.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 10 oktober 2013 - 17:47

Ik zou Tannetje Koning eens mailen, zij is pro-rauw dierenarts : http://www.centrumoase.nl/ Zij kan je vast verder helpen!
Zelf heb ik met deze aandoening geen ervaring en durf dus ook geen advies te geven.

In ieder geval wil ik je wel sterkte wensen!

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 10 oktober 2013 - 17:59

Bedankt!

Kwam op het heldere idee (ja nu pas) om eens in het Engels te zoeken ook en nu vind ik toch een stuk meer dingen.

Redelijke technisch allemaal, maar blijkbaar is toch niet iedereen even overtuigd van Hills y/d...

http://endocrinevet....yroid-cats.html
http://endocrinevet....yroid-cats.html

Ben ik even blij dat we haar daarnaast ook nog gewoon rauw vlees gegeven hebben...

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 10 oktober 2013 - 18:15

als ze zes maanden stabiel is, met pilletjes of met dieet voeding van hills Y/D
en regelmatig met bloed-controle gecheckt
kan je inderdaad een actieve jodiumbehandeling doen in de dierenkliniek in merelbeke
ze moet dan 1week in quarantaine bij hun in de dierenkliniek blijven, en dat is maar een eenmalige behandeling

er is ook de mogelijkheid om hem te laten opereren in de dierenkliniek Causus in Oudenburg, maar dat kan enkel als ze zeker zijn de schildklier kunnen wegnemen zonder de bijschildklieren te raken
daarmee dat veel dierenartsen die operatie niet meer doen

de oorzalf is niet erkend in belgie, ook hier niet verkrijgbaar, dus dan sta je op je eentje qua behandeling

hier doen we nog een paar maand verder op pilletjes, en raar maar waar de kat went eraan
vroeger hadden we met vier handen niet voldoende om hem het pilletje te doen slikken, nu kan ik het rustig in mijn eentje zonder gekrabd en gebeten te worden
(en ja ook wij gaan wel eens een weekendje weg, en dan krijgt hij ook die dag of paar dagen geen pilletje, en dat geeft niet echt problemen)

en voor volgend jaar overwegen we die jodiumbehandeling of de operatie, als hij zes maand stabiele bloedwaarden heeft

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 11 oktober 2013 - 14:29

Bekijk berichtKaprice, op 10 oktober 2013 - 18:15, zei:

als ze zes maanden stabiel is, met pilletjes of met dieet voeding van hills Y/D
en regelmatig met bloed-controle gecheckt
kan je inderdaad een actieve jodiumbehandeling doen in de dierenkliniek in merelbeke
ze moet dan 1week in quarantaine bij hun in de dierenkliniek blijven, en dat is maar een eenmalige behandeling

er is ook de mogelijkheid om hem te laten opereren in de dierenkliniek Causus in Oudenburg, maar dat kan enkel als ze zeker zijn de schildklier kunnen wegnemen zonder de bijschildklieren te raken
daarmee dat veel dierenartsen die operatie niet meer doen

de oorzalf is niet erkend in belgie, ook hier niet verkrijgbaar, dus dan sta je op je eentje qua behandeling

hier doen we nog een paar maand verder op pilletjes, en raar maar waar de kat went eraan
vroeger hadden we met vier handen niet voldoende om hem het pilletje te doen slikken, nu kan ik het rustig in mijn eentje zonder gekrabd en gebeten te worden
(en ja ook wij gaan wel eens een weekendje weg, en dan krijgt hij ook die dag of paar dagen geen pilletje, en dat geeft niet echt problemen)

en voor volgend jaar overwegen we die jodiumbehandeling of de operatie, als hij zes maand stabiele bloedwaarden heeft

Mja, hun kat is toch wel een beetje een lastig gevalletje vrees ik. Die doe je echt geen plezier met teveel gepluk aan haar lichaam. Mijn ouders krijgen haar al bijna niet eens mee naar de dierenarts, want ze krijgen haar niet eens in een transportbox; dat moet ik elke keer doen.

Het gaat toch niet zo goed met haar als ik dacht. Vandaag stond ze opeens luidkeels te schreeuwen dat ze naar buiten wilde? Normaal gesproken piept ze wel, maar zo luidkeels schreeuwen heb ik nog nooit gehoord... En mijn ouders lekker koppig: "Ze wil gewoon heel graag naar buiten." :(  Ze is ook altijd wel buiten het grootste gedeelte van de tijd, maar er zo hard om schreeuwen? Dat zit me toch niet helemaal lekker.
Vervolgens heb ik haar maar naar buiten gelaten. (Ik dacht: misschien moet ze wel ontzettend nodig naar de wc en dat weigert ze binnen te doen.) Als ze niet naar buiten mag wordt ze ook helemaal nerveus en dat leek me helemaal niet goed. En toen ging ze op haar dooie gemakje in de regen zitten? Begrijpen wie begrijpen kan... :gek:

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 11 oktober 2013 - 15:02

Net even Tannetje Koning gemaild... Ben benieuwd.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 12 oktober 2013 - 08:43

@ B&B

luid miauwen, agressief zijn en tonen, gerust gelaten willen zijn, zich apart houden van de andere katten of zelfs mensen, zijn ook allemaal tekenen die ik nadien kon herkennen dat er iets verkeerd zat met zijn gezondheid

mijn da zei dat als je de overactieve schildklier wou behandelen met eten en zonder medicatie, dat hij niks anders mocht eten dan die speciale hills Y/D voeding, zelfs een snoepje of een stokje als extratje mag dan zelfs niet
om de behandeling zo effectief mogelijk te houden

kzou toch een bloedproef laten doen bij de da, dan weet je in hoe verre de veranderingen als "behandeling" hebben geholpen

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 14 oktober 2013 - 23:13

Ja ik ben in de tussentijd toch maar weer even met haar naar de DA geweest, want het ging echt niet goed.

Toch maar besloten om het eens te proberen met tabletjes. Helemaal toen ik zag hoe klein ze waren en hoe makkelijk de DA ze kon toedienen. En nu meng ik ze gewoon tweemaal daags door het eten en ze heeft helemaal niets door! :oops:

We hebben ons dus druk zitten maken om niets. Niet te geloven, met wormtabletjes was het wel een ander verhaal! Maar volgens de DA kon het ook komen doordat sommige tabletjes nou eenmaal niet lekker smaken en dan is het echt een gevecht. En deze tabletjes smaken waarschijnlijk helemaal nergens naar.

Nog maar een paar dagen bezig en ze is alweer een stuk gekalmeerd! :cheer: Over een maandje laten we haar waarden weer testen. En zodra het dieetvoer op is ga ik kijken of ik mijn ouders er van kan overtuigen om een goede KVV te gaan voeren. Zolang ze die tabletjes braaf neemt mag dat geen problemen opleveren!

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 15 oktober 2013 - 09:53

oef,blij dat ze de juiste medicatie krijgt

je zal rap het effect zien, inderdaad het rustiger worden, minder miauwen, minder nood aan water drinken

je kan inderdaad makkelijk het pilletje in het eten stoppen, wel zeker zijn dat het pilletje dan opgegeten word en niet terug uitgespuwd
(ik heb het ook een tijdje gegeven in een bolletje smeerpate, maar toen kreeg hij hier jeuk en wonden op de zijn kopje door de jeuk als allergie op die smeerpaté)
je mag ook het pilletje niet breken of pletten hé, het moet in zijn geheel ingeslikt worden!

en je kan ook gerust die dieetvoeding van hills blijven geven bovenop de medicatie (ik kon dat hier helaas niet omdat ik drie katten heb rondlopen die uit dezelfde potjes eten :s)

kzal meeduimen dat het verder lukt met die pilletjes!

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: overactieve schildklier, rauw voer, jodium, hyperthyreoïdie